Beantwoord

Wel/geen warmtepomp

  • 6 April 2019
  • 7 reacties
  • 2813 Bekeken

Wij hebben een inmiddels vrij goed geisoleerde 2onder1 kap woning uit 1974. Overal eenvoudig dubbelglas,tonzon vloerisolatie,spouwmuurisolatie, dakisolatie. Atag blauwe engel hrcombiketel 1998, zonneboiler 1999. 14 zonnepanelen. Jaarverbruik gas 1750m3.
Nu wordt het tijd om de cvketel te vervangen. We hebben bij een gerenommeerd installatiebedrijf offerte gekregen voor nieuwe cvketel en hybride w armtepomp. Verwacht gasverbruik met nieuwe ketel 1550m3. Ketel €2000
Met 14 radiatoren thermostaatknoppen extra €900. Elga €4700 ex subsidie.
Mijn vraag is of het de moeite loont om zo'n pomp te nemen. Dat kan uiteraard over een paar jaar ook nog.Ik neig ernaar om te wachten met de hybride warmtepomp.
Graag ideeën, adviezen.
icon

Beste antwoord door Anne 20 April 2019, 14:13

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Het verhaal van @Koos kun je hier vinden trouwens!
Bedankt voor de reactie
Reputatie 2
Hoi Frank,

Ik heb een dik jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan en toch een Elga aangeschaft.
Ervaringen zijn positief!
Zie mijn verhaal 'hybride warmtepomp aanschaffen?' onder topic 'Jouw verhaal'. Deze is deze week geplaatst.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Reputatie 7
Badge +2
Ja, later een warmtepomp toevoegen kan altijd nog.

Wel kun je er mogelijk al een beetje rekening mee houden om wat ruimte over te laten voor de binnen unit in de buurt van de CV (leidingen). De binnen unit van Elga is ca 30x50.
Zie onderstaande foto, linkboven/naast de CV, boven de grijze zonneboiler, naast het zwarte zonneboiler terugloopvat 😉.

Wel is er nu nog een vrij goede subsidie en bij de NL overheid moet je altijd maar afwachten hoe lang dat duurt. Ik zelf heb daarom vorig jaar een Elga aangeschaft, nadat we 3 jaar geleden een nwe CV hadden gekocht.

Zeker als je van de panelen nog wat stroom 'over' hebt zou ik er niet mee wachten.
De kans is groot dat je in ieder geval een beetje energie gaat besparen en op die manier krijg je weer wat meer ervaring met dit soort systemen.

Laat de boel wel goed inregelen op je eigen wensen, zowel 'waterzijdig' als de aan-/retour-temperatuur en vraag ook of ze na 3 maanden in het stookseizoen nog weer eens terug willen komen om indien gewenst het e.e.a. bij te stellen.

Anne.

Reputatie 7
Badge +1
@frankr De kosten van de nieuwe ketel (€ 2000) verdien je ook terug? - Met 70+ zou ik wachten totdat de huidige ketel het begeeft en dan hooguit nog een cv-ketel huren (Feenstra bijvoorbeeld).
Dank voor de uitgebreide reactie. Uiteraard heb ik me goed verdiept in de werking van een hybride pomp. Ik vrees dat de terugverdientijdvan de pomp heel lang is. Wij zijn 70+ers. De 14 radiatorknoppen van samen €900 komen als extra kosten erbij.
André van den Brink
Bij ons is in december 2018 via de actie van Eigen Huis een hybride warmtepomp in bedrijf gegaan. Deze pomp werkt bij een buitentemperatuur boven de 5 graden celsius. Dat dient u zich goed te realiseren. In de maanden dat het kouder is vervangt deze warmte pomp dus niet de cv-ketel. De terugverdientijd is daarom relatief lang, maar alles helpt. De prijs klopt en ik kreeg € 1700,00 subsidie. Dus als u het ervoor overhebt kost het u € 3000,00. Of u over een aantal jaren nog subsidie ontvangt is niet zeker als het aantal mensen dat een warmtepomp laat installeren sterk toeneemt. Tot nu toe werkt het systeem goed. Als de temperatuur 's ochtends beneden de 5 graden is schakel ik de warmtepomp uit totdat in de kamer de gewenste temperatuur bereikt is. Daarna schakel ik hem weer in. Via de warmtepomp duurt opwarmen aanzienlijk langer.

Reageer