Vraag

Wel of geen hybride warmtepomp

  • 30 January 2021
  • 25 reacties
  • 1801 Bekeken

Toch een nieuw topic. Ik heb vele andere topics gelezen, maar zou graag specifiek in deze situatie advies willen.

Hieronder een situatieschets van mijn woonsituatie. Wij hebben recht op de subsidie waardevermeerdering van SNN (€ 4.000). Persoonlijk neig ik naar een hybride warmtepomp(Elga), echter ik lees hier zeer wisselende verhalen over van mensen die dit hebben zonder vloerverwarming of andere LTV.
Vloerverwarming is nu niet echt een optie gezien de troep, de kosten en het feit dat we een houten vloer hebben.

Situatie:
Bouwjaar net na 2000
Grote schuifpui van ruim 4m met (vermoedelijk, staat niets in) HR glas, rest overal Hr ++
Huis staat op een hoek, geschakeld met de garage aan de buren. Dus geen warmte van buren.
Veel zonnepanelen aanwezig (+-4.300kWh, veel overschot)
Verbruik rond de 1500m3 gas

Drie radiatoren in woonkamer met open keuken +-50m2, hoogte 2,6m. Allen geboost met de speedcomfort:
1. Lage convector voor de schuifpui: 180cm breed, 17,5cm hoog
2. Type 22 radiator: 56cm breed, 70cm hoog
3. Type 21 radiator: 160cm breed, 50 cm hoog

Isolatie waardes:
Vloer rc = 3,7
Muur rc = 3,4
Dak rc = 4,69
Ter indicatie: In 8 uur is de temperatuur vannacht een kleine 3 graden gedaald. Het heeft wel enkele graden gevroren vannacht.

CV ketel:
Intergas HRE 36/30 uit 2017

Bij temperatuurinstelling van de ketel op 50 graden merken we dat het ontzettend lang duurt om van 15 naar 19 graden te gaan met nachtverlaging. Vandaar dat de keteltemperatuur nu naar 65 graden is gezet. Echter, met een hybride warmtepomp zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om de nachtverlaging hoger te zetten.
Een andere optie die we hebben overwogen is om extra flow te krijgen door muurverwarming. We hebben een muur van 4.5m breed, waar dit zou kunnen. Dit zet echter geen zoden aan de dijk, daar er gezegd wordt dat je +-65% van je vloeroppervlakte als wandverwarming moet hebben.

- Gaan wij in onze situatie daadwerkelijk wel wat besparen, of gaat de ketel steeds bijspringen
- Hoe zijn de ervaringen met geluid. Ik wil niet de buren hinderen. In de overzichten staat de Elga als 'redelijk' stil
- Andere adviezen? Ik vind dit een lastig onderwerp, omdat ik het idee heb dat leveranciers ook nog niet helemaal bekend zijn met de materie.

Alvast bedankt voor het meedenken, zodat ik een overwogen keuze kan maken.


25 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@AttieW  Wat zijn jouw concrete verwachtingen van een hybride warmtepomp, dit mis ik in jouw verhaal. Dus hoeveel reductie gasverbruik? Misschien ook verbetering comfort?

Ga er van uit dat een hybride warmtepomp het onder de -4°C alleen niet meer trekt, maar als je huidige cv nu sowieso 65°C aanvoer "nodig” heeft kan de wp ook bij hogere buitentemperaturen problemen krijgen.

Maximaal 80-90% van je gasverbruik voor cv kan je met een hybride warmtepomp elektrisch vervangen, maar dan moeten de randvoorwaarden optimaal zijn.

(Vergis je niet in de zgn. “defrosts” tussen pakweg +5°C en 0°C deze kosten behalve energie vooral tijd. Tijdens de “defrosts” kan namelijk niet verwarmd worden.)

Mijn advies: Probeer eerst met aanvoertemperaturen van 50°C of lager en minimale nachtverlaging te verwarmen. Als er in een ruimte de beoogde temperatuur niet of alleen met moeite gehaald wordt kan je overwegen de betreffende radiatoren/convectoren door een grotere te vervangen.

Als je je wil inlezen in de diverse onderwerpen: Tweakers.net “Duurzame Energie en Domotica

Voorbeeld voor resultaat met een hybride wp (zonder garantie!).

Reputatie 3

@AttieW 

Ik zou zeggen: prima isolatie waarden.

Het verschil tussen kamer temperaturen van 16’C en 19’C is voor het verlies naar ‘onder nul’ niet zo groot. Je kunt dus ook geen nachtverlaging instellen en continue op 19’C stoken.

Dat heeft een groot comfort voordeel: altijd de gewenste temperatuur.

Je kunt de aanvoer temperatuur vanaf de ketel dan misschien op 40’C (of minder) zetten. De installatie hoeft tenslotte alleen maar alles op temperatuur te houden. Omdat de retour temperatuur dan ook aangenaam laag is, gaat het rendement van de ketel ook omhoog (lagere kosten).

 

Kortom: aangenamer in huis, misschien dezelfde stookkosten, je weet na een tijdje welke minimum ketel temperatuur je nodig hebt (ivm de aanschaf van een warmtepomp).
Ik ben met iets vergelijkbaars bezig: zie het topic https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/warmtepomp-praktische-test-van-de-woning-826

 

Reputatie 7
Badge +3

Een schuifpui met vermoedelijk HR glas want er staat niets in ? Vreemd. In mijn, in middels vervangen, glaverbel/thermobel ramen was de aluminiumstrip al voorzien van een code/merknaam. Van ca 2005 (kozijn was althans opgevuld met 5 eurocentmuntjes van 2005). Voelen deze schuifpui een stuk kouder aan (eventueel meten met een infraroodmeter) en of fungeert deze als de koudebrug (ontstaat er als eerste condensvorming op, dus niet op de muren of de vloer) ? U moet omlaag kunnen met de cv temperatuur eer u iets heeft aan een warmtepomp.

Allen, bedankt voor de reacties! Nog genoeg uit te zoeken, maar blijft lastig omdat er -in mijn optiek- nog weinig praktijkcasussen zijn zonder vloerverwarming

Ik heb wel een offerte voor een 4Kw Elga nu.

@darkfiber 
Verwachting is driedelig:
- Komende tijd saldering kunnen wegstrepen
- Comfortverbetering. We zijn nu heel fanatiek in verlagingen in ruimtes en zoneverwarming. Helemaal nu we verplicht beiden thuiswerken voelt dit als verspilling. Overdag verwarmen we twee kantoren en 's avonds de woonkamer/keuken. Tussendoor is het daar erg koud (15c)
- Komende 15 jaar ernaar toewerken om volledig van het gas af te kunnen. Dit dus als overbrugging. Full electric is mij nu nog een stap te ver.

Zelfde maandelijkse lasten met meer comfort zou een prima resultaat zijn!

Het probleem met aanvoertemperaturen van 50c is dat de ketel gaat pendelen. Hierdoor kan ik het niet heel goed testen. Ik heb de minimum opentherm reactie op 45c gezet. Op het moment dat de gewenste temperatuur is gehaald zie ik de de Plugwise Adam ook proberen te schakelen naar nog lagere temperatuur. Met gevolg dat er constant gependeld wordt en het daardoor net warm genoeg blijft met deze temperaturen. Echter pendeltijd heb ik ook verhoogd naar 12 minuten. Dus erg representatief is dit niet helaas.

Dat het pendelen gebeurt op het moment dat we alleen de kantoren verwarmen snap ik volledig. De ketel kan dan gewoon zijn warmte niet kwijt. Echter met de hele woonkamer/keuken verwarmen (49m2) gebeurt dit ook en ik heb waterzijdig hier alles volledig openstaan en al veel geprobeerd aan te passen aan de ketel (waaronder terugschroeven naar 25% vermogen). Dit werkt allemaal niet. ik hoop dat een warmtepomp hier ook beter mee om kan gaan. 
Ik heb ongeveer alle topics van tweakers al eens doorgenomen, bedankt :)

@DolfS 
Zie hierboven. Ik krijg het pendelen niet weg, waardoor het geen representatieve vergelijking wordt helaas.

@Driepinter 
Ja heel gek. Het hele huis heeft HR++ en dit staat erin, alleen bij de schuifpui niet. Vlammetjes test geeft een andere kleur vlam, wat mij vermoed van HR+. Echter het glas is niet dik genoeg in mijn optiek om HR++ te zijn.
Condens ontstaat alleen op de ramen bij echt slecht ventileren. Waar wel vaak condens is, is op de aluminium plint van de schuifpui (dit is via IR meting ook aanzienlijk kouder, tot wel 5 graden) en aan de ventilatieroosters.


 

Reputatie 7
Badge +1

@AttieW  Je schrijft het zelf: Het kan zijn dat het minimale vermogen van je cv-ketel op dit moment te groot is voor het te compenseren warmteverlies van je woning. Dan kan de ketel ook niet continu op laag vermogen blijven verwarmen. Uitgangspunt is natuurlijk:  De gevraagde temperatuur wordt bereikt en je woning blijft warm.

Bij mij start de brander vervolgens 6 keer per uur voor enkele minuten ook bij -4°C omdat het minimale brandervermogen van 8 kW te hoog is voor de gevraagde binnentemperaturen (alle vertrekken op minimaal 18,5°C verwarmd).  Gevolg: Brander ca. 4:50 min aan /ca.  5:10 min uit, het warmteverlies bij -4°C is namelijk ca. 3,9 kW.

Maar dit is geen pendelen en op zich een volstrekt normale regelstrategie van een thermostaat om de (kamer)temperatuur mogelijkst constant te houden.

Algemeen: Wat de opentherm thermostaat doet als de gewenste kamertemperatuur is bereikt is de gevraagde aanvoertemperatuur op een gegeven moment te verlagen (dit is wat je ziet), maar als de keteltemperatuur, ondanks het moduleren op minimumvermogen, niet zakt maar door blijft stijgen gaat de thermostaat 10°C vragen waarmee de ketel feitelijk wordt uitgeschakeld.

Na een berekende tijd gaat de thermostaat de ketel weer starten (sommige met een initieel gevraagde aanvoertemperatuur van 90°C) om na enkele seconden terug te vallen naar een lage (berekende) temperatuur (= miminumvermogen) om na een berekende tijd weer uit te schakelen, meestal 6 keer per uur.

Nogmaals dit is geen pendelen.

De ingestelde anti-pendeltijd wordt alleen toegepast als de ingestelde maximumtemperatuur met meer dan 5 °C (zelf op minimumvermogen) wordt overschreden en de ketel daarom zelf uitschakelt.

Just my 2 cts

@darkfiber 
Mijn grafieken zeggen helaas toch iets anders.
Ik heb het zo ingesteld dat het minimale waarmee de CV moet reageren op OpenTherm 45c is.

Voorbeeld:
Opentherm vraagt constant 35c. Ik zie vervolgens mijn CV verwarmen naar 45 (immers dit is het minimum) en meteen een duikvlucht maken naar kouder. Opentherm blijft op dat moment 35c vragen.

Ook zie ik de ketel op dat moment in stand 1 schieten (temperatuur bereikt), wacht totdat het water weer koeler is en gaat dan weer verwarmen. Dit is in mijn optiek absoluut pendelen, want het patroon van OpenTherm (vraagwaarde) wordt niet gevolgd.
Als ik de anti-pendeltijd niet verhoog, dan gebeurt dit bijna continue. Ik heb nu de anti-pendeltijd naar 15 minuten en de pomp nadraaitijd op 5.

Bovenstaande voorbeeld gebeurd ook op 50c, hoe hoger de aanvoertemperatuur (logisch) hoe minder dit voorkomt.

Reputatie 7
Badge +1

@AttieW   Wat gebeurt er als je de minimum opentherm reactie op een lagere waarde als 45°C zet?

Mijn ketel kent een soortgelijke instelling niet, ik heb de maximum aanvoer temperatuur in het installateursmenu van de ketel op 40°C gezet, dit betekent dat de ketel bij nadering van de 40°C op minimaal vermogen terugmoduleert en als de aanvoertemperatuur desondanks zou blijven stijgen bij 45°C keihard uitschakelt. In dit geval start de brander pas weer na verstrijken van de anti-pendeltijd, ook vraagt de OT-thermostaat eerder warmte.

P.S.: Ik stel voor deze zeer specifieke OT discussie hier niet verder door te zetten.

 

Reputatie 6
Badge

 

Situatie:
Bouwjaar net na 2000
Verbruik rond de 1500m3 gas

 

Drie radiatoren in woonkamer met open keuken +-50m2, hoogte 2,6m. Allen geboost met de speedcomfort:
1. Lage convector voor de schuifpui: 180cm breed, 17,5cm hoog
2. Type 22 radiator: 56cm breed, 70cm hoog
3. Type 21 radiator: 160cm breed, 50 cm hoog

Isolatie waardes:
Vloer rc = 3,7
Muur rc = 3,4
Dak rc = 4,69
Ter indicatie: In 8 uur is de temperatuur vannacht een kleine 3 graden gedaald. Het heeft wel enkele graden gevroren vannacht.

Bij temperatuurinstelling van de ketel op 50 graden merken we dat het ontzettend lang duurt om van 15 naar 19 graden te gaan met nachtverlaging. Vandaar dat de keteltemperatuur nu naar 65 graden is gezet.

 

Ik zie hier getallen die ik niet met elkaar kan rijmen, ventileer je soms enorm veel of staan de ramen veel open ?

Ik heb een vrijstaande woning van 1995, RC ~2.5 en zo’n 1850m3 gas verbuik, en met dit soort buiten temperaturen zal de temperatuur binnen maximaal 1 graad dalen als ik nacht verlaging zou toepassen.(Doe ik niet)

 

Met een warmte pomp wil je de woning op temperatuur houden, niet aan nachtverlaging doen.

 

Als je 50 graden nodig hebt om je woning warm te houden dan heb je echt veel te weinig afgifte capaciteit hangen en gaat de WP geen success zijn. Je moet eerder aan temperaturen van 30-35 graden denken als je energie zuinig wilt verwarmen, en daar hoort veel afgifte vermogen bij, waarbij je CV ketel overigens ook prettiger gaat lopen.

 

1500m3 gas is best fors voor een woning met de bovenstaande isolatie waarden, dan lijkt een 4 kW warmtepomp die je noemt te weinig vermogen te kunnen leveren om serieus gas te besparen.

Echter als je je afgifte vermogen niet vergroot, dan zal je zelfs de 4 kW niet eens kwijt kunnen bij voor een warmtepomp gunstige water temperaturen, dus als je dat niet oplost heeft meer WP vermogen ook niet veel nut.

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@PC - Niet vergeten - het gaat om een hybride warmtepomp! - Ja kan natuurlijk altijd optimaliseren zoals ik al schreef, maar een 4 kW hybride oplossing zal gewoon werken. De vraag is alleen tegen welke prijs!

Wat ontzettend tof voor alle antwoorden. Om jullie mee te nemen in de gedachtegang. Wij neigen steeds meer naar het niet te doen. 

Waarom: Geluid. 
De enige optie die wij hebben vanaf de ketel naar buiten te gaan is naar de achtertuin en daar komen we dicht bij de erfgrens met de buren uit. Ga ik kijken naar de wetgeving die in april 2021 uitkomt dan mag je overdag 45dB en 's nachts 40dB geluid hebben. Kijk ik in de technische specificaties van de Elga dan zie ik dat deze 53dB geluid heeft bij deellast op 30%. Echter aangezien wij niet naar zeer lage temperatuurverwarming kunnen nog, zal het bij ons hoger zijn. 
Los van de wetgeving vind ik dit ook niet fijn in de straat naar de buren toe. Dit vind ik wel echt een ding.. 

@darkfiber ,
Bij verlagen aanvoer krijgen we hetzelfde probleem, maar dan eerder en vaker. Inderdaad een hele andere discussie, hier laten we het bij, omtrent dat onderwerp :)

@PC 
Je hebt gelijk hoor dat dit snel daalt. Echter wij verwarmen de woonkamer/keuken door de week vaak vanaf 17:00 - 21:30. In het weekend ongeveer van 09:00 t/m 23:00. Mijn vermoeden is dat het daarom bij ons sneller afkoelt, immers de warmte heeft geen tijd om in de muren en objecten te gaan zitten. Misschien zit ik ernaast, maar dat is een vermoeden.
Verder heb ik even gekeken naar het gasverbruik. Wij wonen er nog niet een heel jaar, dus kan nog geen totaal geven, maar wel een indicatie:
04 November: Meterstand 4111
05 Februari: Meterstand 4465

Dit betekent dat wij in de 3 (bijna) koudste maanden een kleine 354m3 hebben verbruikt. Wij gaan dus lang niet de 1500m3 halen. Echter wij zijn wel heel zuinig met verbruik. We verwarmen alleen de woonkamer/keuken en twee kantoren doordeweeks met thuiswerken (kamer staat dan op 15c). En we trekken eerder een extra vest aan. De warmtepomp zou ook echt zijn voor o.a. comfortverbetering. 

Reputatie 7
Badge +1

@AttieW  Met het genoemde verbruik van 354 m³ voor de periode van 4 nov - 5 feb. (alleen voor cv!) zou ik een jaarverbruik van ca. 550-600 m³ voor cv verwachten. Dit maakt een hybride warmtepomp installatie bij jullie stookgedrag absoluut onrendabel.

De experts van Remeha (VEH inkoopactie) raden de installatie bij een gasverbruik voor cv onder de 1500 m³ dan ook sterk af. Inderdaad - niet aan beginnen, ook heb je ZLTV. In het geval van ZLTV zou een all-electric warmtepomp waarschijnlijk iets rendabeler zijn, zonder gas ook geen gerelateerde netbeheerkosten en vaste leveringskosten meer. YMMV

Ik heb gelezen op diverse websites en rapporten dat de gemiddelde gasbesparing al snel op 50-70 procent ligt. Het nieuwe Kabinet gaat mogelijk ook de aardgasbelasting verhogen (is nu wel het plan) en belasting op elektra verlagen. Dat maakt de business case voor de hybride warmtepomp alleen maar gunstiger dan. 

Met een verbruik van 1.500 m3 hoor ik terugverdientijden terug van tussen de 7 en 10 jaar. Maar met jouw isolatiewaarden zijn er misschien ook andere mogelijkheden om extra te besparen. Hoe zit het met de kierdichting bijvoorbeeld?

Tot slot zijn er ook wat mooie kansen met de ISDE subsidie in 2021. Een groep ambtenaren bij de rijksoverheid pleit zelfs voor hogere subsidiebedragen in dit rapport:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2021/01/29/bestemming-parijs-wegwijzer-voor-klimaatkeuzes-2030-2050

Reputatie 7
Badge +1

@ClaraS De genoemde besparingspercentages  en de terugverdientijden zijn alleen te realiseren bij een gasverbruik voor cv van duidelijk meer dan 1200 m³ per jaar. Voor sanitair warm water (sww)  kan je een hybride warmtepomp namelijk niet gebruiken. Bij een goed geïsoleerde woning met laag gasverbruik voor cv, voorbeeld 900 m³ totaal = 700 m³ cv + 200 m³ sww kan je alleen op de 700 m³ besparen. Zie ook mijn andere bijdrage
Wat de nieuwe ISDE-subsidie betreft - in eerste instantie is het totale subsidiebedrag 2021 wel sterk verlaagt t.o.v. vorig jaar met de afzonderlijke SEEH en ISDE subsidies. Wat een groep ambtenaren roept is nog lang niet gerealiseerd.

Reputatie 7
Badge +2

@AttieW Ik weet niet of je in de buurt van Den Haag woont maar zo ja mag je best eens naar mijn Elga L/W WP komen luisteren.

Ik ben zeer tevreden en heb nog gewone radiatoren.
Maar ik had ook wel hele bescheiden verwachtingen. Niet dat spontaan meer dan 50% van mijn gas verbruik omgezet zou worden in een klein stukje meer stroomverbruik.

Als geluid een issue is kun je er een mooie ombouw om zetten, of hem in de schuur zetten.

Ik had nog wel wat vragen bij je huidige situatie.
Dat waren 3 radiatoren/convectoren in de leefruimte en een gewone gas CV op 50C aanvoer temp die er dan erg lang over deed om de leefruimte van 15C naar 19C te krijgen?

Ik zou dan denken dat de 1e meest logisch stap is om de bestaande verwarmingselementen te vervangen voor versies die heel goed een ruimte snel warm kunnen krijgen en houden?

Boosters helpen mogelijk wel iets om het sneller behaaglijker te krijgen, maar zijn neem ik aan niet zo efficiënt als een verwarmingselement dat speciaal is gemaakt om met 30C-50C water warmte te werken?

Bijvoorbeeld zoiets:
 


Ik wil zelf ooit ook nog eens zoiets bouwen.
Dan liefst met een steen er voor die goed warmte kan vast houden en langzaam uitstralen of zo.

Anne.

Een zeer interessant topic dat ik met veel interesse ga volgen. Ik loop namelijk met dezelfde vraagstelling, wel of geen hybride warmtepomp (gasverbruik ca 1100m3/jaar en meer dan 1200kWh overschot)

Reputatie 7
Badge +1

@Anne  Met een “steen” die goed warmte kan vasthouden? - Kan je vergeten qua warmtecapaciteit - als je zoiets wil bereiken kan je beter een vette radiator met flink wat waterinhoud ophangen (of een groot buffervat gebruiken). Water heeft de grootste warmtecapaciteit per massa bij de relevante temperaturen. - Just my 2 cts

 

@MischaG   Met 1100 m³/a gasverbruik (ca. 900 m³ cv + ca. 200 m³ sww) wordt de businesscase voor een hybride wp wat “minder gunstig”, je kan namelijk alleen op het gasverbruik voor cv besparen. Het overschot van >1200 kWh/a zal wel iets “helpen”. Heb je al op de website van Remeha gekeken en de hun check uitgevoerd?

Ik heb wel een offerte voor een 4Kw Elga nu.

 

Ik ben me ook aan het oriënteren op een hybride oplossing. Zou je kunnen aangeven hoe je tot de Elga bent gekomen?

Zou je de offerte ter info willen delen (als dat ten minste is toegestaan op dit forum)?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wel een offerte voor een 4Kw Elga nu.

 

Ik ben me ook aan het oriënteren op een hybride oplossing. Zou je kunnen aangeven hoe je tot de Elga bent gekomen?

Zou je de offerte ter info willen delen (als dat ten minste is toegestaan op dit forum)?

Hoofdregel voor warmtepomp, al is het een hybride, dat de cv moet kunnen werken bij een lage cv-temperatuur. Als de radiatoren meer dan 45 graden nodig hebben is geen enkele (water-water of lucht-water) warmtepomp interessant. 

 

@MischaG   Met 1100 m³/a gasverbruik (ca. 900 m³ cv + ca. 200 m³ sww) wordt de businesscase voor een hybride wp wat “minder gunstig”, je kan namelijk alleen op het gasverbruik voor cv besparen. Het overschot van >1200 kWh/a zal wel iets “helpen”. Heb je al op de website van Remeha gekeken en de hun check uitgevoerd?

Nog niet, ik zal dat eens doen :thumbsup_tone1:

Reputatie 7
Badge +2

Hoofdregel voor warmtepomp, al is het een hybride, dat de cv moet kunnen werken bij een lage cv-temperatuur. Als de radiatoren meer dan 45 graden nodig hebben is geen enkele (water-water of lucht-water) warmtepomp interessant. 

Wat bedoel je daar precies mee?

Mijn CV aanvoer gaat vaak nog tot 50C (60C zelfs in de koude week) en ik zou zeggen dat mijn L/W WP hybride opstelling zeker interessant is.
 

Reputatie 7
Badge +2

@Anne  Met een “steen” die goed warmte kan vasthouden? - Kan je vergeten qua warmtecapaciteit - als je zoiets wil bereiken kan je beter een vette radiator met flink wat waterinhoud ophangen (of een groot buffervat gebruiken). Water heeft de grootste warmtecapaciteit per massa bij de relevante temperaturen. - Just my 2 cts

Dat is toch het idee achter bijvoorbeeld speksteenkachels?

Waar het mij om gaat si dat mij 2 dingen opvallen bij LTV:
Er ontstaat niet altijd een warmte deken voor de beglazing.
Ik neem aan dat een systeem met geforceerde convectieverwarming daar wel voor zorgt.

Je hebt geen directe stralingswarmte.
Ik vroeg me dus af of er ook iets te bedenken was dat je toch (een beetje)stralingswarmte kon krijgen. Een optie zou natuurlijk zijn om een IR paneel er voor te zetten en die aan te doen als je even stralingswarmte wilt hebben.

Reputatie 7
Badge +1

@Anne  Speksteenkachels zijn uiteraard bedoeld voor veel hogere temperaturen
(als ik me niet erg vergis).

  • Maar bij de hier relevante lage temperaturen is dit materiaal totaal irrelevant, bij gelijke massa kan je met water veel meer energie opslaan (grotere warmtecapaciteit), zoals ik al schreef en het is zeker veel goedkoper.
  • Met gebooste convectoren/radiatoren heb je idd geen/minder last van eventuele koudeval bij oude dubbele beglazing welke niet zo goed isoleert.
  • Natuurlijk heb je ook met LTV stralingswarmte, alleen op lager niveau. Dit kan je compenseren door een groter oppervlak (vloerverwarming, wandverwarming). Je voelt het meteen als je in een ruimte met wandverwarming bent.

Voor mensen die graag eenzijdige stralingswarmte willen zijn er open haarden, pelletkachels en natuurlijk milieuvriendelijkere IR-panelen.

En nu weer terug naar "wel of geen hybride warmtepomp”

Reputatie 5
Badge +1

Ook ik ben momenteel aan het onderzoeken, of een aanvullende (kleine ! !) warmtepomp  van Itho-Daalderop interessant kan zijn (MP-m25i, zie topic: Zijn er al leden die ervaringen hebben met de ventilatiewarmtepomp itho daalderop hp-m i 25 ).

Eén van mijn start punten is (ben nog steeds bezig) het verbruik meten ! En nog belangrijker, het momentele vermogen over 24/7  te monitoren (dit kan ook zonder meetsensoren, gewoon elk uur, vooral in de avond als de buitenwereld afkoelt) het vermogen af te lezen (hoe: staat in de “Installatievoorschrift” beschreven)

Zet als eerste de max.  aanvoer temperatuur op 55 graden. Als en bij een continue 24/7 temperatuur instelling van bijvoorbeeld 20 graden het vermogen onder de 5 kW blijft, dan kun je deze Intergas HREco 36/24 uitbreiden met de door Intergas ontwikkelde binnenunit, gecombineerd met een Daikin 5 kW buitenunit. Dus deze periodes 100 % electrisch overnemen (gasloos).

Van een Remeha ELGA is het vermogen 4 kW, dus blijf je onder de 4 kW, is ook een ELGA interessant. Bij de split-unit systeem van Ihto-Daalderop HP-S 55 is het vermogen van de warmtepomp 6 kW.

Volgende stap om verder te testen is radicaler, maar zeker het proberen waard in het voor en najaar:

Zet de aanvoer temperatuur op 55 graden, stel het vermogen met parameter 3 terug naar 20 % (= ong. 5 kW) en parameter c (min. toerental CV pomp) terug op 20 %. Met een continu ingestelde woontemperatuur van b.v. 20 graden ‘beleven’ (!)  of je met dit vermogen een comfortabel huis houdt.

Het gevraagde vermogen van je CV-installatie bepaalt tenslotte of je vermogen van de warmtepomp toereikend is. Zo niet, dan blijft bijstoken (met gas) onoverkomelijk.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Dekker-Lochem  De Intergas HRE 36/30 wordt geafficheerd met 8,0 - 30,3 kW b.w.. Hoe kan je deze dan op 5 kW begrenzen? Of is het model uit 2017 zo afwijkend?

Van de nieuwere Remeha ELGA's is ook een versie van 6 kW, tenminste als de website van Remeha klopt.

Reputatie 5
Badge +1
  • darkfiber, je heb gelijk. Per ongeluk de gegevens van de  HREco30/24 gebruikte. Inderdaad, de HREco 36/30 kan minimaal terug tot 8 kW. 

  • Niet te min, ook dat is een mooie onderwaarde om het experiment mee uit te voeren.

Reageer