Beantwoord

Welk volume moet het buffervat van de warmtepomp hebben?

  • 13 April 2019
  • 18 reacties
  • 17788 Bekeken

Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning, waar een (lucht) warmtepomp in komt voor vloerverwarming en tapwater. Nu wordt deze aangeboden met een buffervat van 180 liter, wat ons wat krap lijkt voor een gezin van in totaal 6 personen. De aannemer biedt als optie een buffervat aan van 270 liter. Wat zijn jullie ervaringen? Hoe groot moet je buffervat zijn? Bij ons douchen meestal de helft van de gezinsleden in de ochtend.

Ik ben benieuwd!
icon

Beste antwoord door HenkDaalder 5 May 2019, 14:52

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Beste Knecht Simon,
Naast het buffervat in onze warmtepomp hebben we een buffervat van 500 liter in huis voor vloerverwarming en tapwater. We wonen met twee personen in ons huis en hebben o.a. voor deze omvang gekozen, omdat we bij verkoop aan een groter gezin voldoende capaciteit beschikbaar wilden hebben. Daarnaast hebben we een 50 tal zogenaamde heatpipes (zonneboiler), die het water in het 500 liter vat voorverwarmen. Volgens deskundigen heeft een groter vat het voordeel van een relatief grote massa. De voorverwarming van het buffervat bespaart ons ca. 1700 kWh per jaar op het aantal draaiuren van de bodemwarmtepomp. En verder hebben we onlangs een nieuwe EPC berekening laten maken en komen we uit op 0,00. Dat schijnt niet slecht te zijn voor een woning uit 1985.
Ik probeerde een PDF bestand aan dit bericht te hangen, maar dat ging niet goed. Op www. duurzamehuizenroute.nl kun je alle relevante technische informatie wel lezen. Gebruik daarvoor: 7711 JK en huisnummer 41.
@knecht simon,
het lijkt erop dat erwat ondudelijkheid is over het buffervat: Een buffervat bevat warm water (of koud water als je de wp ook gebruikt om je huis te koelen) als warmte voorraad. Hierdoor hoeft de warmte pomp minder vaak aan te slaan. Als een wp vaak moet aan slaan is dat niet goed voor de levensduur van je installatie. Daarnaast heb je een boiler vat voor je warme tap water. Ze lijken op elkaar, maar zijn echt heel iets anders. De groote van je boiler is idd afhankelijk van je gezinssamenstelling, voor 6 personen ik idd de grotere nemen. Het buffervat heeft niets niets met warmwatervoorraad te maken, maar ontlast je installatie; thuis heb ik een van 50 liter, op de zaak een van 100 liter, dit om een idee te geven van de grootte van deze vaten.
Succes,
Reputatie 4
Badge
Als de aannemer alleen maar 180 en 270 litter kan aanbieden zou ik eerlijk gezegd de kennis van de aannemer in twijfel trekken. Weet niet wat het comfort niveau van jullie badkamer is stortdouche/regendouche a 25l per minuut. of spaar douche a 7/9l per minuut. Dus als het een woning is die berekend is op 6 personen en waarbij ze ook het comfort niveau van stort/regendouche aanbieden hebben ze alles niet goed berekend.

Als iedereen maar 4 minuten doucht dan verbruik je met 6 personen met een spaar douch 216l en met een regendouche 600L. Het is natuurlijk zo dat het water in de boiler warmer is dan de 38/42 graden die je meestal uit de douche krijgt, dit is meestal als die op zijn warmst 55 graden dus 180l boiler water is waarschijnlijk 225l douche water maar er spelen veel factoren me natuurlijk is het koude water 5 graden of is dat 20 graden is de boiler echt 55 graden of is dat 50 graden omdat het wat afgekoeld is.
Ik zou echt minimaal 400L als minimum nemen, of de aannemer zwart op wit laten zetten dat de 270l voldoende is voor 6 personen douchen waarbij je langer dan 4 kan douchen achter elkaar.
Reputatie 3
Door de buffervoorraden van de WP en de ZB te koppelen ontstaat er een ruime voorraad warm water.
Voorbeeld: mijn warmtepomp en de zonneboiler hebben beide een boiler van 180 ltr, 360 ltr totaal dus.
Dit is voor ons (2 personen) ruim voldoende voor het warmwater verbruik. (Wel belangrijk, wij hebben geen bad).
Als de zon niet schijnt is er natuurlijk wel een "klein" probleempje. Als de WP boiler temperatuur laag is en niet kan worden gevoed door de ZB voorraad, dan zal je moeten terugvallen op de naverwarming. In ons geval is dit een WP meteen 9kW verwarmingselement, maar als je nog op het gasnet zit kan dit natuurlijk ook met een CV ketel.

Het water stroomt via de aanvoer naar de ZB-boiler en wordt daar voorverwarmt door de ZB-collector.
Vervolgens stroomt het water (als er verbruik is) naar de WP-boiler. Het voordeel is dat de WP minder energie hoeft te leveren om de WP-boiler voorraad op temperatuur te houden. De ZB inhoud is, afhankelijk van de capaciteit van de collectoren, de beschikbare ruimte voor het opstel van de boilers en niet onbelangrijk de financiën, zeer flexibel. Door je waterverbruik van nu te bekijken kan er door een ervaren installateur een inschatting worden gemaakt hoe groot je ZB systeem zou moeten zijn. Wij hebben zoals gezegd een ZB boiler van 180 ltr bij een water verbruik van 100m3 p/j. Op het dak liggen 3 collectoren welke dezelfde afmetingen hebben als de zonnepanelen.

Als je de ZB wil gebruiken voor de vloerverwarming moet je rekening houden dat er een relatief grote voorraadbuffer noodzakelijk is.
Een bijkomend probleem is dat als de ZB wordt "leeggetrokken" door de vloerverwarming, deze regelmatig niet zijn maximale temperatuur zal kunnen bereiken ('s winters!). De WP zal dan extra hard moeten werken om tapvoorraad op temperatuur te brengen.

Een WP kan vrij gemakkelijk het water voor de vloerverwarming leveren tegen lage kosten maar heeft dus veel meer moeite met de veel hogere temperatuur voor tapwater. Voor een gemiddeld woonhuis is het daarom volgens mijn ervaring en overtuiging en ook economisch (investering en energieverbruik) niet verstandig om de ZB te gebruiken voor de vloerverwarming.
Reputatie 3

Reputatie 4
Badge
Er zijn ook boilervaten waar WP en ZB op kan aansluiten. Mijn 300l boiler heeft aansluitingen voor beide, dat maakt de warmte vraag naar WP minder als er ZB zou zijn die het ook kan verwarmen.
Reputatie 3
Wel leuk om te zien dat iedereen van zijn eigen situatie uit redeneert.
Elke situatie is anders en vraagt dus om een specifieke benadering.

Ja het kloptdat er ook WP boilers zijn met 2 spiralen (of meer)
Zoals eerder gezegd is de situatie ter plaatse en de keuze van de bewoner bepalend voor wat er uiteindelijk wordt geïnstalleerd.
Ik wil niemand iets opdringen, maar probeer wel mijn afwegingen waarom ik ergens voor heb gekozen te delen.

De reden waarom ik heb gekozen voor de opstelling zoals eerder beschreven is als volgd.

Mijn keuze was gevallen op een warmtepomp met een 180 ltr boiler. Dat was dus het uitgangspunt.
Dit heeft als voordeel dat als de naverwarming nodig is dat er dan een beperkte hoeveelheid water moet worden opgewarmd.
Dit is bv het geval bij de desinfectie (voorkomen legionella besmetting). Het tapwater wordt dan, in mijn geval, 1x per week opgewarmd van 55 tot 70 graden. Dit kost mij dan 2 tot 3 kWh aan stroom. Hoe meer water er moet worden opgewarmd hoe hoger dit verbruik zal zijn.

De beschikbare ruimte was ook een reden. Zoals je op de foto kunt zien staat de installatie in de bijkeuken waar de ruimte beperkt is.
Ik kon daar dus geen groot vat kwijt.

Mij was verteld dat je alleen subsidie kon krijgen voor complete WP en ZB systemen.
Dit hield dus in dat ik geen losse ZB-collectoren kon combineren met een warmtepomp zonder de subsidie mis te lopen.
Of dat nog zo is weet ik niet.

Zoals ook te lezen is in mijn blogs op de duurzame huizen route, heb ik met de installateur een menigverschil gehad over het aantal spiralen in de WP-boiler. Uiteindelijk is er een geplaatst met 1 spiraal. Als ik het nu nog eens zou doen wordt het er een met 2 spiralen. Dit omdat het dan mogelijk is om, als de ZB-boiler op temperatuur is, de ZB-collector middels een 3 weg klep ook de WP-boiler op 85 graden te brengen. Dan zou de desinfectie ook niet meer nodig zijn.

Zo zie je dat iedereen zijn eigen afwegingen maakt en dat maakt het ook leuk om te doen.
Het is toch fantastisch om te zien dat je plannen in de werkelijkheid ook werken.
Reputatie 3
Helaas staat er een storende fout in het voorgaande bericht. Ik kan het niet meer wijzigen dus daarom maar op deze manier.

In de alinea: "Zoals ook te lezen is in mijn blogs.......... staat in de 3e regel "de WP-collector". Dit moet natuurlijk de ZB-collector zijn.
Reputatie 7
Badge +1
Uit de TS: Buffervat is niet hetzelfde als boilervat!?
Alternatieven voor boilervat:
Buffervat met hygiënespiraal (evtl met elektrische naverwarmer)?
Buffervat met verswaterstation + elektrische naverwarmer?
(Ieder voordeel hep z'n nadeel)
Reputatie 3
Klopt helemaal, maar het blijft een voorraad warm water hoe je het ook noemt.
Reputatie 7
Badge +1
@JanSch Alleen de functie (en ook het temperatuurniveau) is erg verschillend.
Dank voor al jullie reacties! Fijn. Ik bedoel dan inderdaad het boilervat, want het gaat om het warme tapwater. Daarvan biedt de aannemer 180l of 270l. Ik ga eens even bij hem navragen welke garantie hij dan kan geven op voldoende warm tapwater voor douchen met ons gezin van 6. Kom ik op terug.
Inmiddels ook een heldere uitleg gevonden over het boilervat en welk volume je minimaal moet hebben: https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/tapwaterboiler/
Reputatie 3
Mooi dat je antwoorden hebt gekregen waar je wat mee kunt. Ben benieuwd wat het advies gaat worden en hoe het dan uitpakt.

Dan nog even de spraakverwarring rond het door mij genoemd woord "buffervoorraden".
De betekenis hiervan is "een voorraad om schommelingen op te vangen". Ik spreek vervolgens steeds over wp en zb boilers.

In de reactie van darkfiber wordt ineens gesproken over een buffervat en dat is inderdaad heel wat anders en niet aan de orde waarover ik heb geschreven in mijn reactie.

Ik wilde dit, voor de volledigheid, toch nog even rechtzetten.
Reputatie 4
Badge +3
Helaas staat er een storende fout in het voorgaande bericht. Ik kan het niet meer wijzigen dus daarom maar op deze manier.

In de alinea: "Zoals ook te lezen is in mijn blogs.......... staat in de 3e regel "de WP-collector". Dit moet natuurlijk de ZB-collector zijn.


Ik heb het voor je aangepast, @JanSch! Heb ik het zo goed gedaan? Ik hoor het graag. 🙂
Reputatie 3

Helaas staat er een storende fout in het voorgaande bericht. Ik kan het niet meer wijzigen dus daarom maar op deze manier.

In de alinea: "Zoals ook te lezen is in mijn blogs.......... staat in de 3e regel "de WP-collector". Dit moet natuurlijk de ZB-collector zijn.
Ik heb het voor je aangepast, @JanSch! Heb ik het zo goed gedaan? Ik hoor het graag. :)

En voor ik dit gelezen had, maar zoeken naar waar staat die vout nou.😉
Reputatie 4
Badge +1
Er worden in deze discussie 2 dingen door elkaar heen gebruikt die wezenlijk verschillend zijn.
  1. Met een warmtepomp heb je een boiler nodig voor warm tapwater. Omdat een warmtepomp meestal niet boven de 55 graden komt, is het water in de boiler ook ongeveer zo warm. Dus heb je bij het douchen en baden meer water nodig, dus een groter boiler vat dan wanneer die elektrisch is
  2. een warmtepomp werkt energiezuiniger als die wat langer kan doordraaien, dan elke 2 min 1 minuten draait. Daarom heeft een warmtepomp CV installatie een eigen buffervat nodig, zodat de warmtepomp wat langer kan doorwerken om dat buffervat op temperatuur te brengen, waarna de CV installatie het warm water van het buffervat door het huis pompt voor de ruimte verwarming. Dat kost dan enige tijd om af te koelen, waarna de warmte pomp weer aan slaat, om het buffervat en de rest van het CV water weer op temperatuur te brengen.
  3. de optimale verwarmings water temperatuur kan heel anders zijn dan de gewenste boiler temperatuur. Dus er kan vaak sprake zijn van 2 vaten, het buffervat en de boiler.
Dus moet je bij een installateur vragen hoe dat in zijn voorstel werkt
Hoe vaak de warmtepomp gaat aan slaan, en hoe lang die dan draait, bij een bepaalde bron of buiten temperatuur.

Maar ik kan me ook voorstellen dat er ontwerpen zijn waarbij de CV water temperatuur altijd gelijk is aan de maximale boiler temperatuur, zodat er met een enkel vat, de boiler, kan worden volstaan.
Dan gebruikt de CV installatie die dat warme tapwater als bron van warmte voor CV water.
Reputatie 3
Pakdewind, duidelijke uiteenzetting, helemaal mee eens op de laatste 4 regels na.

"Maar ik kan me ook voorstellen dat er ontwerpen zijn waarbij de CV water temperatuur altijd gelijk is aan de maximale boiler temperatuur, zodat er met een enkel vat, de boiler, kan worden volstaan.
Dan gebruikt de CV installatie die dat warme tapwater als bron van warmte voor CV water."

Terwijl je de verwarming aanvoer temp. zo laag mogelijk moet houden vanwege je (COP) rendement.
Zul je het tapwater op 60 tot 65 gr. willen hebben vanwege o.a. legionella.
Dus je moet inderdaad 2 vaten hebben, (link van KnigtSimon hier boven maakt veel duidelijk).
Of zoals ik het opgelost heb 2 installaties.
1 warmtepomp met buffervat en,
1 warmtepompboiler met als bron de retour ventilatie lucht uit de woning i.p.v. een Warmte Terug Win installatie.
Voor de visualisatie 2 plaatjes toegevoegd van hoe een opstelling kan zijn. (foto's zijn niet van mij).


Warmtepomp met buffervat


Warmtepomp met buffervat en boilervat

Reageer