Beantwoord

Welke lucht water warmtepompen zijn 'stil'?

• 11 maart 2019
  • 28 reacties
  • 38204 Bekeken

Toon eerste bericht

28 reacties

Ronald

Het nadeel van zo een systeem lijkt me dat je het hele jaar door een laag rendement heb, Ik weet dat Viessmann zo een systeem op de markt heeft, maar zoals je zelf noemt zal het SCOP hier wel het hekelpunt zijn. Overigens is bufferen altijd lastig. Er lijkt nog geen systeem te zijn waar je PCM kunt gebruiken voor langdurige energieopslag - of jij moet iets weten. Met PCM is energie-opslag bij hogere temperaturen wel mogelijk
Hendrik,

Voor PCM weet ik alleen dat er zoutoplossing in een kunststofbehuizing wordt toegepast (kantoor en datacenter). Het zou al wel moeten werken maar wordt, voor zover mij bekend, nog niet veel toegepast. Als er meer onderzoek gedaan wordt, zullen er waarschijnlijk meer alternatieven bekend worden.
Waarschijnlijk zal dit nu voor de meeste mensen nog wel een stapje te ver zijn.

Bij Solar Freezer doen ze, o.a. samen met TNO, onderzoek om de SCOP van een ijsbuffersysteem (kunststof zak die b.v. in de kruipruimte geplaatst kan worden) te bepalen. Dit wordt bemoeilijkt doordat de warmtepomp 2 mogelijkheden heeft om warmte aan te onttrekken (buitenlucht/opgewarmde vlst.door pv-paneel versus de inhoud van de bufferzak). Als men dit kan bepalen zal er duidelijkheid zijn over de SCOP en zal dit systeem goed vergelijkbaar zijn met de huidige al meer ingeburgerde warmtebronnen.

Mvg, Ronald
Ronald

Klinkt belovend, we wachten de resultaten af. Ik denk dat het nu te vroeg is om over te gaan op een warmtepomp, we gaan de komende jaren nog heel wat nieuwe technische ontwikkelingen meemaken.

Reageer