Beantwoord

Welke lucht water warmtepompen zijn 'stil'?

  • 11 March 2019
  • 36 reacties
  • 80609 Bekeken

Een vraag over een luchtwater warmtepomp. Wij staan dicht bij het besluit een warmtepomp aan te schaffen. Echter, het lawaai van zo'n ding? Zijn er "stillere" merken en zo ja, welke zijn dat dan?
icon

Beste antwoord door Pieter Veen 30 April 2019, 14:29

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 3
Ik gebruik een Panasonic 5 Kwh Monoblock warmtepomp en deze is zeer geruisarm. Alleen bij maximaal vermogen bij temperaturen onder 0 is hij op een afstand van 5 meter licht hoorbaar te vergelijken met een afzuigkap op stand 1 in de keuken.
Reputatie 5
Badge
Er zijn meer nadelen aan een lucht-warmtepomp dan het lawaai
.
Een warmtepomp op bodemwater (grondwater of koelvloeistof) heeft een vaste temperatuur aan de koude kant, omdat bodemwater zomer en winter een constante temperatuur heeft van ca. 11 oC. Alles speelt zich onder een putdekseltje af. Voor vloerverwarming bedraagt de COP 6 (rendement 600%), voor het opwarmen van tapwater is de COP 3 (rendement 300%). Ofwel, vloerverwarming kost per opgenomen elektrische kWh 2× minder dan een warmwater boiler. Dit is seizoensonafhankelijk door de constante waarde van de bodemtemperatuur.

Bij de luchtwarmtepomp wordt de koude kant ondergebracht in een buitenventilator die er lucht langs blaast. De COP hangt hier dus wél af van het seizoen. Bekijken we eerst de voornaamste functie - vloerverwarming - dan is COP in het voor- en naseizoen, zeg bij 11 oC, gelijk is aan 6, net als bij de bodemwarmtepomp. Maar als het er 's winters op aankomt, zeg bij -5 oC, dan daalt de COP naar 4. Dat betekent allereerst dat de geleverde warmte 1½ (6/4) keer duurder wordt in € 's maar ook dat de maximaal te leveren warmtestroom 1½ keer minder is. Bij extreme koude wordt dit effect nog sterker. Bekijken we de tweede functie - het maken van warm tapwater - dan zien we dat dat evenredig duurder wordt en ook evenredig langzamer gaat.

Het enige verschil in aanlegkosten tussen bodem- en luchtwarmtepomp zit in de ca. € 2.500 duurdere bodembron. Maar dat is snel terugverdiend. Bovendien biedt een bodembron ook vrijwel gratis vloerkoeling 's zomers. Lees meer op mijn webstek www.nautilus-educatief.nl
Een vraag over een luchtwater warmtepomp. Wij staan dicht bij het besluit een warmtepomp aan te schaffen. Echter, het lawaai van zo'n ding? Zijn er "stillere" merken en zo ja, welke zijn dat dan?

Ik heb zelf een 9kW Panasonic monobloc geplaatst, deze is ruim bemeten voor onze woning, maar dat heeft als voordeel dat hij heel veel op laag vermogen draait. Ook bij -15 levert deze nog gewoon 9kW, dus niet alle onzin geloven die er in het algemeen geroepen wordt. Het geluid is zeer beperkt, zet hem wel het liefst op de grond of indien op het dak, neem voldoende maatregelen tegen resonantie.
Als je zelf wat handig bent koop hem in Duitsland, Frankrijk of Engeland, scheelt heel veel en dan gaat de subsidie er nog af. Kun je hem bij zelf monteren voor 2.000/3.000 hebben staan. Hier zit veel kennis, lees maar eens: Tweakers Lucht-water warmtepomp

Ik weet wel zeker dat je voor 2.500 euro meer zoals hier beweerd wordt geen bodem warmtepomp hebt. Een mooi systeem, maar komt uiteindelijk financieel niet goed uit tov een lucht-water warmtepomp.
Reputatie 5
Badge +1
Beste Renzo,
Onze Nibé bodemwarmtepomp levert een COP/SPF (seasonal performance figure) van 5,2 voor vloerverwarming en tapwater. Onze buren hebben een luchtwarmtepomp gekozen en realiseren een COP/SPF van 3,5. Dat betekent dus 170% verschil in rendement. Over de kosten nog het volgende: die eerder genoemde € 2500,-- waren we bijna alleen al kwijt aan de vergunning, die we moesten aanvragen bij de provincie Overijssel. Het boren en aanleggen van het bronsysteem kostte ons ca. € 7.500,-; los nog van de kosten van de warmtepomp. Ondanks deze hogere kosten hebben we gekozen voor bodemwarmte vanwege het meerjarige hogere rendement t.o.v. de luchtwarmte techniek. Het geluid van de luchtwarmtepomp van onze buren is met name in de winter weleens irritant, gelukkig zitten we doorgaans in de winter niet in de tuin.
Reputatie 5
Badge

Een vraag over een luchtwater warmtepomp. Wij staan dicht bij het besluit een warmtepomp aan te schaffen. Echter, het lawaai van zo'n ding? Zijn er "stillere" merken en zo ja, welke zijn dat dan?Ik heb zelf een 9kW Panasonic monobloc geplaatst, deze is ruim bemeten voor onze woning, maar dat heeft als voordeel dat hij heel veel op laag vermogen draait. Ook bij -15 levert deze nog gewoon 9kW, dus niet alle onzin geloven die er in het algemeen geroepen wordt.
Ik weet wel zeker dat je voor 2.500 euro meer zoals hier beweerd wordt geen bodem warmtepomp hebt. Een mooi systeem, maar komt uiteindelijk financieel niet goed uit tov een lucht-water warmtepomp.


Bij - 15 grC levert een warmtepomp op buitenlucht veel minder warmte dan bij + 15 grC bij precies hetzelfde elektriciteitsverbruik. De COP daalt bij dalende buitentemperatuur van hoogstens 6 naar 2 à 3 (rendement van 600 % naar 300 à 200 😵, geheel volgens de ijzeren wetten van de thermodynamica.
Meer daarover in mijn stukje op 'Warmte voor Warmtepompen'.
Daarin staat ook een link naar de leverancier van open bronnen voor ca. € 2500.
P.S. Ik heb vanaf 2004 een Waterkotte warmtepomp van 12 kW.
Reputatie 5
Badge +1
Heer JWD,
Met veel belangstelling en waardering heb ik de bovenstaande bijlage gelezen. Onze ervaringen met ons bodemwarmtesysteem sluiten naadloos aan bij je verhaal. Ik hang een overzicht van ons bodemwarmtesysteem aan deze reactie ter info.
Reputatie 5
Badge
Over de kosten nog het volgende: die eerder genoemde € 2500,-- waren we bijna alleen al kwijt aan de vergunning, die we moesten aanvragen bij de provincie Overijssel. Het boren en aanleggen van het bronsysteem kostte ons ca. € 7.500,-; los nog van de kosten van de warmtepomp.

Ik heb het onlangs nagevraagd bij de firma die in 2004 mijn open bron aanlegde voor ca. € 2500. Hij doet dat nog steeds voor (nu!) omtrent € 3000. Zie de referentie in het stukje 'warmte voor warmtepompen' hierboven. Het is trouwens schandalig dat een provincie € 1600 mag vragen voor een boorvergunning. Actie!!!
Reputatie 4
Badge
Hou ook rekening met de afstand van de buiten unit ten opzichte van de binnen unit.
Soms houden ze de standaard afstand aan die bijv. 15m is maar als je dan de specificaties leest is 30m ook mogelijk. En om het geluid nog meer te reduceren kun je een een omkasting om de buiten unit bouwen van MerFord(1000+) of Climeleon(600+) deze kosten redelijk wat minimaal 600+ euro, je kan natuurlijk ook zelf wat bouwen van hout en geluids isolerend/absorberend material wat een stuk minder kost.
@geertn en @jwd
Voor nieuwe lezers in de topic misschien goed om te vermelden dat open systemen (en waarvoor die vergunningplicht geldt) minder gebruikelijk zijn dan gesloten systemen.

En om de oorspronkelijke vraag van dit topic te beantwoorden. Zelf erg tevreden over het weinige geluid van onze Stiebel Eltron.
Reputatie 5
Badge +1
Geacht Pluisje,
Bij een gesloten bron worden meerdere leidingen in de bodem aangebracht, waardoor een vloeistof wordt gepompt. Bij een open bron wordt er een aanvoer - en een retour leiding aangebracht naar de watervoerende lagen op de gewenste diepte. Het open bron systeem staat dus in verbinding met het water in de ondergrond. Bij een gesloten systeem is er geen verbinding met het grondwater. In beide systemen onttrekt de warmtepomp warmte aan of de vloeistof,die wordt rondgepompt of aan het water, dat wordt rondgepompt.
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb sinds vorig jaar een Elga 4.9kW lucht warmte pomp met een Toshiba buiten unit die netjes in de rubbers in beugels hangt.

Ik zou zeggen dat hij zoemt,
maar geen lawaai maakt.

Als je wilt mag je in regio Den Haag wel eens komen luisteren.

Overigens zijn er geluidsdempende oplossingen voor de buitenunits mocht het in jouw geval toch iets meer zijn dan je (of je buren) prettig vindt.

Anne.
Ik heb een lucht waterwarmtepomp van Stiebel Eltron. Zeer stil! Je hoort hem niet. Ik moet voelen of hij werkt. Met mijn hand voor de ventilator voel ik dan een koude luchtstroom. Type 25 AC. Heerlijk warm in huis en in de zomer koeling. Ook onder het dauwpunt! In combinatie met mijn zonnepanelen is mijn huis energieneutraal.
Ik heb een lucht waterwarmtepomp van Stiebel Eltron. Zeer stil! Je hoort hem niet.

Idem. Hier de 15 ACS en pas op koude dagen begint 'ie wat serieuzer te zoemen. Maar niet meer dan wat je hoort van een mechanische ventilatie. En wie zit er dan nog in de tuin...? Geheim lijkt mede te zitten in de grote diameter van de fan.

Algemene geluidstip. Wij hebben de buitenunit aan de gevel hangen. Monteer 'm niet (zoals wij) achter een slaapkamer want dan kun je 'm wel horen brommen als 'ie 's ochtends het tapwater begint op te warmen. Indien mogelijk een opstelling in de tuin, vlakbij je binnenunit (boilervat)
Hier een hybride warmtepomp Daikin Altherma met Intergas gasunit. Het buitendeel is een EVLQ08CV32 en staat op het dak van de aangebouwde garage, dus voor de zijgevel van het huis. Eind januari 2019 laten installeren en in de 3 maanden dat we 'm hebben, heb ik 'm maar één keer heel zachtjes horen suizen. Nu moet ik zeggen dat we een (relatief rustige) autosnelweg op ongeveer 330 m van ons huis hebben die sowieso meer geluid geeft, maar van overlast of gebrom door de warmtepomp is hier beslist geen sprake.

Ik snap dus eigenlijk ook niet goed waar de talloze spookverhalen over lawaaiige warmtepompen vandaan komen. Misschien dat de unit na verloop van jaren door slijtage iets meer geluid oplevert? Of waren de warmtepompen van pakweg 5 jaar geleden wel luidruchtig?
Bij aanschaf er echt op gelet hoeveel geluid de buiten unit van de warmte pomp maakt.
Er werd eerst een voorstel gedaan voor een warmte pomp van Nefit (split 12 ET).Deze maakte volgen specificatie maar 55 dB, En dat is weinig. Deze ging niet door omdat het advies van Nefit niet aansloot op mijn wens, namelijk geen gas. Ze wilde het tapwater nog steeds verwarmen via cv ketel.

Daarna heeft de installateur een warmte pomp van Valiant voor gesteld. Mooie sets, maar ze maken niet echt reclame met energie neutraal. Vooral hybride. Wat mij opviel was het geluidsniveau van de buiten units. 66 dB ga je toch wel hinderlijk horen (weet niet of dat dit nu verbeterd)
Ik heb te kennen gegeven dat dit hem dus niet word.

Uiteindelijk heb ik naar eigen onderzoek de installateur een Panasonic BIblock WXC12H9E8 laten instaleren (in combinatie met heat tubes en een 300 liter tapwater vat). Deze buiten unit maakt maar 49 dB geluid. Dat is een beetje gezoem als je er echt naar wil luisteren. Anders hoor je het niet eens.
Als de warmtepomp echt hard moet werken, zit je overigens zelf binnen, en de buren ook.
Maar goed, dan is er nog geen hinderlijk geluid.

Het plaatsen van de buiten unit is belangrijk. Genoeg afstand van de muur. Plaats je hem in een nis, dan is geluid meer. Die informatie kon je vinden in de Panasonic installatie handleiding.
Daar zeker rekening mee houden. Scheelt alleen maar in geluid.
Bij mij staat hij op een plat dak. Wel op rubberen tegels. Dit ter voorkoming van resonantie. Niet voor het geluid van de ventilatoren zelf. Als je dit niet doet, heb je er alleen je zelf mee. Dan hoor je gebrom uit het plafond komen. Dit is overigens geen investering. 100 euro met rubberen balken.

Maar goed, het verhaal van een warmtepomp en zijn geluid is niets anders dan voor een airco en zijn geluid.
Goed naar de specificaties kijken. Onder de 55 dB zit je wel ok. Hoe lager hoe fijner natuurlijk, Maar 55 dB zal niet hinderlijker zijn dan het geluid van de smartphone van mijn dochter die Roblox speelt. Die zit binnen naast mij.

Ik ben ieder geval zeer tevreden over mijn Panasonic. Heel stil. Hoge COP bij normale buiten temperaturen. Doet het nog tot de -20C. Heeft elektrische spiralen (tot 9 kW) voor als het echt koud word. Dat hoop ik niet, want anders is er geen COP meer. Maar goed, wanneer is het zo koud geweest?
Elf steden tocht is ook een tijd geleden. En de Panasonic kan met een optionele print plaat de zonneboiler aansturen.

Maar voor wie een warmtepomp wil instaleren, zorg eerst voor goede isolatie. Deze verdien je zo terug, ook met een CV ketel. Voor de warmtepomp is lage temperatuur verwarming toch wel erg handig.
Ik had het geluk dat het huis van 2000 is (2 jaar geleden gekocht) en toch al goed een goed isolatie heeft sinds die tijd. Buiten dat ligt er vloerverwarming beneden, maar ook boven.
Dus de investering van isolatie en lage temperatuur verwarming is mij bespaard gebleven.
Maar die laatste kan aardig in de papieren lopen (ligt aan het huis natuurlijk).

De warmte pomp die gebruik maakt van een bron is natuurlijk het beste. Maar echter wel een stuk duurder. Je moet er de ruimte voor hebben om een bron te late aanleggen. Op een appartement gaat het niet lukken denk ik. Voor de meeste een een lucht/water warmte pomp de beste oplossing, ook prijs technisch gezien.

Maar iedereen aan de warmte pomp, wat de overheid wil, dat is wel een uitdaging.
Bij - 15 grC levert een warmtepomp op buitenlucht veel minder warmte dan bij + 15 grC bij precies hetzelfde elektriciteitsverbruik. De COP daalt bij dalende buitentemperatuur van hoogstens 6 naar 2 à 3 (rendement van 600 % naar 300 à 200 😵, geheel volgens de ijzeren wetten van de thermodynamica.
Iets meer daarover in mijn bijgesloten stukje 'Warmte voor Warmtepompen'.
Daarin staat ook een link naar de leverancier van open bronnen voor ca. € 2500.
P.S. Ik heb vanaf 2004 een Waterkotte warmtepomp van 12 kW.


Dit is waar maar door technische ontwikkelingen zijn er wel warmtepompen die bij lagere buitentemperatur alsnog het zelfde vermogen kunnen blijven leveren. Dit heeft Flash Injection en is o.a. op de Panasonic T-CAP serie te vinden, tot diep in de -20 gewoon 9kW vermogen in mijn geval.

Vervolgens, ik ken ook enkele gebruikers van de Panasonic 5kW mono variant. Als het buiten koud wordt geeft de software hogere compressor frequenties vrij. Bijkomend voordeel is dat hierdoor een hoger vermogen beschikbaar komt.

Om op de vraag van @Renzo H terug te komen: Ik heb een Panasonic 9kW split model en die is bij lage CV temperaturen aardig stil. Zodra het CV water richting de 40 graden gaat (wat nodig is want radiatoren) gaat de compressor wat harder werken en vind ik het zelf niet zo fijn meer.
De Panasonic is wel aangemerkt als een van de stillere types op de markt maar ik ben zelf nogal gevoelig voor geluid (ik ruil zelfs een koelkast om als die niet stil genoeg is). Het schijnt dat de Nibe warmtepompen daar weer wel heel erg stil in zijn.

Als je in brabant woont en eens wil komen luisteren, stuur me maar een berichtje 🙂
Ik heb een lucht waterwarmtepomp van Stiebel Eltron. Zeer stil! Je hoort hem niet. Ik moet voelen of hij werkt. Met mijn hand voor de ventilator voel ik dan een koude luchtstroom. Type 25 AC. Heerlijk warm in huis en in de zomer koeling. Ook onder het dauwpunt! In combinatie met mijn zonnepanelen is mijn huis energieneutraal.
Wij hebben ook een Stiebel Eltron. Een 15 ACS.

WP bevalt uitstekend. Zeer stil. Alleen bij extreme koud hoor je 's nachts wel dat hij aan het werk is. Geen overdreven hard geluid. Ook geen klachten van de buren :-)
Koeling in de zomer werkt prima. Het is geen airco maar haalt de ergste hitte uit huis.

Helaas wel erg weinig instructie en uitleg gehad van installateur daarom nog veel vragen over de werking die ik zelf moet zien uit te vinden.

Naast de WP ook 35 zonnepanelen en zwaar geisoleerd. Daarmee ook energieneutraal. Leveren zelfs iets terug.
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb alle reacties doorgelezen en kom tot de conclusie dat volgens jullie de volgende warmtepompen in zekere zin 'stil' zouden moeten zijn:

Panasonic 5 Kwh Monoblock
Nibé bodemwarmtepomp
Stiebel Eltron
Elga 4.9kW lucht warmte pom
Daikin Altherma hybride warmtepomp
Panasonic BIblock WXC12H9E8
Panasonic 5 Kwh Monoblock
Toshiba Estia Powerful 11kW

Heb ik er een paar gemist? Ik hoor het graag. Als iedereen het er mee eens is zouden we een topic aan kunnen maken met 'tips voor stille warmtepompen'. Zouden jullie zeggen dat, afhankelijk van de context, de warmtepompen hierboven voor zo min mogelijk geluidsoverlast zorgen? Ook de opmerking van @DylanDylan die schrijft dat je met een creatieve oplossing ook voor geluidsisolatie kunt zorgen vind ik een erg interessante. @Dylan, ik heb hier een topic aangemaakt waarin je in kunt gaan op de manieren op je waterpomp 'stiller' te maken. Ik ben benieuwd naar je tips!
Reputatie 4
Badge +1
Ik gebruik een Panasonic 5 Kwh Monoblock warmtepomp en deze is zeer geruisarm. Alleen bij maximaal vermogen bij temperaturen onder 0 is hij op een afstand van 5 meter licht hoorbaar te vergelijken met een afzuigkap op stand 1 in de keuken.

Of je de ventilator van een lucht water warmtepomp hoort, hangt ook sterk af van het omgevingslawaai.
In een stil dorp op het platteland, hoor je een ventilator veel meer dan in een stad of bij een snelweg, waar altijd verkeersgeluid is.
In dat licht moet je alle getuigenissen hier bekijken. Zonder die context zeggen ze niet zo veel.
Zet eens een Decibel meter op je telefoon, en meet savonds eens buiten wat het niveau is.
Bij een stil stadsniveau van bijv 47 dB hoor je een ventilator van 45 dB niet zo erg. Maar als het buiten 35 dB is, juist veel harder
Wij hebben goede ervaring met de Toshiba Estia Powerful 11kW
Geluidsdrukniveau** dB(A) 43 (Het geluidsdrukniveau is opgegeven bij 2 m afstand van de buitendelen in vrije veld condities)
Veel hangt af hoe de buiten unit geplaatst wordt maw. de richting vd fans. blaast deze tegen de muur van je buren dan heb je een probleem. Als de uitlaat geen weerstand heeft dan is hij nauwelijks hoorbaar.
Verder is het belangrijk dat de lage frequenties goed worden opgevangen door industriële trillingsdempers.
Reputatie 1
Om een beoordeling m.b.t. geluidsproductie te kunnen geven, kan je volgens mij, niet zonder uitgevoerde geluidsmetingen. De opgegeven waarde(n) door leveranciers zullen in de praktijk heel anders kunnen uitvallen. Geluidsoverlast wordt door diverse personen anders ervaren en door te meten wordt vergelijken al iets makkelijker.

Bij isoleren van een unit is het ook handig als je weet voor welke frequentie dit het meest nodig is. Dit om te voorkomen dat je isoleert, maar dat het (bijna) niets helpt.

Tevens is het belangrijk om te kijken welke geluidseisen een gemeente met de komst van de Omgevingswet (verwacht per 2021) vastlegt in het Omgevingsplan.
Reputatie 1
Voor de optie van een lucht/water warmtepomp raad ik aan om ook eens te kijken naar het gebruik van zogenaamde hybride PV panelen of soms ook welbekend als PVT panelen.Er zitten dan geen draaiende delen buiten,de warmtepomp binnen maakt niet meer herrie dan een koelkast. Een bekende leverancier hiervoor is Triplesolar, er zijn echter meerdere aanbieders op de markt. Het buitendeel bestaat uit een paneel wat zonnestraling opneemt en ook warmte ook de buitenlucht haalt. Het theoretisch gecertificeerd rendement ligt tegen de 500%,dat is best knap.Het is dan natuurlijk wel noodzakelijk dat je genoeg panelen op je dak kunt plaatsen,bij een standaard ventilator buitenunit is de ruimtebeslag veel minder. Een PVT paneel wekt én stroom op en haalt ook warmte uit de buitenlucht.
Reputatie 5
Badge
Het theoretisch gecertificeerd rendement ligt tegen de 500%,dat is best knap.Het is dan natuurlijk wel noodzakelijk dat je genoeg panelen op je dak kunt plaatsen,bij een standaard ventilator buitenunit is de ruimtebeslag veel minder. Een PVT paneel wekt én stroom op en haalt ook warmte uit de buitenlucht.
Die 500% is natuurlijk gemeten in de zomer, prima voor warm tapwater. Maar ‘s winters zal deze warmtepomp zich gedragen als elke lucht warmtepomp met een aanzienlijk lager rendement. En met veel problemen vanwege aanvriezen.
Reputatie 1
JWD

Ik heb net op de site gekeken van Triple solar,uiteraard is het rendement in de winter lager dan in de zomer.Wel is het rendement van hun systeem hoger dan een standaard lucht/water warmtepomp.Met voldoende PVT panelen halen ze een jaarrendement van over de 5 voor ruimte verwarming (<35 gr C) en 3,6 voor tapwater.Dat vind ik super ja (officiële gelijkwaardigheids-certifikaat op de website).
Reputatie 1
JWD

Ik heb net op de site gekeken van Triple solar,uiteraard is het rendement in de winter lager dan in de zomer.Wel is het rendement van hun systeem hoger dan een standaard lucht/water warmtepomp.Met voldoende PVT panelen halen ze een jaarrendement van over de 5 voor ruimte verwarming (<35 gr C) en 3,6 voor tapwater.Dat vind ik super ja (officiële gelijkwaardigheids-certifikaat op de website).


Hendrik, ben ook bezig geweest met dit systeem. Het nadeel van dit systeem vond ik het niet aanwezig zijn van een buffersysteem in de zomer. Op dat moment is er relatief weinig warmtevraag (tenzij je een zwembad kunt verwarmen), terwijl er wel veel warmte voorradig is. Daarom ben ik verder gaan kijken naar buffersystemen om dit nadeel te kunnen compenseren. Theoretisch kwam ik toen een ijsbuffersysteem tegen. Helaas, ten minste heb ik niet kunnen vinden, zijn hier (nog) geen SCOP-gegevens voor bekend.
Daarom had ik al elders binnen deze community gevraagd of er hier mensen zijn die hier praktijkervaringen mee hadden. Dat lijkt niet zo te zijn.

Mvg, Ronald

Reageer