Beantwoord

Wie heeft ervaring met de slimme radiator ventilator

• 12 October 2019
  • 31 reacties
  • 15028 Bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

Reputatie 1

Ik heb 2 convectorputten en vloerverwarming in de huiskamer.

De putten heb ik extra geisoleerd met geluiddempend materiaal en 2x5 speedcomforts geinstalleerd aan de bovenzijde van de convectors in de putten, dus ze zuigen de lucht naar boven.

Dit heeft aanmerkelijk bijgedragen aan het warmtecomfort. Er zijn geen koude plekken meer in de kamer en de kamer komt sneller op temperatuur. Bovendien kon de CV temperatuur naar 50 graden. en het vermogen van de ketel kon van 30 Kw naar 10 Kw.Het geluid van de Speedcomforts is verwaarloosbaar, misschien heb ik een beter resultaat door de geluiddempende isolatie van de put.

Samen met de Inventum ventilatie warmtepomp, Tonzon vloerisolatie en zonnepanelen verbruik ik nog maar 25% van wat het 3 jaar geleden was.

Reputatie 2

@CorsD , hier ook een convectorput met speedcomforts.

De convectorput hadden wij al geïsoleerd omdat er meer kou dan warmte vanaf kwam. Ik dacht eerst zelfs dat die convector kapot was. Is een put/convector uit 1979 en in die tijd werd er kennelijk liever hard gestookt dan geïsoleerd.

Het isoleren van de put heeft het koudeprobleem in de put al grotendeels verholpen. Nu speedcomforts erbij gezet en er komt zelfs warmte uit. Deze speedcomforts zijn behalve het schakelmoment niet hoorbaar. De speedcomforts die ik bovenop de radiator achter de bank heb gezet wel. Ben nog te lui om ze onderop te monteren. 😉

De energiebesparing heb ik nog niet gemeten.

PS voor iemand het zich afvraagt, er zit 25 cm ruimte tussen bank en radiator.

PS2 bij de ING rentepuntenwinkel kreeg ik flinke korting bij Speedcomfort.

PS3 isoleert allen uw oude convectorput.

Reputatie 2

Heb de hele draad gelezen. Heb een jaar geleden heatfan gekocht. Eentje deed het niet omdat de radiator te koud bleef(inmiddels opgelost). Heatfan heeft er toen een andere sensor ingezet en werkte toen wel. Moest wel bij betalen. Speedcomfort zou een sensor hebben van 33 graden. Dat is veel te hoog, want in de ochtend gaat de radiator aan de onderzijde van 17 naar 35 graden aan de bovenzijde. Die sensor zou eerder vanaf 22 à 25 moeten doorgeven dan zo hoog of instelbaar zijn. Lees daar weinig over dit probleem. Wie heeft daar ervaring mee? 

Reputatie 6
Badge

Ik heb dit “probleem” vermeden door een zelfbouw (DIY) oplossing met PC-ventilatoren
welke via een instelbare! digitale thermostaat met sensor aangestuurd worden.
Het gewenste toerental wordt via de voedingsspanning van de ventilatoren ingesteld. YMMV

Kosten voor een 2,80 m JAGA met 15 x 140mm ventilatoren (helemaal vol) + voeding + thermostaat ca. € 160,- (3 jaar geleden) Verbruik ca. 16 W @9V; ca. 24 W @12V 

Indicatief resultaat met 9V:

Zonder ventilatoren - aanvoer ca. 35°C/retour ca. 31°C; met ventilatoren - retour ca. 25°C

=> ca. 2 - 2, 5 x grotere warmteafgifte (kamertemperatuur ca. 20°C)

Reputatie 2

Inmiddels heeft voortschrijdend inzicht en info opgeleverd dat de Speedcomfort ventilator aanslaat bij 33 graden en afslaat bij 25 graden. De Heatfan ventilator slaat aan bij 25 graden op weg naar de radiator temperatuur van 35 graden. En slaat dalend weer af bij 25 graden. Dit laatste product sluit mijns inziens beter aan bij een laag ingestelde retour temperatuur van de ketel dat ook veel rendement oplevert. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je het kabeltje van de temperatuurmeter er uit trekt, draait die continu.

Reageer