Vraag

Wie heeft ervaring met het Multi Air Supply systeem van Brink?

  • 31 May 2021
  • 7 reacties
  • 1999 Bekeken

Ik heb een woning uit 1992 met een standaard C-systeem, dus afzuiging in WC, Keuken en badkamer en ventilatieroosters bij de ramen.

IK ben aan het kijken hoe ik dat kan ombuigen naar balansventilatie met WTW, maar bij vrijwel alle systemen is dat een grote bouwkundige ingreep vanwege de extra leidingen.

Ik kan natuurlijk naar decentrale units kijken, maar ik kwam ook een oplossing tegen waar gebruik gemaakt wordt van de bestaande leidingen van het C-systeem voor de afvoer en waarbij het trappenhuis wordt gebruikt voor de toevoer van verse (en voorverwarmde) lucht.

De kamers ‘rondom’ het trappenhuis worden dan voorzien van CO2 gestuurde ventilatoren die de lucht in die kamers mengt met de luchtstroom in het trappenhuis. Althans zo heb ik het begrepen.

Het gaat om het Multi Air Supply systeem van Brink.

Dis is het artikel op installatie.nl: https://www.installatie.nl/nieuws/balansventilatie-zonder-kanalen/

Heeft iemand daar ervaring mee?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Sneezer Er is ook een systeem wat hetzelfde beoogt van ITHO: ITHO Quality Flow

Voor dit systeem en voor het BRINK systeem zijn er zgn. gelijkwaardigheidsverklaringen welke “beweren” dat ze gelijkwaardig zijn aan de conventionele WTW systeem D ventilatie.

Het BRINK systeem is veel nieuwer, er zal waarschijnlijk nog niet veel ervaring (positief of negatief) met dit systeem zijn.

De ervaringen met het QF-systeem zijn trouwens niet ongedeeld positief. Technisch ingewikkeld en dure accessoires, veel plof)geluid van de ventielen, goede! geluiddempers nodig.

Ja, die ITHO Quality Flow had ik gezien. De toevoer gaat daarbij inderdaad net zoals bij Brink via het trappenhuis, maar het lijkt erop dat bij ITHO QF toch uitgegaan wordt van een retourleiding naar alle (of de meeste) vertrekken, terwijl het Systeem van Brink uitgaat van 'zelfstandige’ Mixfan ventilatoren die de vervuilde lucht uit de kamers ‘trekt’ richting het trappenhuis.

De systemen verschillen dus op het punt van hoe met retour wordt omgegaan

Ik overweeg ook het Multi Air Supply systeem van Brink. heb je uiteindelijk de stap gezet naar installatie en hoe bevalt het? reacties van andere ervaringsdeskundigen zijn uiteraard ookvan harte welkom. 

Nee, nog niet. Er is wat anders tussengekomen. Ik ga nu eerst op 12 november op de Huis & Energiebeurs in Vijfhuizen mijn licht opsteken.

Hier een ervaringsdeskundige! Wij hebben het Multi Air Supply-systeem toegepast bij de verbouwing van onze jaren ’90-woning in 2021. Deze beschikte nog niet over afvoerkanalen, dus die moesten worden aangelegd in de natte ruimtes (keuken, bijkeuken, badkamer, toilet, wasruimte). Alle ventilatieroosters in ramen en deuren zijn verwijderd; geen koude tocht in de winter. Een Flair 400 fungeert als wtw-unit, de 5 slaapkamers en de woonkamer worden door in totaal 7 mixfans geventileerd. Een CO2-sensor hangt in de hal, een RV-sensor (vocht) zit op het afvoerkanaal van de badkamer. Het systeem is ingeregeld door Brink op basis van hun ontwerp en met resultaat: het is behoorlijk stil (geluid van mixfans en wtw-unit op de verdieping is hoorbaar, maar nooit storend), slaapkamers ruiken nooit muf. Het systeem is zuinig en je hebt er geen omkijken naar, het doet gewoon wat het moet doen. Wie het eens in de praktijk wil zien en horen, is welkom in Hoorn.

 

Hier een ervaringsdeskundige! Wij hebben het Multi Air Supply-systeem toegepast bij de verbouwing van onze jaren ’90-woning in 2021. Deze beschikte nog niet over afvoerkanalen, dus die moesten worden aangelegd in de natte ruimtes (keuken, bijkeuken, badkamer, toilet, wasruimte). Alle ventilatieroosters in ramen en deuren zijn verwijderd; geen koude tocht in de winter. Een Flair 400 fungeert als wtw-unit, de 5 slaapkamers en de woonkamer worden door in totaal 7 mixfans geventileerd. Een CO2-sensor hangt in de hal, een RV-sensor (vocht) zit op het afvoerkanaal van de badkamer. Het systeem is ingeregeld door Brink op basis van hun ontwerp en met resultaat: het is behoorlijk stil (geluid van mixfans en wtw-unit op de verdieping is hoorbaar, maar nooit storend), slaapkamers ruiken nooit muf. Het systeem is zuinig en je hebt er geen omkijken naar, het doet gewoon wat het moet doen. Wie het eens in de praktijk wil zien en horen, is welkom in Hoorn.

Hoi, Martijn.
Bedankt voor je reactie!
Dit is nu net de info die ik, zocht.
Zou je ook kunnen zeggen hoeveel je er ongeveer voor betaald hebt?
Er is jammer genoeg nog maar weinig info over te vinden, 
Alvast bedankt!
Jan

Ik overweeg ook om het Multi Air Supply (deels) te installeren.

In ons huis uit 1980 zit nu nog een centrale afzuiging naar keuken, wc en badkamer.

Deze vervang ik door een WTW van Zehnder (had ik reeds besteld en deze blijkt nog wat beter dan de Brink WTW)

Op zolder en op de slaapkamers ik dan gewone balans-ventilatie ventielen gaan installeren. Want de mixfans van Brink schijnen toch wel geluid te maken, en wij zijn lichte slapers.

Echter in de woonkamer wil ik dan wellicht 1 of 2 mixfans plaatsen. Op die manier hoef ik dan geen pijpen of buizen door de slaapkamers naar de beneden gelegen woonkamer met open keuken te leggen.

Dan hoef ik ook geen flinke gaten in de vloer te maken. Alleen van de zolder naar de slaapkamers, maar dat is nog te doen.

Heeft iemand ervaring met dit hybride systeem?

Reageer