Beantwoord

Wie heeft ervaringen met elektrische verwarming door middel van speksteen?

  • 5 November 2019
  • 6 reacties
  • 7490 Bekeken

Tijdens een vakantie in Spanje in het najaar bleek het appartement die we hadden gehuurd te worden verwarmd met radiatoren waarin speksteen was verwerkt. De radiator werkte op elektriciteit. Het opwarmen duurde enige tijd maar het vertrek werd daarna comfortabel warm.

Met deze ervaring is mijn vraag of een dergelijke vorm van verwarming in ons klimaat zin heeft (en is daar al de nodige ervaring mee opgedaan)? Het lijkt mij een zeer milieuvriendelijke vorm van verwarming die ik zou kunnen gebruiken in combinatie met de overcapaciteit die ik momenteel terug lever aan Vattenfall vanwege mijn zonnepanelen.

icon

Beste antwoord door Pieter Veen 11 November 2019, 09:57

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge

Speksteen is een natuurlijk materiaal met een hoge warmtecapaciteit, het materiaal kan dus veel warmte opnemen in korte tijd en weer afgeven over een langere periode tegen een lagere temperatuur.

De toegevoerde warmte moet wel eerst gemaakt worden, dat kan gebeuren bijv met hout maar ook elektrisch. Er zijn dus verschillende typen kachels met speksteen. Vroeger werd een speksteen kachel veel vaker gebruikt en diende het om sterke fluctuaties van de warmte bron (hout) te dempen en om de warmte op een lagere temperatuur weer af te geven (de kachel wand was soort een warme muur.) 

Het rendement met een elektrische element zal door de speksteen niet veranderen alleen het proces van warmteafgifte wordt beïnvloed. (vertraagd en gelijkmatiger).

Zolang je eigen overschot van zonnepanelen hebt is dit milieu bewust (groen) verwarmen maar het rendement blijft gelijk aan dat van normaal elektrisch verwarmen ( vergelijkbaar met bijv. IR-panelen of elektrische vloerverwarming)

De vraag is alleen je dat overschot ook 's winters hebt als er verwarmd moet worden.

Reputatie 7
Badge +1

@krivapie(en anderen)

Zoals @jvdleeuw  reeds opmerkte, het “pv-overschot” heb je in de zomer en zolang je nog volledig kan salderen maakt het voor jouw energierekening niet uit wanneer je dit “overschot” weer via andere bronnen aftapt. - Vanaf 2023 ziet dit anders uit, dan krijg je bij wijze van spreken in de winter minder stroom terug om “af te fakkelen”. En deze stroom is natuurlijk niet zo groen als de stroom van je zonnepanelen, dat is zeker.

Trouwens over hoeveel “overschot” (kWh) hebben we het?

P.S.:  Speksteen of een ander keramisch materiaal (of een olie gevulde kachel voor mijn part) maakt idd niets uit voor het stroomverbruik.

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @PietV

Hallo PieterV,

Bedankt voor je welkom. Ik kreeg op mijn vraag 2 reacties en daar was ik niet alleen blij mee, maar het gaf ook een voldoende antwoord op mijn vraagstelling.

Reputatie 4
Badge +3

Wat goed om te horen dat je vraag is opgelost, @PietV! Ik heb beide antwoorden samengevat en gemarkeerd als beste antwoord. Op die manier hebben andere communityleden ook direct profijt van jouw opgeloste vraag. :grinning:

 

Antwoord Jvdleeuw

Speksteen is een natuurlijk materiaal met een hoge warmtecapaciteit, het materiaal kan dus veel warmte opnemen in korte tijd en weer afgeven over een langere periode tegen een lagere temperatuur. De toegevoerde warmte moet wel eerst gemaakt worden, dat kan gebeuren bijv met hout maar ook elektrisch. Er zijn dus verschillende typen kachels met speksteen. Het rendement met een elektrisch element zal door de speksteen niet veranderen alleen het proces van warmteafgifte wordt beïnvloed. (vertraagd en gelijkmatiger). Zolang je eigen overschot van zonnepanelen hebt is dit milieu bewust (groen) verwarmen maar het rendement blijft gelijk aan dat van normaal elektrisch verwarmen ( vergelijkbaar met bijv. IR-panelen of elektrische vloerverwarming). De vraag is alleen of je dat overschot ook 's winters hebt als er verwarmd moet worden.

 

Antwoord Darkfiber

Het “pv-overschot” heb je in de zomer en zolang je nog volledig kan salderen maakt het voor jouw energierekening niet uit wanneer je dit “overschot” weer via andere bronnen aftapt. - Vanaf 2023 ziet dit anders uit, dan krijg je bij wijze van spreken in de winter minder stroom terug om “af te fakkelen”. En deze stroom is natuurlijk niet zo groen als de stroom van je zonnepanelen, dat is zeker. Trouwens, speksteen of een ander keramisch materiaal (of een olie gevulde kachel voor mijn part) maakt niets uit voor het stroomverbruik.

Ik heb een speksteen radiator. Traploos instelbaar van 0-3

Laat je hem continue aanstaan ?

Zet je hem uit zodra aangename temperatuur ( blijft lang warm dus...?)

Voor de nacht uitzetten ?

 

Reageer