Wie weet er meer over infrarood folie?

  • 6 October 2019
  • 6 reacties
  • 954 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie
Weet iemand meer over infrarood folie die gebruikt kan worden als hoofdverwarming in de kamer? er kan laminaat o.i.d. overheen gelegd worden. Wij hebben dit gezien op een beurs, maar weten niet meer precies van welke leverancier dit was. Het was wel een goed klinkend verhaal en wij willen er graag meer over weten. Het waren geen panelen!

6 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ik ken het niet en heb ook geen ervaring, ben wel benieuwd.

Ik heb naar aanleiding van je vraag wel eens zitten googlen en wat ik daar tegen kom ben ik niet direct van onder de indruk. Nogal wat vage verhalen over 'Nano' en 'Molekuul'.

Hoe het precies werkt en waarom het beter zou zijn dan gewone elektrische vloerverwarming wordt me (nog) niet echt duidelijk.
Reputatie 7
Badge +1

@AnneUiteindelijk wordt de elektrische energie via een weerstandsverwarming in thermische energie (=warmte) omgezet. En dit gebeurt 1:1, d.w.z. 1 kWh elektrische energie = 1 kWh(thermisch)
So simpel is het, niets met "nano" of "molecuul", gewoon natuurkunde.

Dus als je nu bijvoorbeeld 1000m³ gas verbruikt voor cv met een rendement van 92% (bovenwaarde) = 9300 kWh (afgerond), dan heb je 9300 kWh aan stroom nodig voor hetzelfde warmte effect.
Wat het financiële effect is kan iedereen met zijn tarieven uitrekenen.

Reputatie 7
Badge +3
Wat het financiële effect is kan iedereen met zijn tarieven uitrekenen.
Als eerste indicatie
1000 m3 aardgas à € 0,75 is € 750,-

De vervangende 9300 kWh à € 0,23 = € 2139,-

Daarnaast zal ook de meterkast verzwaard moeten worden. Dat zijn éénmalige kosten en jaarlijks hogere netwerkkosten.

Nog afgezien van de maatschappelijke kosten voor verzwaring van het landelijk elektriciteitsnet en bouw extra (fossiele) elektriciteitscentrales.

Voordeel van (echte) infrarood is dat deze gebruikt kan worden voor plaatsen waar plaatselijk én voor korte tijd verwarming nodig is. Dus een studiekamer, 's morgens 15 minuten aan de ontbijttafel of voor dat ene dagelijkse uurtje onderuit gezakt voor de TV in de woonkamer. Infraroodvloerverwarming zal, net als gewone vloerverwarming, vrijwel 24 uur per dag bij moeten staan.

De energietransitie lijkt een walhalla voor allerlei misleidende producten. Zoals de 'ioniserende cv-ketel' die "vergeleken met andere cv-ketels erg zuinig is". Waarbij verzwegen wordt dat die andere cv-ketel een (in verbruik dure) elektrische ketel is en geen gewone gasgestookte ketel.

In dit topic https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/welke-type-infrarood-verwarming-zijn-geschikt-voor-de-badkamer-374#post2589 info over een infraroodsysteem boven de gipsplaten in een badkamer. Geïnstalleerd afgelopen zomer. Dus even afwachten welke resultaten worden gemeld nu het weer kouder begint te worden.

@Roan Kijk eens op www.speedheat.nl of www.quickheat-floor.nl

Reputatie 4
Badge +3

@Roan zeker in een interessante vraag. Ik had zelf ook nog nooit van infrarood folie gehoord. @Ober de eerste link die je stuurde is geloof ik niet bestaand. Bedoelde je misschien speedheat.nl? 

 

Welkom op de community allebei. :handshake:

@PieterV moet idd speedheat.nl zijn.

Reageer