Auto als thuisbatterij (V2H)

  • 23 April 2019
  • 11 reacties
  • 3593 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Hallo,

Ik ben opzoek naar informatie over het gebruik van een elektrische auto als thuisbatterij. Schijnbaar heb je hier een "Vehicle to Home" (V2H) charger nodig, maar veel verder kom ik niet.

Onze nieuwbouw woning krijgt een klink aantal zonnepanelen en een eigen oplaadpunt op de oprit. Een thuisbatterij loont nog niet, maar het is me niet duidelijk wat een V2H oplaadpunt zou kosten en wat er verder bij komt kijken.

Zijn er mensen met kennis of ervaring met het gebruik van een auto als thuisbatterij? Wordt het al aangeboden in Nederland? Wat heb je hier voor nodig? Waar moet je op letten?

11 reacties

Reputatie 6
Badge
Blijkbaar worden er nu al laadpalen (voorbeeld "Zappi") aangeboden welke i.c.m. een passende EV, een geschikte pv-omvormer en de juiste domotica een intelligent energiemanagement mogelijk maken.

Een van de doelen: de teruglevering aan het net en de afname van het net minimaliseren,
Met de juiste domotica (sommige omvormers ondersteunen dit) indien mogelijk de opgewekte stroom direct verbruiken door apparaten slim te schakelen en/of de accu in de EV te laden.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad Oops!. Ik had "men" moeten gebruiken en niet "je". Elektrische auto's moeten in de toekomst daar op geladen worden waar ze in de zomer tijdens de PV-piekproductie staan. En dat is voor het grootste gedeelte op het werk en niet thuis. In de winter zouden ze dan weer 's nachts thuis opgeladen moeten worden (omdat windturbines op zee meestal ook 's nachts door blijven draaien).
De salderingsregeling heeft nadelen maar PV-stroom opslaan is daarvoor niet de oplossing omdat de zomer-winter opslag veel te duur is en bij dag-nacht opslag is het verbruik 's nachts te laag. Als je 's avonds en 's nachts en in de vroege ochtend slechts 2 kWh verbruikt, kan je overdag immers ook slechts diezelfde 2 kWh opslaan.
Verder staat bevordering van stroomverbruik wanneer er een overschot is (aan zon- en windenergie) los van wel of geen panelen op het dak en derhalve wel of geen salderingsregeling. Ook huishoudens zonder panelen zouden in de zomer rond de middag (elektrisch) kunnen koken i.p.v. tijdens de piekuren tussen 18:00 en 20:00 h. en de auto op kunnen laden. Dat laatste zou in de winter dan weer 's nachts moeten gebeuren. Ook de brandtijd van elektrische boilers zou aan het seizoen aangepast moeten worden.
Reputatie 6
Badge
Oops !
De werkplek van deze pensionado is thuis.
Ik betrap deze zelfde pensionado er wel regelmatig op dat hij overdag het overschot netjes tegen hoogtarief inlevert en dat dan 's nachts weer met 10% korting terughaalt om het alsnog in zijn auto te stoppen. Zolang de salderingsregeling in deze vorm blijft bestaan, zal dat misbruik ook blijven
Misschien kun je je ook wel voorstellen dat diezelfde pensionado geen vrachtwagen rijdt, maar een gepast keurig autootje dat niets uitstoot en alleen maar elektriciteit gebruikt
Reputatie 7
Badge +3
Probeer bijvoorbeeld in Nederland maar eens een laadpaal te kopen die alleen bijlaadt op het overschot van de PV panelen. Niet aan te komen .....
Al heb je thuis een laadpaal die laat met PV-overschotstroom dan heb je daar ook niets aan. M.u.v. voor opladen in het weekend of op de feestdagen Koningsdag, 2e Paasdag, Hemelvaart, de vrijdag na Hemelvaart en 2e Pinksterdag (als de zon schijnt natuurlijk). Als elektrische auto's (lux uitgevoerde semi-vrachtwagens gezien het gewicht met de daarbij behorende uitstoot aan fijnstof - extra slijtage banden-) op geladen moeten worden met PV-overschotstroom moeten de auto's namelijk worden opgeladen op de werkplek. Tenzij je in ploegendienst werkt en dan tijdens de middag- en nachtdienst.
Reputatie 7
Badge +3
De salderingsregeling is een typisch Nederlandse "fiscale" truuk.
In enkele andere landen in Europa is toepassing van accu's bij zonnepanelen al langer in gebruik als middel voor het optimaler gebruik van zonne-energie.

Daar uit blijkt dus dat we in Nederland een heel goed beleid hebben t.a.v. zonnepanelen! Thuisaccu's is gewoon weggegooid geld. En zeker met de prijzen van 2 of 3 jaar terug.
Reputatie 4
Badge +1
Nee, de thuisaccu is geen interessant topic, want hij maakt onze stroom alleenmaar duurder, met ca 10 a 20 cent per kWh. Wie wil dat?
Thuisaccu's zijn al te koop, maar hoor je er veel positiefs over?
Opslag die je met salderen doet, kost ca 0,1 cent per kWh, en dat betaalt iedereen al in de kWh prijs.

De vraag van Jaap "Hoe benut je de EV accu als thuis accu? Is inderdaad niet zo simpel te beantwoorden. Want welke regels moet de EV lader hanteren voor het leveren van stroom aan het huis?
Normaal hangen zowel het huis als de auto aan het net, om stroom af te nemen.
Als de auto accu stroom moet gaan leveren, hoeveel moet dat dan zijn?
Als hij te veel stroom levert, gaat dat ook het net op, wil je dat?

Het simpelst is het hele huis en EV stopcontact loskoppelen van het net.
De auto accu, kan dan de stroom leveren die het huis vraagt, en als er zonnepanelen zijn, met een overschot, die in de accu stoppen.
Dat is mooi, maar wat doe je als de accu vol is?
Of te leeg raakt?
Hoeveel wil je in de accu houden om op te rijden?

Stel je bent los gekoppeld van het net, en de accu komt onder het gewenste niveau. Dan moet alles weer aan het net gekoppeld worden. Dat gaat niet zomaar, het huis en lader, moeten dan eerst weer precies synchroon komen met het net. Daar zijn sysemen voor, maar die moet de lader wel hebben.
Ik heb daar nog niets van gehoord.

Een manier is dan de EV lader helemaal uitzetten, stekker er uit.
Dan is het huis spanningsloos, en dan de koppeling met het elektriciteitsnet weer inschakelen.
Alles is dan even spanningsloos, en gaat even uit en start weer op, als dat gebeurt.
Denk aan PC's en TV's ed

Een heel ander scenario is dat de netbeheerder toegang krijgt tot de EV lader, en die op afstand een bepald vermogen uit de accu laat leveren, of laat laden, beid ealleen als de lading van de accu dat toestaat.
Je laat dan de netbeheerder jouw accu gebruiken voor het stabiliseren van het net.
Dat kan je een paar honderd EUR per jaar opleveren, dacht ik.
Dat werd over deze pilot gezegd
https://www.tennet.eu/news/detail/electric-vehicles-replace-power-plants-to-maintain-supply-demand-balance-on-high-voltage-grid/

Verder is een een nieuwe EV, Duits ontwerp, gebouwd in Noorwegen, die standaard als off grid stroombron kan werken. Een auto met een klus stopcontact
https://sonomotors.com/en/sion/
Reputatie 6
Badge
Beste Driepinter,
De stelling was niet dat op dit moment thuisaccu's een financieel haalbare oplossing voor het salderingsprobleem zijn, maar dat de thuisaccu meer waarschijnlijk is dan het gebruik van een auto-accu voor thuisgebruik.
Bij het gebruik van thuis accu's spelen veel meer zaken een rol als alleen maar de "salderingsregeling".
De salderingsregeling is een typisch Nederlandse "fiscale" truuk.
In enkele andere landen in Europa is toepassing van accu's bij zonnepanelen al langer in gebruik als middel voor het optimaler gebruik van zonne-energie.

Ik heb het gevoel dat de technische ontwikkelingen in Nederland achterop lopen omdat de overheid allerlei zogenaamd slimme truukjes bedenkt om de consumenten uit de wind te houden.
Probeer bijvoorbeeld in Nederland maar eens een laadpaal te kopen die alleen bijlaadt op het overschot van de PV panelen. Niet aan te komen .....

"De thuis accu" misschien een interessant nieuw topic !
Reputatie 7
Badge +3
Mijn inschatting is dat we echt eerst naar eigen accu's in huis moeten, zonder de auto.
Maar wie weet, misschien gaat het toch anders.


Niet mee eens. Eerst een kwestie van rekenen. https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/accu-s-zijn-bij-vervanging-van-de-salderingsregeling-totaal-geen-oplossing-212
Reputatie 6
Badge
Jawel, dat weet ik; dat is ook mijn route voor de toekomst. Thuis snelladen !
Je vraagstelling suggereerde echter de bruikbaarheid van de autoaccu als opslag mogelijkheid voor thuis gebruik; dat lijkt me wat minder waarschijnlijk.
Mijn inschatting is dat we echt eerst naar eigen accu's in huis moeten, zonder de auto.
Maar wie weet, misschien gaat het toch anders.
We blijven het volgen
Reputatie 6
Badge
Zelf geen ervaring mee, maar er zijn oplossingen die speciaal ontwikkeld zijn voor zonnepanelen, en een geintegreerde omvormer hebben, zodat je direct de gelijkstroom uit je panelen gebruikt om de auto te laden zodat er geen onnodige omvorm verliezen optreden.

Voor een artikeltje hierover: http://www.pr-electronics.nl/nl/nieuws/40/eerste-solar-powered-bidirectional-vehicle-to-grid-v2g-snellader-ter-wereld/

De 1 fase datasheet: http://www.pr-electronics.nl/media/documenten/6kW_V2G_Charger_datasheet_V22.180417.194711.pdf

De 3 fase datasheet: http://www.pr-electronics.nl/media/documenten/10kW_V2g_Charger_datasheet_V26.181030.132055.pdf
Reputatie 6
Badge
Ik denk dat de auto zelf als opslag voor electrische energie t.b.v. huishoudelijk gebruik niet veel toekomst heeft.
De eerste bestaande systemen gaan daar ook niet echt vanuit.
Veel praktischer is een DC opslag tussen de zonnepanelen en de omvormer.
Deze opgeslagen energie kan dan later als nog aan het huishoudelijk net worden geleverd.
vanuit de daarvoor speciaaL bedoelde omvormer.

Conversie van DC (zonnepanelen) naar 230 VAC voor huishoudelijk gebruik, inclusief een laadpaal levert al een rendements verlies op. De auto zelf zal bij het laden de 230VAC opnieuw omzetten naar zijn eigen DC ook weer met verlies.
De auto accu dan weer inzetten om ladng via een netspanning van 230 terug te leveren is echt een brug te ver; Niet over nadenken !
Kijk eens bij de thuisaccu's van bijvoorbeeld Solarwatt.

Reageer