Auto als thuisbatterij (V2H)

  • 23 April 2019
  • 23 reacties
  • 4196 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Hallo,

Ik ben opzoek naar informatie over het gebruik van een elektrische auto als thuisbatterij. Schijnbaar heb je hier een "Vehicle to Home" (V2H) charger nodig, maar veel verder kom ik niet.

Onze nieuwbouw woning krijgt een klink aantal zonnepanelen en een eigen oplaadpunt op de oprit. Een thuisbatterij loont nog niet, maar het is me niet duidelijk wat een V2H oplaadpunt zou kosten en wat er verder bij komt kijken.

Zijn er mensen met kennis of ervaring met het gebruik van een auto als thuisbatterij? Wordt het al aangeboden in Nederland? Wat heb je hier voor nodig? Waar moet je op letten?

23 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik denk dat de auto zelf als opslag voor electrische energie t.b.v. huishoudelijk gebruik niet veel toekomst heeft.
De eerste bestaande systemen gaan daar ook niet echt vanuit.
Veel praktischer is een DC opslag tussen de zonnepanelen en de omvormer.
Deze opgeslagen energie kan dan later als nog aan het huishoudelijk net worden geleverd.
vanuit de daarvoor speciaaL bedoelde omvormer.

Conversie van DC (zonnepanelen) naar 230 VAC voor huishoudelijk gebruik, inclusief een laadpaal levert al een rendements verlies op. De auto zelf zal bij het laden de 230VAC opnieuw omzetten naar zijn eigen DC ook weer met verlies.
De auto accu dan weer inzetten om ladng via een netspanning van 230 terug te leveren is echt een brug te ver; Niet over nadenken !
Kijk eens bij de thuisaccu's van bijvoorbeeld Solarwatt.
Reputatie 6
Badge
Zelf geen ervaring mee, maar er zijn oplossingen die speciaal ontwikkeld zijn voor zonnepanelen, en een geintegreerde omvormer hebben, zodat je direct de gelijkstroom uit je panelen gebruikt om de auto te laden zodat er geen onnodige omvorm verliezen optreden.

Voor een artikeltje hierover: http://www.pr-electronics.nl/nl/nieuws/40/eerste-solar-powered-bidirectional-vehicle-to-grid-v2g-snellader-ter-wereld/

De 1 fase datasheet: http://www.pr-electronics.nl/media/documenten/6kW_V2G_Charger_datasheet_V22.180417.194711.pdf

De 3 fase datasheet: http://www.pr-electronics.nl/media/documenten/10kW_V2g_Charger_datasheet_V26.181030.132055.pdf
Reputatie 6
Badge
Jawel, dat weet ik; dat is ook mijn route voor de toekomst. Thuis snelladen !
Je vraagstelling suggereerde echter de bruikbaarheid van de autoaccu als opslag mogelijkheid voor thuis gebruik; dat lijkt me wat minder waarschijnlijk.
Mijn inschatting is dat we echt eerst naar eigen accu's in huis moeten, zonder de auto.
Maar wie weet, misschien gaat het toch anders.
We blijven het volgen
Reputatie 7
Badge +3
Mijn inschatting is dat we echt eerst naar eigen accu's in huis moeten, zonder de auto.
Maar wie weet, misschien gaat het toch anders.


Niet mee eens. Eerst een kwestie van rekenen. https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/accu-s-zijn-bij-vervanging-van-de-salderingsregeling-totaal-geen-oplossing-212
Reputatie 6
Badge
Beste Driepinter,
De stelling was niet dat op dit moment thuisaccu's een financieel haalbare oplossing voor het salderingsprobleem zijn, maar dat de thuisaccu meer waarschijnlijk is dan het gebruik van een auto-accu voor thuisgebruik.
Bij het gebruik van thuis accu's spelen veel meer zaken een rol als alleen maar de "salderingsregeling".
De salderingsregeling is een typisch Nederlandse "fiscale" truuk.
In enkele andere landen in Europa is toepassing van accu's bij zonnepanelen al langer in gebruik als middel voor het optimaler gebruik van zonne-energie.

Ik heb het gevoel dat de technische ontwikkelingen in Nederland achterop lopen omdat de overheid allerlei zogenaamd slimme truukjes bedenkt om de consumenten uit de wind te houden.
Probeer bijvoorbeeld in Nederland maar eens een laadpaal te kopen die alleen bijlaadt op het overschot van de PV panelen. Niet aan te komen .....

"De thuis accu" misschien een interessant nieuw topic !
Reputatie 4
Badge +1
Nee, de thuisaccu is geen interessant topic, want hij maakt onze stroom alleenmaar duurder, met ca 10 a 20 cent per kWh. Wie wil dat?
Thuisaccu's zijn al te koop, maar hoor je er veel positiefs over?
Opslag die je met salderen doet, kost ca 0,1 cent per kWh, en dat betaalt iedereen al in de kWh prijs.

De vraag van Jaap "Hoe benut je de EV accu als thuis accu? Is inderdaad niet zo simpel te beantwoorden. Want welke regels moet de EV lader hanteren voor het leveren van stroom aan het huis?
Normaal hangen zowel het huis als de auto aan het net, om stroom af te nemen.
Als de auto accu stroom moet gaan leveren, hoeveel moet dat dan zijn?
Als hij te veel stroom levert, gaat dat ook het net op, wil je dat?

Het simpelst is het hele huis en EV stopcontact loskoppelen van het net.
De auto accu, kan dan de stroom leveren die het huis vraagt, en als er zonnepanelen zijn, met een overschot, die in de accu stoppen.
Dat is mooi, maar wat doe je als de accu vol is?
Of te leeg raakt?
Hoeveel wil je in de accu houden om op te rijden?

Stel je bent los gekoppeld van het net, en de accu komt onder het gewenste niveau. Dan moet alles weer aan het net gekoppeld worden. Dat gaat niet zomaar, het huis en lader, moeten dan eerst weer precies synchroon komen met het net. Daar zijn sysemen voor, maar die moet de lader wel hebben.
Ik heb daar nog niets van gehoord.

Een manier is dan de EV lader helemaal uitzetten, stekker er uit.
Dan is het huis spanningsloos, en dan de koppeling met het elektriciteitsnet weer inschakelen.
Alles is dan even spanningsloos, en gaat even uit en start weer op, als dat gebeurt.
Denk aan PC's en TV's ed

Een heel ander scenario is dat de netbeheerder toegang krijgt tot de EV lader, en die op afstand een bepald vermogen uit de accu laat leveren, of laat laden, beid ealleen als de lading van de accu dat toestaat.
Je laat dan de netbeheerder jouw accu gebruiken voor het stabiliseren van het net.
Dat kan je een paar honderd EUR per jaar opleveren, dacht ik.
Dat werd over deze pilot gezegd
https://www.tennet.eu/news/detail/electric-vehicles-replace-power-plants-to-maintain-supply-demand-balance-on-high-voltage-grid/

Verder is een een nieuwe EV, Duits ontwerp, gebouwd in Noorwegen, die standaard als off grid stroombron kan werken. Een auto met een klus stopcontact
https://sonomotors.com/en/sion/
Reputatie 7
Badge +3
De salderingsregeling is een typisch Nederlandse "fiscale" truuk.
In enkele andere landen in Europa is toepassing van accu's bij zonnepanelen al langer in gebruik als middel voor het optimaler gebruik van zonne-energie.

Daar uit blijkt dus dat we in Nederland een heel goed beleid hebben t.a.v. zonnepanelen! Thuisaccu's is gewoon weggegooid geld. En zeker met de prijzen van 2 of 3 jaar terug.
Reputatie 7
Badge +3
Probeer bijvoorbeeld in Nederland maar eens een laadpaal te kopen die alleen bijlaadt op het overschot van de PV panelen. Niet aan te komen .....
Al heb je thuis een laadpaal die laat met PV-overschotstroom dan heb je daar ook niets aan. M.u.v. voor opladen in het weekend of op de feestdagen Koningsdag, 2e Paasdag, Hemelvaart, de vrijdag na Hemelvaart en 2e Pinksterdag (als de zon schijnt natuurlijk). Als elektrische auto's (lux uitgevoerde semi-vrachtwagens gezien het gewicht met de daarbij behorende uitstoot aan fijnstof - extra slijtage banden-) op geladen moeten worden met PV-overschotstroom moeten de auto's namelijk worden opgeladen op de werkplek. Tenzij je in ploegendienst werkt en dan tijdens de middag- en nachtdienst.
Reputatie 6
Badge
Oops !
De werkplek van deze pensionado is thuis.
Ik betrap deze zelfde pensionado er wel regelmatig op dat hij overdag het overschot netjes tegen hoogtarief inlevert en dat dan 's nachts weer met 10% korting terughaalt om het alsnog in zijn auto te stoppen. Zolang de salderingsregeling in deze vorm blijft bestaan, zal dat misbruik ook blijven
Misschien kun je je ook wel voorstellen dat diezelfde pensionado geen vrachtwagen rijdt, maar een gepast keurig autootje dat niets uitstoot en alleen maar elektriciteit gebruikt
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad Oops!. Ik had "men" moeten gebruiken en niet "je". Elektrische auto's moeten in de toekomst daar op geladen worden waar ze in de zomer tijdens de PV-piekproductie staan. En dat is voor het grootste gedeelte op het werk en niet thuis. In de winter zouden ze dan weer 's nachts thuis opgeladen moeten worden (omdat windturbines op zee meestal ook 's nachts door blijven draaien).
De salderingsregeling heeft nadelen maar PV-stroom opslaan is daarvoor niet de oplossing omdat de zomer-winter opslag veel te duur is en bij dag-nacht opslag is het verbruik 's nachts te laag. Als je 's avonds en 's nachts en in de vroege ochtend slechts 2 kWh verbruikt, kan je overdag immers ook slechts diezelfde 2 kWh opslaan.
Verder staat bevordering van stroomverbruik wanneer er een overschot is (aan zon- en windenergie) los van wel of geen panelen op het dak en derhalve wel of geen salderingsregeling. Ook huishoudens zonder panelen zouden in de zomer rond de middag (elektrisch) kunnen koken i.p.v. tijdens de piekuren tussen 18:00 en 20:00 h. en de auto op kunnen laden. Dat laatste zou in de winter dan weer 's nachts moeten gebeuren. Ook de brandtijd van elektrische boilers zou aan het seizoen aangepast moeten worden.
Reputatie 7
Badge +1
Blijkbaar worden er nu al laadpalen (voorbeeld "Zappi") aangeboden welke i.c.m. een passende EV, een geschikte pv-omvormer en de juiste domotica een intelligent energiemanagement mogelijk maken.

Een van de doelen: de teruglevering aan het net en de afname van het net minimaliseren,
Met de juiste domotica (sommige omvormers ondersteunen dit) indien mogelijk de opgewekte stroom direct verbruiken door apparaten slim te schakelen en/of de accu in de EV te laden.

Ik heb nog steeds geen e-auto maar wel 12 goede zonnepanelen, waarmee ik via de salderingsregeling veel electriciteit teruglever. Tot 2025 gaat dit waarschijnlijk wel door maar daarna wordt deze regeling begrijpelijkerwijze afgeschaft maar wat daarna?

Via autodealers probeer ik achter hun V2House- of V2 grid-policy te komen maar het merendeel kan dit  vertellen :alleen de Leaf had dit systeem in een grijs verleden (2012?)en toen was niemand erin geïnteresseerd:). Het V2X-systeem zou voor mij ideaal zijn maar ik heb begrepen dat er op dit moment helaas nog geen betaalbare laadpaal systemen noch auto 's  zijn.

Thuisbatterijen zijn op dit moment ook nog een peperdure oplossing en oa door brandgevaar nogal discutabel. 

Wie het weet mag het zeggen:) 

Reputatie 7
Badge +2

Wat ik er van begrijp is het nog niet echt leverbaar.
Welke auto kan bidirectioneel laden? 15 merken onder de loep (fluctis.energy)
Zelfs de Quasar lijkt enkel ‘voorbereid’ te zijn op V2H
Wallbox Quasar kopen - Prijs van € 5775: Bidirectionele laadpaal (plugnet.be)
In NL is welke vorm van thuis batterij nog niet interessant zolang de salderingsregeling er nog is.

En ook daarna zal een accu maar een relatief kleine bijdrage leveren neem ik aan.
Tenzij je ‘s nachts in de zomer altijd heel veel energie verbruikt.

Als de Quasar een goed voorbeeld is duurt het 10u om een 75kWu batterij op te laden.
Maar mijn panelen wekken maar iets van 6u per dag een significantie hoeveelheid stroom op.
En in totaal is dat max zo’n 20kW op een dag. Dus moet mijn auto dan idd als de zon schijnt aan mijn eigen laadpaal hangen. Ik gebruik nu gemiddeld al ca 30% direct zelf in de piekmaanden.
Dus blijft er zo’n 13kW over om in een accu te stoppen.

In de zomer verbruik ik zo’n 15kWu op een dag.
De helft komt direct van de zonnepanelen, dus ik heb nog ca 7kWu uit de accu nodig.
Dat is niet echt veel.

Aan de andere kant, als je de accu toch al hebt, je een eigen laadpaal kunt hebben, en hij toch regelmatig de hele dag op de oprit staat, dan is het denk ik wel grappig.

Ik zou het doen. Als ze beschikbaar komen. Gewoon om te zien of en hoe het werk.
Maar ik heb helaas niet een eigen oprit, noch de mogelijkheid voor een eigen laadpaal.

Anne.

Reputatie 6
Badge

@Bert Heng

Deze discussie hebben we een paar jaar geleden ook al eens gevoerd.

Technisch is er ten opzichte van toe nog niet zoveel veranderd. De economie rond V2H en V2G is vooral nog een stokpaardje van netbeheerders die grip proberen te krijgen op de PV stroom overschotten en de load balancing op grotere laadstations.

De particuliere gebruiker heeft hier niet zoveel aan. Als hij met een bijna lege batterij thuis komt en  50 kWh moet gaan bijladen gaat hem dat minstens de nodige uren kosten. Zijn eigen laadpaal levert max 11 kW, die de energie grotendeels rechtstreeks uit het net zal trekken.

De opbrengst van zonnepanelen zal tijdens echte goede zonuren max 4 á 5 kW zijn. De meeste EV beginnen pas net te laden bij dat vermogen. Dus echt wegzetten van een eventueel overschot van PV stroom naar de auto is helemaal niet aan de orde; er is hoogstens sprake van een geringe bijdrage.

Als je dus echt PV stroom in de auto wilt overzetten moet er dus een directe DC naar DC conversie gedaan worden. Dat wordt een dure speciale laadpaal in combinatie met een fors aantal PV panelen. Nog even los van de nodige regel logica en extra voorzieningen

Ik kan me voorstellen dat je om andere redenen geen auto met fossiele brandstof meer wilt rijden, maar de mogelijkheid tot het kunnen laden van PV overschotten alleen kan niet echt een motief zijn. In dat geval is die thuisaccu wel een veel goedkopere oplossing. Die zal je directe verbruik van PV stroom achter de meter ruim verdubbelen en met de huidige Ferrofosfaat accu's is het brandrisico inmiddels wel opgelost.

Ik ga er maar even vanuit dat het op de oprit hebben staan van een auto met volle accu met als doel om de stroom voorziening naar de woning te ondersteunen niet aan de orde is. De stroom van een laadstation zal altijd vele malen duurder zijn dan die van de je eigen stroom aansluiting (“tenzij je bij de baas tankt”). Alleen als je hierbij denkt aan een soort noodstroomvoorziening verandert de situatie misschien, maar ook dan zijn er veel interessantere  thuisaccu oplossingen.

Beste jvdleeuw, welke thuisaccu's zijn daarvoor dan geschikt? Weet je ook bedrijven die deze verkopen en installeren?

Vriendelijke groet Bert 

Reputatie 6
Badge

@Bert Heng 

Ik zie in de leveranciers van thuis accu's 3 verschillende kategoriën.

  • Leveranciers van zonnepanelen die een pakket aanbieden met accu, een beetje ingegeven door de stimulerings regels, die in Belgie zijn gehanteerd. Eigenlijk elke PV leverancier heeft wel een accu-oplossing
  • Leveranciers die van huis uit elektrisch installatiemateriaal leveren en accu’s als onderdeel hebben van hun off grid oplossingen (bijv. Hager). Dit komt in Nederland niet zoveel voor
  • Leveranciers die de mobiele markt bedienen Boten, campers etc. Deze laatste zijn ook meer gericht op het overschakelen van mobiel bedrijf naar aangesloten bedrijf. Grote speler hierin is een Nederlands bedrijf Victron Energie systems dat al tientallen jaren aan de weg timmert.

Omdat mijn prioriteiten ook lagen bij het hebben van een noodstroomvoorziening heb ik voor de laatste gekozen.

In principe zijn ze hoofdzakelijk in de zakelijke markt actief maar ze hebben ook outlets in de particuliere (Stroomwinkel  in Bodegraven)

Ik zou eerst maar eens rustig naar Victron googlen, er staat een macht aan informatie op het Internet.

Bedankt Jvdleeuw, ik ga op onderzoek uit en laat één en ander weten:) 

Reputatie 6
Badge

Recent onderzoek van Jeroen Bakker wijst uit dat autofabrikanten nog steeds geen haast maken om het bidirectioneel laden snel verder te ontwikkelen:  Auto fabrikanten staan niet te trappelen

Quote

Conclusie: automerken hebben weinig interesse in bidirectioneel laden

Uit ons onderzoek blijkt dat bidirectioneel laden anno 2023 nog niet populair is bij automerken. Slechts een paar merken bieden volledige ondersteuning voor het terugleveren van energie aan het net, thuis en apparaten. 

Het feit dat 30 van de 67 onderzochte merken helemaal niet hebben gereageerd op onze vragen, wijst op een gebrek aan interesse in deze mooie technologie of een slechte klantenservice. Dit is jammer. 

Vooral omdat bidirectioneel laden kan helpen bij de opslag van (zelf) duurzaam opgewekte energie en het stabiliseren van het elektriciteitsnet. 

Unquote

 

Wellicht een bevestiging dat die optie het in de woonomgeving niet echt gaat halen.

Reputatie 6
Badge +1

Ik denk dat de fabrikanten niet staan te springen, omdat er nog weinig vraag naar is, omdat er wel een prijs aanhangt. Tweede punt is de slijtage van de accu's. Een auto is gemaakt om 20 jaar mee te gaan. Te veel uitval van accu's door de extra slijtage is slechte reclame voor het merk.

We kunnen veel beter voor vaste accu's gaan. Die kunnen/mogen zwaarder zijn met minder dure materialen. Ze kunnen ook altijd aangesloten zijn om meer zonne-energie op te slaan.

Dat zou nog best eens waar kunnen zijn, Rakker. Maar dan kom ik nog niet veel verder met dit probleem omdat er mijns inziens nog niet veel geschikte en betaalbare huisaccu's geleverd worden. Of heb ik daar gemist?

Reputatie 6
Badge +1

Er is al veel op de markt. Vooral ook op basis van litium of ijzer, maar goedkoper zullen ze zeker worden in de toekomst. Op Tweakers is ook hierover veel informatie te vinden.

Het is voorlopig financieel niet interessant in Nederland, maar dat kan over enkele jaren anders zijn.

Ik heb zelf een VW. Die accu mag je maximaal voor 10.000 kWh als thuisaccu gebruiken om de garantie op die accu niet te verliezen. Sowieso ga ik de auto niet als thuisaccu gebruiken, omdat ik lang met deze auto door wil.

 

Bedankt Rakker 

Reputatie 6
Badge

@Bert Hengefeld Ik ben het eens met @Rakker en heb de gedachte de auto als energie backup te gebruiken inmiddels allang verlaten.

Een gewone vaste accu opslag voor PV overschot, peakshaving en maximalisatie van verbruik achter de meter is heeft voor mij de voorkeur; zeker nu na de verkiezingen het voortbestaan van de salderingsregeling wat meer grond onder de voeten krijgt.

Ik heb accukosten bij mijn voorkeur wat minder laten wegen, omdat toen de rente op spaargeld gewoon “0” was. Op dit moment lijken de kosten van accu's behoorlijk te kelderen en de beschikbare systemen zijn inmiddels behoorlijk uitontwikkeld (zie mijn eerdere opmerkingen in deze topic).

Kijk even naar: Solar magazine news

Reageer