Tips over comfort verhoging door koelen met buitenlucht tijdens warme periodes?



Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 3

Ik heb aan de oostelijke kant van het huis geen zonneschermen aan de buitenzijde. Er hangen wel verticale lamellen voor alle ramen aan de binnenzijde. Vanaf ‘s morgens vroeg (als de zon op komt) gaat deze kant van het huis heel snel omhoog in temperatuur.

In de praktijk komt het er op neer dat ik ‘s avonds de ramen dicht doe en de lamellen in de sluit stand zet.

Om minder zon energie binnen te krijgen, wil ik op de lamellen een laag aluminium folie aanbrengen. Hierdoor wordt hopelijk een groot deel van de energie gereflecteerd.

De lamellen zijn een beetje gekromd. Ik heb dus de keuze om ze aan de bolle of holle kant van de aluminium folie te voorzien.

Heeft iemand overwegingen/ideeen over wat de beste kant zou zijn: de holle of de bolle kant?

Reputatie 3

@KlaasT Als je meerdere verdiepingen hebt, moeten die wel allemaal vloerkoeling krijgen. Als je nog niets hebt, is het volgens mij beter om muurkoeling te hebben.

De muur krijgt in principe zijn warmte in de zomer door de lucht aan de binnenkant en de lucht (en eventueel de zon) aan de buitenzijde.

De vloer krijgt alleen warmte van de lucht aan de binnenkant van het huis.

Je moet het koelwater een paar graden van de dauwpunt temperatuur weghouden om geen vochtproblemen te krijgen. Met muurkoeling is het veel efficiënter en met een hogere koeltemperatuur te realiseren.


Voorbeeld: als je de muur op 23’C weet te houden dan is de kamer ook ongeveer 23’C.

Als de de vloer op 23’C houd, moet je maar afwachten hoeveel warmte er door de muren komt om de kamer op een aangename temperatuur te houden.

 

Een jaar of 10 geleden ben ik aan het experimenteren geweest met een ventilator van 40 cm diameter om voldoende lucht binnen te krijgen. Die had als groot nadeel dat er veel lawaai vanaf kwam en dat er nogal wat dode insecten de volgende ochtend achter de ventilator lagen.

Beide problemen waren eigenlijk alleen op te lossen met een flink gat in het dak en een ventilator met een diameter van 150 cm die relatief langzaam draaide.

Reputatie 4

In combinatie met vloerkoeling (via een grondwarmtepomp) en eventueel een Homevap WTW koeler verwacht ik toch wel wat effect, enkele graden is mij genoeg en zal al een stuk prettiger aanvoelen dan geheel geen koeling.

De ramen en deuren kan ik (bij de tropische temperaturen van de zomers van tegenwoordig) dan altijd nog openzetten @DolfS !

Reputatie 3

@KlaasT 

een WTW installatie pompt niet zoveel lucht door het huis. Hij is bedoeld om de ventilatie in orde te houden. Ik heb in het verleden hetzelfde geprobeerd door de ventilatie unit op 3 te zetten. Je merkt hier helemaal niets van in huis.

De koeling zet pas ‘zoden aan de dijk’ als ramen en deuren volledig open gaan.

 

Ik heb de afgelopen periode wel wat ervaring opgedaan:

  1. De kamer temperatuur is na enige tijd gelijk aan de muurtemperatuur. Het beton heeft de meeste oppervlak en warmtecapaciteit.
    Ik heb daarom de temperatuur sensor in een kartonnen doos gestoken. De open kant van de doos staat tegen de muur.
  2. Er wordt buitenlucht naar binnen gelaten om te koelen. De buitenlucht moet dus worden gemeten. Als je aan de buitenkant te dicht bij het huis meet, meet je de muurtemperatuur. Hier is nog geen goede meetoplossing voor.

  3. Als je een raam openzet aan de koele kant, voel je de luchtstroom soms naar buiten gaan. Dat betekent dat er geen koele lucht binnenkomt maar op andere plekken de (warme) lucht binnenkomt en bij het open raam eruit gaat.

 

Reputatie 4

Mijn ervaring is vrij basic, als het warm is in huis overdag, de ramen en deuren dicht doen als het buiten nog warmer is. Zodra de avond valt en het koelt buiten af (lager dan de binnentemp) dan ramen/deuren openzetten, en het koelt af.

Nu ben ik nog midden in een jarenlange verbouwing van een woonboerderij, en op termijn ga ik met een wtw-ventilatiesysteem ventileren. Vanaf dat moment zal de bypass functie op de wtw unit voor eenzelfde verkoeling zorgen, maar dan automatisch.

Reageer