Nieuws

Vast energiecontract weer mogelijk

  • 25 January 2023
  • 5 reacties
  • 1264 Bekeken

Reputatie 3

De opzegvergoeding voor huishoudens die tussentijds hun vaste energiecontract opzeggen, verandert. Vanaf april geldt geen vaste opzegvergoeding meer, maar bepaalt het financiële verlies van de energieleverancier de hoogte van de boete.

Een aanpassing van de opzegvergoeding moet ervoor zorgen dat energieleveranciers weer vaste contracten gaan aanbieden. In de nieuwe situatie is de hoogte van de opzegvergoeding afhankelijk van het prijsverschil tussen het opgezegde vaste contract en het actuele tarief en de resterende looptijd van het contract. Als de energieprijs flink is gedaald en de looptijd van het contract nog lang is, pakt de opzegvergoeding hoger uit dan nu het geval is. 

Vereniging Eigen Huis houdt in de gaten of energieleveranciers daadwerkelijk nieuwe contracten gaan aanbieden. 

Wat gaan jullie doen: stappen jullie in april gelijk over op een nieuw, vast energiecontract? 


 


5 reacties

Reputatie 4

een vast contract is natuurlijk geen doel op zich. Het gaat om wat je ervoor betaalt, op die basis maak je een keus (lijkt me). En je kunt kiezen voor wat meer zekerheid, waar je uiteraard ook voor betaalt, maar laat eerst maar eens zien wat alle alternatieven kosten, van dynamisch via variabel naar vast

Reputatie 4

Ik heb nu nog een vast contract tot juli 2023. Kon dat vorig jaar toevallig nog afsluiten met voor mij gunstige tarieven (rond de 100m3 gas gebruik, € 0,37 voor teruglevering van ruim 1000kw en een forse welkomstpremie).

Heb een paar weken geleden een verlengaanbod gekregen voor weer een jaar.
Mijn inschatting is dat de gasprijs nu relatief laag is maar in de loop van het jaar weer gaat stijgen. Niet die mate van 2022 maar zo laag als nu gaat het niet blijven. Daarom heb ik nu vanaf juli weer een vast contract.

De inschatting vast, variabel of dynamisch is echt afhankelijk van wat je gebruik is van gas en elektra en wat je denkt dat er met de prijzen gaat gebeuren. Niemand die dat laatste weet, ik ook niet.
Zoals zoveel in het leven, je maakt keuzes en soms zit je goed en soms minder goed.

Reputatie 6
Badge

Voor stroom zal ik zo wie zo niet overstappen totdat ik het winter verbuik ook weer opgewekt heb met mijn zonnepanelen, zodat ik bij de afrekening met een overstap al het verbruik saldeer en niets hoef te betalen.

Op dat moment zal ik kijken wat gunstig is, dat kan variabel zijn, of vast, dat hangt er vanaf wat er op dat moment mogelijk is en aangeboden wordt door de markt en wat het beste past bij mijn gebruik en opwekking van stroom.

 

 

Ik zit nu 18 jaar bij Vattenfall en heb alleen de eerste keer een vast contract voor 5 jaar genomen. Daarna alleen variabel. In de 13 jaar dat ik een variabel contract heb, heb ik alleen aan het eind van 2022 meer betaald dan de jaarlijkse contracten bij zowel Vattenfall als de concurrenten (ik deed elk jaar een check) . Tot oktober 2022 was het variabel tarief goedkoper of scheelde het maar een paar tientjes op jaarbasis. Het enige wat ik mijzelf verwijt is dat ik de boot in 2020 gemist heb. Echter, ook met die tarieven had ik ruim 1,5 jaar verlies geleden op het 5-jarig contract wat ik toen kon afsluiten. Ik heb dan ook besloten dat ik nog wel ga kijken, maar de kans dat ik een ooit vast contract neem act ik klein. Ik denk dat ik eerder overstap op dynamische prijzen dan op een vast contract (alhoewel ook daar ik in 2022 geen winst op zou hebben gehad). Echter, nu de variabele tarieven 4 keer per jaar aangepast kan worden verwacht ik weinig verlies te lijden door niet dynamisch te gaan. Natuurlijk gaat e.e.a. misschien veranderen als Vattenfall zou besluiten de loyaliteitsbonus af te schaffen. Echter, ook dan verwacht ik eerder naar dynamische prijzen te gaan dan naar een vast contract. 

Ik weet het nog niet, bij geen contract staat het ook al een halfjaar vast.
Nadat mijn contract was afgelopen heb ik geen nieuwe afgesloten, al was dat toen nog wel mogelijk.
Tot nu heb ik er geen nadeel van ondervonden en kijk nu vooral naar de hoogste terug lever vergoeding omdat ik meer terug lever dan gebruik.
Ik ga er vanuit dat die terug lever vergoeding een steeds grotere (concurrentie) rol gaat spelen bij de klanten winning en klanten binding, zeker nu de saldering wordt afgeschaft.

Reageer