Vraag

Warmtepompen verbruik energie

  • 10 December 2023
  • 13 reacties
  • 196 Bekeken

Naar mijn mening verbruikt een warmtepomp veel meer dan een CV installatie want het genereren van warmte door gas i.v.t. energie is ongeveer 1 op 9, dus als je normaliter 1500 m3 gas verbruikte voor de verwarming zou je dan dus 9 x 1500 = 13500 kwu verbruiken gedurende een jaar. Zijn er onder jullie die vrijstaand bestaand huis, 30 jaar oud, wonen die al ervaring hebben met een warmtepomp en het verbruik ervan alsook het geluid van de buitenunit, dan zou ik graag van jullie vernemen. MVG GJWK


13 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@G.J.W.K  Jouw mening/vermoeden/vrees dat een warmtepomp
1500 m³  x 9 kWh/m³ = 13500 kWh verbruikt (jouw voorbeeld) is niet correct.

Een warmtepomp werkt niet als weerstand voor elektrische stroom, maar juist als pomp voor warmte (meestal tenminste).
Ik ken jouw achtergrond/opleiding niet, maar op internet zijn voldoende voorbeelden, ook de gewenste praktijkvoorbeelden van huizen uit begin jaren 90, te vinden.

Mijn duit in het zakje: De verhouding van gebruikte elektrische stroom tot de in het huis gepompte warmte op  jaarbasis is variabel, maar voor een redelijk geïsoleerd jaren 90 huis toch iets tussen minimaal 1 op 3,5 tot 1 op 4,5 (en soms meer).


Voor het geluid van de buitenunits van  warmtepompen en airco's is er ook een (handige) spreadsheet van de rijksoverheid. Soms wordt dit ook door gemeenten toegepast.

Naar mijn mening verbruikt een warmtepomp veel meer dan een CV installatie want het genereren van warmte door gas i.v.t. energie is ongeveer 1 op 9, dus als je normaliter 1500 m3 gas verbruikte voor de verwarming zou je dan dus 9 x 1500 = 13500 kwu verbruiken gedurende een jaar. Zijn er onder jullie die vrijstaand bestaand huis, 30 jaar oud, wonen die al ervaring hebben met een warmtepomp en het verbruik ervan alsook het geluid van de buitenunit, dan zou ik graag van jullie vernemen. MVG GJWK

Je vergeet de COP danwel SCOP van de pomp

Reputatie 4

en dat betekent dat een warmtepomp een factor 4 tot 5 warmte energie uit 1 kWh kan halen, dus die moet je nog even loslaten op die 13500kWh. 

Ik woon in een vrijstaand huis van 50 jaar oud, geisoleerd waar mogelijk, vol dak met panelen, warmtepomp, ketel voor warm water en een energierekening van 130 eur per maand. 

En het is gewoon 19.5gr hier.

Reputatie 6
Badge

@G.J.W.K Ik heb een ook een vrijstaand huis uit 1989, grotendeels begane grond (>200m2) met vrij veel glas rondom. De oorspronkelijke verwarming was CV met radiatoren en een vloerverwarming als bijverwarming. Gasverbruik 20 jaar geleden ca 3000m3 /jaar.

Afgelopen jaren al het glas vervangen door HR++ en triple aan de noordzijde. CV-ketel en radiatoren verwijderd en een grondgebonden warmtepomp geplaatst in combinatie met de bestaande vloerverwarming.

Op dit moment zijn we van het gas af (all electric) en neemt de warmtepomp jaarlijks in totaal ca  5500 kWh. Hiervan gaat jaarlijks 250 kWh naar passieve koeling in de zomer, 750 kWh naar de tapwater boiler en het restant 4500 kWh naar de verwarming.

Reputatie 6
Badge

Ik heb een vrijstaand huis uit 1995, ik had een gas verbruik van ~1800 m^3 per jaar, de warmte pomp is deze zomer geinstalleerd.

Ik heb als afgifte systeem op de beneden verdieping en in de badkamers boven vloer verwarming, die 30 cm h.o.h ligt, en in totaal 13 radiatoren waarvan de meeste nu van het type T33 zijn. Dit is niet ideaal voor een WP maar werkt prima.

Als ik uit ga van jouw 9 kWh warmte per m^3 gas zijn dit de cijfers die ik tot nu toe gemeten heb en wat dat aan gas had geweest:

 

Reputatie 7
Badge +1

@PC  Op welke manier heb je de geproduceerde warmte “gemeten”? - Welke warmtepomp?

Temperaturen -gemiddelde kamertemperaturen,  aanvoer & retour,
bijvoorbeeld toen het begin deze maand relatief koud was?

Heb je (een deel van) de cv-leidingen nog vervangen?

Reputatie 6
Badge +1

@PC@darkfiber 

 

Toen ik het bericht las van PC had ik dezelfde gedachte als darkfiber. Verbruikte stroom is gemakkelijk, maar geproduceerde energie is wat moeilijker te meten/berekenen.

Wat mij opvalt is, dat de mensen met wat grotere vrijstaande huizen overgaan op een warmtepomp. Zo ook in mijn straat/wijk.

Voor mij in een tussenwoning nauwelijks betaalbaar om de investering terug te verdienen. Daarom hier nu een lucht/lucht warmtepomp (airco). Wel een vloermodel voor meer comfort. Deze werkt prima. Zonder te kunnen rekenen, omdat ik de geproduceerde warmte niet kan meten. Wel weet ik via de app wat ongeveer het energieverbruik is. Zeer aannemelijk is dat dit redelijk klopt. Vergeleken met gasverbruik vorig jaar kan ik concluderen dat het met de COP wel goed zit. Maar geen exact cijfertje.

Daarom wel interessant dat een ander dit wel heeft.

Reputatie 6
Badge

@PC  Op welke manier heb je de geproduceerde warmte “gemeten”? - Welke warmtepomp?

Temperaturen -gemiddelde kamertemperaturen,  aanvoer & retour,
bijvoorbeeld toen het begin deze maand relatief koud was?

Heb je (een deel van) de cv-leidingen nog vervangen?

 

De warmte is gemeten met een Kamstrup MID gecertificeerde warmte meter. De electrische energie die de WP gebruikt met 2 MID gecertificeerde Eastron kWh meters (Binnen unit en buiten unit zijn apart afgezekerd op 3 fase en hebben ieder een eigen meter).

 

De warmte pomp is een Vaillant 125/5, dat is een split warmtepomp met R410a koude middel en levert bij -7C buiten temperatuur nog zo’n 12 kW vermogen.

 

De binnen temperatuur staat op 21 C en de thermostaat schakeld de WP uit als het 21.125 C is en hij gaat weer aan als het 20.8125 C is in de referentie ruimte (de beneden verdieping). Boven wordt het bij deze beneden temperatuur zo’n 19 C.

 

Bij de huidige buiten temperaturen gaat de Ta naar de 29C a 30C. Begin van de maand toen we temperaturen rond het vriespunt hadden was de Ta 28C, dit heeft te maken met het minimum vermogen dat de WP afgeeft, en bij hogere buiten temperaturen is dat meer, en moet ik ook een iets hogere Ta vragen om dat minumum vermogen via mijn vloerverwarming en radiatoren aan het huis te kunnen afgeven, vandaar ook dat ik eerder schreef dat het niet een ideaal afgifte systeem is, maar ik kan er prima mee werken.

 

Ik heb alleen mijn mengverdeler van de vloerverwarming vervangen door een pomploze verdeler en deze met 28mm dunwandig staal aangesloten op de bestaande dikwandig stalen leidingen die door mijn huis in het beton liggen.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@PC  Kamstrup is o.k.. Even nog voor de zekerheid: 28°C begin december met buitentemperaturen rond het vriespunt (of een beetje lager) en nu 29°C bij ca. 9°C,
dus bijna hetzelfde (natuurlijk samenhangend de warmteafgifte)
- Ik neem aan dat de looptijden van de warmtepomp nu wel duidelijk korter zijn.

Doe je aan nachtverlaging?

P.S.: “12 kW” bij -7°C lijken een beetje overgedimensioneerd - 1800 m³ al met lage aanvoertemperaturen en incl. sww?

Reputatie 6
Badge

@PC  Kamstrup is o.k.. Even nog voor de zekerheid: 28°C begin december met buitentemperaturen rond het vriespunt (of een beetje lager) en nu 29°C bij ca. 9°C,
dus bijna hetzelfde (natuurlijk samenhangend de warmteafgifte)
- Ik neem aan dat de looptijden van de warmtepomp nu wel duidelijk korter zijn.

Doe je aan nachtverlaging?

P.S.: “12 kW” bij -7°C lijken een beetje overgedimensioneerd - 1800 m³ al met lage aanvoertemperaturen en incl. sww?

 

Bij een Ta van 29C is mijn afgifte in huis zo’n 6kW, dat heb ik rond het vriespunt ook nodig, bij de huidige buiten temperatuur is dit ook ongeveer het minimum afgegeven vermogen en dus  bijna het zelfde.

Rond het vriespunt draait het 24h continue. Nu niet, ik zie dat hij nu zo’n 50% van de tijd uit staat.

 

Ik doe nu niet aan nacht verlaging en laat het over aan de hysteresche van de thermostaat, tussen uit (setpoint+2/16C) en aan (setpoint -3/16C) zit 5/16 C en dat is bij de huidige buiten temperatuur en warmte verlies met de warmte capaciteit van mijn huis al snel 5 uur uit staan.

 

Omdat ik een groot huis heb is mijn warmte verlies lijn vrij steil, bij -10C heb ik zo’n 9.5 kW nodig bij 24h continue draaien en dan wil ik ook nog af en toe een boiler opwarmen, dus daar heb ik nog wat extra’s voor nodig.

De 1800m^3 gas was al met lage temperaturen via de CV (~30C-35C) en veel condensatie ~17000 kWh aan warmte en inderdaad alleen verwarmen dus zonder SWW.

Reputatie 7
Badge +1

@G.J.W.K  Voldoende informatie? Misschien een beetje veel detail- en achtergrondinfo, maar dat hoort er een beetje bij dit onderwerp.
Of mis je nog iets specifieks betreffende warmtepompen, jaren 90 huizen en het energie(=stroom)verbruik?

Reputatie 3

In Dubai zijn de landen blij met het plan om de hernieuwbare energie te verdrievoudigen voor 2030. Dan zouden steeds meer woningen aan de warmtepomp kunnen. Feestje dus. Maar er is een probleempje

 

Reputatie 7
Badge +1

De grootste uitdaging voor Nederlandse stroomnetten m.n. in de wijken zijn natuurlijk niet de zonnepanelen op particuliere daken, maar de combinatie van EV's en warmtepompen/airco's.

YMMV

Reageer