Skip to main content

Wat is er aan de hand met ventilatiewarmtepomp?

  • 25 June 2024
  • 26 reacties
  • 178 Bekeken

Onder andere bij ver. eigen huis, maar ook op andere plekken lovende woorden over de ventilatiewarmtepomp. Zelfs verwondering dat die zo weinig gebruikt wordt.

Maar proberen een installateur vinden die er wat over wilt vertellen, is bij mij nog niet gelukt.

Meestal simpel dat ze het niet doen, als je al wat hoort.

Geen uitleg waarom...

26 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@JWBokx Misschien ligt het aan de nadelen (ook voor de installateur)?

Voor renovatieprojecten van rijtjeshuizen zou een ventilatiewarmtepomp eigenlijk geschikt moeten zijn. Maar idd. je ziet ze niet zo vaak.

@darkfiber Dank je voor de links.

Maar ook hier zie ik voor ons geval geen nadelen.

De genoemde nadelen:

Moet mechanische ventilatie zijn, geen wtw: Is bij ons

Moet goed geïsoleerd zijn: is bij ons

Kom ook tegen als voordeel geen buitenunit nodig: is bij ons.

Ook video van installateur laat alleen voordelen zien.

 

Het enige probleem dat we kunnen hebben is de afvoer, geen idee of die geschikt is.

Ik heb ook al in de documentatie zitten zoeken van onze vvebeheerder, maar er staan tich documenten met alleen maar soort volgnummers….

 

 

Even toevoeging, de site van warmerhuis was ik al tegenkomen, toen via site ook aanvraag gedaan.

3 bedrijven zouden contact opnemen…. Geen reactie (tot nu toe) maar verwacht niet dat het nog komt.

Nou nog een toevoeging….

Ik kreeg van een installateur een bericht dat er geen ventilatiewarmtepompen zijn…. 🤔😮

Als reactie een stuk tekst gekopieerd van hun eigen site waar er heel lovend over gesproken wordt….

 

Dus vandaar: Wat is er aan de hand met die dingen?

Reputatie 6
Badge

Misschien dat het toch niet zo'n geweldige bijdrage aan energie besparing oplevert.

Het lijkt me meer een alternatief voor de gebruikelijke WTW;

Houdt je warmte in huis en blaas het niet met de ventilatielucht naar  buiten.

Je moet ook heel goed kijken waar de ventilatie lucht vandaan komt; direct van buiten, dus 's winters koud, of is er sprake van voorverwarmde lucht die je woning niet afkoelt. Ook de regeling roept vraagtekens op. Als je meer warmte wil terugwinnen kun je alleen de ventilatie verhogen en koel je daarmee juist je woning weer verder af.

Het gaat meestal om niet al te veel warmte die via een warmtepomp nog wel aan een afgifte systeem gekoppeld moet worden. Heb je daarin al een keuze gemaakt ?

Inderdaad de ventilatie verhogen om meer terug winnen is contra productief.

Dat staat bij de fabrikanten ook altijd vermeld.

Bij fabrikanten wordt ook snel gekeken naar een combi met warmwatervat.

Zodat de gewonnen warmte continu gebruikt kan worden en de warmtepomp niet steeds aan en uit moet.

 

Een wtw is hier niet mogelijk. Vandaar dat het volgens de meeste berichten die je leest, zelfs bij VEH, hier een ideale situatie zijn…. We wonen in een appartement met gewone afzuiging. Voor een wtw zou je op een of andere manier buizen/slangen voor de terugvoer moeten plaatsen.

Reputatie 7
Badge +1

@JWBokx  Ik denk dat bij individuele appartementen het vervangen van een cv-combiketel door een "ventilatie-wp” voor de meeste installateurs te veel gedoe is.  Zij doen dit liever voor een aantal appartementen/rijtjeshuizen op projectbasis - en dan zijn waarschijnlijk ook andere oplossingen mogelijk.

Dat is goed mogelijk, maar dan moeten ze niet zeggen dat het niet bestaat….

Of alleen dat ze het niet doen, maar wel het onderhoud willen komen doen….

Als het meerdere tegelijk wel haalbaar is, kan ik natuurlijk wat starten om te inventariseren. We hebben 95 appartementen met dezelfde situatie en animo voor verduurzaming.

Ook andere oplossingen hoor ik graag, maar daar heb ik geen weet van. En krijg van de installateurs geen antwoord op. Ik ben wel aan het overwegen of inschakelen van een verduurzamingscoach of ze ook heten te doen. Maar weet nog niet hoe en waar, moet ik nog uitzoeken. Ik zie dat jij @darkfiber dat ook bent, maar Wijchen is wat ver weg van Pijnacker...

 

Wat mij stoort in het hele verhaal is dat er van VEH, wetenschappers en fabrikanten allemaal lovende woorden zijn, maar dat je voor de rest tegen een muur loopt… Laat zo'n installateur dan mij melden waarom het niet (goed) werkt, te duur, teveel werk is.

Dan is het afgesloten

Reputatie 7
Badge +4

 Inderdaad. Als je de ventilatie moet verhogen om warmte terug te winnen werkt contraproductief. Ik kan van september tot begin juni sowieso amper ventileren, laat staan continu. Dat vanwege drie houtkachels bij mijn buren. Dat continu ventileren is ook onzin. Tijdens vorstperiodes wordt de luchtvochtigheid dan ook te laag en drogen de slijmvliezen van je neus uit. Verhoogde kans op griep is dan ook recht evenredig met het lage vochtgehalte tijdens vorstperiodes. Je kan gewoon twee keer per dag een raam of deur open zetten. En uiteraard de afzuigkap aan tijdens het koken, vooral op gas.

Reputatie 7
Badge +1

@JWBokx Miss verstand - een energiecoach (in mijn gemeente) gaat je niet adviseren over de diverse verwarmingsopties.

Bewust omgaan met energie en doelbewust energie besparen (informeren over kleine maatregelen)
en helpen met het kunnen lezen van de energierekening als vertrekpunt

- veel meer doet een energiecoach niet

Wat een verduurzamingscoach precies doet weet ik niet.

@darkfiber oke goed om te weten dat er verschil is. Ga er extra op leten.

 

Tja nog steeds een beetje aan het zoeken wat het probleem is met de ventilatie warmtepomp.

Nu wel een klein beetje verder: iemand van Inventum heeft een probleem aangekaart betreffende condens in de afvoerleiding. Dus nu aan het zoeken hoe het bij ons is. Is de afvoer per appartement, of gedeeld? En is de afvoer geïsoleerd?  Ook weer een fijne zoektocht….

Dus wellicht wat meer duidelijkheid over het probleem bij de ventilatiewarmtepomp...

Net wel weer een installateursbedrijf aan de lijn.

En inderdaad ook geen ventilatiewarmtepomp…

Bij mijn vraag om uitleg waarom werd de telefoon erop gegooid…

Zijn hier helemaal geen installateurs die hun mening willen/durven geven?

Reputatie 6
Badge

Onder andere bij ver. eigen huis, maar ook op andere plekken lovende woorden over de ventilatiewarmtepomp. Zelfs verwondering dat die zo weinig gebruikt wordt.

Maar proberen een installateur vinden die er wat over wilt vertellen, is bij mij nog niet gelukt.

Meestal simpel dat ze het niet doen, als je al wat hoort.

Geen uitleg waarom…

Met dit statement is deze discussie gestart, dus zonder duidelijke omschrijving welk probleem er eigenlijk opgelost zou moeten worden.

We zijn nu 1 maand verder waarin telkens weer bevestigd is dat een ventilatiewarmtepomp niet concreet wordt aangeboden en ook niet echt iets lijkt  op te leveren.

Waarom zoeken we eigenlijk naar problemen met de ventilatiewarmtepomp ??

@JWBokx Kun je niet beginnen met een uitleg van je eigen probleem dat je wilt op lossen ??.

 

@jvdleeuw tja probleem..

Ook wij willen graag in ieder geval minder gas gebruiken en ook wat aan de verduurzaming proberen te doen. Gezien allerlei dingen in ons appartementengebouw zijn zonnepanelen per appartement geen optie. Ook een buitenunit op balkon is geen optie.

Toen ik het artikel van veh zag over de ventilatiewarmtepomp zag ik een mogelijkheid om in ieder geval iets te doen. Dus verder gaan zoeken wat het fenomeen ventilatiewarmtepomp inhoud, lees ik allemaal veel belovende verhalen, natuurlijk alleen van de fabrikanten. Alles wat daar genoemd wordt, ga je denken dat het ideaal is onze situatie.

Aangezien de ventilatie toch grondig aangepakt moet worden, en de cv ketel ook best al wat kuren heeft gehad, dus een mooi moment om zoiets te doen.

Dus gaan zoeken naar een installateur….

Tja, dan stokt het ineens… Maar krijg dus nergens te horen wat het probleem is dat er kennelijk, in ieder geval hier in de buurt, geen installateur te vinden is die ze leveren/installeren wil. Zelfs als ze genoemd worden bij de fabrikant als installateur.

Dus kennelijk is er iets waardoor de installateurs zeggen we beginnen er niet aan.

Slechte ervaringen? Geen idee...

Reputatie 6
Badge

@JWBokx Het lijkt er dus op dat er eerst goed gekeken moet worden welke maatregelen onder de huidige omstandigheden de beste verduurzamingsresultaten kunnen opleveren.

Normaliter wordt dit soort advisering ook wel vanuit de gemeente geleverd of in ieder geval georganiseerd. Voor een appartementen gebouw lijkt dit ook iets wat goed gezamenlijk moet kunnen worden opgepakt; vergelijkbare woningen met vergelijkbare tekortkomingen.

Zonder goed inzicht in de bestaande situatie, bouwjaar, isolatie, huidig energieverbruik, aanwezige installaties etc. is vanuit dit forum hier moeilijk antwoord op te geven.

Alleen maar installateurs benaderen is niet de beste weg, ze zijn stinkend druk en bij voorkeur uit op het snelle geld.

 

Ja zou fijn zijn als dat de praktijk is, helaas zijn we al enkele jaren bezig.

De gemeente geeft inderdaad adviezen, maar die zijn heel algemeen. De subsidies voor dingen als radiator ventilators en dergelijke.

Via de vve is zoals bij velen erg lastig. 95 appartementen van zeer uiteenlopende oppervlaktes. Waardoor de kleinste nu doorstroom appartementen zijn geworden.

Investeringen? Nee laat maar.

Wel gekeken naar zonnepanelen. Een "zonnecoach" laten helpen. Fantastische ideeën die door de brandweer direct in de vuilnisbak gegooid werden als niet volgens de regels. Weggegooid geld dus…

Dus als eigenaar ben je dus redelijk op je zelf aangewezen. Mocht mijn onderzoek wel iets opleveren, weet ik wel een aantal die het ook zouden willen.

 

Maar het stropt nu dus.

En aangezien de afzuiging echt moet, ziet het er naar uit dat het dus niets wordt, en dat is jammer.

Nog een kleine toevoeging over:

Alleen maar installateurs benaderen is niet de beste weg, ze zijn stinkend druk en bij voorkeur uit op het snelle geld.

 

Ik heb ook geen installateurs zomaar benaderd. Een aantal omdat ze op de site van de fabrikant genoemd zijn als installateur van ventilatiewarmtepomp.

Ook nog via een site waar je informatie op kan geven, dan kunnen installateurs zelf contact opnemen. De installateurs die dat deden hadden veelal niet goed gelezen, want ik had er duidelijk bij gezet waar het om ging. Maar als ik aan de telefoon nogmaals zeg dat het dus om de ventilatiewarmtepomp gaat, blijken ze dat niet te doen...

Reputatie 6
Badge

Maar het stopt nu dus.

En aangezien de afzuiging echt moet, ziet het er naar uit dat het dus niets wordt, en dat is jammer.

 

Zonder details over de woning is het erg lastig goed advies te geven,

Als je ventilatie niet goed werkt en je warmte in huis wilt houden kun je ook een recirculatie wasemkap overwegen, zo mogelijk in combinatie met inductie koken.

De bestaande mechanische ventilatie alleen toepassen in de natte ruimtes en zodanig afregelen dat het ventilatie debiet voldoende is voor de hele woning. Kijk goed waar overal de verse buitenlucht binnen komt en zorg ervoor dat dit 's winters niet op de verkeerde plaatsen gebeurt (huiskamer).

 

 

 

recirculatie wasemkap hebben we al. Mogen geen gaten in buitenmuur maken.

En op afzuigsysteem alleen motorloze.

Zonder details over de woning is het erg lastig goed advies te geven,

Appartement 100m2, mechanische ventilatie type C als ik me goed herinner (dus direct afvoer naar buiten)

Goed geïsoleerd, HR++ glas.

Alleen nog niet duidelijk of afvoer per appartement of gezamenlijk is. 

Of afvoer geïsoleerd is, weet ik ook (nog) niet. achteraf isoleren lijkt onmogelijk.

Schacht waar leidingen zitten te klein om in te kunnen.

(Was ook probleem bij zonnepanelen, bedrading mag niet los hangen in de schacht)

Reputatie 6
Badge

recirculatie wasemkap hebben we al. Mogen geen gaten in buitenmuur maken.

En op afzuigsysteem alleen motorloze.

Appartement 100m2, mechanische ventilatie type C als ik me goed herinner (dus direct afvoer naar buiten)

Goed geïsoleerd, HR++ glas.

Alleen nog niet duidelijk of afvoer per appartement of gezamenlijk is. 

Of afvoer geïsoleerd is, weet ik ook (nog) niet. achteraf isoleren lijkt onmogelijk.

Dat lijkt dus een centrale afzuiging waarop kanalen van meerdere appartementen zijn aangesloten met in elk appartement eigen diverse inlaat roosters.

Ventilatie kan dus “geknepen” worden om minder koude binnen te laten, bij voorkeur mbv een CO2 regeling (zie mijn eerdere commentaar)

Bij de al eerder genomen maatregelen en de beperkende externe factoren lijkt de eerstvolgende stap het optimaliseren van de verwarming. Los daarvan kan gasverbruik gereduceerd worden door over te gaan op inductie koken.

Mogelijke CV acties:

  • Zorg dat de Verwarmingsinstallatie waterzijdig goed is ingeregeld.
  • Probeer op een lagere ketel temperatuur te stoken (<50 grad C).
  • Eventueel radiatoren geschikt maken voor lagere temperatuur.

 

We hebben wel een eigen motorbox voor de ventilatie zitten. Die moet waarschijnlijk vervangen worden, is al bij veel appartementen vervangen vanwege matige kwaliteit..

 

Reputatie 6
Badge

@JWBokx Ik lees dingen die slecht met elkaar te overeenstemmen:

  • Er zijn alleen "motorloze”afzuigsystemen toegelaten
  • Je hebt een eigen motorbox voor de ventilatie zitten
  • De motorbox is al bij veel appartementen vervangen.

Alleen als elk appartement zijn eigen uitvoer naar de open buitenlucht heeft gaat dit werken, maar ik vrees dat de afzuigkanalen van meerdere appartementen in een centraal kanaal worden verzameld en ook centraal worden afgezogen. (Bouwjaar van de appartementen ?).

De vuile lucht wordt zo door iedereen in het ventilatie systeem geblazen, dat komt op overdruk en de lucht ontsnapt via het systeem naar alle andere bewoners. Degene met de sterkste eigen motorbox heeft hier iets aan maar niet veel.

Zonder meer echte details over de technische installatie van de woning kan ik hier echt niets meer van zeggen.

Zo had ik het nog niet gecombineerd.

Erg bedankt voor je reacties! Geeft meer al meer inzicht en richting in mijn zoektocht!

 

Het motorloze is alleen voor de afzuigkap.

Dus de motor van het ventilatiesysteem zuigt dan ook de afzuigkap af.

Er zit een aparte invoer in de keuken voor een motorloze afzuigkap, die nu dus niet in gebruik is.

Voor ons appartementsgebouw is de bouw begonnen in 2014. Echter is de bouw veel later gestart dan eerst gepland omdat er niet voldoende verkocht was. Nu blijkt dus ook dat voor de bouwregels oudere regelementen zijn gebruikt. Daarnaast heeft de bouwer alles uit de kast gehaald om zo goedkoop mogelijk te bouwen om de verliezen te beperken denk ik…

Dat is dus onder andere te merken aan kwaliteit van cv ketel en ook de motorbox voor de ventilatie.

Ook wel aan het feit dat er nog gas, want dat was toen ook al aan de gang.

Ik ben nu ook zoekende naar de informatie hoe de verschillende buizen in het buizenkanaal zijn uitgevoerd nu het condens verhaal erbij gekomen is. Maar op de site van de vve beheerder staan heel veel pdf (>100) documenten die veelal een code als naam hebben… De documenten die ik tot nu toe bekeken heb gaan allemaal over heipalen, beton constructie en dergelijke.

Nog niets over elektra, ventilatie en cv. Het enige van de cv is wel een recent document dat de afvoer voldoet aan de huidige regels.

Reputatie 6
Badge

Nog niets over elektra, ventilatie en cv. Het enige van de cv is wel een recent document dat de afvoer voldoet aan de huidige regels.

Onvolkomenheden worden pas een echt probleem als ze niet voldoen aan jouw wensen en legitieme verwachtingsproblemen.

Als er regels gehanteerd worden die voor jou geen enkele waarden hebben helpt het voldoen aan die regels jou geen steek verder.

Waar stoor je je aan:

  • te hoog energieverbruik (kosten gas en elektra)
  • slecht klimaat in huis ongewenste luchtjes, te hoog CO2 (rot lucht) te veel vocht of achterblijvende etensluchtjes.
  • onbehaaglijke woonomgeving, kilte, tocht, geluid etc

 

  • Energieverbruik terugdringen is altijd goed natuurlijk. Zeker gas
  • Klimaat in huis is voor mij al snel een probleem vanwege chronische bronchitis/astmatisch en verschillende allergieën. Vocht is hier per kamer nogal verschillend en wisselend. Vandaar de vervanging van de afzuigunit.

De derde die je noemt is hier geen probleem.

Ik probeerde de 2e te combineren met de 1e.

Een heel ander punt dat hier niet echt thuis hoort is dat het verkocht is als levensloop bestendig en dat uiteindelijk niet is door allerlei “besparingen” van de bouwer…

Het is voor mij nu voornamelijk jammer dat dingen die in het veh blad mooi aangeprezen worden, in werkelijkheid kennelijk toch niet gedaan kunnen worden. Het artikel over de ventilatiewarmtepomp had dan eigenlijk wat verder moeten gaan dan wat de fabrikanten aangeven. Door te weinig informatie en blijkbaar te weinig uitgezocht wat problemen of bezwaren kunnen zijn, wordt het uiteindelijk een “domper”. Al zal ik er verder niet van wakker liggen, en heb ondertussen weer wat bijgeleerd.

 

Reageer