Windenergie MAGNUM 5 (5000 Watt)

  • 15 May 2023
  • 4 reacties
  • 268 Bekeken

Al enige tijd merk ik dat er weinig tot geen informatie is voor het particulier opwekken van windenergie. 

Mijn keus is gevallen op de TESUP MAGNUM 5 met een piekvermogen van 5000 watt. Dit is de eerste interessante windmolen wat vermogen betreft. 

Nu moet je in Nederland een omgevingsvergunning aanvragen voor een windmolen en ook voor een micro/mini windmolen. De MAGNUM 5 is 1.40m hoog en heeft een rotordiameter van 2.23m. Voor de veiligheid zal ik hem op een hogere mast plaatsen.

Nu is de wetgeving zo dat tot een rotordiameter van 2.00m je enkel een omgevingsvergunning nodig hebt. De MAGNUM 5 valt dus onder de grote windmolens en dus ook onder alle wetgevingen. Hiervoor moet er dan ook een Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) melding gedaan worden bij Rijkswaterstaat. 

Het gaat hier om zaken als graafwerkzaamheden, hijswerkzaamheden, impact op milieu, slagschaduwen, etc., etc. De windmolen valt dus, enkel vanwege de rotordiameter onder de wetgeving ‘Besluit activiteiten leefomgeving’.

Nu is echter deze wetgeving niet van toepassing op particulieren en is er dus een probleem. De windmolen valt onder een wetgeving welke niet voor particulieren van toepassing is. 

Nu ontstaat er een probleem omdat er een vergunning moet worden afgegeven op wet-, regelgeving welke niet sluitend is. Nu zijn er meerdere afdelingen bij berokken maar komt het niet van de grond.

Ik ben dan ook benieuwd of er meer mensen zijn die tegen deze problematiek aanlopen of ervaringen hiermee hebben.


4 reacties

Reputatie 1

Hoi @H.J.O welkom binnen de Eigen Huis community en bedankt voor je bijdrage. 

 

Niet heel recent, maar er is eerder een topic gestart rondom dit onderwerp. Ik stuur je de link naar dit topic door: https://community.eigenhuis.nl/energie-besparen-13/is-zo-n-particuliere-windmolen-in-de-vorm-van-een-wokkel-beschikbaar-in-nederland-135. Jouw bericht heeft echter vooral betrekking op de vergunningsverplichting begrijp ik. Misschien dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Groet, Willem

Goedenavond Willem,

Dank voor uw reactie. De windturbines in de vorm van een wokkel zijn mij bekend en deze vallen buiten mijn uitdaging aangezien ze geen ‘last’ van de rotordiameter hebben. Mij gaat het inderdaad om de ontbrekende danwel sluitende wet- / regelgeving.

Ik ben zeer benieuwd naar wat de werkelijke opbrengst gaat zijn.

Ik heb altijd begrepen dat dit soort kleine windmolens niet interessant zijn omdat het niet vaak en hard genoeg waait om ze rendabel te maken.
Desondanks staat bij mij nog wel er 1 op de ‘zou leuk zijn’ lijst ;P

Volgens deze link
https://iplo.nl/regelgeving/omgevingswet/inhoud/besluit-activiteiten-leefomgeving/
Zou het genoemde ‘Besluit activiteiten leefomgeving’ weldegelijk ook voor Burgers gelden?

In Paragraaf 3.2.4 
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-293.html
staat:
“Het verbod, bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, van de wet, om zonder omgevingsvergunning een milieubelastende activiteit te verrichten, geldt voor de milieubelastende activiteit, bedoeld in artikel 3.11, voor zover het gaat om een windpark met 20 of meer windturbines.” 

3.11 is waar de rotordiamter van meer dan 2m wordt genoemd.

Even een disclaimer: ik ben geen expert, noch heb ik enig juridische kennis :P

Anne.

Reputatie 6
Badge

Al enige tijd merk ik dat er weinig tot geen informatie is voor het particulier opwekken van windenergie. 

Mijn keus is gevallen op de TESUP MAGNUM 5 met een piekvermogen van 5000 watt. Dit is de eerste interessante windmolen wat vermogen betreft.

 

Als je in de data sheet kijkt zie je de volgende power curve:

 

Die 5000W is bij 15 m/s windsnelheid, vermogen van een windmolen schaalt met de 3de macht van de windsnelheid, de gemiddelde windsnelheid in Nederland is in een bebouwde omgeving op 6.5m hoogte iets minder dan 5 m/s, dan blijft er van die 5000W nog maar 185W over.

 

Ik zou het persoonlijk niet doen ....

 

 

Voor de veiligheid zal ik hem op een hogere mast plaatsen.

 

Nee voor de opbrengst zou je hem op een hogere mast moeten plaatsen, eentje van 100m levert je een gemiddelde windsnelheid van 7.5 m/s op (aan de kust en op de wadden nog iets meer) wat van de 185W al 625W maakt, nog lang niet de 5000W waar je van droomt, maar goed alle beetjes helpen.

 

Reageer