Beantwoord

Voormalig eigen woning verkocht uit box 3

  • 2 January 2020
  • 5 reacties
  • 688 Bekeken

Bijna 10 jaar geleden heb ik een woning gekocht waar ik 7 jaar alleen gewoond heb. Hierop heb ik een bankspaarhypotheek, die voor de helft aflossingsvrij is. Intussen heb ik ongeveer 1/3e afgelost. 3 Jaar geleden ben ik bij mijn vriendin gaan wonen (in haar koopwoning) en sindsdien heb ik mijn woning ruim 2 jaar verhuurd, waardoor deze nu in box 3 zit. Nu ga ik mijn woning verkopen met een flinke overwaarde. Tegelijkertijd zijn we samen naar een andere woning aan het kijken.

Normaal gesproken moet je de overwaarde gebruiken voor de koop van je nieuwe woning (om renteaftrek te behouden). Maar ik verkoop geen eigen woning, maar een box 3 bezit. Geldt dit dan nog wel?

Daarnaast vroeg ik me af in hoeverre ik voor onze volgende woning mijn aflossingsvrije hypotheek kan gebruiken.

Alvast bedankt voor de reacties. 

icon

Beste antwoord door Anne 3 January 2020, 17:02

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Laat ik beginnen te zeggen dat ik wel wat ervaring heb met hypotheken, maar geen expert ben.

Voor zover ik begrijp gaat de bijleenregeling alleen over je eigen woning.

Een eigen woning voor de belastingdienst is de woning die je hoofdverblijf is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen_woning/wat_is_een_eigen_woning/wat_is_een_eigen_woning

Dus meeroprengst uit een ander pand telt daar niet voor mee.
De idee is dat je daar ook geen voordeel hebt gehad in de vorm van hypotheekrente aftrek.
 

Je aflossingvrije hypotheek komt nu ook niet in aanmerking voor hypotheek rente aftrek neem ik aan (want niet je hoofdverblijf)?

Als die voor 1/1/2013 is afgesloten en je hem niet hebt veranderd en mee mag nemen van de bank, dan zou je de rente daarover volgens mij wel weer mogen aftrekken als je hem gebruikt voor je hoofdverblijf.

Ik zou daar vooral met de bank het eens over hebben. De kans bestaat dat het lastig gaat worden om hier een antwoord op te krijgen dat gegarandeerd door de belastingdienst zal worden geaccepteerd (zelfs als je hen belt kan het zijn dat je soms verschillende antwoorden krijgt).

Als de bank er in mee gaat zou ik het gewoon doen en netjes aangeven bij je inkomstenbelasting.

 

Je reactie mbt de hypotheek is duidelijk.

 

Mbt de bijleenregeling. Dit zou betekenen dat je je eigen woning 1 maand naar box 3 kan verhuizen en vervolgens geen rekening meer hoeft te houden met de bijleenregeling. Ik kan me niet voorstellen dat de Belastingdienst hier geen rekening mee houdt.

Reputatie 7
Badge +2

De regeling is daar idd niet heel erg duidelijk in.
Er staan een aantal voorbeelden waarbij tot 2 jaar na dato (van het verlaten vande woning) de verkoop nog telt als zijnde verkoop van je eigen woning.
https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2016/fiscale_informatie_2016-eigen_woning_met_overwaarde_verkocht.html

In dit geval was het meer dan 3 jaar. Dat is de maximale termijn die in alle tekst wordt genoemd. Dus hier zal zeer waarschijnlijk de bijleenregeling niet van toepasssing zijn.

 

Bedankt voor de link. Als ik daar verder lees zie ik dat het overgaan naar box 3, zonder dat de woning te koop staat, gezien wordt als een verkoop tegen de dan geldende marktwaarde.

Reputatie 7
Badge +2

Het vervelende met de belastingdienst is dat ze je niet zomaar zwart op wit geven of jouw interpretatie van de regels idd klopt. Je kunt ze bellen en vragen, maar uit (niet wetenschappelijk ;)) onderzoek blijkt dat je dan ook niet altijd het juiste antwoord krijgt.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/antwoorden-belastingtelefoon-vaak-fout~b04a5069/

Je zou eventueel kunnen proberen om een vraag te sturen aan de belastinginspecteur.
Ik kan alleen niet zo vinden of je daar nog iets speciaals voor moet doen of gewoon een brief aan je belasting kantoor gericht aan ‘de inspecuer der belasting’ of zo.

Reageer