Beantwoord

Ervaring met vloerisolatie met Pur schuim via Pluijmers

  • 11 March 2019
  • 6 reacties
  • 3384 Bekeken

Wij denken erover om met een aantal buren de vloer te laten isoleren met PUR schuim.
we denken dat te gaan doen via Pluijmers isolatie.
Heeft iemand ervaring? Met deze soort van isolatie? En/of met dit bedrijf?
wij hebben een betonnen vloer en een aantal jaar geleden is er bodemisolatie toegepast door middel van schelpen door de firma Iso schelp. .
Dat heeft voor een veel betere vochtbaland gezorgd in de kruipruimte.
Deze is nu perfect droog.
Nu willen we graag de volgende stap maken..
zou graag ervaringen van andere forumleden lezen.
alvast bedankt voor de feedback.
icon

Beste antwoord door M.Prummel 14 March 2019, 16:36

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4

Ik heb wel gelezen dat je met PUR irritatie klachten kunt krijgen als je daar gevoelig voor bent.

Dit blijft een heel lastig dossier. 

Toevallig had ik eergisteren weer eens opgezocht hoe de stand van zaken hier mee was.

HASKoningDHV zou  een rapport uitbrengen en waar de minister om gevraagd en daar op zou reageren. Dat was vorige jaar nav een RTL Nieuws uitzending over deze PUR-problematiek  juli 2022.  

Voor mij zelf heb ik e.e.a zo samengevat. Het technische verhaal heb ik weg gelaten, wie daar geïnteresseerd in is kan dit in het rapport terug vinden , chemisch helaas niet helemaal foutloos, maar dat maakt voor de uitkomst zelf maar weinig uit. 

Samenvattend verhaal:

https://www.gespotenpurschuim.nl/reactie-rapport-rhdhv-en-beleidsaanbevelingen/

Het Kennisplatform Gespoten PURschuim is teleurgesteld dat minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening niet overgaat tot verplichte certificering voor het aanbrengen van gespoten PURschuim. Daarmee negeert de minister een goed onderbouwd advies van ingenieursbureau Royal Haskoning DHV (RHDHV), dat onlangs een evaluatie heeft verricht van de wijze waarop bedrijven gespoten PURschuim aanbrengen.....

 

Route minister niet effectief

Minister De Jonge kiest een andere weg. In een brief die hij samen met de uitkomst van de praktijkevaluatie op 2 december naar de Tweede Kamer heeft gestuurd kondigt hij aan nadere eisen in de bouwregelgeving te gaan opnemen; overigens zonder daarbij aan te geven op welke aspecten die nadere eisen betrekking hebben.

 

En de Overheid heeft alle documenten hier staan.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/12/02/kamerbrief-over-rapport-evaluatie-werkpraktijk-gespoten-pur-isolatie

 

Een belangrijk onderdeel uit het RHDHV rapport, certificering, heeft de minister naast zich neer gelegd en is dus heel vaag over wat hij gaat doen.

 

PS: VEH heeft ook een bericht geplaatst over dit thema.

https://www.eigenhuis.nl/nieuws/onrust-over-vloerisolatie-met-pur

Deze problematiek speelt eigenlijk al sinds er met PUR-schuim geïsoleerd wordt en dat is al veel meer dan 10 jaar.

Belangrijke opmerking:

Dit gaat  NIET over PUR-platen die in de fabriek onder zeer goed gecontroleerde condities gemaakt worden, maar over PUR-schuim dat ter plekke gemaakt wordt.
Uit  het Royal HaskoningDHV-rapport:

De risico’s voor de bewoners die door blootstelling worden veroorzaakt, zijn afhankelijk van de gebruikte stoffen en de combinatie van enkele risicoverhogende factoren. Dit zijn:

  1. De aanwezigheid van bewoners tijdens het aanbrengen van de gespoten PUR-isolatie, wat in strijd is met bouwregelgeving, veiligheidseisen van leveranciers en certificeringsrichtlijnen;
  2. Een onvoldoende of onvoldoende gelijke menging van de twee PUR-componenten;
  3. Een gebrekkige of onvoldoende ventilatie van de kruipruimte tijdens en na het aanbrengen van de isolatie,
  4. Het aanbrengen van PUR-schuim isolatie bij aanwezigheid van water in de kruipruimte of op te isoleren constructies en het te dicht liggen van het dauwpunt in de kruipruimte bij de temperatuur in de kruipruimte;
  5. Bepaalde bouwkundige aspecten, zoals naden en kieren in de vloer of - zoals soms bij fout aangelegde vloerverwarming het geval is - het gebruiken van lucht uit de kruipruimte voor het ventileren van de woning;
  6. Een al eerder bestaande allergie voor de bij het isoleren gebruikte stoffen of een gevoeligheid voor het ontwikkelen van allergieën.

De eerste vijf risicoverhogende factoren vergroten de kans op blootstelling, verhogen de concentraties waaraan personen worden blootgesteld en kunnen voor bewoners ook de duur van de blootstelling verhogen. Doordat de kans, mate en duur van de blootstelling groter wordt, wordt ook het risico voor de gezondheid groter. Bij de bewoners die betrokken zijn bij dit onderzoek is in bijna alle gevallen sprake geweest van twee of meer risicoverhogende factoren. De zesde factor vergroot de gevoeligheid van de bewoner voor effecten van blootstelling.

 

Het probleem  zit het hem vooral in het ongrijpbare wanneer deze zaken die als een risico benoemd zijn nu echt op gaan treden.

Tja… dan zou ik zeggen: Er zijn voldoende, veel veiligere alternatieven, neem een van die dan.

Er zijn isolatie types genoeg die net zo goed isoleren als het PUR-schuim, 

 

 

 

Reputatie 4

Wij denken erover om met een aantal buren de vloer te laten isoleren met PUR schuim.
…………………………...

wij hebben een betonnen vloer en een aantal jaar geleden is er bodemisolatie toegepast door middel van schelpen door de firma Iso schelp. .

Dat heeft voor een veel betere vochtbaland gezorgd in de kruipruimte.

Deze is nu perfect droog.

 

 

Fijn dat het nu perfect droog is.

Voor meelezers:

Een andere veel goedkopere manier die meestal aangeraden wordt is geen schelpen of EPS parels (oid), maar heel simpel een dampdichte bodemfolie op het zand van de kruipruimte en doorlopend tegen de muur op leggen en daar vast zetten. Tonzon kan daar folie op breedte en lengte voor het huis leveren, zeker 7 meter breed (houd wel rekening met 2x een opstaande rand!). Daar komen de kosten voor het vast zetten nog bij. Reken dan afhankelijk van het oppervlak op ca 250 euro bij zelf doen voor 40-50 m2 . Deze folie zelf kost voor 7x7 m ca 100  euro,
Zie https://tonzon.nl/shop/isolatiefolie/bodemfolie/bodemfolie-op-maat/

Bij ons ging binnen ca 5 weken de luchtvochtigheid naar 50-70%, vnl afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten. Zie grafiek onder.

De voordelen:

  1. Een loodgieter die daar met zijn, hoeft niet over scherp schelpen te kruipen of over de EPS parels te zwoegen
  2. De folie is een duurzamere oplossing: Heel laag gewicht en volume t.o.v. schelpen en  vnl qua volume voor de EPS parels. 
  3. De hele kruipruimte blijft veder beschikbaar en is veel toegangelijker voor de loodgieter etc. 
  4. Het isoleren? Doe dat pas als de kruipruimte droog is na het plaatsen van de folie. 
  5. Het is goed gedocumenteerd: Vloerisolatie is vrijwel altijd beter dan bodemisolatie (zie * Bron TNO rapport) . Die bodemisolatie wordt alleen aangeraden als er niets anders meer mogelijk is. Dan is bodemisolatie beter dan geen isolatie.
  6. De meest gangbare types vloerisolatie zijn: PIF reflectiefolie, Tonzon zakken, PIR of EPS platen bij voorkeur demonteerbaar op  een rachelwerk. PUR wordt steeds minder gebruikt, zie mijn latere reactie.  Samengevat is dat ivm mogelijke gezondheidsrisico's en ook al werkt Pluimers netjes, alles wat onder de PUR-schuim zit kan met niet zo maar meer bij. Niet fijn voor een loodgieter, dus later hogere kosten voor reparaties waar het in de weg zit! En die PUR moet dan ook nog hersteld worden, immers is niet demontabel.
    Voor altijd zeer droge kruipruimtes kan er ook met steen- of glaswol platen op een rachelwerk geïsoleerd worden (denk aan gelaatbescherming en veiligheidsbril en lange mouwen i.v.m. het stof)

* Bron TNO rapport

https://klimapedia.nl/wp-content/uploads/2017/06/Onderzoek-vloer-en-bodemisolatie-TU-Delft-definitieve-versie02112010.pdf

Conclusies
De belangrijkste conclusies van dit onderzoek zijn:
…..
Bij gelijke warmteweerstand R van de isolatie bespaart vloerisolatie meer dan bodemisolatie als de kruipruimtewand ongeïsoleerd is, maar ook als de kruipruimtewand tegelijk met het aanbrengen van de vloer- of bodemisolatie geïsoleerd wordt.


Grafiek: Hoe het vocht in de kruipruimte was en werd na het leggen van de bodemfolie, ingezoomd op de begin periode:

 

 

 

 

Wij hebben de vloer laten isoleren door Pluimers. Betreft een twee-onder-een-kap woning van eind jaren zeventig. Betonnen vloer met broodjes en in de (droge) kruipruimte met “pur” aan de onderzijde laten isoleren. Op de vloer laminaat met daaronder polystyreenisolatie van 6 mm dik. Voor de isolatie was het temperatuurverschil onder en boven de vloer gemiddeld 1 graad; na de isolatie is dat 4-5 graden. Pluimers werkt snel en netjes.

Reputatie 4
Badge +3
Hey, @jacobvanv! Welkom op de community. 😀

Is de vloer inmiddels al goed geïsoleerd? Ik raad je aan om ook nog eens dit draadje te volgen over het isoleren van vloeren. Laat het vooral weten of het gelukt is!

Groetjes,

Pieter
Ik heb een jaar of 3 terug mijn vloer laten isoleren door Pluijmers en ben erg tevreden over hun manier van werken. Ze hebben de vloer heel goed geisoleerd.
De vloer is minder koud dan vroeger, dus een stukje comfort erbij gekregen, maar het is moeilijk te meten of mijn gasverbruik hierdoor ook lager geworden is.
Ik heb wel gelezen dat je met PUR irritatie klachten kunt krijgen als je daar gevoelig voor bent.

Reageer