Vraag

Heeft iemand ervaring met FoamConnect als spouw muur isolatie als na-isolatie?

  • 7 December 2022
  • 7 reacties
  • 1423 Bekeken

Zou graag ervaringen lezen over dit isolatiemiddel.

Merkbaar verbetering?

Geluidsoverdracht?


7 reacties

Reputatie 4

FoamConnect  is een zgn UF-schuim, dus obv ureum formaldehyde gebaseerd. zie

https://isolatiegilde.nl/uploads/Formaldehyde-meting.v3-1_2022-01-14-123147_uwdk.pdf

Ze noem het een verbeterde versie maar ik heb nog geen enkel degelijk rapport gezien die aan zou kunnen tonen dat het niet na een aantal jaren net als het oude UF-schuim bros wordt en verpulvert.  Dat zgn doorcondenseren of zelf-condensatie of zelfs hydrolyseren van de UF-hars, eea afhankelijk van het type en de hoeveelheid katalysator die ingezet is  en uiteraard ook de temperaturen en hoeveelheid vocht die het materiaal voor de kiezen krijgt, dat kan allemaal optreden.
En dan is er nog een risico van vrij formaldehyde,  er zijn erg weinig onafhankelijke rapporten, er wordt in de certificaten niet eens op gehandhaafd… terwijl in de wet formaldehyde juist een van de weinige chemical waar wettelijk maximale grenzen in de bouw voor zijn opgesteld, omdat het als zeer vermoedelijk carcinogeen beschouwd wordt.

 

 

FoamConnect  is een zgn UF-schuim, dus obv ureum formaldehyde gebaseerd. zie

https://isolatiegilde.nl/uploads/Formaldehyde-meting.v3-1_2022-01-14-123147_uwdk.pdf

Ze noem het een verbeterde versie maar ik heb nog geen enkel degelijk rapport gezien die aan zou kunnen tonen dat het niet na een aantal jaren net als het oude UF-schuim bros wordt en verpulvert.  Dat zgn doorcondenseren of zelf-condensatie of zelfs hydrolyseren van de UF-hars, eea afhankelijk van het type en de hoeveelheid katalysator die ingezet is  en uiteraard ook de temperaturen en hoeveelheid vocht die het materiaal voor de kiezen krijgt, dat kan allemaal optreden.
En dan is er nog een risico van vrij formaldehyde,  er zijn erg weinig onafhankelijke rapporten, er wordt in de certificaten niet eens op gehandhaafd… terwijl in de wet formaldehyde juist een van de weinige chemical waar wettelijk maximale grenzen in de bouw voor zijn opgesteld, omdat het als zeer vermoedelijk carcinogeen beschouwd wordt.

 

 

Helaas nog verdere reacties gekomen op mijn vraag , maar bedankt voor de reactie. Volgens Direct Verduurzamen zou FoanConnect een verbeterde UF versie zijn die ontwikkeld is iswm de TU en stabieler zijn en slechts zeer kort de Formaldehyde uitstoot hebben.

Ze komen het morgen uitvoeren en ben zeer benieuwd naar de resultaten.

Reputatie 4

Ik snap dat isoleren belangrijk is, maar de persoonlijk zou ik meer dan 4 dagen wachten/tijd nemen om me te laten informeren.

Er zijn meer sites dan deze, op het forum van Tweakers.net is veel meer activiteit, kans op een reactie dan hier.

Wat zelf ook gecheckt kan worden: De KVK inschrijving

https://drimble.nl/bedrijf/almelo/51464012/direct-verduurzamen-bv.html

2022-02-08: Nieuwe inschrijving: Zetel: Almelo. Datum akte oprichting: 7-2-2022.

Het is dus een vrij nieuwe bedrijf, kan goed zijn, maar daardoor zijn er wel relatief weinig recensies.  
En of ze al veel ervaring hebben is dus een open vraag.

 

 Volgens Direct Verduurzamen zou FoanConnect een verbeterde UF versie zijn die ontwikkeld is iswm de TU en stabieler zijn en slechts zeer kort de Formaldehyde uitstoot hebben.


En heb je dat rapport gekregen of heb je iemand gevraagd om er een mening over te hebben? 
Kun je een link naar het rapport plaatsen? Ben erg benieuwd, ik ben inhoudelijk op de hoogte van de chemische achtergrond van UF-materialen. 


Succes met de afronding en houd alles goed in de gaten want als er 10 jaar garantie op zit kun je dan hopelijk nog reclameren (als het bedrijf dan nog bestaat).

Te vinden op de site van het Isolatie Gilde.

https://isolatiegilde.nl/certificering :FoamConnect certificaat

Reputatie 4

O, dat “rapport”… met de inleiding en zelfs nog tussen liggende stukken tekst ,  door de opdrachtgever geschreven, dat noem ik geen onafhankelijk rapport, tis meer een eigen notitie van “iets”. Bovendien betreft het maar 1 huis. 

 

Wat bedoelen ze hier mee?

 De metingen zijn verricht in de binnenruimte die het zwaarst belast was met uitdampende formaldehyde

En dit? In de verdedigende vorm op gesteld?

Ook goed om te weten is dat er een diepere spouw geïsoleerd is dan normaal gesproken gebeurt met FoamConnect. Kortom: het onderzoek is uitgevoerd bij bovengemiddelde omstandigheden.

 

Zo defensief opgesteld en RPS zet daar hun logo boven? Daar straalt voor RPS geen onafhankelijkheid van af dat ze met zo samengesteld document akkoord gaan.

 

Geen overtuigende data en verhaal. 

Je zou haast argwanend worden: Valt er iets verbergen.. Tis bijna te mooi om waar en van die beter UF-schuim  eigenschappen valt tot nu toe niks terug te vinden. Alleen mar dat het door de leverancier vermeld wordt. Is het als :Wij van “wc-eend”…. adviseren “wc-eend” ?

RPS Geeft allen de formaldehyde uitstoot resultaten , niets over materiaal, bij navraag hebben ze daar ook metingen aan gedaan. dus puur over de verwerking en gezondheidsrisico's voor ons als bewoners.

Dus lijkt goed te zitten.

 

De adviseur werkt al wel 10 jaar in de isolatie branche , dus verwacht je goede adviezen.

Reputatie 4

Zef zou ik met “lijkt” voor iets dat bepalend kan zijn in mijn huis geen genoegen nemen.

En wie controleert die adviseur? 

Reageer