Vraag

Heeft isolatie van een bad zin?

  • 23 October 2019
  • 9 reacties
  • 7674 Bekeken

Volgend jaar verbouwen we de badkamer en wordt er ook een bad geplaatst. 

Ik vraag me af of isolatie van het bad (zoals bv van Tonzon of gewoon glaswol) zin heeft voor een modern kunststof bad (waarschijnlijk model Xenz Lagoon). Het bad wordt niet dagelijks gebruikt want we hebben een aparte douche.

Ons appartement is 25 jaar oud en de badkamer is niet koud want die ligt in het centrum van het huis en heeft geen buitenmuren.

Bedankt, Willem

 

 


9 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik heb niet eerder echt aan bad isolatie gerekend dus vooralsnog maar even een gezond verstand redenering.

Je isoleert je bad normaliter om je badwater zolang mogelijk op temperatuur te houden.

De omgevingstemperatuur rond je bad zal als ik het goed begrijp rond de 20 graden zijn, een normale verwarmde binnen ruimte. Een lekker warm bad is al gauw 10 graden warmer, maar warmteverlies treedt natuurlijk (zonder bijverwarmen) altijd op

Met een goede isolatie rondom en onder het bad beperk je het warmteverlies tot verlies aan alleen het wateroppervlak. Dat verlies kan dan zo maar 70% minder zijn ten opzichte van geen isolatie. Je kunt dan toch 3x zo lang in bad blijven liggen

 

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @WillemvanderG:wave: Weet je inmiddels voldoende om je bad te gaan isoleren? Wat ben je allemaal te weten gekomen? Leuk als je het hier laat weten. @jvdleeuw ook bedankt voor je behulpzame reactie. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat het extra isoleren van een ligbad niet veel voorkomt zal wel een oorzaak hebben. Het meeste warmteverlies dat er optreedt zal immers zeer waarschijnlijk van het wateroppervlak zijn, inclusief de verdampingswarmte. Komt dus nog bij dat deze waterdamp afgevoerd moet worden en tijdens het stookseizoen kost het opwarmen van de daarvoor benodigde buitenlucht dus energie. Voor het verwarmen van die buitenlucht benut je dus nu nog de warmte die je via de badkuip verliest. Of die warmte nu van de badkuip komt of van de radiator komt, maakt dus niets uit. Tijdens het stookseizoen is het nut van isoleren van de badkuip dus nihil.

Reputatie 3

Ik heb ook een kunststof bad. Ik verlies hier zeker waterwarmte aan. Iedere keer als ik in het bad lig vraag ik me af waarom het bad niet geïsoleerd is (het bad is in de jaren 90 geplaatst door de vorige bewoners).

Als ik het bad vul koelt het water zeker in het begin sterk af doordat de warmte volgens mij voor een groot deel richting de ombouw van het bad gaat. Na een tijdje is het daar al wat warmer dus is dit effect minder sterk.

Zelf ga ik dus zeker isolatie van de badwand proberen zodra deze badkamer verbouwd wordt. Het gaat om een klein beetje glaswol, dus dat zijn de kosten niet. Of is er wellicht iemand die me een reden kan geven dat dit niet verstandig is?

Reputatie 4
Badge +3

@WillemvanderG kun je zo verder? 

Bedankt voor de reacties.

Ik ga tot nog overleggen met de aannemer maar ik denk dat isoleren de moeite waard is.

Willem

Reputatie 4
Badge +3

Goed om te horen @WillemvanderG

goed onderwerp. ik heb nog wel een vervelend, maar vanuit goede bedoelingen komend advies aan @Driepinter: Onthoud je van verduurzamingsadvies als je niet zeker weet dat je advies klopt. 

Verdamping vanuit het bad kun je niet beïnvloeden door al of niet isolatie om de kuip aan te brengen. Verdamping doet er voor de vraag naar kuipisolatie hooguit zeer indirect toe. Daarbij maakt stookseizoen of niet uiterst weinig uit. Warmteverlies  vanaf een oppervlak aan vochtige of droge lucht is wel verschillend omdat de opwarmende vochtige lucht minder snel in temperatuur stijgt. Via het tragere opwarmen van die vochtige lucht, verliest je bad dus nog iets langer warmte aan vochtige lucht via de kuip, in vergelijking met droge lucht. (Voor zover het kuipverlies significant is. Ik ben lui qua rekenen dus heb er niet aan gerekend). Driepinter heeft gelijk dat water verdampen veel energiekost. Dat maakt dat het warmteverlies vanuit het kleinere wateroppervlak toch groter is dan over de kuipwand, terwijl die kuip op zich meer oppervlak heeft). 

Dan de vochtige lucht. Omdat die meer energie kost om terug op te warmen dan droge lucht (én om reden van schimmelvorming) is het goed de vochtige lucht niet in huis te houden, maar naar buiten weg te ventileren. Als het kan met warmteterugwinning, maar als dat er niet in zit: toch weg ventileren. Liefst direct vanuit de natte ruimte, zodat er zo weinig mogelijk droge warme lucht mee hoeft. Uiteraard is dat qua energiegebruik in het stookseizoen belangrijker dan als het zomer is, omdat in de zomer niet hoeft te worden gestookt. Alleen bij huizen die gekoeld worden in de zomer  gaat weer hetzelfde op als in de winter: omdat vochtige lucht meer warmte bevat, kost vochtige lucht koelen meer werk en dus meer energie. En is dus opnieuw om twee redenen van belang de vochtige lucht goed af te voeren. 

Nog even een kleinigheid over de afkoeling van de kuip: die gaat aanzienlijk harder bij staal dan bij acryl. Staal dus zéker isoleren. Maar met de huidige energie- en isolatiemateriaal kosten, weet ik wel dat ik mijn acrylbad ook een warm jasje ga geven. Eén keer werk, waar je geen omkijken meer daar hebt als het bad eenmaal staat. 

Rest mij nog: de verdamping tegen gaan. Ik heb ook daar niet aan gerekend, maar een beetje badolie gaat verdamping tegen en zou dus wel eens een goed recept kunnen zijn om je bad langer warm te houden. 

Samenvattend: ik ga mijn nieuwe bad wel isoleren en er daarna lekker met badolie van genieten. 

Reputatie 7
Badge +1

@M.B Ik heb mijn bad ook met PUR-schuim geïsoleerd en gebruik een soort bolletjes (“ballenbak”) om het verdampen van het water tegen te gaan. De ballen zien een beetje uit als badeentjes :duck: .

Maar ik zit dan ook uurtjes in bad . . .

Nu moet ik wel niet alleen de badkuip maar ook de badeentjes schoonmaken.

Reageer