Wij zijn de laatste jaren geleidelijk overgeschakeld van verwarming met verzameld hout (gratis) naar gasverwarming. Dat deden we vanwege onze leeftijd en de last die buurtbewoners ervaren van houtrook (pas het laatste jaar!) en het bekend worden van de schadelijkheid van rook/fijnstof.
Maar halverwege de omschakeling hebben we voerisolatie en spouwmuurisolatie laten aanbrengen.
Omdat dit halverwege de omschakeling gebeurde is het voor ons moeilijk het effect van die isolatie te berekenen aan de hand van het gasverbruik zo dit al doenlijk is gezien de veranderlijkheid van het weer in de loop der jaren.
Het effect van die isolatie willen we graag meten omdat we menen dat het weinig geholpen heeft. Mogelijk omdat het niet goed uitgevoerd is.
Zijn er methoden om het effect van isolatie goed te meten?
Beantwoord
Het meten van het effect van spouwmuurisolatie
Beste antwoord door darkfiber
Je kan een eenvoudige, goedkope endoscoop camera voor aansluiting op de USB van je smartfoon aanschaffen. Ik heb een met een diameter van 8 mm met een 1,5 m kabel voor € 8,-! gekocht.
De beeldkwaliteit en resolutie is natuurlijk laag, maar voldoet.
En heb hiermee vastgesteld dat een spouwmuur tijdens de bouw in 1984 "vergeten" was te isoleren (spouw was helemaal leeg).
Let op! de smartfoon/tablet moet een host-USB aansluiting hebben!
P.S.: Na uitvoering van de na-isolatie afgelopen december heb ik uiteraard het resultaat makkelijk kunnen checken.
Bekijk origineelDe beeldkwaliteit en resolutie is natuurlijk laag, maar voldoet.
En heb hiermee vastgesteld dat een spouwmuur tijdens de bouw in 1984 "vergeten" was te isoleren (spouw was helemaal leeg).
Let op! de smartfoon/tablet moet een host-USB aansluiting hebben!
P.S.: Na uitvoering van de na-isolatie afgelopen december heb ik uiteraard het resultaat makkelijk kunnen checken.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.