Vraag

Hoe kun je het beste beginnen met een reeds bestaande aanbouw te isoleren?

  • 30 May 2019
  • 6 reacties
  • 3194 Bekeken

Wij wonen sinds 1 jaar in ons huis omgeving Breda. De vorige bewoners hebben een aanbouw geplaatst die afgelopen winter qua binnentemperatuur niet behaaglijk was. Nu is het voor ons zoeken waar dit in zit isolatie plat dak, vloer, buitenmuur. Daarnaast weten wij dat de radiator geschakeld is op de vloerverwarming dus de ruimte onvoldoende verwarmd. De vraag is wat eerst aan te pakken. Heeft iemand ervaringen met een adviseur die hierin een goed advies kan geven?

6 reacties

Reputatie 1
Beste Martijn, in de winter (bij vorst) kun je een thermografische scan (foto’s met warmtecamera) laten maken van je uitbouw (ik zou de rest van de woning meteen ook laten fotograferen), met rapport erbij die verklaart wat er op de foto’s te zien is. Zelf heb ik een aantal jaar geleden ook een warmtescan laten maken van ons huis, ik vond dit heel verhelderend en heb naar aanleiding daarvan b.v. de voordeur vervangen.
Reputatie 4
Badge +1
Voor een goede verwarming moet je echt eerst weten hoeveel warme er nodig is.
Dit kun je testen met een elektrisch kacheltje, zet dat aan, op een avond als de zon onder is, en kijk hoeveel vermogen dat kacheltje moet geven om de uitbouw warm te houden
Is de uitbouw af te scheiden van de ruimte waar hij aan grenst?

Als je dat vermogen kent, kun je naar een CV installateur.
Die kan beoordelen of de radiator in de uitbouw voldoende groot is, en wat de benodigde water temperatuur is.
Heeft de uitbouw ook vloerverwarming, test die dan apart.
Natuurlijk moet je het benodigde vermogen dat je nu meet, omrekenen naar wat er in de winter nodig is. Met het verschil in buiten temperatuur in de meet nachten , en in de winter.

Kan er tocht in het spel zijn? Dan eerst de kieren afdichten.

Ik denk dat de meest installateurs zullen adviseren de radiator aan te sluiten op het echte CV water circuit, en een thermostaat kraan op de radiator.
Met een bodem kraan op de radiator kun je hem inregelen, maar dat werkt alleen goed als de radiatoren in de huiskamer dat ook hebben, of je draait daar de gewone kranen een beetje dicht, zodat er voldoende water naar de radiator in de uitbouw gaat.
Als er alleen vloerverwarming is, dan moet die ook eengewone kraan krijgen, om de balans tussen vloerverwarmign en de radiator in de uitbouw in te stellen

En zoals Driepinter zegt, als de uitbouw niet is geïsoleerd, zal er een flinke radiator nodig zijn.
Maar wellicht is er al verbetering te realiseren door meer vloerverwarmigns water naar de radiator te sturen. Daarvoor moeten er wel kranen zitten op de lussen van de vloerverwarming, zodat je daarmee de balans tussen vloerverwarming en radiator kunt instellen.

Hallo, als de radiator aangesloten is op de vloerverwarming zal die nooit warm worden,

de temperatuur van de vloerverwarming is veel lager ingesteld meestal 22graden en een radiator voel er maar eens aan als dat hete water ook door de vloerverwarming zou gaan is het echt niet prettig om over te lopen.

Reputatie 7
Badge +3
Ook met een goed werkende radiator is het belangrijk om te weten of het plat dak, vloer en buitenmuur goed zijn geïsoleerd.
Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community, @MartijnL en bedankt voor je vraag. Ik raad je aan om eens een kijkje te nemen bij dit topic. Hier zijn mensen volop in gesprek met elkaar over hoe ze ooit zijn begonnen met het verduurzamen van hun woning. Mogelijk vind je daar ook mooie tips om jouw aanbouw van meer comfort te voorzien met behulp van duurzame oplossingen. Bekijk hier ook de meest gestelde vragen over isolatie op onze website.
Reputatie 4
Badge +3

Hi @MartijnL! Hoe ver ben je inmiddels met het isoleren van je aanbouw? Ik hoor het graag van je. 

Reageer