Beantwoord

Isolerende kunststof kozijnen in bestaande houten profielen?

  • 3 May 2019
  • 6 reacties
  • 1760 Bekeken

In etappes willen wij onze vurenhouten kozijnen met dubbelglas uit 1988-1992 gaan vervangen door HR++ of liefst triple glas in kunststofkozijnen.

Omdat de rabatdelen (de blauwe planken onder de ramen op de eerste verdieping; zie bovenste foto) al zijn vervangen en geïsoleerd door de vorige bewoners, zou de onderbalk van de bestaande kozijnen moeten blijven zitten volgens een kozijnenfirma. Hun voorstel was om de nieuwe kozijnen IN de bestaande profielen te plaatsen, ipv de bestaande profielen te verwijderen en de kozijnen direct tegen de muur te plaatsen. Dat zou goedkoper zijn en minder (potentiële) schade opleveren aan aangrenzende muren, gipsplaten plafonds en badkamertegels (die aan de kozijnen zijn vastgemaakt).

Vorig jaar hebben wij echter warmtefoto's laten maken, waarop te zien is dat er door de kozijnen nog meer warmte verloren gaat dan door de oude beglazing (onderste foto).

Ik vraag me daarom sterk af wat

  • de levensduur/kwaliteit is van een dergelijke plaatsing van de kozijnen (t.o.v. het laten verwijderen van de oude kozijnen en het plaatsen van de nieuwe stelkozijnen direct in de muur)?
  • dit betekent voor de isolerende schil, die voor zover ik het begrijp, nu onderbroken zou worden door slecht isolerende oude houten kozijnen?
Heeft iemand ervaring met het vervangen van kozijnen (op beide manieren), of die hier iets over kan zeggen?

Bedankt alvast!

icon

Beste antwoord door Dylan 12 June 2019, 13:08

Bekijk origineel

6 reacties

Na montage bij overburen hebben wij ook een offerte gevraagd om een algehele renovatie te doen van kozijnen en deuren in ons huis. Die offerte bedraagt €30k voor Duitse kwaliteitskozijnen met een bevestigingsmechanisme waar geen tocht doorheen komt. Iemand ervaring met bedrijf Qozijn?
Één opmerking: in algemene zin... hout is een behoorlijk goed isolerend materiaal.

Vraag de aanbieder maar hoe lang hij garantie geeft op HET TOTAAL, dus niet alleen op zijn eigen kozijnen??
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je reactie, @FrancisvS! @AnoukS, ben je al iets wijzer geworden? Leuk als je hier je bevinden deelt. 🙂
Reputatie 4
Badge +3
@EricMteH,

Ik heb je topic naar deze bestaande discussie verplaatst. Hier zijn al meer mensen actief en zo heb je meer kans dat je sneller een antwoord vindt op je vraag!
Één opmerking: in algemene zin... hout is een behoorlijk goed isolerend materiaal.

Vraag de aanbieder maar hoe lang hij garantie geeft op HET TOTAAL, dus niet alleen op zijn eigen kozijnen??


Beste FrancisvS,

Bedankt voor deze algemene tip! De reden dat wij graag de ramen én kozijnen willen vervangen ondanks de flink hogere kosten t.o.v. alleen ramen, is dat de kozijnen van de buiten draaiende ramen erg slecht sluiten (kieren van >1 cm op sommige plekken) en het feit dat de huidige kozijnen nog meer warmte lijken te lekken dan het 30 jaar oude dubbelglas. Het klonk daarom als een erg slecht plan om die oude kozijnen te laten zitten, ook omdat ze van vurenhout zijn en het maar de vraag is wat de levensduur daarvan nog is. Mocht het echter vaker zo gebeuren met het behouden van de oude profielen, dan was ik benieuwd naar de ervaringen.

En @EricMteH, onze offerte voor ramen en kozijnen ligt daar ook in de buurt.
Reputatie 4
Badge
Het is sowieso verstandig om meerdere offertes te laten maken door meerdere bedrijven, dan kun je gelijk ook zien wat meerdere bedrijven adviseren.
Bij stenen muren word de kozijn of direct op geplaatst of er word eerst een stel-kozijn gemaakt waarin het kozijn bevestigd wordt. Waarbij stel-kozijnen volgens mij wel het beste resultaat geeft.

Reageer