Beantwoord

Kruipruimte isolatie zinvol?

  • 30 September 2022
  • 10 reacties
  • 633 Bekeken

Hallo allemaal, ik ben een totale leek op het gebied van kruipruimte isolatie en probeer te achterhalen of dit zinvol is. Ons huis is van 1972 en vrijstaand. In deze koudere dagen is mijn kruipruimte 's morgens 17 graden terwijl mijn woonkamer 15 graden is. Betekent dit dat vloerisolatie in ons geval zinvol is? Er staat trouwens geen water in de kruipruimte en die is >50 cm hoog. Alvast bedankt voor jullie reacties.

DPPS

icon

Beste antwoord door BertenErnie 30 September 2022, 09:19

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3

Ja, m.i. betekent dit dat je huis je kruipruimte verwarmt....

Ben er ook bang voor 😞

Reputatie 7
Badge +3

Ja uw kruipruimte verwarmt nú (eind september) uw woonkamer. maar dat is ook logisch. 4 maanden lang is de grond onder uw woning opgewarmd tijdens vooral de hete dagen.

Tijdens de hittegolven heeft uw relatief koude kruipruimte ook altijd uw vloer relatief koel gehouden. Totdat de kruipruimte zelf op zomerse temperaturen is gekomen.

Daarom wordt ook altijd geadviseerd de vloer aan de onderkant te isoleren en liever niet de bodem. Om nog gebruik te kunnen maken van de warmte, c.q. koelte dat nog lange tijd uit de bodem komt.

Als de kruipruimte (dus meestal onderkant vloer) geïsoleerd wordt, legt althans Tonzon alleen een vochtwerend zeil op de bodem (en de eerste 10 cm van de wanden ofzo, afhankelijk hoe hoog het grondwater kan komen meestal aan sporen wanden kruipruimte te zien).

Gezien uw woonkamer tijdens de laatste vroege koude dagen al 15 graden is, lijkt mij isolatie gunstig. Aan het begin van het stook- en hitte seizoen mag dat dan wel ongunstig zijn maar een goed geísoleerde vloer geeft niet alleen isolatie maar in de winter ook op zich een comfortabeler gevoel.

Die 17 graden is dat ook niet het gevolg van te weinig ventilatie. Heeft u behalve de temperatuur ook de vochttoestand kunnen controleren ?

Hoe zou ik dat moeten doen? Er staat nooit water in.

@BertenErnie Volgens de voorschriften mag je huis uit 1972 blijven zoals die is, maar voor de huidige nieuwbouw zijn de voorschriften flink opgetrokken. Isolatie voor begane grondvloer RC>=3,3.

Wil je daarmee in lijn komen dan kun je de onderkant van de vloer isoleren met PUR platen van 7-9 cm dik of PUR-schuim van 13cm dik.

Ik weet niet of er genoeg ruimte in de kruipruimte is om het uit te voeren. Dat moet je aan een uitvoerder vragen. 

Als je dan ook nog de onderkant van je dak isoleert kom je in aanmerking voor een hoger energielabel. 

Reputatie 7
Badge +2

Het feit dat de kruipruimte op een willekeurig moment warmer is dan de woonkamer zegt niet zo veel. Daarvoor zou je een jaar lang beide moeten meten om te zien of en zo ja wat de wisselwerking is - er even van uit gaande dat de woonkamer direct boven de kruipruimte zit.

Zoals ​​​​​​@Driepinter ook al aangaf is 15C in de woonkamer wel vrij laag voor deze periode?
Dat zou idd een indicatie zijn dat de woonkamer wel heel erg snel zijn warmte kwijt raakt.

Anne.

Reputatie 2

Hallo allen,

Ik heb zelf bijna anderhalf jaar geleden mijn kruipruimte uitgediept en heb toen de bodem bedekt met Tonzon bodemfolie. Verder heb ik dmv mantelbuizen ventilatie aangebracht zodat er luchtverversing is in de kruipruimte. Dit alles om een buffer te plaatsen in de kruipruimte tbv mijn warmtepomp.

Ik heb nu bijna een jaar de warmtepomp draaiende en heb via meerdere sensoren inzicht in de temperatuur van de buffer. Deze buffer gebruik ik in de zomer om passief de woning mee te koelen via de vloerverwarming. De warmtepomp gebruikt de buffer ook om de woning te voorzien van sww.

Dit allemaal vertel ik omdat ik in de zomer tegen het probleem aanliep dat ik  de buffer niet verder kon koelen dan 17 a 18 gr C. Dit terwijl de buitentemperatuur tijdens de nachten soms onder de 15 graden C was. Het idee bekroop mij dat de ventilatie de temp in de kruipruimte in de zomer omhoog joeg. Dus ik wilde het gaan meten.

Daarom was ik erg blij toen op 5 september dit jaar er twee sensoren bijgeplaatst konden worden in de kruipruimte. 1 sensor meet de temperatuur van de kruipruimte zelf en de 2e sensor meet de temp van het grondwater/bodem. Hiervan zal ik even een afbeelding plaatsen zodat u zelf kunt zien welke temperaturen in een kruipruimte kunnen voorkomen.

temperatuur van de buffer
​​​​​
temperatuur van de buffer, de ruimte en de bodem

Op de onderste afbeelding ziet u in het groen de buffertemp, in het lichtgroen de kruipruimte en in het paars de bodemtemp. Hier ziet u meteen dat de bodemtemp idd een grote invloed heeft op de temp van de buffer.

Hier moet ik bij zeggen dat ik de afgelopen maand bezig ben om de buffer te verwarmen, richting de winter. Op de bovenste afbeelding zie u de piek van de buffer rond begin september. Als test bracht ik de buffer tot max temp en gekeken hoe snel de buffer de temp verloor. Wat ik merk is dat de buffer de temp dus verliest gedurende de momenten dat ie niet verwarmt wordt (tot een bepaald punt) , maar ook dat de daling van de bodemtemp vertraagt wordt. Dus de warmte verdwijnt in de bodem. Waardoor ik het afkoelen hiervan afrem en dus hopelijk deze energie weer kan oogsten in de winter.

In mijn woning heeft de temp uit de kruipruimte geen effect op de vloertemp vanwege de "piepschuim”isolatie. Na het plaatsten van de bodemisolatie en de ventilatie was ik wel af  van het vocht/condens tegen de vloerisolatie. Helaas is het bodemzeil ergens lek geraakt tijdens werkzaamheden in de kruipruimte en ligt er nu dus weer water over het zeil. Zwaar balen natuurlijk, maar na een inspectie afgelopen week heb ik geen condens tegen de vloerisolatie ontdekt dus de luchtverversing werkt wel degelijk. Na de winter, als de boeren het waterpeil weer naar een lager peil brengen, is mijn kruipruimte weer leeggelopen en zal ik een nieuw zeil over dit huidige zeil aanbrengen.

Mijn advies zou daarom dus zijn om uw vloer idd te isoleren. Op welke manier dat is aan u.

U geeft aan dat er geen water in de kruipruimte staat, maar vocht zit in de lucht, en met uw waarschijnlijk houten vloer zal het hout een deel van dit vocht opnemen.

ik hoop dat u hier wat aan gehad heeft 

J.M.V

p.s. met vloerisolatie onder uw vloer en droogbouw vloerverwarming heeft u uw vloer dubbel geisoleerd.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is het nut van een warmtebuffer in een ruimte die keihard geventilleerd moet worden met koude buitenlucht ? Een tonzonzeil op de vloer van de kruipruimte (heb ik sinds deze zomer ook liggen) is géén bodemisolatie. Volgens mij was u beter uit met een bodemfolie die zonder de extra werkzaamheden nog heel was gebleven. Hopelijk kan u van deze buffer wel profiteren van momenten van lage stroomprijzen in het geval van een contract met lage dynamische prijzen in de winter en (windrijke) weekenden.

Reputatie 2

Hallo @Driepinter 

Ik reageer even onder de quotes 

Wat is het nut van een warmtebuffer in een ruimte die keihard geventilleerd moet worden met koude buitenlucht ?

Het nut van deze buffer is idd om water op een bepaalde temperatuur in op te slaan. Zolang er een nuttig bruikbare temperatuur in de buffer aanwezig is, heb ik een goed rendement

Maar u heeft het nu over keihard ventileren. Dat valt reuze mee. Je voelt geen trek of luchtverplaatsing als je in de ruimte bent.  En het is een passieve ventilatie. Dus heel hard gaat dat sws niet. Waarom de ruimte keihard geventilleerd moet zijn hoor ik graag van u.

 

Een tonzonzeil op de vloer van de kruipruimte (heb ik sinds deze zomer ook liggen) is géén bodemisolatie. Volgens mij was u beter uit met een bodemfolie die zonder de extra werkzaamheden nog heel was gebleven.

De Tonzon bodemafdekker wordt wel verkocht als zijnde een bodemisolatie, al had ik het meer nodig al afdekker van de bodem om zelf schoon in de kruipruimte te kunnen werken. Ik snap u opmerking over extra werkzaamheden  ook niet echt. Ik heb de oranje bodemfolie gebruikt. Hiervoor  geen extra werkzaamheden voor hoeven uitvoeren anders dan het reguliere boor en schroefwerk.

 

Hopelijk kan u van deze buffer wel profiteren van momenten van lage stroomprijzen in het geval van een contract met lage dynamische prijzen in de winter en (windrijke) weekenden.

Mijn warmtepomp heeft idd een optie om met dynamische prijzen te werken. Op dit moment is de optie om de prijzen op te halen wel aan. Maar is de optie om ermee te werken nog uit. Voor nu is de MODBUS verbinding met de omvormer van de zonnepanelen leidend.

Sws was dit meer een vertelling van mijn ervaringen zodat de TS er wellicht wat aan heeft als hij ziet wat de bodemtemperatuur kan doen met de temperatuur van de kruipruimte. Dat was mijn insteek.

 

 

Reputatie 1

Bodemfolie is goedkoop, bij voldoende ruimte gemakkelijk ook zelf te leggen (niet doen als je alleen thuis bent!) en voorkomt dat vocht uit de bodem het klimaat van je woning beïnvloedt. Zelf dat in 2009 gedaan en zeer tevreden daar over. Daar ben je er dan nog niet mee: een huis uit 1972 met houten of betonvloer isoleren is altijd verstandig. Liever PIR isolatie (soort van hard piepschuim) is eigenlijk de beste oplossing: gemakkelijk met een mes op maat te maken en vaak zijn er aanbiedingen van b kwaliteit. Foliekant aan de warme zijde (dus de vloer) en kieren dichtschuimen en/ of tapen. Dikte van de PIR 6 à 10 cm naar gelang de mogelijkheden om dat door het kruipluik te krijgen. Goed zelf te doen of zoek er een ondernemer voor. Vaak zijn er lokaal energiecoaches (of duurzaam bouwloket) die kunnen adviseren welk bedrijf dit voor je kan doen. Succes!

Reageer