Vraag

Schuin dak binnenkant isoleren, bouwjaar 1983

  • 25 September 2022
  • 11 reacties
  • 491 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Hallo allemaal,

Willen jullie met mij meedenken? Ik ben van plan om mijn schuine dak te isoleren en zit met een aantal vragen waarop ik zelf geen antwoord kan bedenken. 
 

Huidige situatie:

Het huis is gebouwd in 1983 en zowel de voor- als achterzijde van het schuine dak wil ik gaan isoleren. Per zijde moet ik ongeveer 36m2 isoleren. 
Door de vorige bewoner (ik woon er sinds 2008) is al “iets” aan isolatie gedaan aan de binnenzijde. Wat ik nu zie zijn er 3 lagen (van buiten naar binnen)


1) Houten dakbeschot (?) en daar tegen aan:
2) Piepschuimplaat van ongeveer 7 milimeter dik en daar tegen aan:
3) Gipsplaat van ongeveer 11 milimeter dik. 
4) Van de gording (zijn dikke balken vanaf dakbeschot ongeveer 165 milimeter) steekt nu nog 147 milimeter uit.

 

Vragen:
1) Oud isolatiemateriaal wel/niet verwijderen? Waarom wel/niet?
2) Welk materiaal? Spijkerflensdeken of PIF isolatie?
Een spijkerflensdeken heeft een dampremmende laag en, volgens mij, zie ik dat bij PIF isolatie niet terug (en dus luchtdicht afwerken). Voordeel van PIF is dat het een dun materiaal is.

Ik ben handig genoeg om het zelf aan te brengen, ben alleen geen bouwkundige en weet ook niet goed waar ik wel/niet op moet letten 😁.

Alvast bedankt!


11 reacties

Reputatie 2

Dag Jaco, via de volgende link: https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/isoleren-en-ventileren kun je algemene informatie lezen @Driepinter heb jij misschien nog tips? Groet, Stephanie

@Jaco De gedachte is deze. In de warmere lucht van de woning zit vocht. Dat vocht kan condenseren tegen de onderkant van het dak. Dat is helemaal niet erg want dat vocht kan altijd wegventileren. 

Maar als je isolatie tegen de onderkant van het dak aanbrengt kan het vocht niet meer wegventileren. Op den duur komen er vochtplekken op het dakbeschot en kan het gaan rotten.

Dan kun je twee dingen doen.

1, Of een ventilatiespleet van twee centimeter achter de isolatieplaten houden, dus tussen de platen en het dak, zodat het vocht kan wegventileren. Langs de zijkanten hou je een smalle spleet open van 1cm waar de ventilatie langs kan. 

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​2, Of de isolatieplaten tegen de dakplaten aanduwen maar daarna alle spleten hermetisch luchtdicht aftapen zodat er geen warmere lucht tussen of achter de isolatieplaten kan komen.

Als je optie 1 kiest, die is makkelijker zelf te doen dan optie 2, kan je het beste die bestaande dunne 1cm platen verwijderen. Het is niet het materiaal dat de isolatie bepaalt maar de dikte van de isolatie. 

PIF en PIR isolatie isoleert het beste waardoor de platen dunner kunnen zijn. Ze zijn brandwerend maar branden bij een temperatuur vanaf 435°C terwijl rockwool pas vanaf 1100°C brandt. Bij een woningbrand kan de temperatuur oplopen tot 1100°C.

Bij een huidige nieuwbouw woning wordt voor het dak een isolatie met RC >=6,3 voorgeschreven. Bij PIF en PIR zijn dat platen van 12cm dik, bij rockwool 18cm. Maar rockwool is veel goedkoper. Rockwool is wol dat wordt geblazen van gesmolten steen. 

Rockwool heeft isolatiedekens of isolatieplaten voor de onderkant van het dak. De rugzijde heeft een reflecterende folie. Die is om de warmtestraling in de warmere lucht van de woning weer terug te reflecteren naar de woning. Het geheel kun je afwerken met gipsplaten mits er ventilatiespleten zijn.

Bij rijtjeshuizen gaat ongeveer 70% van het warmteverlies door het dak, bij vrijstaande woningen 30%. Het heeft dus veel zin om zo dik mogelijke isolatie aan de onderkant van het dak te plaatsen. Bij een gording van 16,5cm kan je 15cm dik nemen + 1,5cm luchtspouw. Woningen van 1983 hebben 3cm isolatie op het dak, samen is het dan 18cm en haal je een Rc van 6,3. Voor deze verbetering kan je een hogere energielabel aanvragen.  

Reputatie 7
Badge +2

Ik had onderstaande geschreven voor ik @Remy ‘s antwoord zag.
Dat verhaal onderschrijf ik helemaal :)

---
Bij flensdekens zit de dampremmende laag idd vaak al aan de warme kant.

Ik ken PIF niet, maar wat ik er van begrijp is dat zelf al dampremmend doro de aluminium la(a)g(en) die er in zitten. Dan heb je dus niet nog een extra dampremmende laag nodig.

Als de ruimte onder het dak niet wordt gebruikt kun je overigens ook overwegen om de vloer te isoleren. Soms is dat wat makkelijker te realiseren.

Ik zou geen 2 verschillende materialen gebruiken dus idd het oude materiaal eerst weghalen en dan mogelijk nog wat dikker nieuw materiaal gebruiken.

Persoonlijk zou ik denk ik voor glaswol dekens kiezen.

Anne.

Hallo @SEM, @Remy .en @Anne,

Ten eerste bedankt voor jullie reacties! Zeer bruikbaar en helpen mij verder bij mijn “dak-isolatie-vragen”. Ben er wel uit dat ik het oude materiaal ga verwijderen en neig nu naar het gebruik van glaswol. Ga me nog verder hierin verdiepen en dan een stappenplan maken. 

Groet,

Jaco  

Hallo @Jaco, rockwool en glaswol isoleren allebei even goed. Het is niet het materiaal maar de dikte die de isolatiewaarde bepaald. Dubbele dikte is dubbele isolatiewaarde.

Rockwool blijft mooi rechthoekig, verpakt is het niet platgedrukt. De verpakking is dus groter, je moet misschien twee keer rijden. Kijk zo:

Glaswol is verpakt wel samengedrukt. Kijk zo: 

Maar het is verder blei für altes eisen. Galswol jeukt aan je handen en armen.

De dekens op de foto's hierboven doen twee dingen. De stilstaande lucht in de dekens remt de warmteoverdracht uit de lucht af = convectie. De aluminium folie reflecteert de warmtestraling in de lucht terug = radiatie.

@Anne is het misschien mogelijk dat u zich met uw eigen antwoord richt tot de topicstarter en u een keuring of beoordeling van mijn bijdrage gericht aan de topicstarter achterwege laat, maar dat aan de topicstarter overlaat? Bij voorbaat dank. Ik ben nieuw hier. Ik heb pas twee bijdrages geplaatst in twee topics. Maar allebei heeft u al onder de loep genomen. Graag niet meer doen.

Reputatie 2

@Remy Welkom op onze community en bedankt voor je actieve bijdragen. Binnen onze richtlijnen kunnen topic reageerders ook reageren op jouw bericht. We kunnen begrijpen dat het even wennen is voor je, maar het is toegestaan. Het is niet de bedoeling dat jezelf hierin de regie gaat houden wie wel of niet op je berichten reageert. Tenzij de richtlijnen worden overtreden, dan grijpen wij moderators uiteraard in. We gaan ervanuit dat ook jij je weg binnen onze Community gaat vinden en je deelname met plezier gaat ervaren. Dat kan soms ook betekenen dat je een antwoord ontvangt, wat je niet verwacht. Groet, Stephanie

Beste @SEM 

Dank u wel voor het welkomstwoord.

In alle eerbied en respect, je mag altijd iets afspreken met iemand anders en dat valt niet onder het forumbeheer. Dat is iets privé tussen twee mensen. Dat is pas het geval als je zou willen dat die afspraak in het algemeen geldt en dat is niet het geval.  

Het is hier een community van consumenten, niet van bedrijven en vakmensen. We zijn allemaal gelijkwaardig aan elkaar. Wat iemands opleiding en ervaring is, is privé. De topicstarter vraagt of wij met hem willen meedenken, als je dat dan doet geeft het geen pas dat een zelfbenoemde energiecoach alle bijdragen vervolgens gaat keuren en beoordelen alsof hij de schoolmeester van de klas is. Dat is wat er gebeurde, het was geen reactie geven, de vraag van de topicstarter interesseerde hem niet eens. De coach kan zich hier ook presenteren als gewoon consument en dan zijn eigen antwoord geven op de vraag van de topicstarter. Dan is het gelijkwaardig en kan je het ook oneens met hem zijn als ieder ander.

Ik wil een opt-out afspreken met de coach want ik hoef niet door hem gecoacht te worden. Dat kan ik zelf wel. Ik vind het anders niet prettig om hier te komen. Als alle bijdragen van iedereen eerst door een keuringscommissie moeten gaan, zou het fijn zijn als dat bovenaan het forum staat. Je zou ook een aparte rubriek kunnen starten “Vraag het aan de coach”, maar dat is niet aan mij. Beste groet.

Reputatie 1

Dag @Remy, als moderators zijn we er inderdaad voor om algemeen geldende afspraken en richtlijnen te bewaken. De sfeer en het contact tussen community leden vinden we daarnaast ook erg belangrijk.

Jouw bericht was verder beleefd en je (stand)punt/verzoek is ook helder en te begrijpen. Ons voorgaande bericht was geenszins bedoeld om een oordeel te geven over dit verzoek. Dit was vooral om de werkwijze binnen het forum te benoemen. Als tip: wellicht kun je een dergelijk verzoek in het vervolg via een privé-bericht sturen. Ik ben ervan overtuigd dat op die manier wederzijdse (privé) afspraken snel gemaakt zijn. En zo blijft het topic inhoudelijk gericht.

Nogmaals bedankt voor je bijdragen tot dusver binnen de community. Groet, Willem 

Mijn woning is van 1982. Ik heb via Vereniging Eigen Huis aan het isolatiebedrijf waar de vereniging mee samenwerkt op 19 okt 2022 contact gehad over een eventuele offerte voor het isoleren van mijn dak aan de binnenzijde. De meneer die mij daarover informeerde zei dat het dak aan de buitenzijde is voorzien van een dunne pur-laag; dat was mij uiteraard bekend.

Het isoleren van het dak aan de binnenzijde met glas- of steenwol zou in soortgelijke situaties te vaak problemen opleveren en daarom heeft het isolatiebedrijf besloten voor woningen uit de jaren 70/80 niet meer aan te bieden het dak van binnenuit de isoleren.

Dit betekent dat ik, toen ik in 1982 mijn woning in aanbouw kocht, een voor die tijd redelijk geïsoleerde woning had, maar nu heb ik pech omdat ik geen dakisolatie meer kan aanbrengen, behalve als ik het hele dak laat vervangen.

Het genoemde isolatiebedrijf is overigens niet het enige bedrijf dat om de vermelde reden weigerde mijn dak te isoleren.

 

Nogal frustrerend moet ik zeggen.

Reputatie 1

@Jaco @A.vanderP ,

 

isoleren van een reeds geïsoleerd dak is wel mogelijk, maar vereist wel nauwkeurig werken. Er moet voorkomen worden dat er vocht van binnenuit de isolatie in kan komen. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van goede dampdichte folie, of een klimaat folie (zie bijv. https://www.isover.nl/oplossing/isolatie-van-een-hellend-dak-met-klimaatfolie). 
 

Ik heb zelf ook mijn dak (buitenzijde voorzien van een dunne laag schuimisolatie) van binnenuit geïsoleerd en heel veel aandacht besteed aan het dampdicht maken.

 

Mogelijk kan bovenstaande je verder helpen. Succes!

 

@Jaco @RoelJ

Er begint ook voor mij weer een beetje hoop te komen🙂. Fijn, dank voor het actief meedenken.

Gegroet

Bert

Reageer