Vraag

Voorzetramen

  • 11 December 2022
  • 20 reacties
  • 557 Bekeken

Reputatie 3
  • Actieve deelnemer
  • 175 reacties

Mijn huis is van 1998 en dus redelijk geïsoleerd. De woonkamer stond toen berekent op 20’C en de andere ruimten op 18’C.

Nu wij minder stoken gaat de temperatuur in de slaapkamers en hal dus ook zakken. Als de buitentemperatuur zakt, verschijnt er al redelijk snel condens op de ramen. De ramen en kozijnen zijn nog van redelijke kwaliteit dus die wil ik niet vervangen.

Een mogelijkheid is voorzetramen aan de buitenkant. Dat lijkt voor mij de volgende voordelen te hebben:

  • isolerend
  • geen vocht meer op de ramen aan de binnenkant.
  • Redelijk goedkoop
  • Makkelijk aan te brengen door mij zelf.

Heeft er iemand ervaring mee?


20 reacties

Reputatie 3

Ik had hetzelfde euvel.

Het water droop van de slaapkamerramen (toch echt HR++) af. De slaapkamer is 13 a 14 graden en wel geventileerd.

Ik heb een voorzetraam van plexiglas overwogen, maar had even andere zaken aan het hoofd.

Daarom hebben we nu aan de binnenkant een stuk doorzichtig afdekplastic op het kozijn geplakt, dit formaat is namelijk niet te krijgen als Tesa kozijnfolie.

Sindsdien, geen condens meer! Ik neem aan dat de slaapkamer nu ook minder afkoelt, maar omdat we er ook niet meer stoken is dat wat onduidelijk.

Dat voorzetraam blijf ik overwegen. Of achterzetraam.

Overigens heb ik elders wel plexiglas achterzetramen. Makkelijk zelf te bevestigen, bijna onzichtbaar en het werkt.

Reputatie 3

@BertenErnie 

Bij achterzetramen komt de lucht in huis toch ook bij het oorspronkelijke raam?

Als deze lucht de dauwpunt temperatuur bereikt op het oorspronkelijke raam achter het achterzetraam, dat hier nog steeds condens op komt.

Het oorspronkelijke raam achter het achterzetraam heeft daarbij een lagere temperatuur. Het condens probleem zou dus eerder op moeten treden.

Reputatie 3

Dat kan, daarom hebben wij het op een dag met zeer droge lucht er op gezet, en rondom zo luchtdicht als we voor elkaar kregen.

Er ontstaat dus geen condens op het Echte Raam

Reputatie 3

Ik heb op mijn kantoortje 2 ramen naast elkaar. Ik heb bij 1 raam een plexiglas 4 mm voorzetraam geplaatst. Ik heb een temperatuurmeter buiten, tussen het voorzetraam en het gewone raam en aan de binnenkant. 

Nu een maandje kijken wat de resultaten zijn.

Reputatie 7
Badge +2

Voorzet ramen zijn zeker een goed alternatief als ander nog meer isolerende opties (nog) geen keuze zijn. Die zorgen er voor dat de ruiten wat minder sterk afkoelen en er dus minder snel condens tegen ontstaat.

Ze moeten dan volgens mij zo goed goed mogelijk de boel afsluiten worden aangebracht, of aan de onderkant een afvoer hebben voor het eventuele vocht dat er nog tussen zou kunnen gaan condenseren.

Anne.

Reputatie 3

De temperatuur verdeling over de verschillende lagen glas is anders geworden. Over het plexiglas staat bijna 30% van het temperatuurverschil met buiten.

Ik heb aan de onderzijde van het plexiglas 2 stukjes van 2 cm geen isolatietape aangebracht. Hierdoor kan er naar de buitenlucht geventileerd worden.

Het volgende is heel bijzonder: aan de binnenzijde van de plexiglazen voorzet raam verscheen in eerste instantie over het hele raam condens. Dit is nu (na een week) langzaam aan het wegtrekken en is nu nog een driehoek aan 1 hoek die circa 10% van het raam in beslag neemt.

Reputatie 7
Badge +2

Mss vreemde vraag/suggestie, maar kan dat iets met de stand van de zon te maken hebben?
Vorige week was het bij mij soms erg/lekker zonnig. Weer veel gratis warmte gekregen.

Anne.

Reputatie 3

Gisteren was de buitentemperatuur circa 10 graden. Door de zon was het tussen het voorzetraam en het gewone raam 45,3 ‘C.

Omdat het nu winter is en de zon ook nog niet zoveel energie afgeeft, vrees is het ergste voor de temperatuur achter het voorzetraam als het zomer is, buiten 20’C warmer en de zon voluit energie af geeft.

Ik heb vandaag aan de zijkant aan de bovenzijde 2 openingen gemaakt zodat de warme lucht uit de tussenruimte kan. Dit ventileren zou er dan tevens voor moeten zorgen dat het vocht van het voorzetraam verdwijnt.

Reputatie 3

Tussen de isolatietape (op het voorzetraam) en het kozijn zat een zeer kleine spleet. Je kunt hier een velletje papier tussen schuiven. Dit zorgde voor de condens aan de binnenzijde:

vlak bij de spleet: geen condens

0,5 cm verder: heel veel condens

Dit ‘heel veel condens’ werd dan steeds minder en was 20 cm verder geheel weg.

Ik heb geen verklaring voor de condensvorming op deze wijze. Bij de moedwillig aangebrachte openingen treedt dit fenomeen niet op.

 

Ik heb alle schroeven nu dusdanig aangedraaid (sommige losser en andere meer vast) dat er nergens meer een spleet zit waar ik een velletje papier langs kan schuiven.

 

Reputatie 4

Dat vocht  is een bekend probleem en een oplossing die vaker wordt toegepast:

https://www.belned.nl/informatie/veelgestelde-vragen/

4.     Hoe voorkom ik condensvorming bij voorzetramen?

Condensvorming kan worden voorkomen door de tussenruimte te laten ventileren met de buitenlucht. Ervan uitgaande dat de voorzetramen aan de buitenzijde zijn gemonteerd, zou u dit kunnen doen door het afdichtrubber aan de binnenzijde van het voorzetraam te onderbreken. U doet dit door links onderin en rechts onderin een stukje rubber te verwijderen van ca. 1 cm. Hiermee is voldoende ruimte voor ventilatie gemaakt.

Bij binnen geplaatste voorzetramen is het met name van belang, dat de afdichting van de ramen aan de buitenzijde goed is. Het komt vaak voor dat er sprake is van oude stopverf, die vocht doorlaat. Dit vocht kan door het goede voorzetraam aan de binnenzijde niet meer weg en gaat condens vormen.

 

@DolfS Dus de “ Bij de moedwillig aangebrachte openingen doen hun ventilatie werk….

Reputatie 3

@V.M. 

Er zijn ook ‘niet moedwillig aangebrachte’ openingen zoals omschreven hierboven. Het is onduidelijk hoe het komt dat deze zo een vreemd condenspatroon geven (zie bijgesloten foto).

Reputatie 4

@DolfS Dank voor de foto.

Ben geen bouwkundige, maar zou die muur rechts aansluitend op het raam als koudebrug aangemerkt kunnen worden? Dan kan het vochtgehalte ernaast waar het raam gemonteerd eens daar wel eens tot het probleem van de foto kunnen leiden?

Plaats een tijdelijk een dampdichte folie van minimaal 1 meter breed over  die muur naast het raam en dan het liefst over de hele hoogte van die muur. Niet om het definitief zo te willen uitvoeren maar om de bron van het vocht te traceren. Misschien kan iemand die nu bezig is u een stuk lenen (ca een stuk van  2.50m x 1 m)?

Een andere opties is dat het vocht via kieren naast het raam van buiten zou kunnen komen. Loop dan dat buiten na en bekijk of het gekit kan worden.  Een overweging is om dat stuk buitenmuur van buitenaf te hydrofoberen met een geschikt impregneermiddel. Ook daar: Kijk eens of iemand nog ene paar liter heeft staan en doe eerst een test buien over een breedte van 2 meter rond en naast het raam. Lees de voorschriften van het middel goed hoe er schoongemaakt en voorbehandeld moet worden.

Reputatie 3

@V.M. Zoals ik hierboven al schreef is het probleem weg door de schroeven dusdanig aan te draaien dat er geen velletje papier meer tussen de isolatieband en het kozijn geschoven kan worden.

Dit fenomeen ontstond dus door een zeer smalle luchtspleet. Ik kan echter niet verklaren dat het ontstaat.

Reputatie 3

De condensvorming aan de binnenzijde is weer terug. De zeer smalle luchtspleet op sommige plekken is ook weer terug.

Ik had de gaatjes in het plexiglas m5 geboord. De schroeven zijn 4,5 mm. De schroeven konden dus makkelijk door de gaatjes.

Ik heb de m3 gaten in het kozijn geboord nadat  het plexiglas provisorisch aan de bovenzijde met ducttape was vastgezet. Ik heb daarbij van boven naar beneden gewerkt zodat het plexiglas mooi vlak tegen het kozijn zit.

Nu is het goed mogelijk dat de schroeven tegen de rand van de gaten zitten. Eigenlijk zit het plexiglas dan dus klem tussen de schroeven. Bij uitzetten gaat het plexiglas dan dus iets bol staan en zou vrij kunnen komen van het kozijn.

Om het plexiglas meer bewegingsruimte te geven heb ik de schroefgaten aan de kant waar de spleten ontstaan met een m6 opgeboord.

 

Ik heb nu isolatietape van 2 mm dikte tussen het plexiglas en het kozijn gebruikt. Misschien is het beter om hiervoor 3 mm dikte te gebruiken.

Als afstand tussen de schroeven heb ik 25 en 28 cm aangehouden. Het is misschien handiger om hiervoor 20 cm aan te houden zodat het plexiglas minder hoog bol gaat staan. 

 

Reputatie 4

Zou een voorzetraam o.b.v. een bijv aluminium profiel een oplossing zijn tegen het bol worden?

Bij een hoek profiel heb je altijd 1 kant die de bol vorming kan tegen werken. 

Is er  aan een 5mmx10mm (1,5-2mm ik) hoekprofiel betaalbaar te komen?

 

Reputatie 3

@V.M. 

De plexiglas uitzettingscoëfficiënt bedraagt circa 0,7 mm per meter bij een temperatuurverandering van 10°C.

Je moet er dus wel voor zorgen dat het plexiglas kan bewegen. Het lijkt door deze flinke beweging ook nauwelijks te voorkomen dat het bol gaat staan. Je kunt het ook horen (kort gekraak) als het soms een beetje verandert van plaats om de spanning kwijt te raken.

Ik veronderstel dat er dus spanning op het voorzetraam komt en dat de druk van de wind er soms voor zorgt dat het een minimaal stukje van plaats verspringt. Dat verspringen geeft dan een krakend geluid.

 

Reputatie 4

@DolfS Is het dan juist middels een geschikt Alu-profiel beter om het Plexiglas te monteren?


In het meest gunstigste geval zou je het uitzitten/krimpen dan zo binnen het Au-profiel plaats kunnen laten vinden dat het vastzetten van het Alu-profiel die het plexiglas vast houdt, alleen op die plaats van het Alu-profiel gaat gebeuren waar het Plexiglas bij maximale uitzetting niet komt.

Dus een 1x1 meter Plexiglas raam is er dus rondom minimaal 1 mm ruimte nodig, dan zou met een extra marge van 1 mm dat totaal 2 mm worden, dan is er bij een 5mmx10mm (1,5-2mm )profiel binnenmaat van bijv 8 mm nog 6 mm over. Als het Plexiglas dan minimaal 3 mm aan beiden zijden in het profiel zit geschoven, blijft er nog 3 mm over om het profiel vast te zetten, wat dus ca 5 mm van de profielrand is . Lijk me voor een 5mmx10mm (1,5-2mm ) hoekprofiel haalbaar. Bij een breder profiel bijv. 15 of 20 mm, is het heel veel royaler en imho nog veel eenvoudiger, maar dan hangt het af hoe breed het profiel kan/mag zijn.

De hoogte v/h profiel hangt uiteraard af van de dikte van het profiel en de dikte van het plexiglas, het effect  van de uitzetting bij de dikte is bij bijv.  5mm plexiglas in absolute termen marginaal. Moet er nog ergens een schuimband in, dan moet deze benadering uiteraard daarvoor naar eigen wens aangepast worden. 

Door het zo te doen wordt het uitzetten op de plaatsen waar het Plexiglas nu vastgezet wordt, compleet vermeden, immers de plaat zit alleen maar licht klemmend vast in het profiel en kan zich in (vooral) het vlak uitzetten en krimpen zoals het materiaal dit doet afhankelijk van de temperatuur. Het plexiglas zit daarmee nooit klemmend a.g.v. de schroeven zoals nu, ook al is het schroefgat wat opgeruimd. 

Daarmee is de kans heel groot dat ook die spanningskraakjes weg zijn, mits het plexiglas qua dikte door het Alu-profiel niet te vast gezet wordt.

 

Reputatie 3

@V.M.

Het gebruik van het plexiglas binnen een profiel lijkt mij sowieso veel problemen te geven omdat:

  • er lucht langs kan komen, kun je allerlei onverwachte condens effecten krijgen.
  • er regenwater in het profiel kan komen (tussen het plexiglas en het profiel).
  • het profiel zou met klemmen moeten worden vastgezet op het kozijn. Dit lijkt mij problematisch met afsluiten tegen buiten invloeden. Aluminium profiel buigt weliswaar minder door als plexiglas maar buigt wel.

Het raam waarop ik aan het experimenteren ben is 86 x 153 cm.

Het bovenlicht boven de schuifpui is meer dan 3 meter breed.

Reputatie 4

Lijkt dat montageplan op deze die in de video genoemd wordt?

https://www.youtube.com/watch?v=DU-TmbWqfhY
Zouden knevels, voor de ramen waar het kan/mag nog een verschil voor het “kraken” opleveren t.o.v. vast schroeven?

Als het profiel op isolatie tape gezet wordt, met openingen waar nodig, zie ik geen reden waarom dat slechter zou zijn dan alleen Plexiglas. De isolatie tape zou de oneffenheden zowel voor Plexiglas direct als voor een profiel moet kunnen opvangen. Althans dat is mijn aanname als ik me de constructie me zo visualiseer. Uiteraard kan het anders zijn.

Reputatie 3

Ja, die video is een prima uitgangspunt.

Hieronder wat overwegingen van mij om de voorzetramen te plaatsen.

Ik was van oorsprong van plan om alle ramen en kozijnen te vervangen door tripel glas + kunststof kozijnen omdat de dubbele ramen begonnen te lekken en ik het schilderwerk zat was.

Mijn vrouw zag een beetje op tegen de rommel die dit zou geven en ik zag op tegen het extra werk dat er daarna zou komen aan het bijwerken van de muren aan de binnen en buitenkant. Omdat wij op termijn ook willen gaan verhuizen naar gelijkvloers zochten wij een ‘tijdelijke’ isolatie verbetering die ook nog snel te realiseren is zonder veel kosten.

Het schilderwerk wordt niet zo vaak gedaan dus de voorzetramen hoeven er niet zo vaak van af. Daarbij geven voorzetramen (hopelijk) ook nog een extra bescherming van het schilderwerk.

Het voornaamste probleem is tot op heden het condensatie probleem geweest. Het kan zijn dat er nog andere problemen opduiken gedurende de zomer. Het wordt namelijk erg warm (nu ook al in de winter) in de spouw tussen het voorzetraam en het oorspronkelijke raam als de zon erop staat.

Het raam waar ik op aan het testen ben, is niet al te groot en er zit een ventilatie opening aan de bovenkant. De ventilatie opening kan ik dicht zetten en de kieren die dan open blijven met ducttape dichtmaken zodat er geen warme vochtige lucht van binnen in de spouw kan komen.

Opmerking: ik houd de ventilatieopeningen altijd dicht en regel de CO2 in huis met een CO2 gestuurde ventilatie unit. Deze trekt de lucht door de kieren van de ventilatieopeningen in de ramen.  Door deze geforceerde luchtventilatie heb ik minder last van de wind op de ventilatieopeningen. De ventilator moet echter wel wat meer zijn best doen.

Reageer