Beantwoord

Wat zijn jullie tips voor het isoleren van een vloer?


Ik zou mijn vloer willen isoleren maar dat lijkt tot nu toe onmogelijk.

Ik heb een woning die "op staal" is gebouwd. Er is eigenlijk geen kruipruimte want de ruimte tussen de vloer en de leemgrond is op de meeste plaatsen te "ondiep" en zeer onregelmatig; er bevind zich ook een grote kuil ergens onder het huis.

Door de grotendeels ondiepe ruimte kan men zich niet onder de vloer voortbewegen.
Volspuiten met korrels was ook geen optie omdat er ergens onder de vloer dus opeens een behoorlijke kuil is waar alle korrels naartoe zouden rollen.

Er zijn al 3 x mensen komen kijken van verschillende bedrijven en die zijn alledrie tot de conclusie gekomen dat ze geen oplossing zagen en dat ik de vloer er maar moest uithalen om dan de grond onder het huis te egaliseren/uit te graven.
Dat zou een kostbare operatie worden...
Heeft iemand nog een tip ?
icon

Beste antwoord door Dylan 9 April 2019, 21:25

Bekijk origineel

12 reacties

Beste,

Ik heb een woonkamer van ongeveer 35m waarvan de helft bestaat uit een houten vloer. De aanbouw is een betonnen vloer.
Ik zou graag tips willen krijgen hoe ik de houten vloer het best kan isoleren. De kruipruimte is denk ik 80cm en droog.

Ik heb zelf nog heel veel glaswol over maar lees ook over purschuim, tonson dekens en piepschuim.

Ik de winter merk je echt dat er een koude wind over je voeten trekt en de vloer is koud!

Hoor graag wat de meest effectieve oplossing is.

Alvast bedankt. Vriendelijke groet, Charel
Wat is het probleem om het kuil eerst te vullen met de korrels? Eventueel ook zelf te doen als je weet waar de kuil zit. De kuil lijkt mij ook wel op te sporen met een warmtecamera. Als weet waar het gat zit (en waarom) kun je een gat in de vloer maken de direct vullen. Losse korrels zijn op internet te verkrijgen voor ca. 10 euro per 1/4 kuub. Je zou het ook met zand kunnen vullen maar dat is niet veel goedkoper en wel veel meer/zwaarder werk.
Reputatie 4
Badge +3
@charelvandenh Welkom op de community. Ik heb je topic verplaatst naar deze bestaande topic. Aangezien het ongeveer over het zelfde onderwerp gaat heb je op deze manier meer kans om sneller een antwoord op je vraag te vinden.

Groetjes,

Pieter
@charelvandenh Welkom op de community. Ik heb je topic verplaatst naar deze bestaande topic. Aangezien het ongeveer over het zelfde onderwerp gaat heb je op deze manier meer kans om sneller een antwoord op je vraag te vinden.

Groetjes,

Pieter

Hallo Pieter, misschien mij reactie op lieveg ook weer terugzetten op de goede plaats, groet
Reputatie 4
Badge
Kruipruimtes kun je uitgraven is natuurlijk een hele kut klus om te doen maar niet heel moeilijk alleen veel werk. Als die eenmaal diep genoeg is kun je heel simpel aan de onderkant EPS(Piepschuim)/PIR/XPS platen lijmen om je isolatie te verhogen. EPS is het goedkoopst maar dan moet dikker zijn dan PIR of XPS.

Voor isolatie materiaal ben rond de 500 a 700 euro kwijt voor rond de 40 a 50 vierkante meter.

Glaswol/Mineraalwol kan niet in de kruipruimte gebruikt worden omdat het niet tegen vocht kan tenzij je van schimmel houd.

Je kan ook kijken op tweakers.net daar is een forum topic met waar al sinds 2012 actief gediscussieerd en ervaring gedeeld worden over je vloeren na isoleren.
Hoe isoleer ik een bestaand vloer in de kruipruimte. Er zit al PS isolatie onderkant vloer
Reputatie 4
Badge +3
Hoi @JohnV! Welkom bij de Eigen Huis Community. Ik heb je vraag verplaatst naar dit bestaande topic, aangezien de discussie over het isoleren van je vloer hier al in volle gang is. Hopelijk vind je snel een antwoord op je vraag. Deel je je bevindingen ook als je zelf al achter nieuwe inzichten bent gekomen? Had je bijvoorbeeld al iets aan het antwoord van Dylan?

Groetjes,

Pieter
Reputatie 4
Badge
Gewoon extra EPS/PIR/XPS platen er tegen aan lijmen/kitten, makkelijkste en goedkoopste oplossing

Nog een tip leg een dampdicht plastic zeil in je kruipruimte dit zorgt het minder vochtig en muf is en mocht in de toekomst weer in de kruipruimte moeten zijn is het ook niet z'n smerig klusje.
Ha Pieter,

Ik ga zeker de optie van Dylan verder uitwerken.
De vraag dienij mij opkomt: welke dikte isolatie plaat ik nodig heb om aan goede hedendaagse norm te komen met een RC waarde van 5.

Ik zal een firma benaderen die de isolatie voor mij kan aanbrengen en kan berekenen welke dikte ik nodig.
Dank voor je snelle reactie, top!!!

Groet
Reputatie 4
Badge
@JohnV als googled op PIR platen dan kun je zo terug vinden welke diktes welke rc waarden hebben.

Je kan ook het materiaal zelf kopen en dan op werkspot iemand zoeken, is waarschijnlijk goedkoper dan een isolatie bedrijf het laten doen. Als je die link volgt die ik eerder heb geplaatst dat veel mensen zelf aanraden om kit van de action te gebruiken omdat die het goedkoopst is. Daarna alle randen en grote gaten dicht puren en de naden met tape afplakken.
OK, ik zal eerst informeren welke montagekit het meest geschikt is, PIR platen vastkitte op PS.
Wellicht dat het mogelijk is schuimbeton onder de vloer te spuiten en de holten meteen te vullen. Voorbeeld: In Drenthe zijn nieuwe koloniewoningen gefundeerd op een laag schuimbeton van ca 60 cm. De fundering op staal wordt dan gelijk versterkt . Dit lukt natuurlijk niet als de holten met een oud gangensysteem verbonden zijn.

Reageer