Vraag

Calorische waarde gas

  • 28 February 2024
  • 7 reacties
  • 66 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Het is voorgekomen dat op mijn jaarafrekening het gasverbruik aan M³ hoger was dan ik zelf, ik lees aan het einde van iedere maand mij meterstanden uit en verzamel dit in een Excel sheet, aan de hand hiervan uitkwam. Om mijn energie verbruik, gas en elektriciteit, te kunnen vergelijken doe ik dit al jaren en kwam tot de ontdekking dat het aantal M³ was verhoogt, navraag hierover leverde mij op dat dit met de calorische waarde van het geleverde gas te maken had.

Mijn vraag is, dat we van alles horen over prijs plafond en noodfonds etc., maar dat ik nooit iets hoor of lees over de calorische waarde van het gas, ik kan mij namelijk niet aan de indruk onttrekken dat het, ondanks dat mijn cv-ketel/installatie die 2 jaar geleden is geïnstalleerd en goed is afgesteld en onderhouden, het langer duurt om mijn woning op te warmen en er daardoor meer M³ gas benodigd zijn, terwijl er verder bouwtechnisch, behoudens dat we aan de buitenzijde rolluiken hebben laten plaatsen die we als het donker wordt laten zakken, niets aan de woning veranderd is, kan iemand mij van een deugdelijk antwoord voorzien?

Bij voorbaat dank, met vriendelijke groeten.

AM


7 reacties

Reputatie 4

ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt, uitleg over calorische waarde is eenvoudig via Google te vinden, bv: Wat is de calorische waarde van gas? - Liander Service

Ik snap niet welke relatie je probeert te leggen met de hoeveelheid gebruikt gas

Reputatie 7
Badge +3

Als m3 gasverbruik hoger zou zijn door een lagere calorische waarde dan zou vrijwel heel Nederland daar last van moeten hebben. Het aardgas wordt namelijk in Groningen op de juiste calorische waarde gebracht (met luchtstikstof gemengd om op de lage calorische waarde van het Groningse aardgas te komen). Extra isolatiewaarde door rolluiken is ook beperkt.

Bij vervangen van een cv-ketel controleert de installateur ook niet of de radiatoren waterzijdig zijn ingeregeld. Of heeft hij bij een brandende cv-ketel alle radiatoren gecontrolleerd. Dat u uw huis niet snel warm krijgt kan ook liggen aan een te lage cv-temperatuur of een te laag ingestelde maximum vermogen. Hoe hoog staat de maximum cv temperatuur (dus niet het tapwater) ingesteld? En het vermogen?

Mijn cv installatie staat al jaren hetzelfde afgesteld, en dus zoek ik een verklaring waarom mijn huis minder snel opwarmt dan voorheen, en waarom stonden er dan een aantal jaren meer m³, zijnde een aanpassing van het aantal m³, vanwege de calorische waarde op mijn rekening dan ik zelf in mijn Excelsheet heb bijgehouden, verder baseer ik mijn redenatie op het tweede punt hieronder welke ik via een link toegestuurd gekregen van een eerdere reageerder.  

  • Niet al het gas komt uit Slochteren. Er wordt ook gas gewonnen in andere provincies en op de Noordzee. De calorische waarde van deze gasvelden is hoger of lager dan die van het gas uit Slochteren.
  • Is de calorische waarde hoger, dan levert 1 m3 gas bij verbranding meer warmte dan 1 m3 gas uit Groningen. Er is dus minder gas nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen. Is de calorische waarde lager, dan is meer gas nodig om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen.
  • Het gas uit verschillende bronnen met verschillende calorische waarden, wordt met elkaar gemengd tot het de basiswaarde zo dicht mogelijk benadert. Toch kunnen er kleine afwijkingen voorkomen. Door deze kleine afwijkingen in calorische waarde van gas, krijgt de klant soms iets minder of meer energie per kubieke meter.

Waarom hoor ik nu niets meer van de “Active deelnemer” en van de “Verduurzamer", hebben jullie misschien nog andere tips voor mij?

Reputatie 2

@I AM  Je geeft niet aan hoeveel je anders gebruikt en hoeveel je nu meer gebruikt.
Is het een substantieel verschil, of ligt het aan andere weersomstandigheden?
Elk jaar is anders, gedrag kan ook veranderen zonder dat je daar zelf erg in hebt, bv deuren open laten staan of zo iets.

Er is een site die gas gebruik koppelt aan graaddagen, misschien moet je daar de gegevens van de afgelopen paar jaar eens gaan invullen en kijken wat daar uitrolt.
https://www.mindergas.nl/home

 

Reputatie 7
Badge +3

Waarom hoor ik nu niets meer van de “Active deelnemer” en van de “Verduurzamer", hebben jullie misschien nog andere tips voor mij?

Het is uitgesloten dat bij u de calorische waarde van het aardgas anders is dan bij uw buren. En wellicht in de gehele provincie. Aardgas wordt op slochterenkwaliteit gebracht in een fabriek in Groningen en gaat vandaar uit over heel Nederland.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien zit er lucht in één  van uw radiatoren. Warmen ze überhaupt gelijkmatig op? Wat is de delta T ongeveer per radiator ? 

Reageer