Vraag

Ervaring tweede huis op kavel voor kind?

  • 24 April 2021
  • 6 reacties
  • 4554 Bekeken

Mijn schoonouders hebben een groot kavel. We zouden hier graag een tweede, levensloopbestendige en duurzaam huis op zetten. Heeft iemand hier ervaring mee?


6 reacties

Reputatie 3

Dat wil ik ook weten, maar dan om indien nodig onze eigen kinderen huisvesting te kunnen bieden.

Moet je dan de kavel afsplitsen of een woning op eigen terrein erbij zetten als een verkapte mantelzorgwoning? Is er in de nabije toekomst wellicht een versoepeling van de regels waardoor je wel iemand in een bijgebouw op eigen grond mag huisvesten? Dat soort dingen…

Oudste zoon is nu 18 dus het speelt nog niet, maar de woningmarkt ziet er niet jofel uit voor starters, en wij hebben genoeg grond.

Reputatie 7
Badge +2

Dit is wel een heeeel breed onderwerp om een beperkt antwoord op te geven :)

Is er iets specifieks dat je/jullie willen weten?

Je zult moeten beginnen bij de gemeente en het bestemmingsplan om na te gaan of er überhaupt iets gebouwd mag worden waarin ‘normaal’ gewoond mag worden.

Als er een hypotheek op het perceel rust zal de bank er mogelijk ook nog wel wat van vinden en mag je niet zondermeer iets aanpassen zonder dat zij akkoord zijn.

En er gaat idd een verschil zijn tussen op hetzelfde adres wonen, al dan niet zelfstandige woonruimte op het zelfde adres hebben, of een eigen adres hebben (splitsen).

En denk ook eens goed na over ‘ramp scenarios’.
Wat als de schoonouders gaan scheiden, komen te overlijden, je partner arbeidsongeschikt wordt, komt te overlijden, de zoon trouwt met een partner die je niet kunt uitstaan/alleen op zijn geld uit is, undsoweiter. Oftewel, zorg altijd dat alles goed en zakelijk geregeld is.

Anne.

Ha Anne,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal proberen onze vraag/vragen nog iets verder te specificeren.

Ons belangrijkste knelpunt zijn de vergunningen. Financieel (geen hypotheek op kavel) en relatie-gerelateerde zaken zijn besproken en zijn we welwillend in vast te leggen.

Momenteel is er in het bestemmingsplan slechts één bouwvlak en zijn er geen uitzonderingen. Ik heb begrepen dat we daarom een wijziging in het bestemmingsplan moeten aanvragen, het zogenoemde postzegelplan.

De gemeente/provincie staat niet welwillend tegenover extra woningen in het buitengebied. Dit lijkt dus een lastige te worden, zelfs ondanks het feit dat er vroeger (<1991) twee huisnummers aan de kavel waren verbonden. 
 

Onze vraag is nu dus of er creatieve ideeën zijn zodat we wel met elkaar de kavel kunnen bewonen. 
 

Bedankt voor de reacties! 

 

Een beetje dezelfde vragen waar Bert en Ernie tegenaan lopen dus 😌.

Reputatie 7
Badge +2

Ik zou zelf denk ik op zoek gaan naar een architect die creatief met de beperkingen van een bestaand bouwkader kan omgaan.

Zelfs als er weinig mogelijk lijkt kan een architect vaak nog wel nieuwe inzichten geven.


Daarnaast is het altijd de moeite waar om te kijken waar de grenzen liggen.
Zo kun je een gebouw waar geen nieuwbouw mag komen, mogelijk wel tot aan de bestaande fundering vernieuwen en dan vervolgens onder die fundering een kelder aanbrengen.


Nog een vrij random bouw tip: als je gaat verbouwen en een vergunning krijgt die gebaseerd is op een bestaande situatie, controleer dan eerst of het idee van de bestaande situatie overeen komt met de werkelijkheid. Ik heb het in mijn omgeving al eens meegemaakt dat een gebouw serieus werd verbouwd, maar uiteindelijk de gevel alsnog grotendeels moest worden aangepast omdat de naast liggende panden niet volgens tekening gebouwd bleken.
 

Op zoek gaan naar een architekt die goed op de hoogte is van wet en regelgeving is heel belangrijk. Op een eigen erf mag een aantal m2 aan bijgebouwen staan, al dan nietvergunningsvrij. Een bijgebouw kan verschillende bestemmingen hebben, in principe zonder woonbestemming. Zelf ben ik bezig een bijgebouw bij te bouwen en daarvoor preventief, woonbestemming mantelzorg aan te vragen en ons huis te verkopen aan onze dohter, die in principe bereid is mantelzorg te leveren, zodra dat noodzakelijk is.  Ik ben hier al 8 jaar mee bezig. Ik wil juridisch eigenaar blijven samen met mijn echtgenote van die nieuwe mantelzorgwoning en daar dus gaan wonen, omdat we juridische onafhankelijkheid en eigenaarschap belangrijk vinden.  Als de mantelzorg niet meer van toepassing zal zijn, kan er bijv. een B&B in gevestigd worden, nadat de woning in de nalatenschap terecht is gekomen. Aangezien er nog geen mantelzorgindicatie is, vraagt dit van de gemeente toestaan op basis an het redelijkerwijsprincipe, waarbij die indicativerplichting, bijvoorbeeld op grond van leeftijd, soepel gehanteerd wordt en waardoor ik een m huisnummer kan krijgen. Ik ben er ook nog niet, maar enig perspectief begint te gloren. 

Reageer