Koop in 2025 een nieuwe HR ketel die ook geschikt is voor waterstof als je een oud huis hebt.

  • 13 December 2022
  • 10 reacties
  • 183 Bekeken

Reputatie 1

Alles op een rijtje gezet. Kosten/ Baten. €30.000 euro kosten om van het gas af te gaan. Salderen wordt afgebouwd naar nul. Daarna hogere maandlasten, dan voorheen. In 2026 is het plaatsen van een vervangende HR ketel niet meer toegestaan.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman Een niet zeer overtuigend pleidooi voor een vervangende cv-ketel op waterstof. - Is dit de oplossing voor al onze verwarmingsproblemen of alleen voor “oude huizen”?
En wat is dan oud?
Heeft u ook een idee wanneer de (groene?) waterstof voor welke prijs beschikbaar komt?

 

 

Reputatie 1

Heb in 1985 als operator een elektriciteits centrale bediend waarvan 1 hoofdketel op waterstof werd gestookt. Stoom, turbine, generator, stroom en afgewerkte stoom terug naar het productie proces. Techniek is dus al jaren voor handen!! Na alle onzin over warmte pompen voor oude huizen met 50 graden proeven gewoon een nieuwe ketel kopen , die achteraf geschikt is voor waterstof lijkt mij de beste oplossing op dit moment om mensen niet onnodig op torenhoge kosten te jagen. Zeker als het Salderen wordt gestopt . 

Reputatie 1

In 1985 was ik operator op een elektriciteits centrale. 1 van de hoofd ketels werd op waterstof gestookt. Techniek bestaat dus al jaren! Je kunt er elektriciteit mee opwekken of het als vervanger van aardgas gebruiken. Nefit produceert HR ketels die achteraf op waterstof gestookt kunnen worden, maar achteraf ook gecombineerd kunnen worden met warmte pompen en zonneboilers. Als je zo'n ketel aanschaft kun je dus op termijn vervolg stappen maken. De warmte pompen van hybride installaties op dit moment presteren optimaal bij een afgifte temperatuur van 35 graden Celsius. Dat is leuk voor nieuwe huizen met vloerverwarming. In een oud huis met radiatoren gebaseerd op 60-80 graden water werkt het niet. Je praat over de temperatuur van douche water. Vandaag bij 10 graden vorst de 50 graden proef gestopt, omdat we het huis niet warm krijgen. De ketel staat inmiddels op 65 graden. HR++ glas, dak isolatie, vloer isolatie, spouwmuren na isoleren, zonne panelen, meer kunnen we niet doen. Een warmte pomp die 70 graden aflevert gaat ons €22500 kosten. Als wij hiervoor extra zonnepanelen gaan aanschaffen gaan we richting de € 30000. Omdat de overheid stopt met salderen zien wij af van deze investering. Gewoon een nieuw keteltje en op je gas verbruik letten.

 

 

    

Reputatie 7
Badge +3

Bij enkele chemische processen is waterstof een bijprodukt. Voor de rest wordt alle waterstof gemaakt uit aardgas. Zoals bij elke omzetting vindt er omzettingsverlies plaats. Dat is bij de omzetting van aardgas naar waterstof 30 %. Dus als er ergens waterstof verbrandt wordt voor de productie van elektriciteit is een uitzondering. Verder is het verbranden van waterstof niet het probleem. Het probleem is vooral de productie van groene waterstof. Shell heeft een ‘groene’ waterstoffabriek in Rijnmond maar die draait dus ‘gewoon’ op stroom uit een gascentrale. De totale omzettingsverliezen bedraagt dan geen 30 % maar liefst 65 % (50 % om aardgas om te zetten in elektriciteit en vervolgens 30 % bij de elektrolyse). Shell is dan ook een gangmaker van de waterstofmaffia.

Voor groene waterstof is ook een waterstofladder opgesteld. Vervanging van de huidige grijze waterstof (bijvoorbeeld voor de productie van kunstmest) staat boven aan. Verwarming van huizen en de elektriciteitsproductie staat onderaan.

Koken op waterstof was ook een grote ‘belofte’ maar gezien de veel bredere explosierange van waterstof (knalgas) is daar dus inmiddels van afgezien.

Een verbod op aardgas hr-ketels voor moeilijk te isoleren huizen is dus een slecht besluit.

Reputatie 7
Badge +1

@Sleepboot stuurman   Da's nou jammer  - 50 °C aanvoer maximaal is wel zo'n  beetje de limiet voor een warmtepomp installatie.

Bij mijn “relatief” nieuwe huis (bj. 1984 - oude label B) is het ook zonder ingrijpende isolatiemaatregelen mogelijk met maximaal 40°C aanvoer alle relevante vertrekken
tot ca. 19,5 - 20,0°C te verwarmen. Dit lukt prima bij gemiddeld -8°C op het laagste vermogen van de HR-ketel (en zelf dat vermogen is nog te hoog).  Ik heb wel grotere radiatoren en gebooste convectoren (en een oude vloerverwarming als bijverwarming).
Voor warmwater komt bij mij evtl. een aparte warmtepompboiler in aanmerking.

Hoe ziet jouw huis uit? hoe oud? bouwjaar? kamertemperaturen? Warmwatergebruik?

P.S.: Jouw anekdotische verhaal uit 1985 is niet meer dan dat en geen argument voor waterstof om te verbranden en overtuigt nog steeds niet. De waterstofladder laat zien dat er andere toepassingen veel eerder aan de beurt zijn en meer van (groene) waterstof zullen profiteren.

Groene waterstof om te verbranden? - En dan nog voor particulieren?
Mijn mening: Voorlopig niet, d.w.z. heel misschien over 10 - 15 jaar



 


 

 

 

Reputatie 1

Bij enkele chemische processen is waterstof een bijprodukt. Voor de rest wordt alle waterstof gemaakt uit aardgas. Zoals bij elke omzetting vindt er omzettingsverlies plaats. Dat is bij de omzetting van aardgas naar waterstof 30 %. Dus als er ergens waterstof verbrandt wordt voor de productie van elektriciteit is een uitzondering. Verder is het verbranden van waterstof niet het probleem. Het probleem is vooral de productie van groene waterstof. Shell heeft een ‘groene’ waterstoffabriek in Rijnmond maar die draait dus ‘gewoon’ op stroom uit een gascentrale. De totale omzettingsverliezen bedraagt dan geen 30 % maar liefst 65 % (50 % om aardgas om te zetten in elektriciteit en vervolgens 30 % bij de elektrolyse). Shell is dan ook een gangmaker van de waterstofmaffia.

Voor groene waterstof is ook een waterstofladder opgesteld. Vervanging van de huidige grijze waterstof (bijvoorbeeld voor de productie van kunstmest) staat boven aan. Verwarming van huizen en de elektriciteitsproductie staat onderaan.

Koken op waterstof was ook een grote ‘belofte’ maar gezien de veel bredere explosierange van waterstof (knalgas) is daar dus inmiddels van afgezien.

Een verbod op aardgas hr-ketels voor moeilijk te isoleren huizen is dus een slecht besluit.

Waterstof zal inderdaad niet goedkoper zijn dan aardgas, dat hoef je mij niet uit te leggen, maar als energie drager die goed gebufferd kan worden lijkt het mij een prima medium. Vandaag is een typisch voorbeeld hoe zonne-energie en wind energie falen. Vanmorgen was het windstil en donker en buiten was het -11,3 graden Celsius Wat is erop tegen om op zonnige dagen met wind groene waterstof te bufferen met omzetting verlies . Zeker als je ziet hoe de huidige energie prijzen uit de pas lopen. Ik ken veel mensen die bij Shell werken, zowel vrienden als familie. Heb er zelf zaken mee gedaan. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een keurig bedrijf is. Als het plan doorgaat om in de Eemshaven de grootste waterstoffabriek fabriek neer te zetten, die het aardgas gaat vervangen, dan kan ik mijn nieuwe ketel tegen die tijd omzetten op groene waterstof en vele Nederlanders met mij.

Reputatie 1

@Sleepboot stuurman   Da's nou jammer  - 50 °C aanvoer maximaal is wel zo'n  beetje de limiet voor een warmtepomp installatie.

Bij mijn “relatief” nieuwe huis (bj. 1984 - oude label B) is het ook zonder ingrijpende isolatiemaatregelen mogelijk met maximaal 40°C aanvoer alle relevante vertrekken
tot ca. 19,5 - 20,0°C te verwarmen. Dit lukt prima bij gemiddeld -8°C op het laagste vermogen van de HR-ketel (en zelf dat vermogen is nog te hoog).  Ik heb wel grotere radiatoren en gebooste convectoren (en een oude vloerverwarming als bijverwarming).
Voor warmwater komt bij mij evtl. een aparte warmtepompboiler in aanmerking.

Hoe ziet jouw huis uit? hoe oud? bouwjaar? kamertemperaturen? Warmwatergebruik?

P.S.: Jouw anekdotische verhaal uit 1985 is niet meer dan dat en geen argument voor waterstof om te verbranden en overtuigt nog steeds niet. De waterstofladder laat zien dat er andere toepassingen veel eerder aan de beurt zijn en meer van (groene) waterstof zullen profiteren.

Groene waterstof om te verbranden? - En dan nog voor particulieren?
Mijn mening: Voorlopig niet, d.w.z. heel misschien over 10 - 15 jaar



 


 

 

 

Ons huis is uit het begin zestiger jaren met kolen hok en schoorstenen. Veel aan opgeknapt HR++, isolatie, zonnepanelen etc. Energie rekening was laag en is nog steeds acceptabel, ondanks de turbulente energie prijzen. All electric de revue laten passeren, een hybride ketel de revue laten passeren of de ketel op tijd vervangen door een nieuwe . Onze huis installateur is langs geweest om te kijken wat wij het beste kunnen doen naar de toekomst toe. Hij heeft het pand ook nog gescand. Het hele slagveld overziend lijkt mij een ketel, die later op prijzig waterstof kan draaien de beste optie. Met de installateur een berekening gemaakt wat, van het gas af, ons gaat kosten €30000). Waterstof gaat inderdaad 10-15 jaar duren en dan ben ik dik 80 jaar oud. Van het gas af betekend een aanslag op onze spaar centen en een sobere oude dag. Gaan we dus niet doen! Installateur zit ruim 40 jaar in het vak en weet waar hij over praat. Zelf ben ik Ing. Energie en Constructie en kan alles na rekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Het heeft al helemaal geen zin om een cv ketel die ook geschikt voor waterstof is te kopen als er helemaal geen zicht is op vervanging van aardgas door waterstof in uw wijk. Als u in een wijk met goed te isoleren huizen woont zal er nooit waterstof op de aardgasleidingen gezet worden. Het waterstofmolecuul is kleiner en kan dus beter lekken. Waterstof bevat slechts 1/3e verbrandingswaarde dan dat van aardgas en moet dus ook de druk drie keer zo hoog. Daarnaast is waterstof sowieso ongeschikt om mee te koken, vanwege de explosierange.

Reputatie 7
Badge +3

Waterstof zal inderdaad niet goedkoper zijn dan aardgas, dat hoef je mij niet uit te leggen, maar als energie drager die goed gebufferd kan worden lijkt het mij een prima medium. Vandaag is een typisch voorbeeld hoe zonne-energie en wind energie falen. Vanmorgen was het windstil en donker en buiten was het -11,3 graden Celsius

 

De waterstofladder is opgesteld door wetenschappers. Die hebben met ‘dunkelflaute’ rekening gehouden.

 

Wat is erop tegen om op zonnige dagen met wind groene waterstof te bufferen met omzetting verlies . 

 

Er wordt per dag duizenden tonnen aan (nu grijze) waterstof gebruikt in de chemischd industrie. H2 kan dus direct gebruikt worden. Voorlopig hoeft er dus geen waterstof gebufferd te worden.

 

 

 Als het plan doorgaat om in de Eemshaven de grootste waterstoffabriek fabriek neer te zetten, die het aardgas gaat vervangen, dan kan ik mijn nieuwe ketel tegen die tijd omzetten op groene waterstof en vele Nederlanders met mij.

Plannen waterstoffabriek Eemshaven is gekoppeld aan de bouw van offshore windparken van 8000 mw. En dan nog heeft vervanging van de huidige grijze waterstof voorrang.

Reputatie 1

Voor ons is op dit moment 'van het gas af’ geen optie gezien de kosten (€30000), zeker als daar ook nog vloerverwarming bij komt, want dan kan ik beter een ander huis kopen. De huidige HR ketel vervangen door een ketel die later gecombineerd kan worden met een hoge temperatuur warmtepomp en of zonneboiler en die in de toekomst op  waterstof kan draaien is voor ons het meest geschikt. Dit moet dan in 2025 gebeuren, dan is de huidige ketel 15 jaar oud. Daarna wachten wij af of het stoppen met salderen gecompenseerd gaat worden door iets anders. Tevens verwacht ik dat de infrastructuur voor gas in de toekomst benut gaat worden voor groene waterstof. Dat moet dan een 'Delta plan” achtige actie worden van de overheid en grote investeerders. Eerst moeten ze erachter komen, dat het gros van de Nederlanders de energie transitie met de huidige technieken simpelweg niet kan betalen, daarnaast zal in de toekomst fossiele brandstof schaars en peper duur worden. Wij hebben twee uur zitten praten met onze installateur, wat de mogelijkheden zijn. Hij komt hier al 35 jaar over de vloer en is goed op de hoogte.

Reageer