Transparantie berekening maandelijks voorschot op energierekening

  • 10 November 2021
  • 3 reacties
  • 119 Bekeken

Als je, zoals ik, precies (maandelijks) bijhoudt hoeveel energie je gebruikt c.q. teruglevert en hoeveel dat kost, dan weet je ook hoe je jaarafrekening er (bij benadering) uit gaat zien. Als je energieleverancier je er dan steeds op wijst dat je maandelijkse voorschot echt omhoog moet, omdat je anders bij moet betalen, dan weet je allang dat dat onzin is. 
Als je bij je energieleverancier vraagt om je eens voor te rekenen hoe zij aan dat verhoogde bedrag komen, dan geven ze niet thuis. Er is dus geen transparantie. Ik heb het vermoeden dat ze bij hun berekening steeds geen rekening houden met je teruglevering. 
Nu las ik op de website van Frank Energie een verhaal waarin de strategie van de energiebedrijven wordt verduidelijkt. Ik denk nu dat mijn teruglevering van elektriciteit in eerste instantie wordt verrekend tegen het teruglevertarief en det pas bij de eindafrekening de het belastinggedeelte wordt verrekend. 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat bij het doen van een suggestie ze vaker te hoog dan te laag willen gaan zitten, omdat de meeste mensen liever een paar tientjes per maand te veel betalen en dat dan terug krijgen, dan dat ze aan het eind honderden euri moet bij betalen?

Jan. Betaal zou weinig mogelijk voorschot, want als de leveranciers failliet gaat kun je naar je voorschot fluiten. Ik zelf ben daarmee €800,- verloren. Maak zelf een spaarpotje en verreken bij de jaarlijkse afrekeningsnota.

Het hele systeem met voorschotbedragen moet op de schop. Net wat J.H.F. zegt, de consument is niet gedekt tegen een faillissement van de leverancier. Mij heeft dit ook flink wat geld gekost. Het systeem met voorschotbedragen werkt alleen als de consument dus gedekt is bij een faillisement.
Ik betaal nu ook (te) weinig om te voorkomen dat ik straks weer het faillisement schip in ga! Ik betaal liever zelf wat bij uit het spaarpotje dan dat ik straks weer honderden euros kwijt ben.

Kortom, de leveranciers moeten niet huilen want deze situatie creeeren ze zelf.

 

Reageer