Skip to main content

Ik heb 22  AEG zonnepanelen van ruim 300 watt op een schuin dak ZZW liggen.

Mijn jaarverbruik was bij Engie het afgelopen jaar 5000kw en mijn opbrengst/teruglevering slechts 5500kw. Vermoedelijk heeft Engie nogal eens de teruglevering geblokkeerd. In eerste instantie wilden zij mij enkele honderden euro's laten bijbetalen, maar na mijn protest werd dat teruggebracht tot enkele tientjes. Vorige jaren had ik dezelfde ervaring met Oxxio, maar die compenseerde niets achteraf, ook daar kom ik nooit meer terug.

Om dit soort problemen te voorkomen en toch stroom te hebben als er besloten wordt bij overbezetting van het net alle toevoer van zonnepanelen stroom te blokkeren of zelfs tijdelijk particuliere huishoudens beperkt of geheel geen stroom te leveren zoek ik nu naar een noodoplossing in de vorm van een thuisbatterij uitrusting.

Tot nu toe lijkt mij dat wattsopjedak.nl een goede oplossing biedt, maar ik heb er totaal geen verstand van. Ik ben 83 en begrijp dit allemaal niet meer zo goed. Daarom wil ik er graag commentaar op horen, liefst in Jip-en-Janneke-taal!

ONS ADVIES EN VOORSTEL
Aantal Omschrijving Prijs
3 Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
1 Cerbo S GX intelligent aansturingsapparaat
8 Dyness B4850 2.4kWh 48V LifePo4 Battery
1 3-fase 20kWh (uitbreidbaar) Victron Dynamic ESS thuisbatterij systeem
met intelligente software én ononderbroken noodstroomvoorziening
1 Omvormer vermogen 12kW
1 Totale accucapaciteit 20kWh
1 Uitlezen bestaande zonnepanelen en eventueel laadpaal
1 Zekeringen en alle overige benodigdheden om het systeem goed en veilig
werkend achter te laten
2 Dyness 10kWh cabinet
1 Technische schouw op locatie
1 - Situatiebeoordeling, kabelroute en uitvoering
1 - Evaluatie, risicobeheer en rapportage van bevindingen
1 Professionele installatie
1 - Transport, plaatsing, aansluiting en configuratie
1 - Kabelroute en bekabeling
1 Oplevering en instructies
1 - Eindoplevering en kennisoverdracht
1 - Directe ondersteuning van de fabrikant
1 Vaak gekozen: Wattopjedak Smartbox voor handel op onbalans
1 Victron Cerbo GX Touch 50
1 5 kWh extra batterijopslag (totaal 25 kWh capaciteit)
Totaal excl. BTW: € 11.433,75
BTW 21%: € 2.401,09
Totaal incl. BTW: € 13.834,84

“Vermoedelijk heeft Engie nogal eens de teruglevering geblokkeerd".

Een energieleverancier (tenzij een dynamische en daar moet je dan om privicy redenen dan waarschijnlijk ook toestemming voor geven en moet er op de slimme meter ook speciale apparatuur komen) kán uw teruglevering niet blokkeren. De teruglevering valt alleen maar uit als de omvormer uitvalt als het voltage hoger wordt dan 253 Volt. (Vac). Waarschijnlijk zijn er de laatste tijd meer panelen in uw wijk bijgekomen waardoor deze spanning sneller oploopt. Dus om Engie ‘een hak te zetten’ hoeft u niet over te gaan op een dure investering zoals een thuisbatterij die zich hoogst waarschijnlijk niet terug zal verdienen.

 En het is kWh energie en kW vermogen.


Voor alle duidelijkheid. Ik wil niemand een hak zetten. Ik wil dat mijn opgewekte stroom niet verloren gaat en ik wil in noodsituaties zoals het wegvallen van de stroomvoorziening eigen stroom kunnen gebruiken. 


Voor het kunnen gebruiken van de thuisbatterij bij het wegvallen van de stroomvoorziening zal je extra voorzieningen moeten nemen. Tijdens een stroomstoring kan je immers geen stroom op het net leveren zodat monteurs veilig hun werk kunnen doen. (Zelfde geldt voor zonnepanelen).


Wattopjedak.nl beweert expliciet dat bij stroomstoring de thuisbatterij als noodvoorziening volkomen zelfstandig functioneert


Hoe zinvol vind je het om een noodstroomvoorziening te hebben. Hoeveel uren heb je de afgelopen 5 jaar geen stroom gehad. In mijn geval is dat een half uur. Daarvoor hoef je het niet te doen.

Als bij overspanning de panelen uitschakelen kan dat natuurlijk in een accu, maar krijg je die stroom in de nachturen helemaal niet op en zit de volgende morgen de accu nog vol. Terugleveren brengt nu en in de toekomst weinig op.

De investering is dus grotendeels zinloos en zul je waarschijnlijk nooit terugverdienen.


@J.F.T.B Gezien je inleiding en de daaropvolgende  reacties is mijn eerste vraag of je al een slimme meter hebt laten installeren, zodat het werkelijke verbruik goed vastgesteld kan worden.

Verbruik en teruglevering van energie wordt uitgedrukt in kWh (kW is vermogen), voor je panelen lijkt 5500 kWh inderdaad wat aan de krappe kant, hoe was dat voorgaande jaren ?

Je energie leverancier kan nooit invloed op je PV opbrengsten uitoefenen. Je geïnstalleerde omvormer hoort bij 253 volt automatisch af te slaan. Technisch kan het zo zijn dat als de leverancier van de omvormer nog wel toegang heeft (cloudservices) en dat deze ook de instellingen nog kan beïnvloeden. Dat kan echter nooit zonder jouw toestemming. (Merk huidige omvormer ?).

Niet de energie leverancier maar de netbeheerder zit bij de aanvoer van elektriciteit aan de knoppen, bewust of zonder opzet (net storing). Net storingen komen normaliter in NL niet zo vaak en niet zo lang voor, hoe dat in de toekomst zal gaan met alle werkzaamheden aan de infrastructuur moeten we nog maar afwachten. Om voor net storingen een noodvoorziening te installeren moet je wel echt een goede niet financiële reden hebben.

De voorgestelde Victron oplossing met een Multiplus II kan dit technisch wel leveren maar kan niet je volledige huisinstallatie aan de praat houden. Deze invertor levert een 230 VAC voor een enkele gebruikersgroep die losstaat van de bestaande groepen in je meterkast.

Het volledig in 3 fasen uitvoering van deze installatie lijkt me bij jouw verbruik en alleen voor noodsituaties wel wat overdone. Ook de voorgestelde accu capaciteit is nogal  fors.

Mijn eerste advies zou zijn eerst maar eens een net compleet installatie schema op te vragen, inclusief de integratie in de bestaande meterkast en PV installatie.

Je huidige omvormer wordt hierbij neem ik aan niet meer gebruikt, dat verlies moet je ook meenemen.


@jvdleeuw 
Wij hebben inderdaad een slimme meter.
De AEG 330 glas-glas zonnepanelen gebruiken wij sinds 24 september 2021
De huidige omvormer is een Goodwe 4000-DT, wifi/DC switch

eindafrekeningen  per 1 jaar

2021/2022   verbruik           normaal     130   dal      165   totaal     295
                       teruglevering  normaal  1.091  dal      433   totaal  1.524
2022/2023   verbruik           normaal  2.108  dal   2.428   totaal  4.536
                       teruglevering  normaal  4.017  dal   1.815   totaal   5.832
2023/2024   verbruik           normaal  2.568  dal   2.429   totaal  4.997
                       teruglevering  normaal  3.658  dal   1.771   totaal   5.429


 


@jvdleeuw Ik weet niet of Engie gereageerd heeft op jou protest, maar ik kreeg een vergelijkbaar bedrag terug, er zat een fout in de belasting berekening en vast niet alleen bij mij.
Ze waren me net een slag voor, ze kwamen er zelf mee, ik had nog niet gereageerd.

Ik vind het bedrag wat je voorschotelt nogal hoog, in mijn ogen hoeft het minder dan de helft te kosten, maar ik zocht naar een 15Kwh installatie.

Hoeveel voor het plaatsen gerekend wordt kan ik niet inschatten, als ik een 15kWh installatie zou willen zou ik het zelf gaan aanleggen.
Dus ik zou mijn licht ook eens ergens anders opsteken als ik jou was, er zitten soms duizenden euro's verschil in offertes.
 


Mijn jaarverbruik was bij Engie het afgelopen jaar 5000kw en mijn opbrengst/teruglevering slechts 5500kw. Vermoedelijk heeft Engie nogal eens de teruglevering geblokkeerd. In eerste instantie wilden zij mij enkele honderden euro's laten bijbetalen, maar na mijn protest werd dat teruggebracht tot enkele tientjes. Vorige jaren had ik dezelfde ervaring met Oxxio, maar die compenseerde niets achteraf, ook daar kom ik nooit meer terug.

Om dit soort problemen te voorkomen en toch stroom te hebben als er besloten wordt bij overbezetting van het net alle toevoer van zonnepanelen stroom te blokkeren of zelfs tijdelijk particuliere huishoudens beperkt of geheel geen stroom te leveren zoek ik nu naar een noodoplossing in de vorm van een thuisbatterij uitrusting.

 

 

22 panelen à 300 Watt is 6,6 kW piek. Als u dan 5500 kWh teruglevert en met bijvoorbeeld een eigen direct verbruik van 1000 kWh  is de opbrengst nog ongeveer gemiddeld.

 Maar voor dat u over gaat op de investering van een thuisbatterijen acht ik het raadzaam om eerst goed te weten hoe teruglevering e.d. werkt. Nogmaals, en ook door @jvdleeuw vermeld, een energieleverancier zet geen omvormers, en dus panelen, uit. Tenzij u daarvoor bij een dynamisch contract toestemming voor heeft gegeven. Waar haalt u de info vandaan dat de netbeheerder ook kan overgaan tot het blokkeren van zelfs levering? 

 Daarnaast heeft u het over teruglevering en productie. Dat zijn twee verschillende dingen. Teruglevering is namelijk productie zonnepanelen minus het directe eigen verbruik.

 De jaarlijkse productie kunt u terug vinden door in te loggen op de site van de omvormerfabrikant. Dan kunt u ook zien hoe vaak de omvormer uitvalt op zonnige zomerse dagen.

 Uw energieleverancier heeft alleen de cijfers van de slimme meter (levering en teruglevering).

 De PV productie verschilt ook jaar op jaar. En dan gaat het niet alleen over het aantal uren zonneschijn maar ook hoe helder de lucht dan is. Ook is de productie lager als de panelen met 80 graden liggen te bakken in de zon met weinig afkoeling door de wind.

 Het stroomverbruik (na de meter) is met 5000 kWh vrij hoog. Want niet alleen de levering maar dus ook het eigen directe verbruik. Is dat bijvoorbeeld om 's avonds of 's morgens vroeg de elektrische (doorstroom)boiler op te warmen? Dan is een slimme sturing van de elektrische boiler een stuk goedkoper (en zinvoller) dan een thuisbatterij.

 Het tijdstip van uw verbruik beter af stellen op de uurtarieven lijkt mij ook beter. Want met een thuisbatterij in de winter tijdens bewolkte dagen is de productie van uw panelen laag en derhalve ook het laden van uw batterij (met eigen stroom). Als u dan tussen 18 en 21 h dan toch veel stroom wil verbruiken onttrekt u dus uit het net en betaalt u dus alsnog de hoge kWh prijs.

 

 


@Driepinter 

Het stroomverbruik (na de meter) is met 5000 kWh vrij hoog. Want niet alleen de levering maar dus ook het eigen directe verbruik. Is dat bijvoorbeeld om 's avonds of 's morgens vroeg de elektrische (doorstroom)boiler op te warmen?

Wij zijn geheel gasvrij en hebben voor de verwarming een Vaillant warmtepomp.
Wij  zijn 2 personen, 83 en 76 jaar oud, en kennelijk nogal kouwelijk.
Vanaf 1 september hebben wij 's nachts op de thermostaat een permanente minimum temperatuur van 20 graden. Overdag minimaal 22 graden, vaak 23 graden.
Misschien dat dit de hoogte van ons verbruik verklaart?


Hoe zinvol vind je het om een noodstroomvoorziening te hebben. Hoeveel uren heb je de afgelopen 5 jaar geen stroom gehad. In mijn geval is dat een half uur. Daarvoor hoef je het niet te doen.

Is natuurlijk heel verschillend per plaats. Ik heb 4 storingen in 2 jaar gehad, waarvan de laatste 2 maanden geleden. Deze laatste duurde 6 uur lang en was zelfs door Stedin van te voren aangekondigd i.v.m. onderhoud.

Als bij overspanning de panelen uitschakelen kan dat natuurlijk in een accu, maar krijg je die stroom in de nachturen helemaal niet op en zit de volgende morgen de accu nog vol. Terugleveren brengt nu en in de toekomst weinig op.

Deze opmerking begrijp ik niet. Als panelen uitschakelen is er geen stroom om de accu op te laden, tenzij je uit het net oplaadt. Wat bedoel je precies ?


Als bij overspanning de panelen uitschakelen kan dat natuurlijk in een accu,

 

Voordat bij overspanning de panelen uitschakelen kan dat natuurlijk in een accu. Je laadt de accu immers op bij de laagste prijzen en dus de hoogste PV productie. 

 

 

maar krijg je die stroom in de nachturen helemaal niet op en zit de volgende morgen de accu nog vol. Terugleveren brengt nu en in de toekomst weinig op.

Dat geldt alleen als je de thuisbatterij alleen wil gebruiken voor eigen verbruik. Maar met een dynamisch contract of contract waarbij gestuurd wordt op de onbalanskwartierprijzen wordt de accu wel voldoende ontladen.


@Driepinter

...

Wij zijn geheel gasvrij en hebben voor de verwarming een Vaillant warmtepomp.
Wij  zijn 2 personen, 83 en 76 jaar oud, en kennelijk nogal kouwelijk.
Vanaf 1 september hebben wij 's nachts op de thermostaat een permanente minimum temperatuur van 20 graden. Overdag minimaal 22 graden, vaak 23 graden.
Misschien dat dit de hoogte van ons verbruik verklaart?

Als u met de warmtepomp kan verwarmen met een lage radiator of vloerverwarming temperatuur is het rendement van de warmtepomp hoog en dus het verbruik relatief laag. Elke 1000 kWh komt overeen met circa 100 m3 aardgas. Dus 5000 kWh met 500 m3 aardgas. Nu heeft een warmtepomp ook een hoger rendement, circa 400 %  (( C.O.P. is 4)). Dus die 500 m3 zal dan overeen moeten komen met een besparing aan aardgas van 500  x  4  is 2000 m3 aardgas. 

Nog iets. U kan een accu niet gelijktijdig gebruiken voor volledige teruglevering bij hoge dynamische of onbalans prijzen én gelijktijdig als noodvoorziening. Want als u de thuisbatterij bij hoge uurprijzen volledig zou ontladen zit u daarna bij een stroomstoring dus met een lege batterij. Dan toch maar een (opgeladen) zaklamp achter de hand houden wat sowieso verstandig is want stel dat de thuisbatterij dan alsnog ook zou uitvallen.


Nog iets. U kan een accu niet gelijktijdig gebruiken voor volledige teruglevering bij hoge dynamische of onbalans prijzen én gelijktijdig als noodvoorziening. Want als u de thuisbatterij bij hoge uurprijzen volledig zou ontladen zit u daarna bij een stroomstoring dus met een lege batterij. Dan toch maar een (opgeladen) zaklamp achter de hand houden wat sowieso verstandig is want stel dat de thuisbatterij dan alsnog ook zou uitvallen.

Dat is wel een heel simpel probleem dat in de meeste systemen al lang is opgelost. Bij mij bekende noodstroom voorzieningen is er altijd een minimum State of Charge  percentage (SOC) in te stellen waarbij verdergaand accu gebruik alleen mogelijk is indien er geen gridspanning meer aanwezig is.

Je kunt dus een laatste deel van de acculading reserveren voor als het echt nodig is.

 


@jvdleeuw Ik weet niet of Engie gereageerd heeft op jou protest, maar ik kreeg een vergelijkbaar bedrag terug, er zat een fout in de belasting berekening en vast niet alleen bij mij.
Ze waren me net een slag voor, ze kwamen er zelf mee, ik had nog niet gereageerd.

Ik vind het bedrag wat je voorschotelt nogal hoog, in mijn ogen hoeft het minder dan de helft te kosten, maar ik zocht naar een 15Kwh installatie.

Hoeveel voor het plaatsen gerekend wordt kan ik niet inschatten, als ik een 15kWh installatie zou willen zou ik het zelf gaan aanleggen.
Dus ik zou mijn licht ook eens ergens anders opsteken als ik jou was, er zitten soms duizenden euro's verschil in offertes.
 

Was bedoeld voor @J.F.T.B 


Wij zijn geheel gasvrij en hebben voor de verwarming een Vaillant warmtepomp.
Wij  zijn 2 personen, 83 en 76 jaar oud, en kennelijk nogal kouwelijk.
Vanaf 1 september hebben wij 's nachts op de thermostaat een permanente minimum temperatuur van 20 graden. Overdag minimaal 22 graden, vaak 23 graden.
Misschien dat dit de hoogte van ons verbruik verklaart?

@J.F.T.B Vanuit deze all-electric situatie begrijp ik het voorstel voor een basis 3fase Victron ESS met een 20kWh accu toch wel wat beter. De vraag is alleen hoe lang zou bij stroom uitval een overbruggingsperiode dan moeten zijn. U zegt  dat uw woning “comfortabel warm” wordt gestookt. Met de WP wordt natuurlijk op lagere temperatuur gestookt maar niet duidelijk is de kwaliteit van de isolatie en het werkelijke warmteverlies  dat gecompenseerd zou moeten worden tijdens een stroomuitval periode.

Een supergoed geisoleerde woning zou makkelijk een aantal uren voldoende warmte kunnen vasthouden en je zal niet snel merken als de WP een beperkte tijd niet werkt.

Als de isolatie wat slechter is kan het na een paar uur al gauw onbehaaglijk worden en dan zal ook de WP in de noodstroomvoorziening moeten delen. In die situatie heb je wel een zwaardere accu nodig, maar totaal 25 kWh blijft veel. Dat is voor de WP ongeveer een hele dag verbruik in de winterdag.


Driepinter schreef:
Als u met de warmtepomp kan verwarmen met een lage radiator of vloerverwarming temperatuur is het rendement van de warmtepomp hoog en dus het verbruik relatief laag.

Helaas heeft de vorige eigenaar wel een warmtepomp laten installeren, maar verder de oude radiatoren laten zitten, waardoor de warmtepomp niet optimaal functioneert.

Driepinter schreef:
U kan een accu niet gelijktijdig gebruiken voor volledige teruglevering bij hoge dynamische of onbalans prijzen én gelijktijdig als noodvoorziening. Want als u de thuisbatterij bij hoge uurprijzen volledig zou ontladen zit u daarna bij een stroomstoring dus met een lege batterij. 

Het is volgens wattopjedak bij Frank Energie mogelijk om de inkoop zodanig te reguleren, dat er ruimte overblijft voor enerzijds het niet verloren laten gaan van opgewekte stroom en anderzijds de verkoop zodanig te reguleren, dat er voldoende stroom overblijft  om als noodvoorziening te functioneren. 


@jvdleeuw 
jvdleeuw schreef:

niet duidelijk is de kwaliteit van de isolatie en het werkelijke warmteverlies  dat gecompenseerd zou moeten worden tijdens een stroomuitval periode.

Een supergoed geisoleerde woning zou makkelijk een aantal uren voldoende warmte kunnen vasthouden en je zal niet snel merken als de WP een beperkte tijd niet werkt.

Als de isolatie wat slechter is kan het na een paar uur al gauw onbehaaglijk worden en dan zal ook de WP in de noodstroomvoorziening moeten delen. In die situatie heb je wel een zwaardere accu nodig, maar totaal 25 kWh blijft veel. Dat is voor de WP ongeveer een hele dag verbruik in de winterdag.

Inmiddels hebben wij de woning veel beter geisoleerd dan toen wij er in kwamen wonen, o.a. hebben wij tussen plafond begane grond en vloer van de verdieping geheel isolatie laten aanbrengen.  Daardoor blijft de begane grond heel lang temperatuur vast houden.
In het algemeen blijven wij in de winter gemiddeld onder de 25 kw dagverbruik, met wel enkele grote uitschieters.

verbruik kw          normaal           dal             totaal  

30-11-2023             34.44           9,27            43,71
01-12-2023             31,51          14,61           46,12
10-01-2024             38,14         13,87           52,01
08-02-2024            23,66           8,50           32,16


Helaas heeft de vorige eigenaar wel een warmtepomp laten installeren, maar verder de oude radiatoren laten zitten, waardoor de warmtepomp niet optimaal functioneert.

 

Welke radiator temperatuur moet u nu dan aanhouden ?

Wat zou zonder warmtepomp dan het aardgasverbruik zijn?

Wordt het warme water goed verdeeld over de radiatoren? De afvoer van alle radiatoren in de verwarmde ruimte moet even warm zijn. Radiatorventilatortjes kunnen ook geplaatst worden onder radiatoren met slechts twee platen, een beetje prullen met de magneetklemmetjes.

Van het goed inregelen van radiatoren en radiatorventilatoren is bekend dat dat wel rendabel is. Van thuisbatterijen is dat nog de vraag. En misschien levert het vervangen van de radiatoren meer op.


@Driepinter 
Driepinter schreef:

De afvoer van alle radiatoren in de verwarmde ruimte moet even warm zijn. Radiatorventilatortjes kunnen ook geplaatst worden onder radiatoren met slechts twee platen, een beetje prullen met de magneetklemmetjes.

Van het goed inregelen van radiatoren en radiatorventilatoren is bekend dat dat wel rendabel is. Van thuisbatterijen is dat nog de vraag. En misschien levert het vervangen van de radiatoren meer op.

De radiatoren zijn slecht of helemaal niet te regelen. Wij hebben ze 100% open staan en alle 7 voorzien van ventilatortjes, in totaal 24 stuks!
Wij hebben er inderdaad al over gedacht om vloerverwarming te laten aanleggen en in de overige ruimten hoogrendements/lage temperatuur radiatoren aan te brengen. 

 


Er lijken hier wat discussies door elkaar te lopen.

Ik houd het even bij het idee van een noodstroomvoorziening op het moment dat de netbeheerder geen stroom levert - om wat voor reden dan ook.

Het is volgens mij niet zinvol om in een huis hiervoor een noodstroomvoorziening te treffen.

Elk net gekoppeld systeem moet namelijk als de stroom weg valt geheel stroomloos worden.

Je zou dan een apart systeem moeten aanleggen dat niet net gekoppeld is en alle verbruikers (handmatig) omzetten naar dat systeem op het moment dat de stroom uit valt.
Een dergelijk systeem zal snel complex en duur zijn.
En waarschijnlijk ook in de praktijk nog steeds maar beperkte bruikbaar.

Daarnaast geldt ook voor dit systeem dat het in de meterkast geheel stroomloos gemaakt moeten kunnen worden ivm brandveiligheid (blusveiligheid meestal).

Wat je eventueel zou kunnen overwegen is om in 1 ruimte zo’n backup systeem aan te leggen.
Zodat als inderdaad de stroom in de winter voor 6 uur uitvalt en je 20kWu accus geladen zijn, je daar 4 uur lang 5000kWu aan stroom kunt gebruiken, voordat je toch naar het cafe moet.

Anne.



Wij hebben ze (de radiatoren) 100% open staan … 

 

Je zal de toevoer van je radiatoren toch moeten inregelen. Dat heet met een moeilijk woord ‘waterzijdig’ inregelen en je kan er zelfs subsidie voor krijgen door het als tweede verduurzamingsmaatregel, dus naast bijvoorbeeld vloerisolatie, in je subsidieaanvraag op te voeren.

Het punt is namelijk als er radiatoren geplaatst worden sommige radiatoren dichter bij de cv pomp staan of omdat ze korter zijn sneller het hete cv water door laten.

Dat heeft tot gevolg dat het hete cv water gebypassd wordt en al direct terug naar de cv ketel of warmtepomp gaat. Doordat het retourwater daardoor te warm is, is het rendement van de cv ketel of warmtepomp lager.

Dat is soms ook niet het enige effect. Want als sommige radiatoren koud blijven verwarmen deze ook niet.

Ten eerste even controleren of radiatoren niet gedeeltelijk koud blijven en in dat geval derhalve ontluchten.

Dus even de warmtepomp uit zodat de radiatoren iets afkoelen. Daarna de warmtepomp weer aan (de huiskamerthermostaat desnoods even iets hoger) en van de radiator die het eerste warm water retour gaat geven de toevoerkraan smoren. En vervolgens de volgende waarvan de afvoer warm begint te worden.

De toevoerkranen smoren volstaat. Zolang er daarna maar niemand aan gaat draaien. Anders zou je met een inbussleutel de ‘voetjes’ aan moeten draaien.

Tot slot. Voorkom dat je oude radiatorkranen weer moet opdraaien. Mijn ervaring is dat ze dan vaak gaan lekken.

 

400 tot 500 euro voor waterzijdig inregelen radiatoren? Echt niet ! | Community - Vereniging Eigen Huis

 


@J.F.T.B  Gezien de aanvullingen die je nu hebt aangegeven, rijst toch de vraag of een investering in de voorgestelde batterij wel de hoogste prioriteit verdient.

Een contract met dynamische prijzen werkt ook zonder batterij prima, problemen met terugleververgoedingen vallen weg en uiteindelijk zul je het jaarrond (zolang de saldering nog effectief is) goedkoper uit zijn dan met een vaste prijs contract.

De opslag in thuisaccu's is alleen effectief voor opvangen van de dagelijkse mismatches in opbrengst en verbruik. De seizoenswisselingen vang je hier niet mee op. Winterse stroomstoringen kun je misschien met een accu opvangen maar die accu staat dan de hele winter lading te verliezen die je duur moet inkopen omdat de zon dan geen overschotten meer levert.

De uitdaging die overblijft is er een die alle “all-electric” gebruikers hebben: Hoe optimaliseer ik mijn zomerse PV overschotten en Hoe minimaliseer ik mijn extra uitgaven in de winter.

Om met het laatste te beginnen. Je hebt een (hybride) warmtepomp maar het warmte afgifte systeem in huis lijkt zeker niet optimaal. Als er structureel aan het radiatorsysteem niets is gewijzigd, is daar nog heel veel te verdienen. Het is niet duidelijk in hoeverre de buitenschil van de woning voldoende is geïsoleerd en ook is er geen beeld van eventuele ventilatie verliezen. Als een warmtepomp systeem echt goed werkt zou je nooit aan je thermostaat instellingen hoeven komen. Er zou wel een betere T-regeling voor het afgifte systeem moeten komen eventueel met een zone-indeling voor verschillen in warmtevraag per gebruiksruimte (Regeling op buitentemperatuur). Acties hierbij kunnen zijn: betere LT-radiatoren, vloerverwarming (BG), WTW  ventilatie, Glas/spouw isolatie. Verwacht resultaat: de WP kan rustig bij storing in de winter een ½ dag uitvallen zonder dat het echt koud wordt. Een warmtepomp met vloerverwarming is een heel traag  systeem.

Wat betreft de zomer overschotten. De PV capaciteit lijkt ruim voldoende om de jaarbehoefte af te dekken, er is jaarlijks een saldo overschot. Alle ondoorzichtige prijsconstructies voor vaste contracten kunnen eenvoudig vermeden worden door over te gaan op een contract met dynamische prijzen. Als maandelijks gewoon de werkelijk gemaakte kosten worden afgerekend “verhuist” de salderingsregeling naar je bankrekening en blijft je risico beperkt tot prijsfluctuaties (winterprijzen <> zomerprijzen) met het bijkomende voordeel dat de winterprijzen in je dynamisch contract ook worden bepaald door beschikbare wind energie  en niet alleen door de zon.

‘s Zomers is het zaak zoveel mogelijk je zelf opgewekte energie direct (achter de meter) te gebruiken. De warmte pomp helpt daar niet bij, die staat ws standby. Je hebt echt een grootverbruiker zoals een EV nodig om enig effect te bereiken. Pas hierna wordt de optie thuisaccu een punt van overweging. Met een dynamisch contract kun je slim laden en ontladen op basis van de day-ahead prijzen. Een Victron DESS systeem doet dat automatisch voor je. Als je toch een noodstroom voorziening zou willen hebben kan dat een goedkopere en slimmere oplossing zijn bijvoorbeeld door afsplitsing van een deel van je zonnepanelen.


Reageer