Hallo,
Wij wonen in een jaren 30 huis waarbij we een een schuin dak op zolder hebben met een overgang van het dak naar de eerste verdieping. In deze overgang zit een knik omdat de hoek anders is.
Het dak zit er al sinds de jaren 30 op en de panlatten zijn toe aan vervanging evenals een deel van de dakpannen ( er zijn 6 verschillende soorten toegepast, dus niks past echt op elkaar) dus het idee was om van buitenaf te isoleren. Hier komt isolatiefolie het beste naar voren omdat je geen verandering aan het huis hebt maar toch wel kunt isoleren. De aannemer stelt een dampdichte folie voor, maar hier komt mijn bezwaar/vraag een beetje uit voort want met een dampdichte folie zal het dak minder ademen en condens afvoeren? En als we in de toekomst een verbeterslag willen uitvoeren door ook aan de binnenzijde te isoleren kan dit niet meer. Is mijn aanname correct?
Een andere oplossing zou kunnen zijn dat we aan de binnenzijde gaan isoleren, maar dan zit ik ermee hoe de opbouw dan moet zijn. Het dak moet vervangen worden dat staat vast. Maar moeten we dan onder de tengels nog een waterkerende maar dampopen folie aanbrengen? En als we dan binnen isoleren moet er dan aan die zijde nog een folie komen? En hoe zit het met een luchtspouw tussen het dakbeschot en de isolatie? Op de ene site lees ik dat er 2cm aangehouden moet worden de ander geeft aan strak tegen het dakbeschot.
Veel vragen maar ik zie zo'n beetje door de bomen het bos niet meer. We willen het dak goed aanpakken en niet over een aantal jaar last hebben van schimmel in ons huis.
Ik hoop dat iemand over deze vragen iets kan vertellen.
Dank
Beantwoord
Hoe kan ik zo duurzaam mogelijk een schuin dak isoleren?
Beste antwoord door Pieter van Eigen Huis
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.