VvE elektrische auto's in inpandige garages

  • 8 January 2022
  • 30 reacties
  • 1262 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 2

Er is onderzoek gedaan (AutoInsuranceEZ op basis van gegevens van National Transportation Safety Board in de VS) naar het aantal autobranden per soort voertuig. Omdat er veel meer brandstof auto’s zijn dan elektrische en hybride auto’s werden de cijfers omgerekend naar branden per 100,000 verkochte voertuigen. Uit dit onderzoek blijkt dat er méér branden zijn van hybride auto’s (3475 op 100,000) dan van brandstof (1,530 op 100,000) of volledig elektrische auto’s (25 op 100,000).

Dus @Aart, ik denk niet dat je de discussie kan ontwijken door een hybride elektrische auto aan te schaffen!

 

Je stelt dat de kans dat een EV ontbrandt klein is.
Echter "Risico = Kans * Gevolg". Zo denken veiligheidsorganisaties zoals de brandweer.
Omdat het Gevolg bij een EV heel groot kan zijn is het Risico heel groot.
(Denk bij gevolg bv aan de recente dakbranden met zonnepanelen.)

De accu in een hybride is veel kleiner dan de accu in een 100% "Full Electric" EV.
Een ruwe indicatie:
  - Hybride accu 2 - 4 kWh
  - Plug-in hybride 10-20 kWh
  - Full Electric 40-120kWh
Dus bij ontbranding is de warmteontwikkeling bij een hybride navenant kleiner en beter beheersbaar.

In Amsterdam bouwt men nu de eerste parkeergarages onder de grachten. Dat is een goede oplossing. Maar je wilt er niet boven wonen. Je kunt wel verplichte maatregelen nemen als brandisolatie op muren en plafonds, compartimentering en sprinklers, maar dat wordt onbetaalbaar.

Met de brand in de parkeergarage in Den Bosch is duidelijk dat de hiervoor genoemde risico's absoluut geen fictie zijn. Ook de brandweer heeft dat vaker aangekaart.
https://www.s-hertogenbosch.nl/nieuws/grote-brand-parkeergarage-velderwoude-in-de-haverleij/

Daarbij moet je altijd kijken naar de risico's (kans*gevolg) en niet of het maar zelden gebeurt. En een groot risico is niet acceptabel als er mensen wonen boven zo een inpandige garage, waarbij de bouwconstructie aangetast kan worden door de hitte. In deze rubriek zijn alle feiten al eerder genoemd, dus lees even terug.

En in Den Bosch is inderdaad de bouwconstructie aangetast. Dit is niet makkelijk te repareren omdat de verzwakking in het gewapend beton zit.

Vanwege het risico (niet de kans) hebben EV's speciale aandacht nodig. Daarbij moet je vermelden dat branden in EV's meestal niet ontstaan bij het laden, dat is relatief veilig. Wel vraagt de brandweer om EV's dicht bij de ingang te parkeren, zodat de brandweer ze makkelijker kan wegslepen.
En natuurlijk kunnen brandstof auto's ook branden, maar die zijn veel makkelijker te blussen.

De eerste noodzakelijke maatregelen zijn een sprinkler installatie en compartimenteren met brandwerende schotten. Dat laatste heeft echter ook invloed op de sociale veiligheid. Het grote voordeel van een sprinkler installatie is dat de brandweer veel meer tijd krijgt om in te grijpen.
 

Als VvE is het heel belangrijk hoe de opstalverzekering de kosten ná een brand of calamiteit dekt. Voor VvE leden is na een brand de hoogte van de vergoeding en de tijdsduur van een 'verblijf elders' essentieel. Wat als de bewoners van deze appartementen maandenlang elders moeten wonen of als dat jaren gaat duren omdat die appartementen nu gesloopt moeten worden? De kosten van je oude woning lopen gewoon door en je betaalt huur voor je nieuwe kosten. Is dat volledig gedekt door de verschillende verzekeringen?

Opstalverzekeringen van VvE's kennen een verschillend en beperkt 'eigenaarsbelang', het gedeelte van je opstallen in je appartement dat maximaal vergoed wordt. Denk aan alles wat vast zit in het appartement, zoals keuken, badkamer, toilet, vloeren, wanden, wandkasten, et cetera. Wat niet door de opstalverzekering gedekt wordt, moet gedekt worden door je inboedelverzekering. De meeste hebben die dekking standaard maar de verschillen zijn enorm, denk aan tussen € 10.000,- en € 200.000,-, tot onbeperkt. Het is belangrijk om te weten wat jouw 'opstallen' in je woning waard zijn en hoe dat afgedekt wordt. Als bestuur hebben we hierop gehamerd bij de leden.

Na een brand of andere calamiteit zijn er verschillende kosten, die mogelijk niet volledig gedekt zijn:

* Bereddingskosten: zijn kosten die je maakt om grotere schade te voorkomen of om schade te verminderen. 

* Opruimingskosten: hierbij kun je denken aan het verwijderen van een uitgebrande keuken. Hieronder valt ook de dekking op het verhaalsrecht van de gemeente, als zij 'jouw' asbest uit de nabije omgeving hebben verwijderd.

* Saneringskosten: vallen kosten die te maken hebben met een (mogelijke) verontreiniging van grond, grondwater of oppervlaktewater. 

* Tijdelijk verblijf elders. Soms moet je tijdelijk ergens anders wonen als je schade hebt aan je woning. De meest voorkomende termijn is 3 maanden. Als het om een herbouw van de woning gaat, dan wordt deze termijn meestal verlengd tot 52 weken.

* Recht op contra-expertise. Bij schade heb je recht op contra-expertise. Je mag dan een eigen expert inschakelen. Zo kan de verzekeraar de schade niet zomaar in je nadeel vaststellen. 

* Salvage-kosten. Stichting Salvage biedt namens alle Nederlandse brandverzekeraars gedupeerden persoonlijke hulp na een brand, blikseminslag, ontploffing, water- of stormschade. Kosteloos tot de eerstvolgende werkdag.

Meer hierover in de Consumenten Geldgids:

https://www.consumentenbond.nl/opstalverzekering/bijzondere-kosten-na-een-calamiteit

 

​​​​​​

 

 

Reputatie 2

 

Als VvE is het heel belangrijk hoe de opstalverzekering de kosten ná een brand of calamiteit dekt.

Meer hierover in de Consumenten Geldgids:

https://www.consumentenbond.nl/opstalverzekering/bijzondere-kosten-na-een-calamiteit

 

​​​​​​

 

 

@Han 
Hartelijk dank voor je uitstekende aanvulling!

In veel VvE's lopen die discussies.
Een belangrijk punt is het beperken van schades bij brand. De brandweer specialisten adviseren om een sprinkler installatie bij alle inpandige garages verplicht te stellen. Een andere optie die zij noemen is compartimentering met brandwerende schotten. Het grote voordeel van een sprinkler installatie is dat de brandweer veel meer tijd krijgt om in te grijpen en zo slachtoffers en schade kan beperken.

Andere door de brandweer genoemde maatregelen zoals het parkeren van EV's bij de ingang is moeilijk uitvoerbaar en kostbaar. Dat moet via een notaris die allerlei aktes moet aanpassen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5400629/elektrische-auto-kortsluiting-brand-moeilijk-te-blussen

Reputatie 6
Badge

...

Een lichtpuntje is wel dat de EV-markt onderweg is naar solid state accu’s en dan lijkt het probleem grotendeels opgelost. Dat duurt nog een aantal jaren, maar is te overzien.

Zelf ontwijk ik die discussie door een hybride elektrische auto aan te schaffen.😏

 

Solid state accu’s hebben nog een lange ontwikkel weg te gaan voordat ze een enigzins acceptabele levens duur hebben.

Maar sommige auto’s  die je vandaag de dag kan kopen hebben geen Li-Ion accu’s maar LiFePo4 accu’s en die hebben niet de issues met brandgevaarlijkheid en deze auto’s hoeven ook niet in een bak water gezet worden mocht er door wat voor reden dan ook brand uit breken in de garage.

 

Een 65 kWh LiFePo4 accu is vele malen minder brand gevaarlijk dan een 2-4 kWh Li-Ion accu...

 

 

Reputatie 2

...

Een lichtpuntje is wel dat de EV-markt onderweg is naar solid state accu’s en dan lijkt het probleem grotendeels opgelost. Dat duurt nog een aantal jaren, maar is te overzien.

Zelf ontwijk ik die discussie door een hybride elektrische auto aan te schaffen.😏

 

Solid state accu’s hebben nog een lange ontwikkel weg te gaan voordat ze een enigzins acceptabele levens duur hebben.

Maar sommige auto’s  die je vandaag de dag kan kopen hebben geen Li-Ion accu’s maar LiFePo4 accu’s en die hebben niet de issues met brandgevaarlijkheid en deze auto’s hoeven ook niet in een bak water gezet worden mocht er door wat voor reden dan ook brand uit breken in de garage.

Een 65 kWh LiFePo4 accu is vele malen minder brand gevaarlijk dan een 2-4 kWh Li-Ion accu...

 

Dank je wel, een prima bijdrage. Ik ken de LiFePo4 (lithium-ijzerfosfaat) accu's van Tesla.
Echter, ze kunnen minder vermogen produceren voor hetzelfde gewicht en de prestaties zijn kwetsbaarder bij koud weer. Daarom zitten die  LiFePo4 accu's alleen in mid-range modellen en nog niet in de long-range modellen.

Tesla gebruikt nog geen solid-state accu's omdat ze nog veel te duur zijn en moeilijk in massa te produceren.

Toyota zegt dat ze dat opgelost hebben en solid-state vanaf 2027/8 in massa productie nemen. De voordelen zijn evident, groter bereik bij hetzelfde gewicht en heel snelle laadtijden. En er is bij Toyota een nieuw type in ontwikkeling met 900 mijl bereik. Wel is er ook kritiek op de optimistische Toyota berichten. Zie bijvoorbeeld:

Toyota Solid State

Wat gaat het worden?  Geen idee. Zelf wacht ik de ontwikkelingen nog even af

Reageer