Vraag

[Beperk kosten saldering] Sturing verbruik door dagelijkse update kosten elektriciteit.

  • 24 December 2023
  • 6 reacties
  • 115 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

 De publicatie van de verwachte kWh-uurprijzen zijn vooral bedoeld voor energieconsumenten met een dynamisch contract. Maar ook PV-eigenaren die de maatschappelijke kosten van de salderingsregeling willen beperken zouden er ook aandacht aan kunnen besteden.

 De salderingsregeling kost de maatschappij inmiddels geld doordat over de gesaldeerde kWh's geen energiebelasting en btw betaald wordt en de energieleveranciers een groot deel van in de zomer teruggeleverde kWh's voor een zeer lage marktprijs moeten verkopen terwijl ze deze kWh's in de winter (en de zomeravonden en -nachten) wel moeten terugleveren met kWh's die ze dan veel duurder moeten inkopen. Beide soorten kosten worden betaald door een steeds kleiner aantal huishoudens zonder panelen.

 De kosten voor de energieleveranciers kan echter beperkt worden als de saldeerder zijn kWh's in de winter zo veel mogelijk probeert af te nemen op momenten dat de markt kWh-prijs laag is. De kWh-prijs in de winter is meestal laag op momenten als

  1. er een groot aanbod is van windenergie, al dan niet met het beperkte winterse aanbod aan zonneenergie.
  2. 's nachts.
  3. het weekend.

 Elke dag rond 14 uur verschijnt op dit twitteraccount de kWh-uurprijzen voor de komende dag. 

Energie-weerbericht (@EWeerbericht) / X (twitter.com)

(toevoeging na reactie van @darkfiber    Zonder inloggen/account : ANWB Energie

 Dus van te voren zou u om de kosten van de saldering te beperken kunnen plannen wanneer u het (af)wasmachine, EV-lader, e-boiler ect gebruikt.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

"Salderingsregeling” als trefwoord zou ik minimaal aanvullen met (verminderen van) “netcongestie”, misschien nog met de Engelse termen “loadbalancing”, “peakshaving”?

Er zijn natuurlijk nog andere websites welke actuele dynamische stroomprijzen laten zien en geen inlog/account zoals “X” vereisen. Deze websites kan je vaak ook in slimme domotica-oplossingen integreren.

 

Reputatie 2

Ik vraag me af of meneer Driepinter niet volledig in de broekzak van de energie leveranciers zit na twee erg eenzijdige berichten over de salderingsregeling.

Er zitten voor en nadelen aan en en dus niet alleen maar nadelen zoals Driepinter ons wil laten geloven.
De overheid heeft de salderingsregeling bedacht om zo snel mogelijk over te schakelen op hernieuwbare energie.
De energie leveranciers willen er vanaf omdat het hun geld (zou) kosten en brengen nu zelfs kosten als boetes in rekening.
Dat doet de salderingsregeling per direct al teniet en niet in afbouwfases tot 2031. (mij zou het 500 euro per jaar kosten als ik bij zo'n club zat)
Het gevolg is dat de consument nu stopt met het aanschaffen van zonnepanelen.
Een leverancier zei onlangs dat hij vorig jaar kon kiezen uit tien aanvragen per week en kon vragen wat hij wou.
Nu krijgt hij nog twee aanvragen en moet knokken om de opdrachten binnen te halen.
Deze energie transitie is dus met piepende remmen tot stilstand gekomen en dat lag niet aan de afbouw van de saldering regeling want die was al langer bekent en had geen invloed op de verkoop van zonnepanelen.
De kentering kwam direct na dat Vandebron hoge kosten in rekening bracht en anderen volgenden met hoge leveringskosten, geen langjarige contracten met korting meer aanbieden en het actief weren van klanten met zonnepanelen.

De afbouw van de salderingsregeling voorziet ook in een minimale prijs voor terug geleverde stroom.
Dat is zinloos als het via de achterdeur met genoemde kosten toch binnen wordt gehaald.

De huidige afbouw regeling voorziet hier niet in en moet daarom opnieuw bekeken worden zodat energie leveranciers een eerlijke prijs voor terug geleverde energie betalen en de zonnepaneel houders niet benadelen met uitsluiting, geen meer jarige contracten aanbieden en extra leveringskosten of andere heffingen in rekening brengen.

Ik zie deze dingen als een poging om over de ruggen van mensen met zonnepanelen extra winst te maken, de momenten dat er een overdaad aan stroom is en het hun geld kost beperkt zich tot slecht enkele piek momenten in de zomer, de rest van het jaar verdienen geld als water en daar komen die boetes en heffingen nog eens bovenop.

Reputatie 7
Badge +1

Tja - de energieleveranciers/doorverkopers zijn voortdurend met innovatieve oplossingen voor de energietransitie bezig en denken vooruit.

Dat regeren vooruitdenken betekent is een mythe - het is eerder (te laat) reageren.

Hoe ziet het eigenlijk uit met de voorwaarden bij het zgn. modelcontract? (extra heffingen, boetes etc.)

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie deze dingen als een poging om over de ruggen van mensen met zonnepanelen extra winst te maken, de momenten dat er een overdaad aan stroom is en het hun geld kost beperkt zich tot slecht enkele piek momenten in de zomer, de rest van het jaar verdienen geld als water en daar komen die boetes en heffingen nog eens bovenop.

 Ik heb voor zonnepanelen gekozen om energie te besparen. Wie niet? Wat is er dan tegen om stroom vooral te gebruiken als er een overschot is of dreigt aan groene stroom i.p.v. op momenten dat gascentrales extra hard moeten draaien?

 U zegt dat er, naast voordelen, ook nadelen zijn van de salderingsregeling. Nou stroom uit het net gebruiken wanneer het goedkoop is, beperkt een nadeel.

 

Reputatie 6
Badge

@Driepinter De gebruikers zonder PV panelen zijn niet de enige die op moeten draaien voor lagere belastinginkomsten uit energieverbruik. Het gaat hier om algemene middelen dus iedereen betaalt mee.

Neemt niet weg dat eigenaars van PV panelen zowiezo moeten proberen gebruik en opwekking beter op elkaar af te stemmen. Het verhogen van het directe verbruik achter de meter is de beste "saldering” die juist niet gaat verdwijnen. Bij een gelijkblijvend salderings resultaat, maar met lagere inkoop- en teruglevering hoeveelheden zullen na de saldering de energiekosten (ten gevolge van tariefverschillen) beperkt kunnen blijven.

Bij dynamische energiecontracten proberen de leveranciers de overproduktie van de ene gebruiker aan een andere gebruiker te slijten. Daar is op zich niets mis mee, maar je wil niet elke dag opnieuw druk zijn om je wasmachine tijd, je vaatwastijd en je autolaadtijd in te plannen. De meeste domotica systemen hebben tegenwoordig al goede voorspellingen en logica om deze "real-time” informatie te gebruiken voor het in- en uit te schakelen van apparaten, maar hoeveel gebruikers hebben een dergelijk systeem goed draaien; ik vrees dat dat er maar weinig zijn.

Ik heb op dit moment nog maar voor een meer pragmatische oplossing gekozen, maar wel op basis van hetzelfde uitgangspunt.

  • In de zomer:
    1. Heb ik dagelijks een behoorlijk overschot (tijdens de zonnige uren) het vermogensoverschot is gemiddeld ca  5 á 6 kW
    2. Mijn auto neemt normaliter 11 kW laadstroom.
    3. Ik hanteer een vast tijdslot van 11:00 uur to 16:00 uur voor laden maar heb de laadcapaciteit van de auto ingesteld op max 7 kW
  • In de winter
    1. Heb ik geen overschotten. De voorkomende laadpieken worden volledig geabsorbeerd door een thuis-accu (15 kWh)
    2. Ik hanteer een tijdslot voor autoladen van 0:30 uur tot 06:00 uur (nachtstroom) met een maximaal laadvermogen van 11kW
  • Tijdens de seizoenswisselingen zet ik de laadcapaciteit minimaal (7kW)

Nu de saldering nog loopt kijk ik nog niet naar dynamische contracten en beperk ik me tot het bepalen van de piek- en dal momenten in de tariefstelling van de energie op de langere termijn.

 

Reputatie 2

 Ik heb voor zonnepanelen gekozen om energie te besparen. Wie niet? Wat is er dan tegen om stroom vooral te gebruiken als er een overschot is of dreigt aan groene stroom i.p.v. op momenten dat gascentrales extra hard moeten draaien?

 U zegt dat er, naast voordelen, ook nadelen zijn van de salderingsregeling. Nou stroom uit het net gebruiken wanneer het goedkoop is, beperkt een nadeel.

 

Ik heb zonnepanelen gekozen om geld te besparen en dat geldt voor op een enkele milieu idealist na voor iedereen.
Stroom besparen doe je niet letterlijk, je gebruikt het zelfde, maar het komt alleen van je zonnepanelen.
Het is gemiddeld maar een derde, de andere twee derde is puur geld besparen dankzij de salderingsregeling.
Het verschil is ook groot, in december gebruik ik 97% van de opgewekte stroom en lever nauwelijks terug, in de zomer gebruik ik hooguit 25 % van de opbrengst, maar meestal minder.
Maar eigenlijk kun je niks met die percentages.

Die laatste zin slaat m.i. nergens op.
Het is goedkoop als er een overdaad aan stroom is, maar dan leveren mijn zonnepanelen ook 4 tot 5 keer mijn eigen behoefte en hoef ik helemaal geen stroom uit het net.

 

Reageer