Vraag

Opbrengst zonnepanelen ineens sterk gedaald

  • 7 November 2023
  • 32 reacties
  • 435 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

Ik heb 6 zonnepanelen van 250 wp. Ze liggen gunstig en de opbrengst is altijd zeer goed geweest. De installatie is van 2012. Ik begrijp dat door de levensduur het rendement minder kan worden.

Bij mij is de opbrengst echter altijd goed geweest. Vorig jaar nog bijna 1600 KWH. Maar dit jaar ga ik de 1400 niet eens halen. Zo laag is de opbrengst nog nooit geweest, We hebben toch wel weer een jaar met veel zon achter de rug.

Iemand enig idee waardoor zo.n grote daling ineens veroorzaakt kan worden. Kan ik nog iets controleren hier of daar.


32 reacties

Reputatie 6
Badge

Jaarlijkse variaties kunnen best erg groot zijn, maar zijn meestal toch wel veroorzaakt door de specifieke lokale omstandigheden; plaatselijke weersomstandigheden, verschillen tussen  ochtendzon en middagzon, een pas gesnoeide boom, een dagje sneeuw op dak etc.

Mijn advies zou zijn om eerst maar eens te kijken hoe het bij de naaste buren afgelopen jaar is gegaan. Zij vormen het beste vergelijking materiaal.

Success

Het jaar is nog niet voorbij, maar je hebt gelijk, het zou meer moeten zijn dan vorig jaar.
Het is goed om te kijken of er een paneel defect is, of dat er ergens een slechte stekker verbinding is.
Dat zou best kunnen na 11 jaar in weer en wind.
Het kan ook leiden tot brand als zo'n stekker oververhit raakt.
Nu zal dat niet direct in de winter gebeuren, maar als de zon in het voorjaar weer volop schijnt dan is het zeker goed om dat van te voren even te (laten) controleren.

Ik heb weleens zo.n slechte stekkerverbinding gehad, Toen ging de omvormer in storing met isolatieweerstand fout of iets dergelijks.

Kan ik ook een slechte stekkerverbinding hebben zonder dat de omvormer in storing gaat ?

Kan ik zien/meten dat een paneel defect is ? 

Reputatie 6
Badge +1

6 x 250 Wpiek = 1500 Wpiek. Je maakt je zorgen dat ze maar 1400 kWh opbrengen na 11 jaar. Ik denk dat er velen jaloers op je zijn met die hoge opbrengst. Voorlopig zou ik nog niets doen. Mocht je er zelf goed bij kunnen de stekkerverbindingen wat controleren, maar verder niets. De omvormer kan ook een beetje op de laatste benen lopen. Zo ja, kom je daar volgend jaar wel achter.

De opbrengst is inderdaad heel goed. Maar er is een groot verschil met de vorige jaren. Het is ineens een erg grote stap terug. Ik ga in het voorjaar wel eens kijken of ik een beetje makkelijk bij de stekkerverbindingen kom 

Reputatie 3

Vergeleken met juli t/m okt vorig jaar is de opbrengst bij mij dit jaar 5,89%, zeg maar 6% lager. Er is meer bewolking geweest.

Ik heb weleens zo.n slechte stekkerverbinding gehad, Toen ging de omvormer in storing met isolatieweerstand fout of iets dergelijks.

Kan ik ook een slechte stekkerverbinding hebben zonder dat de omvormer in storing gaat ?

Kan ik zien/meten dat een paneel defect is ? 

 

Het hangt er waarschijnlijk wel vanaf in hoeverre een stekker verbinding rot is wanneer de omvormer in storing gaat.

Een defect paneel kun je opsporen met een warmte camera, als er een afwijkt t.o.v. de rest heeft die een probleem.

Je kunt ook stroom door de panelen sturen als het nacht is, ook dan kun je met een warmte camera een defect paneel opsporen.
Ik zou dat overigens wel door een bedrijf laten doen die er de spullen voor heeft.

Mijn opbrengst zal in 2023 maar een paar procent meer zijn dan 2022, dat was ook een zonnig jaar.
Verder kun je kijken of de zon inval niet minder is geworden door gegroeide bomen of bouw werkzaamheden.
Een enkele paal met schaduw streep over de panelen kan ook een dergelijk verlies teweeg brengen.

Reputatie 6
Badge +1

Ook nog eens gekeken naar mijn opbrengsten van dit en vorig jaar. Uitgaande dat er nog 200 kWh bijkomt dit jaar is mijn opbrengst dit jaar 10 % minder. Vorig jaar was voor mij ook een bijzonder topjaar. Ik maak mij geen enkele zorgen over mijn installatie. Het kan ook nog wel eens uitmaken in welk deel van Nederland je woont.

Reputatie 6
Badge

Hier is de PV opbrengst dit jaar ook significant lager dan vorig jaar, als ik naar de jaar op jaar opbrengst kijk zie ik een dalende trend over het afgelopen jaar.

Als ik vandaag een jaar terug kijk is de opbrengst zo’n 9% lager dan als ik dat in Januari deed.

 

 

Reputatie 4

hier ook 10% minder dan vorig jaar, zo is het zonnige en weerbarstige leven nou eenmaal. 

Reputatie 7
Badge +1

@Jodokus  Naast de anekdotische gegevens kan je het hele verhaal met historische data  ook bij het KNMI nalezen en bijvoorbeeld op pvoutput en ook hier uitgebreider checken. Just my 2 mWh

Reputatie 7
Badge +2

Ik ga het totaal van vorig jaar ook niet halen gok ik.
Zal wrs ca 10% lager liggen

Het hele jaar is wat minder, maar vooral juli en augustus zijn duidelijk minder dan vorig jaar.

Anne.

Reputatie 2

Ik weet niet of dat zoveel kan schelen, maar waren er meer vliegtuigsporen?

De coating van de panelen aangetast of vies? Dit jaar langere tijd gehad zonder regen en meer zand op mijn ramen.

Reputatie 7
Badge +2

Nee, dat soort zaken heeft zo goed als geen invloed.
Zelfs zonder regen blijft viezigheid nooit echt lang op mijn panelen liggen en ik heb nooit een verschil kunnen constateren die daaraan terug te voeren is.

Het is vooral minder zonuren van mei - aug die van invloed zijn en daar waren er duidelijk minder van dit jaar
KNMI - Maandsommen zonneschijnduur, normalen, anomalieën

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

6 x 250 Wpiek = 1500 Wpiek. Je maakt je zorgen dat ze maar 1400 kWh opbrengen na 11 jaar. Ik denk dat er velen jaloers op je zijn met die hoge opbrengst. Voorlopig zou ik nog niets doen. Mocht je er zelf goed bij kunnen de stekkerverbindingen wat controleren, maar verder niets. De omvormer kan ook een beetje op de laatste benen lopen. Zo ja, kom je daar volgend jaar wel achter.

Van de zonnepanelen zelf neemt de opbrengst volgens opgave zo'n 2 % per jaar af. Maar een omvormer valt volgens mij bij slijtage in één keer volledig defect.

Het jaar is voorbij. De opbrengst dit jaar 1348 kwh . vorig jaar 1582. Het slechtste jaar daarvoor was 2021 met 1489 kwh. Het beste jaar 2018 met 1645 kwh.

Toch wel een flinke vermindering dit jaar. Nog steeds redelijk maar toch wel een vrij snelle daling ineens. Die inderdaad op een slechte stekker verbinding of iets dergelijks kan duiden

Reputatie 4

Wij halen het ook niet, ca 7% lager dan vorig jaar. 

          

Reputatie 7
Badge +2


Hier - plat dak geheel op het zuiden aan de kust - 11% minder opbrengst dan vorig jaar.

@A.H. Zitten er toevallig gaten in de gegevens?
Als de omvormer een tijdje geen internet heeft zal niet alle opwek juist geregistreerd worden?

Anne.

Hallo,

Zou voordat je je zorgen gaat maken over de techniek eerst eens de cijfers per maand naast elkaar zetten. M.n. de laatste 3 maanden waren zeer somber en leverden vrijwel niets op.

Heb in deze maanden dagen gehad met 0 (nul) opbrengst. Dit soort dagen hakt er hard in als je gaat vergelijken.

Fijne jaarwisseling.

  1. van der Voort

 

 

Reputatie 4

ik zou eerst eens naar de bron kijken, want die is gewoon minder dit jaar:

2023 is op zes na zonnigste jaar (weeronline.nl)

Reputatie 7
Badge +1

Het jaar is voorbij. De opbrengst dit jaar 1348 kwh . vorig jaar 1582. Het slechtste jaar daarvoor was 2021 met 1489 kwh. Het beste jaar 2018 met 1645 kwh.

Toch wel een flinke vermindering dit jaar. Nog steeds redelijk maar toch wel een vrij snelle daling ineens. Die inderdaad op een slechte stekker verbinding of iets dergelijks kan duiden

Als je het sterke vermoeden hebt dat er een stekkerverbinding slecht is kan je natuurlijk het dak op klimmen. Bij 6 panelen valt het nog mee om de verbindingen te checken. Ik zou wel afwachten tot het niet meer regent. En niet vergeten de omvormer dan uit te zetten.

Bij mij was de verloop van de opwek van 2018 tot 2023 vergelijkbaar met die van jou,
maar bij mij ligt dit niet aan een slechte stekker verbinding.

Even ter info over “somberheid”van de laatste 3 maanden.

mijn opbrengsten waren:

2022

okt

 

sorry voor vorige bericht. ging iets mis.

mijn opbrengsten waren:

                                                                2022                            2023

oktober:                                          339.5 kwh                       236.3 kwh

november                                       136.7                                208.0

december                                          82.2                                  34.8

Systeem is feb. 2022 geïnstalleerd. Er kan dus geen sprake zijn van technische veroudering. Mindere opbrengst ligt puur aan het weer.

Groet,

  1. van der Voort

 

Reputatie 2

Ik had 2,2% meer en dat vooral te danken aan de uitzonderlijk zonnige maanden mei en juni.
Samen goed voor ruim 400 kWh meer dan andere jaren.
Dat de laatste maanden nogal somber en regenachtig waren maakt niet zoveel uit omdat de zon sowieso al weinig schijnt.
okt -63 kWh, nov +3 kWh en dec -37 kWh, november was dus zelfs beter dan in 2022.

Het maakt wel uit in welke regio je zit want regionale verschillen zijn soms groot.

PS
Wat ook een grote rol kan spelen is de uitval van de omvormers als het erg zonnig is, terwijl dat in vorige jaren niet of nauwelijks voorkwam.

Ik heb nog even de Aardlekstroom en isolatieweerstand bekeken.

Ik heb verder geen idee of dit een beetje normaal is en of hier nog conclusies uit te trekken zijn. Als er een slechte stekkerverbinding is maar geen lek naar aarde. Zie je dat hier niet lijkt mij ?

 

Reageer