Vraag

Salderingsregel en eigen stroomverbruik


Stel de salderingsregel wordt van kracht. Mag ik dan ook zelf beslissen dat ik de stroom van mijn zonnepanelen blijf gebruiken en het overschot niet terug lever?


10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als saldering wordt afgeschaft kan je nog gewoon direct je eigen stroom verbruiken.

Als u dan tegelijkertijd het overschot niet wil terugleveren op het net zal u wel een andere omvormer moeten aanschaffen. Als die omvormer alleen het eigen verbruik kwijt kan zal de spanning toenemen tot boven de begrensde 253 Volt (voor de veiligheid en de levensduur van ook uw eigen elektrische aparatuur) komen en dus uitvallen. En heb je dus ook geen voeding meer voor je eigen direct verbruik.

Misschien biedt een kacheltje (na een elektrische boiler waarmee u het overschot nog kan benutten) die stuurt op het voltage van de omvormer een oplosssing voor uw wens geen stroom meer terug te leveren. Zet dat kacheltje in de zomer dan wel buiten.

Overigens hoeft afschaffing van saldering niet in te houden dat geen enkele energieleverancier niet geïnteresseerd zouden zijn in het betalen van een terugleververgoeding voor de kWh's die u levert tijdens de dure zonarme uren ('s morgens voor 11:00 h en 's middags na 18:00 h en in de winter sowieso alle zonuren). Zie de dynamische energiecontracten.

 

Reputatie 5

een beetje moderne omvormer kun je via domotica ‘afschakelen’ vwb teruglevering. Maar dat is alleen slim als je ook echt moet gaan betalen voor specifieke teruglevering. En zolang dat nog niet duidelijk is, zou ik me hier niet al te druk om maken. Mocht je staan voor een aanschaf van panelen/omvormer, kies er dan wel eentje die je kunt afschakelen.

 

Reputatie 7
Badge +4

@EmielS Het gaat hier over de vraag of je tegelijkertijd je eigen PV-stroom kan gebruiken en niet terugleveren. Als je je omvormer uit zet, heb je dus ook geen PV-stroom voor eigen gebruik.

Reputatie 5

aha, die nuance was mij even ontgaan. Dat wordt natuurlijk moeilijk. Dan moeten we even opstijgen naar de reden waarom je dit zou willen, welk probleem wil je oplossen? Terugleverboetes voorkomen? die verdwijnen waarschijnlijk ook als de saldering stopt. 

Mocht je toch willen, dan zou je mogelijk iets kunnen doen met een lokale batterij die al het overige opneemt en als ie vol is de omvormer uitschakelt. Maar finaincieel is dit natuurlijk niet haalbaar. Dus even terug naar de aanleiding en het probleem wat je wilt oplossen.

Reputatie 7
Badge +4

De reminder dat de terugleverkosten vervallen wanneer de salderingsregeling wordt afgeschaft is een goeie. 

Als je dan nog steeds niet zou willen terugleveren. Het is natuurlijk een vrij land.

Als een lokale batterij, dus niet je eigen thuisbatterij, geladen zou worden meet je slimme meter nog steeds dat je terug levert.

Reputatie 7
Badge +1

@G.vanderTuuk Ik neem aan dat u bedoelt “Stel dat de salderingsregeling wordt afgeschaft.”

Het maximaliseren van het gebruik van de opgewekte stroom voor de meter staat
technisch helemaal los van de salderingsregeling.

Net zoals de mogelijkheid effectief niets terug te leveren.

Maar eerlijk gezegd snap ik uw vraag/opmerking niet helemaal.

 

Reputatie 7
Badge +4

Bij Essent gaat, bij een jaarlijks salderingsoverschot, terugleveren wel geld kosten.

Bij Essent gaat je een jaarlijks netto overschot teruglevering € 0,05 per kWh kosten. | Community - Vereniging Eigen Huis

Stel je wil als de zon schijnt TV kijken (300 Watt) terwijl je panelen 3 kW leveren. Dan zou het dus ook als je zelf stroom gaat verbruiken rendabel zijn om ook dan je omvormer uit te zetten. En dus die 300 Watt uit het net te trekken.

 

Reputatie 7
Badge +1

@G.vanderTuuk  Misschien is dit iets?:

Vaak is het niet zinvol om de omvormer keihard uit te zetten - bij veel omvormers is het mogelijk om de invoeding dusdanig aan te passen dat quasi niets afgenomen, maar ook niets teruggeleverd wordt.

Ik heb dit net succesvol getest en mijn omvormer in real-time zo ingesteld dat de draaischijfmeter meter gewoon stil bleef staan en niet vooruit, maar ook niet achteruit draaide.

Is natuurlijk voor mij voorlopig niet zinvol.

Reputatie 7
Badge +2

Er is volgens mij nog niet echt duidelijk wat er gaat gebeuren - what else is new?

Het kan zijn dat per 2027 de salderingsregeling wordt afgeschaft.
Het kan zijn dat sommige energiemaatschappijen dan geen tergleverkosten meer in rekening brengen.

Het kan zijn dat er dan wettelijk een minimum terugleververgoeding wordt ingesteld.

Maar het kan ook zo maar zijn dat die minimum terugleververgoeding er niet komt
en dat de energiemaatschappijen gewoon tergleverkosten in rekening blijven brengen.

En het kan zijn dat we tegen die tijd weer verkiezingen hebben gehad met nog grotere fragmentatie en langere en moeizamere coalitie onderhandelingen...

Anne.

Reputatie 2

@G.vanderTuuk Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. We zien dat andere leden reeds hun reactie met je hebben gedeeld. Groet, Stephanie

Reageer