We krijgen 24 zonnepanelen op ons huis dat in het bos ligt.
Wie heeft ervaring met Optimziers en opdaks/indaks plaatsen van zonnepanelen?
Dank alvast, Hannah
We krijgen 24 zonnepanelen op ons huis dat in het bos ligt.
Wie heeft ervaring met Optimziers en opdaks/indaks plaatsen van zonnepanelen?
Dank alvast, Hannah
Beste antwoord door KKR
Beste Hebbi,
Optimizers zijn zeker aan te raden om een tweetal redenen:
mbt punt 1: als de optimizers (Solar Edge) geen verbinding hebben met de omvormer, regelen ze de uitgangsspanning terug tot 1 volt. Met 24 panelen is de spanning dan maximaal 24 Volt. Dit is een aanraak veilige spanning waardoor zowel bij montage als bij onderhoude aan de panelen veilig gewerkt kan worden.
De 24 panelen staan met elkaar in serie. Zie dit voor het gemak even als mensen die naast elkaar staan en elkaar een hand geven, (linkerhand aan het persoon links van je, rechterhand aan het persoon rechts van enz.) Begin en eind zijn de aansluitingen op de omvormer. De performance van de string is nu afhankelijk van de zwakste schakel. Valt er op 1 paneel schaduw, gaan alle panelen minder leveren. Met een optimizer per paneel wordt dat effect teniet gedaan. Alle overige panelen kunnen dan wel het maximale opgewekte vermogen leveren.
Ik raad het zeker aan, heb er zelf 14 in gebruik.
Optimizers zijn volledig van metaal en dat functioneert als kooi van faraday. Je hoeft je geen zorgen te maken over straling.
In dak en opdak opstelling. Daar worden verschillende meningen over verkondigt. Temperatuur is het grootste probleem. Mooist zijn panelen met een zwarte achterlaag, maar deze worden het warmst en presteren slechter dan panelen met een witte achtergrond foli. Daar ik zelf een plat dak opstelling heb, kan ik je hier niet in adviseren.
Brand in combinatie met een indak komt relatief vaker voor. Nu geldt dat voor alle slechte knijpverbindingen en niet bij elkaar passende connectoren het risico op brand bestaat. Dit is een aandachtspunt en een goede installateur maakt die fout niet.
Ruud
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.