Beantwoord

Zonnepanelen in de tuin van een nieuwbouwproject plaatsen


Reputatie 1
  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Wij zijn bezig met een nieuwbouwproject en zouden het liefst energieneutraal gaan wonen. De woning zoals die nu ontworpen is, heeft een dak op het zuidwesten. Wij vermoeden dat zonnepanelen in onze tuin plaatsen meer rendement oplevert... maar wie heeft hier ervaring mee? Waar zouden we het beste heen kunnen gaan om dit uit te laten zoeken? En zijn er voor particulieren ook zonnepanelen die met de zon meedraaien?
icon

Beste antwoord door Dylan 30 April 2019, 13:37

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 4
Zonnepanelen op het zuid-westen lijkt me prima,
als je ze in de tuin plaatst gaat dat van je woonplezier af.
panelen zijn leuk, maar ik hoef ze niet de hele dag te zien en er zeker niet voor in de schaduw te zitten.
meedraaiende zonnepanelen brengt tot 30% meer op, klinkt leuk, maar erg duur.
eerst maar is wachten wat de toekomst brengt met de vervanger voor salderen voordat je zoā€™n dure investering doet.
je moet er nogal wat hebben wil je op een korte winterdag voldoende opwekken om energie neutraal te kunnen zijn.
een batterij systeem is dan beter denk ik, kan je in ieder geval in de zomer dag en nacht je eigen stroom gebruiken.
en denk is meteen aan een zonneboiler
Reputatie 1
Als je zonnepanelen op de grond plaatst heb je richting oosten, zuiden en westen een flinke ruimte nodig die vrij is van struiken, bomen of schuttingen. Denk daarbij ook aan de winterperiode, wanneer de schaduwen extra lang zijn. Hetzelfde geldt natuurlijk ook wanneer je ze op een dak plaatst, doch dan is het schaduwprobleem een stuk minder. Op de grond is trouwens wel handig i.v.m. schoonmaken en sneeuw verwijderen (eigen ervaring).
Reputatie 1
Ik wilde zonnepanelen op mijn schuifdak. Een collectieve aanbieder wilde dit niet uitvoeren. "Dat doet de uitvoerder nooit" was het argument. Kan ieman mij uitleggen waarom niet?
Reputatie 1
Schuurdak. Dat automatisch aanvullen is een ramp.
Reputatie 1
Schuurdak. Dat automatisch aanvullen is een ramp.

Zonnepanelen op een schuur kan prima. Maar u kunt beter aan uw aanbieder vragen welke problemen hij ziet in uw situatie. Misschien teveel schaduw? Of te zwakke dakconstructie?
Reputatie 4

Schuurdak. Dat automatisch aanvullen is een ramp.
Zonnepanelen op een schuur kan prima. Maar u kunt beter aan uw aanbieder vragen welke problemen hij ziet in uw situatie. Misschien teveel schaduw? Of te zwakke dakconstructie?


Als er in de schuur een electra aansluiting aanwezig is moet je ze gewoon zelf plaatsen, daar kan geen collectief tegen op.
Het is echt geen hoogstaande wiskunde om een paar paneeltjes neer te leggen, let alleen op schaduw en denk goed na over de de bevestiging want vaak kan een schuurdak geen hoge belasting aan van te veel stenen als ballast. Verzin dan een constructie die over het dak heen gaat met bevestiging aan de wanden.
Het vermogen zal vast niet groot zijn dus een stekker aan de omvormer en rechtstreeks in het stopcontact.
Denk is aan kant en klare panelen zoals de Remi, Ć©Ć©n paneel met mini omvormer, kan je zo plaatsen.
Reputatie 1
Het is een schuur met daarnaast een porche. Beedte ca 7 meter. Dak ligt op het zuiden, ideaal,altijd zon. Ik denk dat er zeker 6 panelen op kunnen. Provider deelde mee dat zij nooit panelen op een schuur leggen, zonder maar zelf even te komen kijken
Reputatie 1
Dat is teveel voor stekker in stopcontact denk ik?
Reputatie 4
Dat is teveel voor stekker in stopcontact denk ik?

Als je 6 panelen van bijvoorbeeld 300Wp hebt, maakt 1800 watt, als de schuur apart is afzekert op 16 ampĆØre lijkt me dat geen probleem.
16 ampĆØre staat ongeveer voor 3600 watt. Probleem bij kortsluiting is dat dat nogal gevaarlijk word omdat je de stroom van je panelen en van de zekering bij elkaar op moet tellen.
ook kan je er voor kiezen om in de groepenkast 10A te zekeren en je panelen ook op 10A, dit heeft als voordeel dat je in je schuur nooit een hogere kortsluitstroom dan 20A kan krijgen en dat kan nog met de normale bedrading van 2,5mm2
Nog beter zou het zijn om een aparte voeding voor je panelen naar de schuur te brengen.

En wat betreft de panelen op het dak, laat je gezonde verstand werken en bepaal of het kan.
Als de panelen redelijk vlak worden gezet valt de ballast die nodig is wel mee.
Als je er op kan lopen kunnen er al snel wat panelen op.
Reputatie 1
Dak is 30 graden, volgens mij kunnen de panelen er plat opgelegd worden. Moeten ze wel aan een metalen balkje of twee bevestigd worden natuurlijk. Ik dacht twee stalen kokers 2x2 cm horizontaal over de breedte van het dak, en dan de panelen eraan vast schroeven een meter tussenruimte tussen de horizontale leggers moet genoeg zijn toch?
Reputatie 4
Dak is 30 graden, volgens mij kunnen de panelen er plat opgelegd worden. Moeten ze wel aan een metalen balkje of twee bevestigd worden natuurlijk. Ik dacht twee stalen kokers 2x2 cm horizontaal over de breedte van het dak, en dan de panelen eraan vast schroeven een meter tussenruimte tussen de horizontale leggers moet genoeg zijn toch?

dat moet lukken, en 30Ā° is een prima hoek.
Reputatie 1
Thanx
Reputatie 6
Badge
Schuurdak. Dat automatisch aanvullen is een ramp.

Ik heb zelf 12 panelen op mijn Garage gelegd, het viel mij achteraf toch wel erg tegen. Veel spierpijn in mijn benen en rug gehad omdat ik niet gewend ben om op een pannen dak te lopen/staan werken.

De omvormer, bekabeling en montage rails heb ik alleen gemonteerd (ClickFit Evo) met het erop leggen van de panelen heb ik hulp ingeschakeld, dat was wel erg prettig moet ik zeggen.
Ik had een stijger gemaakt zodat ik veilig kon werken en ook makkelijk de panelen naar boven kon krijgen, 1 man op de stijger die ze aanpakte van 1 man beneden die ze aangaf.

Netjes een aparte kabel naar de garage gelegd en een aparte groep met aardlek automaat, dan is het spul ook makkelijk af te schakelen en mocht iemand per ongeluk de kabel kapot steken slaat alleen die groep uit, zonder dat de rest van de groepen zonder stroom komen te zitten.
Reputatie 4
Badge +3
Interessant verhaal, @PC. @ankee, ben je inmiddels al iets wijzer geworden? Ik ben benieuwd naar je nieuwe bevindingen / inzichten!
Reputatie 4
Badge
@ankee als je energie neutraal wilt wonen moet je daarop het nieuwbouwproject er op uitzoeken.
Als het project het niet vanaf het begin aanbied kun je zelf ver komen maar van te voren weet je niet of het 100% energie neutraal is dat kun je pas aan het eind van het jaar zien.

Daarnaast moet je ook even duidelijk aangeven wat je bedoeld met energie neutraal is dat gasloos en all electric met genoeg panelen om je jaarverbruik te compenseren? Is dat off grid met batterijen etc.

Panelen op zuid/zuidwest is niet heel erg het is natuurlijk niet de meest perfecte orientatie zoals pal op zuid op 35Ā°. maar het is ook weer niet zo dat er geen stroom opgewekt gaat worden.

@eef collectieve aanbieders zullen altijd alleen maar recht toe recht aan installaties plaatsen omdat ze het goedkoop moeten leveren, hoe meer er custom gedaan moeten worden voor jou specifieke dak hoe meer het kost. Bedoel dan niet 2x zoveel maar in iedere geval meer dan de kleine marge die ze verdienen met de simpele installatie.
Reputatie 1
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wij zijn zelf met een aannemer en een architect aan het ontwerpen... in principe hebben we het plan voor het huis zelf af, maar nog niet van de tuin.

We zitten er nu aan te denken om een schuur of overkapping in de tuin te plaatsen en ze daarop te leggen.

Of we een batterij nemen, zal ik nog uit moeten zoeken.

Zou er een partij zijn die jullie aan kunnen raden om dit vraagstuk eens voor te leggen?
Reputatie 4
Badge
Bij zuidwest orientatie heb je een maximaal rendement per paneel van tussen 87 en 96 procent wat dus echt niet veel is. 87% bij plat neerleggen en 96% bij een schuin dak van 30/40 graden hellingshoek.

Ik zou dan ook beginnen bij het dak van je huis en als dan niet genoeg panelen kwijt kan nog extra op de schuur en/of overkapping. Ik neem aan dat bij nieuwbouw je sowieso al wat panelen op het dak van je woning krijgt om aan de EPC norm te voldoen.

Als je zorgen maakt over opwek rendement zie dan dit schema
Reputatie 7
Badge +3
We zitten er nu aan te denken om een schuur of overkapping in de tuin te plaatsen en ze daarop te leggen.

Of we een batterij nemen, zal ik nog uit moeten zoeken.


Een schuur of overkapping is vaak lager dan het huis. Let derhalve op eventuele schaduw van het huis. Een batterij is de moderne variant van Peter Pan en Assepoester. Deze zijn veel te duur. Er treden verder ook nog veel verliezen op. Waarom overdag 37 kWh willen opslaan als je 's avonds en 's nachts hooguit 2 kWh verbruikt. Het is derhalve zelfs onmogelijk. Neem dan beter een zonnestroomboiler wat ook nog eens veel efficiƫnt. Zomer winter opslag is al helemaal veel te duur. En ook onzinnig aangezien in de winter juist windenergie piekt.
Reputatie 4
Badge +3
@AnkeE, wat leuk om je over je vorderingen te lezen! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat straks. 🙂
Reputatie 3

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wij zijn zelf met een aannemer en een architect aan het ontwerpen... in principe hebben we het plan voor het huis zelf af, maar nog niet van de tuin.

We zitten er nu aan te denken om een schuur of overkapping in de tuin te plaatsen en ze daarop te leggen.

Of we een batterij nemen, zal ik nog uit moeten zoeken.

Zou er een partij zijn die jullie aan kunnen raden om dit vraagstuk eens voor te leggen?

Sorry voor negatief commentaar, maar hoe kun je een architect serieus nemen met een energie neutraal huis als die niet een visie heeft hoe dat te realiseren.

volgens mij zijn daar vrij simpele regels voor: heel veel isoleren, slime ventileren, en zowel zonnepanelen en wellicht zonne collector intergreren in ontwerp. Geen pan erop, alleen maar panelen en dak vol leggen.

Salderen houdt op te bestaan, dus je moet flink over produceren in de zomer om in de winter energie terug te kunnen kopen. Het is in een glazen bol kijken wat eraan komt natuurlijk.

Reageer