Vraag

Zonnepanelen op gezamelijke erfgrens dak?

  • 24 November 2022
  • 6 reacties
  • 611 Bekeken

Situatie rijtjeshuis met 3 dakramen.

Ik kan 6x 400w panelen kwijt.

Er is nog ruimte voor 2 extra panelen op de gezamenlijke “erfgrens”.

We gaan goed met de buren om dus hebben we de afspraak gemaakt dat ik op 1 plek een extra paneel plaats. Zodat er nu 7 zpanelen op het dak kunnen. 

En de andere extra plek gereserveerd blijft voor de buren zodat dat er daar ook  in de toekomst 7 ipv 6 zonnepanelen kunnen. Win-win zou ik zeggen.

De vraag is nu: Moet deze afspraak vastgelegd worden of is een mondelinge afspraak voldoende?

 

 


6 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik zou het alleen doen als je samen met de buren die panelen ook echt gaat aanschaffen. Alleen gaan doen raad ik af. Ga maar na wat er gebeurt als een van de buren verhuist. En dat voor één paneel.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe meer panelen er gelegd kunnen worden, hoe lager de (installatie)kosten per paneel. Als er aan de twee kanten van het dak panelen gelegd kunnen worden, kan het ook af met een relatief kleinere omvormer en de verdeling van de kWh's over de dag ook gunstiger. Ook leiden panelen tot minder slijtage van de onderliggende dakpannen.

Als u ooit een warmtepomp met de buitenunit binnen (b.v. de Vincent van IHTO/Daalderop) heeft u wel twee redelijk grote dakdoorvoeren nodig voor de aanvoer van de buitenlucht en voor het afvoeren van de lucht waar de warmte aan is onttrokken. En hoe moet je ooit bij de schoorstenen kunnen komen (eventuele kraaiennesten ect) ?

Er is een verplichte afstand van de panelen en de dakgrens van de buren. Volgens mij zo'n 20 cm. Dus dat maakt het vastleggen van de overeenkomst extra noodzakelijk. Bij een overeengekomen overlapping zou ik in de overeenstemming ook meenemen dat de ‘huurder’ van het dakdeel elk jaar een euro als ‘huur’ overmaakt om het ‘recht van opstal’ juridisch vast te kunnen leggen.

Saldering gaat alleen via de eigen meter.

Reputatie 7
Badge +2

Jazeker de afspraken vastleggen.

Zodat als er ooit een verzekeringszaak komt,
omdat een dak gaat lekken op een plek waar ‘uw’ paneel staat,
duidelijk is wat er is afgesproken.

Verzekeringen kunnen best lastig doen als jij jouw panelen op een ander zijn dak zet.

Wat is de afstand vanaf de dak-erfgrens voor het plaatsen van zonnepanelen met de buren? 

 

Mijn buren hebben panelen geplaatst die exact op de middenlijn van onze (gezamenlijke) schoorsteen vallen. 

Reputatie 7
Badge +2

Om vergunningsvrij te mogen plaatsen zijn er wel beperkingen mbt de afstand tot de dakrand, maar zo te zien niet mbt de afstand tot een erfgrens. Dus dan mag dat precies tot op de erfgrens.

https://juspecia.nl/is-een-vergunning-nodig-voor-zonnepanelen/

Reageer