Ervaringen met Solarfreezer?

  • 23 December 2019
  • 61 reacties
  • 10957 Bekeken


Toon eerste bericht

61 reacties

Reputatie 3

Mijn woning had een zonneboiler met een 70 L buffervat. Dit is in het systeem opgenomen. Daardoor is er geen warmte voor warm water nodig op 99 van de 441 dagen (22 %). De Jaga TL radiator heeft ventilatoren. Zie de video voor details.

Ik weet niet hoe de geschatte waarde van 3900kWh tot stand is gekomen.  De installateur had al mijn gas data als ook de EPC berekeningen van mijn huis. Ik heb toentertijd om meer PVT panelen en een grotere bufferzak gevraagd maar dat was niet nodig. Dit zou het dan ook nog duurder hebben gemaakt. Nu waren de installatie kosten €21,500 inclusief €2800 subsidie. Daar komt dus nu de extra radiator (€1206) en de extra PVT panelen bij. Deze laatste kosten zijn nog niet bekend. Let wel de warmtewisselaar wordt achter de bestaande panelen geplaatst. Dus die zijn daarom al goedkoper dan de tripleSolar panelen die met een PV laag komen. 

Hieronder mijn oude gas cijfers.


De C.O.P van mijn systeem is beroerd. De rode punten zijn de fabriek opgave. Boven de 44 graden verhoging is het een combinatie van de e-coil and de compressor. De compressor is echter teruggeshakelt bij -10 graden circulatie temperatuur uit veiligheidsoverwegingen overwegingen. De COP data is inclusief warm water en de 2 circulatie pompen. De financiële breakeven point is rond de 2,5. In publicaties lees je vaak over hoge COP waarden. Die zie ik niet. Voornamelijk omdat mijn bron temperatuur zo laag is. 

Als er nog meer vragen zijn laat het me dan weten.

Ruud Welling

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 7 mei 2021.

 

Beste Ruud,

Hartelijk dank voor de complete informatie van onlangs. Ik hoop dat de verbeterplannen in 2022 zullen slagen. Met name de COP/SPF waarde kan wel iets voordeliger voor jou.

Groeten

 

Geert Nap

Reputatie 7
Badge +1

@RuudW Mooi filmpje! Wat is het materiaal van de warmtewisselaars achter de pv-panelen en in de bufferzak? Waar bevinden zich de warmtewisselaars in de bufferzak qua hoogte? - Een stresstest van 2-3 dagen bij -5°C is idd. de proof of the pudding. Maar het wordt steeds warmer:thermometer_face: !

Reputatie 7
Badge +1

@RuudW Duidelijke beschrijving van deze warmtewisselaren. Ik had eerst gedacht dat het polypropeen zou zijn. Het idee achter de plaatsing  in de bufferzak klinkt plausibel. Ik ga er dan ook vanuit dat dit met een soort stresstest gecheckt is. Het e.e.a. hangt natuurlijk af van de balans tussen toevoer van warmte van het dak en de afkoeling via de warmtepomp. De praktijk zal uiteindelijk moeten uitwijzen of het ook echt zo werkt.

Met een waterdichte endoscoopcamera zou je de ijsvorming en het vrijkomen eventueel kunnen monitoren (als het echt koud wordt).

Reputatie 3

In mijn vorige update gaf ik aan dat ik extra PVT panelen heb geplaatst. Dat is een jaar gelenden gebeurt. Nu hier de update. Zie bijlage. De plaatsing is mislukt. Er was geen zichtbare verbetering omdat de extra panelen half vol lucht waren en geen goed contact maakten met de zonnepanelen. Ze zijn opnieuw gelegd en hopelijk is er nu wel een verbetering te zien.

 

Zoals al eerder gemeld zie ik verbeter mogelijkheden voor het systeem. Een verbetering is oma de drieweg klep van de PVT panelen naar de bufferzak regelbaar te maken. Nu wordt alle warmte van de PVT panelen gebruikt om de bufferzak te ontdooien. Hierdoor is de hele winter de Brine-in van de warmtepomp erg laag (tussen -1 en -6 graden). Het opvoeren van deze temperatuur naar de afgifte temperatuur van de verwarming is daardoor hoog (van -6 naar 4∓ graden op de koudste dagen) en kost dus veel energie. Als de warmte van de PVT panelen direct naar de pomp gaat dan is de brine-in vaak hoger over dag (1-8 graden) en kost het verwarmen van de woning dus veel minder energie. Als het buiten vries dan is het efficiënter om de warmte uit de buffer te halen. Er moet dus ergens een balans zijn tussen het ontdooien en warmte opslaan in de bufferzak en het direct gebruiken van de PVT warmte door de warmtepomp. Waar dit optimum ligt weet ik niet. Het zou een prachtig project kunnen zijn voor een student. Helaas heb ik niet gemerkt dat Solarfreezer hiet interesse voor heeft. Jammer want ik geloof nog steeds dat hun systeem goed-beter kan werken.

Ik lees graag uw reacties hierop en op de bijgaande update.

mvg

Ruud Welling 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 27 april 2020.

 

Beste Ruud,

 

Dank voor de (actuele) informatie, die zonder problemen te openen was.

 

Geert Nap

Reputatie 7
Badge +1

@RuudW Ik sluit me aan - zeer uitgebreide info, chapeau!

- ik heb nu wel de tijd om jouw verhaal goed te bestuderen (het corona -effect).

Een vraag vooraf - heb je een idee waardoor het kwam dat de aansluiting verkeerd was?

Uiteraard is het belangrijk om een heel stookseizoen te kunnen vergelijken met bijvoorbeeld de recente resultaten van l/w-warmtepomp installaties. (Zie de overzichten van Tomexergie)

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 15 april 2020

 

Beste Ruud,

Dank voor de update; ben benieuwd naar de jaarcijfers.

Ik kon de bijlage niet openen, Firefox wilde niet dat het bestand geopend werd, helaas.

Geert Nap

Reputatie 7
Badge +3

Maar voor die € 10.000 heb je tevens ook PVT panelen (dus zonnepanelen).

Reputatie 3

Hier nogmaals de laatste versie van mijn verslag. Het is soms moeilijk om de PDF te openen. Do een rightclick en dan download linked file of open in new window. Als het niet lukt dan stuur ik met plezier de pdf file.

Success,

Ruud Welling

Reputatie 3

Geert,

Ik heb hier een andere PDF versie gekoppeld. Hopelijk is deze wel te lezen.

Ruud

Reageer