Gezien buitenunits minimaal op 3 meter erfgrens kunnen warmtepompen dus niet bij tussenwoningen

  • 29 July 2022
  • 9 reacties
  • 1996 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

We moeten aan de warmtepomp. maar er is, vanwege mogelijke geluidsoverlast, een verbod op buitenunits binnen 3 meter van de erfgrens. Voor tussenwoningen houdt dat dus in dat er geen lucht/water of lucht/lucht warmtepompen geplaatst kunnen worden. 

Er rest dan nog de mogelijkheid van een warmtepomp met alleen een binnenunit. Er komen dan twee pijpen door het dak waar de buitenlucht dan door wordt aangezogen. Ondanks 9 zonnepanelen lukt bij mij dat. Dat houdt dus in dat je de gewraakte ventilatorgeluid dus op je bovenste verdieping krijgt. Een voorbeeld hiervan is de 4,3 kW Vincentwarmtepomp die vanaf 2023 door Daalderop geleverd gaat worden.

Ik had liever in de woonkamer een omkeerbare airco gehad. maar dat gaat met mijn tussen woning dus niet. Van het geluid daarvan zou ik 's nachts zelf minder last hebben gehad. miijn benodigde cv-temperatuur is ca 40 graden (als ik de warmtepomp wat langer laat draaien dan dat ik nu met mijn gasgestookte cv-ketel doe -50 graden).

Volgens mij heeft een luchtwaterwarmtepomp een lager rendement dan een lucht/lucht warmtepomp. Want de noodzakelijke overbrenging via de radiatoren maken het noodzakelijke temperatuursverschil met de buitenlucht hoger.

misschien dat meerdere tussenwoningen als buren in hetzelfde schuitje zitten en dus desondanks toch willen kiezen voor een omkeerbare airco, met buitenunit dus.

 


9 reacties

Reputatie 6
Badge

We moeten aan de warmtepomp. maar er is, vanwege mogelijke geluidsoverlast, een verbod op buitenunits binnen 3 meter van de erfgrens. Voor tussenwoningen houdt dat dus in dat er geen lucht/water of lucht/lucht warmtepompen geplaatst kunnen worden. 

Er is geen verbod op een WP op 3 meter van de erfgrens, er zijn geluids eisen op de erfgrens dat is iets anders. En ja die geluidseisen beperken je in de keuzes die je hebt op 3 meter van de erfgrens tot (kleine) modellen die aan de geluidseisen voldoen en/of het moeten nemen van geluidsreducerende maatregelen bij modellen die van zichzelf te veel geluid maken.

 

Ik had liever in de woonkamer een omkeerbare airco gehad. maar dat gaat met mijn tussen woning dus niet. Van het geluid daarvan zou ik 's nachts zelf minder last hebben gehad. miijn benodigde cv-temperatuur is ca 40 graden (als ik de warmtepomp wat langer laat draaien dan dat ik nu met mijn gasgestookte cv-ketel doe -50 graden).

Volgens mij heeft een luchtwaterwarmtepomp een lager rendement dan een lucht/lucht warmtepomp. Want de noodzakelijke overbrenging via de radiatoren maken het noodzakelijke temperatuursverschil met de buitenlucht hoger.

misschien dat meerdere tussenwoningen als buren in hetzelfde schuitje zitten en dus desondanks toch willen kiezen voor een omkeerbare airco, met buitenunit dus.

 

Als je redelijk wat vermogen moet afgeven, dan gaat dat met een airco niet lukken met lage temperatuur, die lucht kan immers niet zo veel warmte bevatten, dat betekend dus dat ook de airco gewoon lucht van 50C gaat uitblazen (met de ventilator op standje orkaan) als de warmte vraag hoog is omdat hij anders simpelweg zijn energie niet aan de lucht kan afgeven. Dit gedrag zal je vooral in de wat grotere ruimtes zien.

Ik denk dat een lucht/lucht WP alleen in relatief kleine ruimtes met laag warmte verlies, efficienter is dan een lucht/water WP als hij ook gedimensioneerd is op die kleine ruimtes en dus ook flink ver terug kan moduleren.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Nu is de warmteoverdracht aan water groter dan aan lucht. Zou me dat gerust kunnen stellen?

Reputatie 1

Zoals gezegd is er geen 3 meter regel voor warmtepompen maar een geluidseis van 45 dB op de erfgrens.

De betere warmtepompen maken minder geluid en kunnen zo worden geïnstalleerd dat ze op de erfgrens die 45dB niet overschrijden, een goede installateur kan je daarmee helpen.

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 2 augustus 2022.

 Geachte @Driepinter,

Onlangs waren we in een nieuwbouw sociale huurwoning met een warmtepomp op de zolder. In het schuine dak, op de zolder dus, was een “omgekeerde” dakkapel aangebracht in en deze dakkapel was de buitenunit van de warmtepomp geïnstalleerd. Op het dak lag een soort dakraam met roosters rondom. Het geluidsprobleem wordt kennelijk opgelost door deze constructie.

 

Geert Nap

Reputatie 6
Badge +1

Die projecten zijn bekend, maar alleen in nieuwbouwprojecten mogelijk. Voor bestaande woningen of een bouw van één huis gewoon te duur. Het enige wat kan zijn die ventilatiewarmtepompen. Die hebben alleen nog maar een beperkte capaciteit.

Reputatie 7
Badge +2

 

Als je redelijk wat vermogen moet afgeven, dan gaat dat met een airco niet lukken met lage temperatuur.
​​​


Ik volg niet precies over welke temperatuur je het hier hebt.
De unit in mjn woonkamer heeft een kleine 6kW verwarmingsvapaciteit (en dan een SCOP van 4,2),
dat is niet voor een kleine ruimte bedoeld.

Anne.

Reputatie 6
Badge

 

Als je redelijk wat vermogen moet afgeven, dan gaat dat met een airco niet lukken met lage temperatuur.
​​​


Ik volg niet precies over welke temperatuur je het hier hebt.
De unit in mjn woonkamer heeft een kleine 6kW verwarmingsvapaciteit (en dan een SCOP van 4,2),
dat is niet voor een kleine ruimte bedoeld.

Anne.

 

Dat staat letterlijk nog in de zelfde zin (die bij nader inzien wel erg lang is en veel comma’s bevat zie ik 😁 ), ik heb het over de uitblaas temperatuur van de binnen unit.

 

Met een luchtstroom van 10 m^3 per minuut door je binnen unit kan hij per graad dat de lucht temperatuur hoger is, 153 Watt vermogen afgeven, dus om met die luchtstroom bijvoorbeeld 6 kW af te geven moet de lucht al een temperatuur hebben van dik 59C , bij een ruimte temperatuur van 20C.

Om lucht van 59C uit te blazen zal het koelmiddel een nog iets hogere temperatuur moeten hebben, en net als bij een lucht-water warmte pomp, kost een hogere temperatuur maken meer energie en doet hij dat met een lagere COP dan een lagere temperatuur.

 

Om efficient veel vermogen af te geven is een lucht-water WP geschikter dan een airco.

Reputatie 7
Badge +2

 

[...] Om lucht van 59C uit te blazen zal het koelmiddel een nog iets hogere temperatuur moeten hebben, en net als bij een lucht-water warmte pomp, kost een hogere temperatuur maken meer energie en doet hij dat met een lagere COP dan een lagere temperatuur.

Om efficient veel vermogen af te geven is een lucht-water WP geschikter dan een airco.


Een Mitsubishi 50ZSX-S met 6kW verwarmingsvermogen heeft een SCOP van 4,7
Een Mitsubishi 25ZSX-S met 3,2kW verwarmingsvermogen heeft een SCOP van 5,2
Dus idd gaat de SCOP omlaag als je meer vermogen nodig hebt.

Wat is het verschil tussen een airco en een lucht - lucht Warmtepomp?
Ik dacht dat een airco die kan verwarmen, zoals bv de hierboven genoemde modellen,
een lucht - lucht warmte pomp is?

Anne.

Reputatie 6
Badge


Wat is het verschil tussen een airco en een lucht - lucht Warmtepomp?
Ik dacht dat een airco die kan verwarmen, zoals bv de hierboven genoemde modellen,
een lucht - lucht warmte pomp is?

Anne.

Helemaal niets. Split Airco is een Lucht-Lucht WP

Reageer