Vraag

Kamer wordt niet goed warm met airco

  • 29 March 2022
  • 37 reacties
  • 25110 Bekeken


Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@P.deW Mijn vraag (ik heb geen airco): Waar zit de temperatuursensor van de airco? - Misschien is het op die plek wel 23 °C op een gegeven moment?

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb ook een Mitsubishi 5kW in de woonkamer hangen voor verwarming (en koeling).
[Edit] Weliswaar geen HI maar heel veel verschil zou dat niet moeten maken als het een airco is die geschikt is om te verwarmen.
Blijken dus weldegelijk ook Mitsubishi HI units te zijn O:)[/Edit]

Eerste vraag is: staat hij op de verwarmingsstand,
het zonnetje normaal gezien?
Pas geleden in Griekenland gehad (sneeuw!) dat de boel maar niet op temperatuur kwam, bleek dat het koelings-icoon - ijs ster - en verwarmings-icoon - zonnetje - wel heel sterk op elkaar leken O:)

Ik heb vandaag eens getest en van 18C naar 22C verwarmd.
De afstandsbediening stond op 25C, maar dat haalt de CV hier in de ruimte - zo’n 180m3 - ook niet snel. Ik ga er trouwens van uit dat de temperatuur sensor in de afstandsbediening zit , maar dat weet ik niet zeker.

Na ca 20min was het 1C warmer,
na ca 1u was de temperatuur 22C.
Dat was warm genoeg voor mij :)

Let wel, de airco is hier zo opgesteld dat hij vooral het woongedeelte - ca 90m3 - verwarmt.

Volgens mijn verwarmt @Dekker-Lochem ook deels met airco’s.
Mss dat hij nog wat wijsheden kan toevoegen.

Anne.

Hoi Anne 

de airco staat idd op zonnetje. De airco warmt ook wel maar het lijkt wel of hij niet voldoende warmt. 
Gisteren is de monteur geweest en die heeft hem op 28 graden gezet en in de hoogste ventilatiestanden. 
Toen warmde de ruimte in 1 uur op van 18 naar 19 graden. 
De monteur kon verder niks ontdekken en zei dat het niet aan de airco ligt. 
Nadat hij weg was ( dus na 1 uur) heb ik de airco weer op 23 graden gezet en op een stillere stand. 
de temperatuur zakte toen weer snel naar 18,5 graad en bleef de rest van de avond op die temperatuur hangen. 

Jij zegt dat je de airco op 25 zet. Op welke ventilatiestand zet je hem dan? 
En laat je hem de hele tijd op 25 staan? 

Ik ben het nu maar een beetje uit aan het proberen maar ik ging er vanuit dat een airco toch wel binnen een uur een temperatuur van 20 graden zou moeten bereiken. 
 

peter
 

Hallo Rob

 

Bedankt voor je uitgebreide advies. Hier kan ik wat mee! 
Ik herken wat je zegt over de kennis van de monteur. Onze monteur was ook meer gericht op het koelen dan op het verwarmen. 

Zoals ik in mijn vraagstelling aangaf is ons vrijstaande huis gebouwd in 1991. Vloer, spouw en dakisolatie uit die tijd. Drie jaar geleden hebben we nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen met HR++ glas. 
We hebben geen vloerverwarming  

Ik heb de airco nu zo ingesteld als jij aangaf. Het lijkt erop dat dit beter werkt. 
Ik zal het eens een paar dagen afkijken en zal dan laten weten of ik de juiste modus heb gevonden. 
Nogmaals dank! 
 

Peter 

Reputatie 7
Badge +2

Normaal gezien is de lucht van een arico als hij begint met verwarmen een beetje aan de koele kant. De versie die ik heb hangen in de woonkamer SRK50ZSX heeft daar een truucje voor zodat hij niet die koele lucht direct in je nek blaast.

Na een minuut of wat wordt de lucht die er uit komt duidelijk warm.
Een beetje zoals de lucht boven een radiator die vol aan staat.

Ik heb hem zo ingesteld dat hij de lucht langs het plafond naar de ramen blaast
Hij hangt bij mij namelijk recht tegenover de ramen van de woonkamer. 
En in mijn beleving is een ‘warmte deken’ voor de ramen het meest comfortabel.

Ik gebruik hem vooral om de ruimte snel op temperatuur te brengen zonder de gas ketel aan hoeft te gaan. Als de boel een beetje op temperatuur is laat ik mijn Elga de boel overnemen.

 



Zo ziet het op de AB er uit.
Hij staat iets schuin naar links (of rechts net hoe je het bekijkt) ingesteld
omdat de unit aan de rechterkant een muur zit.
 


Let wel: dit is dus anders dan veel anderen - incl jij - het zullen gebruiken.

Ik weet niet of je in de regio Den Haag woont,
anders ben je welkom om eens te kijken hoe het hier hangt en werkt.

Anne.

Reputatie 5
Badge +1
Binnenunit centraal in de woonruimte.

Hallo Peter, Helaas de komende dage wat minder gunstig gezien de dalende nacht temperatuur in combinatie met een hoge lucht vochtigheid. Zal rond 0 graden regelmatig in de ‘Defrost'-modus gaan. En helaas, om de buitenunit te ontdooien, gebruikt de airco de warmt van binnen !! 

Gevolg, af en toe een sterke koude luchtstroom van de binnenunit. En de onttrokken warmte moet daarna weer extra aangemaakt worden. Zou (zoals onze ervaring), tot na het weekend de CV aan zetten.

Heb de Mitsubishi SRK50ZSX,  een paar dagen deze airco in gebruik voor verwarmen. Heb hem via de wifi module verbonden met mijn telefoon.

Wat direct al opvalt, is de temp gemeten in huis, steeds drie graden verschilt

met de gemeten temp in de unit. Waar ik tegenaanloop; het is in huis bv 15 graden, de temp van de airco unit zegt dan 18 graden . Ik stel hem vervolgens op 19 graden in op verwarmen op een lage stand( geen auto stand)

Wat gebeurd er vervolgens, hij blaast maar heel even warm, gaat dan weer horizontaal staan, en blaast dan koud? of ventileert. Ik zet hem dan steeds maar weer uit. Heb dat ook al geprobeerd met een hogere temp als instelling, heb je wat meer warmte boost, maar daarna gebeurd hetzelfde.

Iemand een goede tip misschien.

 

Groet Bas 

Bas,

Ik heb sinds kort dezelfde airco en ook ik het het probleem met het temperatuur verschil. 

Dit is niet alleen al de airco draait maar ook als de airco de hele dag uit staat is het verschil in temperatuur zo'n 3 á 4 graden dat de airco hoger aan geeft.

Dus het verhaal van je uitstroom aanpassen klopt gewoon niet. 

In de APP M-air geeft de airco 24 graden aan terwijl het boven op de airco nu gemeten 21 graden is en op de kamer thermostaat van de cv staat ook 21 graden. Let wel Airco en CV staan uit.

Dit is natuurlijk heel vervelend als je op temperatuur wil regelen. Als je de kamer op 22 graden wil hebben moet je de airco op 26 zetten om verschil te meten. Dit kan natuurlijk niet zo zijn.

Sterker nog op automaat kan je er helemaal niet op vertrouwen. Het is 20 graden in de kamer en je wil naar 22 en de airco zelf meet 25 dan gaat deze koelen i.p.v. de kamer verwarmen. Dit heb ik al meegemaakt. In een woord waardeloos.

En ook bij mij gaat hij na een aantal minuten warm geblazen te hebben in de horizontale stand staan en stopt met blazen. (het is buiten 15 graden nu) Na een minuut ofzo begint hij weer.

Weet iemand of je met een code de offset van de interne thermostaat in kan stellen?

Bij sommige kan dat wel namelijk. Dan zou je deze 3 graden lager kunnen zetten na werkelijkheid gemeten temperatuur. 

Gr. Stammy

 

Reputatie 7
Badge +1

@P.deW  , @Stammy  Vermoedelijk kom je met deze tabel en instructie een eind verder.

Je kan ook een externe temperatuur sensor installeren, maar dan heb je een andere als de af fabriek WiFi module nodig.

@P.deW  , @Stammy  Vermoedelijk kom je met deze tabel en instructie een eind verder.

Je kan ook een externe temperatuur sensor installeren, maar dan heb je een andere als de af fabriek WiFi module nodig.

Hoi dank voor je bericht, wat voor Wifi moduul heb je nodig dan? en er kan dan een wifi thermostaat op begrijp ik? 

Ik had de tabel al gevonden in de service manual echter is mij niet geheel duidelijk wat je hier doet.

Ik heb het wel getest echter zag ik geen verschil. Volgens mij set je hier de offset van de ingestelde temperatuur met 2 graad omlaag. Of heb ik het fout? Dit is niet wat ik zoek. De interne thermostaat geeft dan nog steeds 25 graden aan. Het verschil zou dan zelfs 4 graad worden i.p.v. 2 graad, De thermostaat zou niet in het apparaat moeten zitten maar ergens in de ruimte dit werkt niet.

Gr. Stammy

Reputatie 7
Badge +1

@Stammy  Vooropgesteld: Ik zelf heb (nog) geen MHI airco. De andere (goedkopere) WiFi-module is niet van Mitsubishi maar een tweaker oplossing welke op dit moment veel belangstelling heeft, o.a. door de mogelijkheid van een externe temperatuursensor en verdere integratie in domotica oplossingen zoals HomeAssistant.  YMMV

Heb de Mitsubishi SRK50ZSX,  een paar dagen deze airco in gebruik voor verwarmen. Heb hem via de wifi module verbonden met mijn telefoon.

Wat direct al opvalt, is de temp gemeten in huis, steeds drie graden verschilt

met de gemeten temp in de unit. Waar ik tegenaanloop; het is in huis bv 15 graden, de temp van de airco unit zegt dan 18 graden . Ik stel hem vervolgens op 19 graden in op verwarmen op een lage stand( geen auto stand)

Wat gebeurd er vervolgens, hij blaast maar heel even warm, gaat dan weer horizontaal staan, en blaast dan koud? of ventileert. Ik zet hem dan steeds maar weer uit. Heb dat ook al geprobeerd met een hogere temp als instelling, heb je wat meer warmte boost, maar daarna gebeurd hetzelfde.

Iemand een goede tip misschien.

 

Groet Bas 

Reputatie 7
Badge +3

Als je binnen zou koelen functioneert de airco dan wel?

 

Vriest de buitenunit niet aan? Dus vooral bij vochtig koud weer. In dat geval gaat hij de buitenunit automatisch ontdooien en warmt de buitenunit dus op, ten koste van de warmte binnen. Is de buitenunit dan te klein ? Als uw binnenunit koude lucht gaat blazen (terwijl hij op verwarmen staat) blaast de buitenunit dan warme of blijft hij dan daar ook koude lucht uitblazen (terwijl het aangevroren ijs van de buitenunit al ontdooit is). ?

Reageer