Nieuwe norm; allemaal op lagere temp. verwarmen?

• 24 November 2022
  • 2 reacties
  • 46 Bekeken

• Actieve deelnemer
  • 5 reacties

Ik vind het raar dat dit niet hier wordt besproken als optie. Althans ik kwam het niet tegen en ik heb al bijna alles gelezen. Op comfort wil niemand blijkbaar inleveren, terwijl het prima is uit te houden met wat aanpassingen, zoals een extra trui en een deken op de bank.

Dan besparen we niet alleen veel gas, maar ook veel grondstoffen. Dan hebben we minder zonnepanelen nodig en lagere warmtepomp wattages. Ook minder windmolens, etc.

Dit zou een goede duurzame maatregel zijn, naast het gebruikelijke zoals isoleren, etc. De norm zou wat mij betreft best 16 graden mogen zijn. Dat kunnen we best aan vind ik. Ik doe het zelf ook al uiteraard.

Nadeel als dit niet als normaal wordt geacht, dat ik later minder voor mijn woning zal krijgen bij verkoop.

Straks moet ik een duurdere en zwaardere warmtepomp o.i.d. aanschaffen alleen maar voor de volgende (verwende) bewoner.

2 reacties

Reputatie 5
Badge

Ik denk dat voor ieder persoon een acceptabele temperatuur anders is, en ik zou er wel problemen mee hebben als iemand anders voor mij gaat bepalen hoe hoog of laag ik mijn verwarming zet.

Ik denk dat mijn eigen intrinsieke motivatie om duurzaam te zijn mijn stook temperatuur moet bepalen.

Daarnaast merk ik bij anderen die een wat minder duurzaam gedachtegoed aanhangen, dat de hoge prijzen van vandaag de dag extra motiverend zijn om toch maar te verduurzamen en/of de kachel lager te zetten.

Dus het beste wat de overheid kan doen is deze prikkel niet weghalen door overmatig de energierekening te subsidieren, maar dit geld te besteden aan het helpen met verduurzamen voor de mensen die dit zelf niet op eigen kracht kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Feit is dat je lichaam zich aan kan passen aan een lagere temperatuur. Dat zijn bijvoorbeeld de hoeveelheid bruine vetcellen.

Van het totale elektriciteits- en gasverbruik,  en dus de benodige zonnepanelen en windturbines, is het aandeel voor huishoudens klein, volgens mij slechts 20 %.

Dat wordt inderdaad een dingetje als je zelf met een kleine warmtepomp of een beperkt aantal infraroodpanelen zelf wél comfortabel kan wonen maar je dat huis later wel goed wil kunnen verkopen. Niet iedereen gebruikt (elektrische) dekens voor op de bank, elektrische zitkussens en gebruikt elektrische luchtontvochtigers. 

Reageer