Nieuwe norm: allemaal op lagere temperatuur verwarmen?

  • 24 November 2022
  • 69 reacties
  • 1310 Bekeken

Reputatie 2
  • Actieve deelnemer
  • 88 reacties

Ik vind het raar dat dit niet hier wordt besproken als optie. Althans ik kwam het niet tegen en ik heb al bijna alles gelezen. Op comfort wil niemand blijkbaar inleveren, terwijl het prima is uit te houden met wat aanpassingen, zoals een extra trui en een deken op de bank.

Dan besparen we niet alleen veel gas, maar ook veel grondstoffen. Dan hebben we minder zonnepanelen nodig en lagere warmtepomp wattages. Ook minder windmolens, etc.

Dit zou een goede duurzame maatregel zijn, naast het gebruikelijke zoals isoleren, etc. De norm zou wat mij betreft best 16 graden mogen zijn. Dat kunnen we best aan vind ik. Ik doe het zelf ook al uiteraard.

Nadeel als dit niet als normaal wordt geacht, dat ik later minder voor mijn woning zal krijgen bij verkoop.

Straks moet ik een duurdere en zwaardere warmtepomp o.i.d. aanschaffen alleen maar voor de volgende (verwende) bewoner.


69 reacties

Reputatie 4

HET risico om veel minder (goed) te isoleren en op Far IR t gaan varen is dat de algehele temperatuur in huis zover kan dalen dat er zich grootschalig vocht/schimmel problemen zich gaan voordoen. 

HET voordeel van goed isoleren en het huis wind-/tochtdicht te maken en bewust  en goed te ventileren is, dat de gekozen lagere temperatuur echt veel lager ligt dan dat je deze (isolatie) duurzaamheidsacties niet uitvoert. 
Comfort bij lagere temperatuur kan dankzij die acties. Zonder die acties kom je nooit zo laag.

Ik zou zelf eerst voor die acties gaan en bij die lagere temperatuur kijken wat de energiewinst is en dan pas gericht nog extra acties uitvoeren. Dat KAN met Far IR panelen, maar dat kan ook door nog beter naar de isolatie van het huis te kijken waar er nog significante energiewinst te behalen is.

Immers….. bij elke extra isolatiestap bespaar je elke keer weer gas die je nooit meer hoeft te betalen.  Bij vnl alleen maar sturen op toch “enigszins” kort door de bocht op vnl. Far IR panelen met COP=1 te gaan varen, laten we toch kansen liggen om nog veel meer energie te besparen en ook het mogelijke hierboven genoemde vocht risico te vermijden. 
Ik snap wel de verleiding dat men met vrij goedkope Far IR panelen de oplossing denkt te hebben zonder extra kosten te maken. Imho lijkt het me beter om iets verder naar de toekomst te kijken en ook al kost het extra geld, die extra isolatie stappen toch uit te voeren. Vergeet niet, er zijn ook nog diverse subsidie vormen mogelijk en aanvullend zijn er ook duurzaamheidsleningen tegen 0% of iig een zeer lage rente mogelijk. Vraag bij het energieloket van uw gemeente naar de weg waar u moet zijn. Des te hoger de gasbesparing is des te sneller die lening terug is verdiend! 

Reputatie 6
Badge

Ik denk dat voor ieder persoon een acceptabele temperatuur anders is, en ik zou er wel problemen mee hebben als iemand anders voor mij gaat bepalen hoe hoog of laag ik mijn verwarming zet.

Ik denk dat mijn eigen intrinsieke motivatie om duurzaam te zijn mijn stook temperatuur moet bepalen.

Daarnaast merk ik bij anderen die een wat minder duurzaam gedachtegoed aanhangen, dat de hoge prijzen van vandaag de dag extra motiverend zijn om toch maar te verduurzamen en/of de kachel lager te zetten.

Dus het beste wat de overheid kan doen is deze prikkel niet weghalen door overmatig de energierekening te subsidieren, maar dit geld te besteden aan het helpen met verduurzamen voor de mensen die dit zelf niet op eigen kracht kunnen.

Reputatie 5
Badge +1

Thermische balans

De Decker gaat in het boek uitvoerig en op zeer te begrijpen wijze in op de effecten van stralingswarmte en het comfort dat kan worden bereikt. Misschien herkent u het wel: in sommige ruimten met c.v. heeft u koude voeten. Dat is een onbalans en u voelt zich niet comfortabel. Bekend is dat u het bij een vloerverwarming die op 18o C is ingesteld het misschien net zo lekker warm heeft als bij een luchtverwarming die op 22o C is afgesteld. Dit geeft te denken.

 

Haal het bovenstaande citaat van de @Driepinter genoemde website over Stralingswarmte, effectieve manier van verwarmen - De Tuinen van MergenMetz

Dit kan ik met zekerheid beamen. Wij verwarmen onze ‘woonruimte’, afhankelijk van de buiten temperatuur afwisselen met een L/L-warmtepomp (24 / 7 !) of met de CV met vloerverwarming. Wij hebben een behoorlijk goed geïsoleerde woning, dus kunnen met weinig vermogen toe.

Als wij uitgaan van ‘leef comfort', dan blijkt dat we met de vloerverwarming op 18 á 19 graden het zelfde comfort ervaren, als met de L/L warmtepomp op 21 graden. Om het even welke energie bron economischer is, blijkt dat er dus wel degelijk verschil in beleving is. Een warme vloer voelt bij een lagere ruimte temperatuur (ong. 19 graden) net zo comfortabel, als een warme luchtstroom (tot wel 24 graden, ruimte 21 graden) uit de L/L pomp.

Interessante discussie, Rob

Reputatie 7
Badge +1

Niemand is verplicht om te dure? (=onrendabele) maatregelen te nemen. Alleen bij ingrijpende renovatie grijpt een eventuele wettelijke verplichting, maar als je alles zo laat als het is
ontstaat er waarschijnlijk geen verplichting. Of heb je voorbeelden waarbij dit wel het geval is?

Je bent toch niet verplicht om HR++ glas met vervangende kozijnen te laten plaatsen,
ook de dakisolatie hoef je niet te verbeteren, etc.. En als jouw cv-ketel vervangen moet worden maak je toch, vergeleken met anderen, ook geen extra kosten, of zie ik dit verkeerd?

PV-panelen nemen is sowieso geen verplichting als ik me niet vergis.

@B.V  Maar dat het jou gelukt is om het gasverbruik met 65% te reduceren, chapeau!
En recent 255 m³ gas per jaar voor cv én warmwater- uitstekend - wie biedt minder?
Met dit verbruik zou ik waarschijnlijk ook niet aan duur verduurzamen denken.
Anderzijds is jouw stookgedrag en temperatuurregime ook vrij uniek en wordt zeker geen wettelijke verplichting.

Maar een beetje gedragsverandering of -aanpassing m.b.t. het energiegebruik kan natuurlijk geen kwaad in deze tijden.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb het idee dat het een hoop ophef is over iets dat voor de gemiddelde gebruiker niet zo relevant is?

Vervelend als je project ontwikkelaar bent, maar voor de rest voor niet veel mensen van belang?

Het feit blijft dat een warmte pomp een hele efficiënte manier is om warmte op te wekken
en over zijn hele levensduur aanzienlijk minder milieubelastend kan zijn dan je gasgestookte CV ketel.

Tenzij je hem op stroom laat draaien die met bruinkool is opgewekt,
dan wordt het wel een ander verhaal O:)

Anne.

Reputatie 4

@T.E.O.T

Het zou kunnen dat vocht en schimmel meer kans krijgen bij een lage temperatuur. Daarom is een zekere basistemp. in huis noodzakelijk en goede ventilatie.

Warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude lucht. Opwarmen van een kamer verlaagt de relatieve vochtigheid, maar zonder goede ventilatie blijft de hoeveelheid vocht hetzelfde. Bij afkoeling zal het vochtprobleem zich dus opnieuw voordoen.

Het enige wat helpt is ventileren met buitenlucht. Met in de winter regelmatig 5- 10 min. stootventilatie krijgt de massa geen kans af te koelen.

Ik heb afgelopen winter met 14 graden in mijn huis nergens condens gezien op mijn dubbelglas ramen. Ik heb als richtlijn een dauwpunt calculator gebruikt en zelfs een lagere temperatuur had gekund. 

Ik ben geen tegenstander van isoleren. Ik zal het doen als dit eenvoudig kan en snel bijdraagt aan lagere verwarmingskosten. Wel afgezet tegen de kosten natuurlijk, tenzij misschien voor een verhoogde woningwaarde.

Het eerdere artikel.
Efficiënt verwarmen zonder thermische isolatie - Lowtech Magazine

 

Er is teveel om op te reageren in deze info. Een paar hili’s /lowlights:

De reageerders bij die link schrijven toch ook dat als je wel isoleert dan heb je eigenlijk een hogere start temperatuur dus dan is het veel gemakkelijker om het gewenste comfort te bereiken, ook al je IR-panelen wilt gebruiken.  En zo is er nog veel meer opbouwende kritiek dat je niet zo maar isolatie weg moet laten, dat oude gebouwen daarvoor echt niet afgebroken hoeven te worden, etc. Heel veel goede opbouwende reacties/refelcties die het nogal eenzijdige, niet altijd correcte  artikel imho naar een betere context en inhoud duwen.


Dit vind ik taalkundig een vreemd en technisch geen correct stuk in het artikel:

Een vochtige muur heeft een veel lagere isolatiewaarde dan een droge muur: volgens een onderzoek van de Technische Universiteit Kaiserslautern vermindert vier procent vocht de isolatiewaarde van een muur met ongeveer 50%. Bovendien neemt het warmteverlies via de muren af naarmate de luchttemperatuur daalt. Ook dat is in het voordeel van stralingswarmte, want ze biedt thermisch comfort bij lagere luchttemperaturen.

Alle zinnen op zich staand kunnen kloppen maar zeker door het woord “bovendien” suggereert het een stuk met verbanden te zijn en dat slaat nergens op. Dat je in de eerste zin 50% van de warmte verliest kan nooit in het voordeel van de stralingswarmte.  Zou je dat verlies niet hebben zou je heel veel minder stralingswarmte nodig hebben. 

Er wordt in dat artikel ook naar een Duits onderzoek verwezen dat ondersteunend zou werken voor het verhaal.  Op de 1e plaats vind ik het maar een zeer beperkt onderzoek en als ik het dan met een eerste blik doorneem zie op pagina 50 voor de badkamer een glazen spiegel met daarachter een infra rood paneel. Door gewoon spiegelglas komen amper infra rood stralen, zie deze bron.  Dat betekent dat je geen of amper kunt profiteren van de rechtstreekse geschikte IR-stralen. Waarom wordt het dan toch nog wat warm? Het infrarood paneel verwarmt imho het glas en die wordt zo warm  dat er toch wel warmte vanaf komt, maar bij lange na niet zo ver komt dan bij een puur infrarood paneel. Ik heb vroeger veel infrarood metingen gedaan, dan kon dus niet in glas maar dat deden we in zgn transmissie mode met behulp van KBr (kalium bromide) plaatjes of tabletten waar het Infra rood licht door heen kon schijnen. De te onderzoeken stof zat dan in het tablet gemengd of tussen de KBr-plaatjes.  Ik ken geen glas dat net zo goed is als de KBr plaatjes. Mochten ze wel bestaan dan lees ik dat graag, maar alleen als er technische data bij staan die dat onderbouwen. 

Het vervelende van dit soort artikelen is dat je een behoorlijke achtergrond kennis moet hebben van materialen, stalingsgedrag, warmteleer  dus zeg maar fysica, om dit artikel op de inhoud te kunnen beoordelen. Persoonlijk vind ik dat ze lang niet altijd de correcte inzichten van de wetenschap weerspiegelen. Ik heb totaal niets tegen een ander inzicht, mits goed onderbouwd,  maar als er kromme koppelingen tussen zaken gemaakt worden die voor veel lezers amper te checken zijn, daar heb ik veel moeite mee.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik de topic titel mag aanhalen: “Nieuwe norm: allemaal op lagere temperatuur verwarmen?”
dan is dit natuurlijk een wat vage vraag of stelling.

Voor zover ik het begrijp ging/gaat het in eerste instantie niet om het verlagen van de kamertemperatuur. Dit is een individuele keuze - niets meer en niets minder.
Zo lees ik het tenminste in de opening post.

Als het om de systeemtemperatuur van een cv-installatie gaat is/wordt dit zeker de nieuwe standaard. Waarom dit zo is hoef ik hier hopelijk niet meer uit te leggen.

Plaatselijk (bij)verwarmen met IR-panelen is een optie, maar of dit als een soort “hoofdverwarming” door de beugel van het bouwbesluit kan? Ik heb mijn twijfels.

Het grootste obstakel naar mijn mening:
Bij verkoop van een woning zou toch een ander type verwarming als “back-up” met voldoende capaciteit beschikbaar moeten zijn.

Just my 2 mW

Reputatie 3

Het bouwbesluit stelt slechts de prestatie-eis dat de cv-installatie de capaciteit heeft om de woonkamer/slaapkamer/badkamer ik dacht binnen een uur op 20/18/16°C te krijgen. Of de bewoner het dan hoger of lager wil of helemaal uitzet maakt niet uit. 

Inderdaad vraag ik me ook af of je dat met IR-panelen kan bereiken want straling verwarmt de lucht niet. Het is meer bedoeld als bijverwarming. Dus dat je de temperatuur voor het hele huis laag zet en alleen je zitplek voor de tv/computer bijverwarmt naar behoefte voor de tijd dat je er zit. 

Ik.bespaar veel gas deze zomer door de cv-ketel uit te zetten. Warm water in de keuken komt van de elektrische close-in boiler van de zonnepanelen. Om te douchen zetten we de ketel even 5 minuten aan. Dan is er genoeg warm water in de boiler om een half uur te douchen voor 2 personen. Dat is ongeveer 0,68 m3 gas per keer oftwel 6m3 gas voor de hele maand. Zouden we de ketel de hele maand aanlaten voor warm water voor de douche dan is het meer dan 200m3 gas. 

Reputatie 3

@B.V Dat is ook zo inderdaad indirect via opwarming oppervlakken. Nu met zonnepanelen heb ik een 500W elektrische close-in boiler in de keuken gezet aan de koudwaterleiding. Met een tijdschakelklok warmt hij alleen overdag op. Gaat prima!

@EmielS Ik probeerde het goed uit te leggen voor u maar ik kan het niet beter. Hier is alles goed ingesteld. Bij een kennis hier in de straat gebeurt het ook zo. 

Reputatie 7
Badge +3

Mijn tapwater staat op Eco stand. Bij douchen is het dan wat langer koud voordat het opwarmt.

Waarom zet u voor het douchen dan niet even het tapwater op comfort om het douchewater op te warmen en voor het douchen weer terug uit. Ik heb zelf een Nefit Comfort ketel. Dan heb je direct warm water. Je bespaart er zelfs mee want als je ketel op eco staat, blijft na het douchen nog circa 4 liter heet water in de ketel achter. Ook is het eerst opwarmen, vooral in de zomer of in de winter wanneer het tapwater indirect door het cv water wordt opgewarmd, beter voor tegen legionella.

 Vooral als het weer weer wat minder koud wordt laat ik het tapwater uit staan. Het tapwaterreservoirtje in de ketel is dan door de warmte op zolder of buitenlucht dan al iets opgewarmd en kan ik dus een minuut of vier douchen met gratis iets opgewarmd  water. Nu in de winter is dat een graad of 16 en vul ik een 1½ ltr plastic fles met een waterkoker opgewarmd water of meerdere gevuld met warm tapwater (waarna ik het tapwater op het cv menu weer uit zet en kom ik op een totaal gasverbruik van 0,1 m3 per douche beurt) om weer op temperatuur te komen.   In de zomer laat ik daarna de twee andere warm waterkranen even lopen voor tegen legionella. (In de zomer bij terugkomst na vakantie warmwater kraan even laten lopen en dan dus wél het tapwater goed laten opwarmen).

 Het is ook mentaal gezond om (eerst) koud te douchen. Overigens douche ik alleen 's morgens koud in de winter, met een lege maag. In de middag lukt mij dat niet.

 Verder gebruik ik in de winter alleen een R290 condensor luchtontvochtiger (Eurom Drybest 20) voor ontvochtigen badkamer die ik al voor het douchen aanzet. De ontvochtigde lucht is 15 graden opgewarmd en de badkamer wordt daardoor ook drie graden opgewarmd en de lucht in de badkamer is dan na een uur (timer) zelfs droger dan voor het douchen (en de douche droog trekken en afzemen).

 

 

Reputatie 2

@Driepinter 

Met de waterkoker meng je kokend water bij laagje koud water in de fles? Je kan als het weer warmer wordt die flessen ook buiten opwarmen. Mijn campingshower heeft een temp. meter. Is niet geschikt voor dagelijks/vaak gebruik, maar je zou het alleen ter opwarming kunnen gebruiken. Dan giet je het daarna in flessen. 

Mbt. ontvochtigers; ik heb alleen nog plaats in mijn douche op een muur. Daar zou evt. ook een IR paneel passen. Ik houd het in gedachten.

 

PV panelen tellen mee bij het energielabel. Onzinnig vind ik, want deze verbeteren het energieverbruik niet. Eind vorig jaar heeft iemand hier in de buurt PV panelen geplaatst vlak voor de verkoop van zijn woning. Deze woning werd binnen een week verkocht. Het geeft imo verkeerde prikkels, net als met de salderingsregeling. 


Het is maar net waar je vanuit gaat, minder verbruik binnenshuis of minder verbruik van het net.
Een huis met nul op de meter gebruikt nog steeds energie.
Je laat met jou stelling de belangrijkste reden achterwege, minder gebruik fossiele brandstof in de centrales.

 

 

Uiteindelijk zal ik toch een (hybride) WP o.i.d. moeten kopen als ik de waarde van mijn woning wil behouden. Van wat ik las gaat een WP gemiddeld 15-20 jaar mee. Dat verdien ik nooit in die tijd terug. Daarbij nog de hogere onderhoudskosten.

 

Je verdient dat makkelijk terug, Ik ben volledig gasloos, kosten voor WP en ZP 25000 euro, is een afschrijving van 140 euro per maand over 15 jaar, 105 euro p/m als je over 20 jaar afschrijft.
Als ik dat niet gedaan had was ik nu 500 euro p/m aan energie kwijt, maar nu nul.
Als de salderingsregeling stopt loopt dit hooguit op tot 100 euro p/m.
Ik bespaar dus nu 500 -140 = 360 euro per maand, later 250 euro, dat bij de huidige tarieven.
Onderhoudskosten zijn nihil, er zijn dure onderhoudscontracten, maar zijn niet nodig.
Een keer per jaar moet de fan en rooster van de WP buitenunit schoongemaakt worden, dat kun je zelf doen, voor de rest is het net als een koelkast onderhoudsvrij.

 

 

Nu is het strenger met energielabels maar kijkt men denk ik nog steeds? naar het gebouw en gebruikt men bij de berekeningen een ‘standaard’ bewoner. Dat komt niet altijd overeen met de gemiddelde bewoner (in de praktijk). Het werkelijke energieverbruik kan dus flink afwijken. 

 

Er wordt gekeken naar het warmte verlies van de woning, dat is inwoner onafhankelijk.
Bij meer bewoners zal je maar weinig extra verwarmingskosten hebben, wel meer warm water gebruik, maar dat is niks vergeleken bij verwarmen.

 

Reputatie 7
Badge +1

@B.V  Zonnepanelen verbeteren het energieverbruik voor stroom wel met ca. 30% zonder dat je iets speciaals hoeft te doen. Dit is namelijk het zgn. eigenverbruik voor de meter. Met wat gedragsaanpassingen en slimme sturing van jouw verbruik kan je dit tot ca. 40-50% opkrikken.
Met wat extra (dure) hardware (=thuisaccu) kan dit op zonnige dagen tot 100%  gaan.

 

De “standaard” bewoner bestaat natuurlijk wel in de toepasselijke normen en standaards (o.a. het bouwbesluit) in de vorm van de temperaturen in de gebruikelijke vertrekken (badkamer 22°C, slaapkamer 18°C?, woonkamer 20°C). Verder wordt er, in een andere standaard, ook iets over de opwarmsnelheid en -reserve na (nacht)verlaging geschreven.

@Polvo55  ook een warmteverlies berekening maakt waarschijnlijk/hopelijk gebruik van de standaards uit diverse bouwbesluiten, dus impliciet ook van de “standaard” bewoner.

Reputatie 7
Badge +1

@B.V  Ik meen ergens gelezen te hebben dat je een wp ook op 6°C kan instellen (vorstbescherming).

Trouwens - als ik nu mijn woning op 14-15°C wil krijgen moet een wp koelen en niet verwarmen😂. (buiten is het nu 10,5°C)

Reputatie 7
Badge +2

Mijn Elga kan ingesteld worden op
een minimale aanvoer temperatuur van 20C en maximum 90C

Bij een buitentemperatuur van 20C is de default 40C, 
bij een buitentemperatuur van -10C is de default 70C.

Maar dit is dus de aanvoer temperatuur.
Niet de temperatuur in de woonkamer of zo.

Bij een gasverbruik van 255m3 zul je een WP idd niet snel ‘terugverdienen’.
Bij een gasverbruik van 1200m3 en de huidige commerciële prijzen gaat dat al een stuk sneller.

Anne.

Reputatie 4

@PC

De mentaliteit zou inderdaad een stuk beter kunnen. Bij iedereen vind ik.

Het is nog veel simpeler. Dit ontbreekt: Een handleiding voor je huis….

https://duurzaammaasgouw.nl/duurzaamheid/leer-je-huis-kennen/

Je krijgt bij je huis namelijk geen handleiding. Vreemd. Bij een veel kleinere aanschaf krijg je een handleiding, een gebruiksaanwijzing, tips voor onderhoud, een overzicht van de prestaties en het energiegebruik. Of je kunt die info downloaden van internet. Voor je koffiezetter, je koelkast, wasmachine, en je auto ! Maar van je woning, die een veelvoud aan investering bedraagt, weten de meesten nagenoeg niets.

Dus wat gebeurt er? Vaak niet dat wat er nodig is om gericht de energie vraag naar beneden te krijgen, maar uit angst voor een hoge energierekening dus dan maar zo min mogelijk de CV aan en wordt er geregeld opportunistisch terug gevallen op wat men van horen zeggen  te weten komt. Zaken als IR-panelen kunnen als bijverwarming soms handig/nuttig zijn, maar het blijven COP=1 apparaten.  

Ergo: Er is nog veel voorlichting nodig hoe je gericht dit aan kunt pakken, zoals: Deels dat uit verbeteringen van het huis kan komen (o.a. isoleren,  onnodige tochten aanpakken), deels uit beter gebruik van de CV (o.a.) lagere CV-water temperatuur) en deels uit bewonersgedrag (o.a. geschiktere kleding aan waardoor de thermostaat een graadje of meer naar beneden kan) Dat laatste is wat dus in de titel van dit topic genoemd wordt. Het behoud van een acceptabel comfort, denk aan ouderen of mensen met een bepaald probleem waardoor ze veel stil zitten, lijkt me een goed uitgangspunt om na te streven, anders is er onvoldoende draagvlak om naar energiereductie te willen streven. 

Als ik om mij heen in contacten via energiecoaches dat mee krijg wat zij zien, valt er voor veel bewoners nog  energie veel te winnen, met behoud van een acceptabel comfort. Het is soms bizar wat de coaches tegen komen, waar de bewoners zelf totaal geen zicht op hebben. Met een goede voorlichting valt daar hel veel te winnen.

Als ik naar ons zelf kijk: We zaten voor 2019 op ca 1000m3 gas, we hebben infrarood opnames van ons huis laten maken. Vaak biedt een gemeente dat direct of indirect vrij goedkoop aan. Indirect, denk aan wijkenergiegroepen. Zonder nog echt grote investeringen, hebben we diverse zaken aan gepakt (zoals, de CV-T op 50 graden C, kamerthermostaat ruim 1 graad lager, eerder een truitje aan, vrijwel alle oude tochtstrip vervangen met het XL type), voordeur met >80% enkel glas/20% hout er HR++ glas ingezet, heb zelf HR++ gezet in 6 grote Velux ramen waar oud dubbel glas in zat. Velux heeft er een ombouw strip voor, het is een 16->24 mm glas ombouw. Het raamkozijn zelf moet dan wel OK zijn.) . Het verbruik is in stapjes terug gegaan, de laatste 2 jaar 650-700m3 gas. Afgelopen januari kregen we een nieuw variabel contract en daar is het gasaandeel ca €100/maand bij een maandtarief van €116 . We hebben zonnepanelen (sinds mei 2015) en de stroomkosten zijn dus erg laag. Een WP is nog niet in beeld, we kunnen nog het dak beter isoleren (dat is nog zelf te doen), de grote ramen beneden (oud dubbel glas) HR++ of triple glas icm andere kozijnen? Dat laatste zijn we nog niet uit, de glasbedrijven zijn overbezet. Bij ons zijn de energiekosten heel redelijk te noemen. 
Met de gedane aanpassingen vinden wij (gepensioneerden) ons comfort nog steeds OK. Erg belangrijk waren daarbij het tochtgat van de enkel glasvoordeur en overal nieuwe XL-tochtstrips). De oude mechanische ventilator die altijd aanstond is vervangen door een nieuwe met een zeer zuinige vocht gestuurde DC-motor.

Reputatie 7
Badge +2

@Anne

Om rekening mee te houden. In de (nabije) toekomst worden de gebruikte ‘gassen’ in dit soort installaties milieuvriendelijker. Dat zal meer geluid gaan produceren. Dat wordt nog wat als ze overal komen.

Kwestie van een een goede geluidsisolatiekast er om heen zetten?
Of hem in de schuur plaatsen?
Ik denk dat voor veel uitdagingen er wel een oplossing te vinden is.

Maar ik ben dan ook van het ‘doen, we kijken wel waar het schip strandt’.
Dat is natuurlijk niet een instelling die iedereen heeft of zich kan veroorloven.

Hoewel we ons natuurlijk steeds minder kunnen veroorloven om maar niets te doen.
Haalbaar en betaalbaar zijn we wat mij betreft al een tijdje voorbij.
Maar goed, da’s een hele andere discussie O:)

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Feit is dat je lichaam zich aan kan passen aan een lagere temperatuur. Dat zijn bijvoorbeeld de hoeveelheid bruine vetcellen.

Van het totale elektriciteits- en gasverbruik,  en dus de benodige zonnepanelen en windturbines, is het aandeel voor huishoudens klein, volgens mij slechts 20 %.

Dat wordt inderdaad een dingetje als je zelf met een kleine warmtepomp of een beperkt aantal infraroodpanelen zelf wél comfortabel kan wonen maar je dat huis later wel goed wil kunnen verkopen. Niet iedereen gebruikt (elektrische) dekens voor op de bank, elektrische zitkussens en gebruikt elektrische luchtontvochtigers. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat veel installateurs nog heel veel (heel snel) moeten leren is niets nieuws onder de zon.
Niemand zal dit ontkennen.

Voorbeeld: Tot 1 april j.l. mocht iedereen die een cv-ketel kon ophangen ook het onderhoud plegen, sinds de nieuwe (vertraagde!) gasketelwet van kracht is mag dat niet meer (gelukkig) en moet de monteur een certificaat hebben.

Voor airco's en split-warmtepompen is een STEK-certificaat vereist. Geluidsberekeningen voor airco's? - Vraag het maar aan een bedrijf - ik weet het antwoord al.

En dan vraag je nog dat installateurs/monteurs zich in diverse (overheids)rekentools verdiepen, bijvoorbeeld voor de plaatsing van de buitenunit, de dimensionering van de warmtepomp/airco, de warmteafgifte met LTV, leidingwerk, instelling/afstelling voor een goede werking etc.?

Tot dat dit overal redelijk onder de knie is duurt vermoedelijk nog een paar maanden/jaren? (en een groot? aantal (in eerste instantie) slecht ontworpen, slecht geïnstalleerde en slecht afgestelde installaties).

Je ziet het bijvoorbeeld in de voorkeur van installatiebedrijven voor hybride warmtepompinstallaties in bestaande huizen. Een integrale aanpak? Daar zijn we niet voor (opgeleid).
Met “hybride” wordt het namelijk altijd warm, maar vaak zijn deze installaties suboptimaal om het maar voorzichtig uit te drukken.

Reputatie 2

@T.E.O.T 

Hij gaat ook in op kritische reacties onder zijn artikels. Er kwam nog een tweede deel van bovenstaand artikel en nav hiervan heeft hij de opdracht aanvaard om een heruitgave te schrijven van de Stralingswarmtegids, wat dubbel zo dik werd. In het begeleidende artikel hiervan gaat de helft over de kritiekpunten van de eerdere twee artikels. Ook noemt hij dat Duitse onderzoek. Alle reacties hebben volgens hem in niet onbelangrijke mate bijgedragen aan de kwaliteit van het nieuwe boek. 

Hij is geen tegenstander van isoleren. Wel kritisch. Een kwart van het nieuwe boek is aan dit onderwerp gewijd. Eerder heb ik van hem een artikel geplaatst dat huizen afbreken een ecologische misdaad is.

Op het onderste deel van mijn vorige reactie ga je niet in. Je hebt al veel geinvesteerd om het gasverbruik te verlagen incl. de thermostaat een graad lager. Ik denk dat je het dan niet 'leuk' vindt om te lezen dat het wellicht veel efficienter kon en vooral goedkoper.

Overigens niet vreemd. Stralingswarmte is nog steeds een controversieel en slecht begrepen onderwerp. 

Om verwarring te voorkomen. Geen enkele stralingswarmtebron levert 100% straling. Door de aanwezigheid van lucht gaat straling altijd samen met convectie. We spreken van een stralingswarmtebron als het aandeel straling meer dan 50% bedraagt. Moderne radiatoren slechts 20-30%. Die zijn ondanks de naam in feite convectoren. Verwarmen met straling komt er in de praktijk vrijwel altijd neer op het verwarmen door middel van straling en convectie.

Een IR spiegel heeft een lagere emissiewaarde, maar staat wel mooier natuurlijk dan een apart paneel en het beslaat niet. Sommige fabrikanten verkopen het niet vanwege de reden die je noemt. Heb je vroeger ook gemeten met 10.000 nm straling? Je kan er ook een kopen, het nameten en de fabrikant aanklagen als het niet werkt volgens opgave. 
 

Reputatie 4

die snap ik niet helemaal, je doucht net zo vaak maar met de ketel aan kost dat 200kuub en met de ketel alleen aan voor het douchen aan kost dat maar 6kuub? Dat verschil lijkt mij erg groot. Als je de ketel op standje ECO zet zal ie de boiler niet verwarmen, en hoef je ‘m ook niet uit te zetten, maar dat zal geen verschil van 194 kuub gas per maand opleveren

Reputatie 3

@EmielS ik bedoel de situatie dat in de zomer de cv-ketel op de thermostaat de hele maand is uitgezet. Dan wordt alleen de 75 liter boiler onder de ketel op temperatuur gehouden. Dat is bij ons dan ruim 200m3 gas (misschien iets meer, ik heb geen puf het op te zoeken). Maar de andere maand trokken we de stekker van de cv ketel uit het stopcontact. Dan is het gasverbruik die maand 0 m3. Maar als we die maand 8x de stekker van de cv ketel telkens 5 minuten erin doen, kunnen we ruim douchen en is dat 6m3 gas die maand. 

Reputatie 4

@T.E.O.T

Op het onderste deel van mijn vorige reactie ga je niet in. Je hebt al veel geinvesteerd om het gasverbruik te verlagen incl. de thermostaat een graad lager. Ik denk dat je het dan niet 'leuk' vindt om te lezen dat het wellicht veel efficienter kon en vooral goedkoper.

 

Zo dat zijn stevige uitspraken zonder de complete feiten te kennen hoe en hoeveel er werkelijk geïnvesteerd is. 

Overigens niet vreemd. Stralingswarmte is nog steeds een controversieel en slecht begrepen onderwerp. 

 

Ik heb al meerdere van zulke “publicaties” gelezen, ik ben er bepaald niet onder de indruk van de transparantie, onderbouwing, controleerbaarheid van de data, en ook t.a.v. de zelf reflecties met betrekking  hoe de inhoud gepresenteerd wordt.  Het komt bij mij verder dan ook binnen dat het maar moeilijk open te communiceren is met vertegenwoordigers van die stroming. De niet-onderbouwde bovenstaande reactie op wat ik al wel geïnvesteerd zou hebben is daar ook een voorbeeld van.  Dat komt niet prettig binnen. 

Ergo: Ik haak onderbouwd af met dit topic. Ik ga mijn energie heel veel nuttiger inzetten.

Reputatie 2

@darkfiber

Ik zocht een pakkende titel die mensen makkelijk begrijpen. Het ging om de luchttemperatuur en dat betekent niet dat je dan in de 'kou' moet zitten. Het was misschien beter om het gelijk over de nadelen van luchtverwarming via een centraal verwarmingssysteem te hebben. We zijn het normaal gaan vinden dat we alle lucht in een gebouw opwarmen om ons comfortabel te houden.

@Erve

Met stralingsverwarming treedt ook convectie op vanwege de aanwezigheid van lucht, hoewel indirect via opwarming van de oppervlakken.

Met twee kleine FIR panelen in niet vaak bezochte ruimtes en twee grotere (mobiele) zou ik prima toekunnen. Het tapwater dan met een kleine elektrische boiler. Ik weet nog niet of dat ga doen. Voorlopig heb ik nog een HR combiketel. Ik verbruik al zeer weinig gas. Een wp valt zeker af.
 

Reputatie 4

@EmielS ik bedoel de situatie dat in de zomer de cv-ketel op de thermostaat de hele maand is uitgezet. Dan wordt alleen de 75 liter boiler onder de ketel op temperatuur gehouden. Dat is bij ons dan ruim 200m3 gas (misschien iets meer, ik heb geen puf het op te zoeken). Maar de andere maand trokken we de stekker van de cv ketel uit het stopcontact. Dan is het gasverbruik die maand 0 m3. Maar als we die maand 8x de stekker van de cv ketel telkens 5 minuten erin doen, kunnen we ruim douchen en is dat 6m3 gas die maand. 

ik snap het nog steeds niet, maar onder aan de streep is dat verschil dusdanig groot dat er iets echt niet goed is ingesteld in je warmwater/cv systeem

Reageer