Vraag

Onderhoud buitenunit warmtepomp

  • 18 November 2020
  • 10 reacties
  • 1293 Bekeken

Dag,

 

Vorig jaar hebben wij onze nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen met een warmtepomp.

 

De buiten unit staar op het platte dak, drie etages hoger.

Nu is het bijna tijd om onderhoud te lagen plegen maar tot mijn verbazing heb ik tot nu toe nog geen van de grotere partijen bereid gevonden om onderhoud uit te voeren in verband met de locatie van de buiten unit.

Zijn er hier mensen met eenzelfde ervaring en hebben deze wellicht tips?


10 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Geen ervaring, maar ik begrijp dat ook het bedrijf dat het heeft geïnstalleerd het niet wil uitvoeren?

Heeft het mogelijk met het niet afsluiten van een onderhoudscontract te maken?
Ik weet dat bij CV’s  het ernstig lastig is om een monteur langs te laten komen tenzij je een onderhoudscontract hebt.

Overigens heb ik zelf nog geen onderhoud laten plegen en was dat ook niet binnenkort van plan.
Waar moet het onderhoud precies aan worden gedaan?

Anne.

Ik woon nu anderhalf jaar in mijn nieuwbouwwoning met lucht-waterwarmtepomp. De installateur heeft een jaar geleden ivm een storing de installatie binnen nagelopen, maar normaal gezien is binnen amper onderhoud nodig. Hij heeft een filtertje schoon gemaakt. 

De buitenunit moet wel af en toe ontdaan worden van blad etc. Ik heb hier nog geen bedrijf voor benaderd, mijn warmtepomp staat ook op zolder. Denk dat een  hoogwerker huren en zelf inspecteren ook een optie is. Wellicht kan dit samen met de buren georganiseerd worden als de hele wijk een warmtepomp heeft.

Ik lees het graag als iemand een bedrijf gevonden heeft die hier ervaring mee heeft. 

Ruijter,

Heb jij een inmiddels een bedrijf gevonden die jouw buitenunit 3 hoog kan onderhouden ?

Ik hoor het graag!

 

Sil

 

Ik woon sinds 2 jaar in een nieuwbouwwoning. De buitenunit van de warmtepomp staat op een schuin dak. Reden waarom geen enkel bedrijf bereid is, om een service en onderhoudscontract af te sluiten.  Dit bouwproject omvat 37 woningen. We zijn gezamenlijk nu bezig om de aannemer verantwoordelijk te stellen voor deze situatie. In het koopcontract staat dat de bewoner verantwoordelijk is voor het onderhoud, maar wij kunnen hier niet aan voldoen. We hebben echt talloze bedrijven gevraagd. Ook Feenstra en de Energiewacht willen dit niet doen. Hun advies is de buitenunit te verplaatsen. Heeft iemand advies hoe we dit juridisch aan kunnen pakken? 

ik hoor het graag

 

Reputatie 2

Misschien iets voor de schoorsteenvegers om ook de warmtepomp roosters te vegen?
Die moeten ook het dak op om elk jaar de schoorsteen te vegen en zijn wel wat gewent.
De mijne staat op de begane grond, maar is nu na anderhalf amper zichtbaar vuil.
Veger er over en klaar is kees.

Beste @M.Savonije , 

Herkenbaar probleem en hier helaas nog geen oplossing. Onze buitenunit zit ook 3 hoog op een schuindak. Dit gaat ook om een groot project met een 30tal woningen. De aannemer zou een passende aanbieding doen mbt onderhoud van de warmtepomp. Helaas tot dusver nog niet het geval.

Zijn jullie inmiddels al verder met de juridische stappen? 

Ik hoor het graag. 

Met vriendelijke groet, 

 

Zojuist Vereniging Eigen Huis (VEH) aan de lijn gehad. Kunnen weinig doen (.....). Probleem met plaatsing buitenunit niet echt bekend. Er is nu een ticket aangemaakt en misschien wordt het door de afdeling Belangenbehartiging opgepakt.

Tip: Zet het op de mail (ledenservice@eigenhuis.nl) en vraag overige bewoners/buren (leden VEH) hetzelfde te doen. Hoe meer onder de aandacht van de Vereniging, hoe meer kans dat ze het oppakken.

Met vriendelijke groet,

Reputatie 1

Herkenbaar probleem.

De buiten-unit van onze lucht-water warmtepomp zit bovenop de nok van een schuin pannendak op >10 meter hoogte in een soort schoorsteenconstructie.

Bij ons heeft de bouwer gelukkig  wel voorzien in een liftconstructie zodat de gehele buitenunit naar beneden kan zakken om uit te komen in de technische ruimte op zolder. Is wel even een gedoe, vraagt wat voorbereiding etc maar op zich makkelijker dan het dak op of een hoogwerker inhuren.

Echter, het blijkt toch lastig om een betrouwbare partij te vinden die het onderhoud wil doen. De reden is dat ze het allemaal druk hebben en vaak alleen de installaties servicen die ze ook zelf hebben geïnstalleerd. Dus val je met een installatie die af-nieuwbouw is geïnstalleerd af. 

Inmiddels heb ik wel een bedrijf gevonden, die komt van wat verder weg en lijkt ook niet goedkoop. Het is me ook nog niet duidelijk wat er tijdens onderhoud aan een l/w warmtepomp zoal uitgevoerd wordt. En hoe vaak dat echt nodig is. Ik moet nog wat meer research doen.

Ik hoop dat jullie allemaal inmiddels een onderhoudsmonteur gevonden hebben.

ik heb namelijk een topic gestart over het koelen van de warmtepomp, aangestuurd door een buitenunit.

graag hoor ik jullie reactie op mijn vraag in de bewuste topic,

groeten, Lex. 

Nog steeds geen bedrijf gevonden! De Vereniging Eigen Huis al verzocht om een artikel in het blad Eigen Huis op te nemen wat de ervaringen zijn van mensen bij het (niet) vinden van een onderhoudsbedrijf.
Vaak wordt gezegd, dat personele capaciteit het probleem is dat je geen onderhoudscontract kan vinden. Maar dat is helemaal niet waar! Elk VCA-gecertificeerd installatiebedrijf weigert het schuine dak op te gaan. Doe voor de grap maar eens een aanvraag bij Feenstra: schuin dak dan geen contract. De ARBO-regels staan dat niet toe. Projectontwikkelaars, architecten en aannemers weten dit, maar hebben er lak aan. Als ze maar kunnen verkopen.

Reageer