Pompschakelaar voor vloerverwarming, nuttig ja of nee?

  • 6 October 2019
  • 31 reacties
  • 16658 Bekeken

Reputatie 1
Hi,
Omdat ik een erg hoge rekening voor ons gasverbruik heb, belde ik het installatiebedrijf.
De man, die kwam paste wat zaken aan de CVketel aan en adviseerde vervolgens om een pompschakelaar aan te schaffen voor de vloerverwarming.
Heeft iemand hier ervaring mee? Waar dien ik aan te denken, bij aanschaf van een pompschakelaar?
Vloerverwarming in een twee onder één dak vrij nieuw huis ( 2017)

31 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Kan gebeuren. Bij ons zit de vloerverdeler onder de trap in een kast. En daar komen we dagelijks, daar staat het kattenvoer (en in de zomer het bier :kissing_heart:  ). Als de groene LED knippert, draait de pomp.

Reputatie 3

@Dekker-Lochem 

De knipperende LED geeft aan wat de pompschakelaar er van vindt. Hij kan ook best draaien als de LED niet knippert. Ik denk niet dat het apparaat meet of er 230 V op de pomp staat en dat terug meld.

Bij een plakkend relais of een doorgeslagen triac heb je niets in de gaten. Je kunt misschien wel voelen dat de motor draait. Een lampje parallel aan de motor is ook wel handig.

 

Reputatie 7
Badge +1

 Sommige nieuwere ketels, bijvoorbeeld Intergas, ATAG etc. hebben de mogelijkheid om direct een vloerverwarmingspomp aan te sturen. In dit geval heb je geen pompschakelaar nodig.

Reputatie 3

@darkfiber

Het kabel probleem daarbij (bij mij): de ketel staat boven in het huis. De vloerverwarmingspomp staat op de begane grond in de gangkast. Er lopen geen ‘loze leidingen’ tussen deze twee plekken.

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem

Bij een plakkend relais of een doorgeslagen triac heb je niets in de gaten. Je kunt misschien wel voelen dat de motor draait. Een lampje parallel aan de motor is ook wel handig.

 

Helaas (!!) horen we de pomp s’nachts ook draaien.

Ben met je eens. Hebben ooit een wasautomaat gehad, waarvan op de (mechanische klok) het verwarmingscontakt wel eens bleef hangen (vast gebakken dus). Heb op het front toen een rode neon lamp (een stekker nachtlampje van toen) ingebouwd. Op dezelfde manier, parallel aan het verwarmingselement.

Voor een vloerverwarmingsinstallatie uit 2014 heb ik overwogen om een pompschakelaar aan te schaffen. Voor de zekerheid toch maar even de leverancier gebeld. Hij gaf aan dat dat onverstandig is De pomp is een gelijkstroompomp en de omvormer kan er slecht tegen. De garantie vervalt als er een pompschakelaar tussen geplaatst wordt. Hij vindt het ook niet nodig omdat de alleen pompt naar gelang er behoefte naar is. De pomp schakelt automatisch terug naar 3 tot 7 watt verbruik.
Voordat je overstapt naar een pompschakelaar is het verstandig om eerst na te gaan of het een moderne installatie is met een gelijkstroommotor. In dat geval dan dus maar geen pompschakelaar. Als je een wat oudere pomp hebt die 40 of 60 watt continue verbruikt zou ik het wel overwegen.

Reageer