Vraag

Stelling: CV-aardgasketel + airco voor verwarming is dus ook een hybride ketel.

  • 15 February 2024
  • 41 reacties
  • 602 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Velen schaffen een airco aan vooral om mee te kunnen verwarmen. En toch wordt een airco niet erkend als een warmtepomp. Mijn standpunt is dat een cv-ketel en een airco om mee te verwarmen erkend moet worden als een hybride ketel.

Aanvulling na post van @anne en @darkfiber: Voorwaarde is dan wel dat die airco geplaatst is in een ruimte die normaliter verwarmd wordt. Dus woon- of werkkamers en dus geen slaapkamers. Thermisch vermogen zou bij + 7 oC buitentemperatuur ook minimaal 5 kWth moeten zijn.

Dan hoeven veel huishoudens voor 2026 niet hun cv-ketel vroegtijdig te verwarmen. De overheid zou hooguit een elektrische voorraadboiler (een aparte warmtepompboiler is veel te duur) met een seizoensgebonden tijdschakelaar voor opwarmen kunnen verplichten. (Dus in de zomer automatisch opwarmen in de middag (PV-overschot) en in de winter automatisch 's nachts (overschot aan windenergie).


41 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@B.V Als je vermoed dat bij tapwater productie geen “HR condensatie voordeel” mogelijk is zal je wel een of meer reden hebben waarom dat zo is.

Ik ga je niet tegenspreken - ook dit heeft een of meer goede reden.

De andere cijfers 9,7kWh/m³ en 8,8kWh/m³ kan ik zonder verdere context helaas  niet plaatsen - welke berekeningen bedoel je precies?

En de samenhang met de berekening? van het benodigde vermogen van een L/W warmtepomp moet je even uitleggen.

 

Reputatie 2

@darkfiber

Bij aanschaf/vervanging van een gasketel moet sinds vorig jaar dacht ik verplicht de cv installatie waterzijdig worden ingeregeld. Dat zal vast een goede reden hebben.

Als het inderdaad in het algemeen zo slecht gesteld is met het rendement van gasketels, dan kloppen vele berekeningen gebaseerd op de 9,7 kWh of 8,8 kWh per m3 gas niet meer. Ook niet denk ik bij het bepalen van het benodigde vermogen van een L/W warmtepomp op het Tweakers forum. Bij tapwater productie is er geen HR condensatie voordeel mogelijk toch?

Reputatie 7
Badge +1

@B.V Ik lees ook veel als de dag lang is - vaak zonder bron (helaas).

Reputatie 2

@darkfiber

Ik wacht het nog minstens een jaar af. Ik wil er zelf ook achter kunnen staan. Wat het gaat worden zal moeilijk om te draaien zijn.

Ik las dat het rendement van een gasketel snel zakt als de installatie niet waterzijdig is ingeregeld.

Reputatie 7
Badge +1

@B.V  Energieprestatiefactor (inzet fossiele energie) 1,22 is dan idd. lager dan de arbitraire grens van 1,31 van het oude? bouwbesluit.
Misschien wordt in het nieuwe “bouwbesluit” c.q. in de uitvoeringsbepalingen nog iets aangepast?


Ik zou zeggen: Wachten we nog even af wat de reacties van de markt en de overheid zijn.
Ik kan me voorstellen dat dit nog tot diverse disputen en procedures leidt.

 

Los daarvan: De netbelasting is natuurlijk ook een factor en niet elke woning beschikt over de nodige aansluitcapaciteit, Als ik naar (oudere) appartementencomplexen kijk is waarschijnlijk/misschien de hoofdaansluiting de beperkende factor.
Hoe ziet het verder uit met de laadpalen van een complex etc.?

=> NETCONGESTIE? (Misschien black-out)

 

P.S.: Dat airco's in Noorwegen zo populair zijn ligt mijn inziens ook aan de beschikbare (goedkope) elektrische energie (en de betere infrastructuur?).

P.P.S.: GASKETEL: 6-7 kWh/m³ is wel heel laag en eigenlijk onmogelijk voor een cv-ketel.
Heel misschien voor de incidentele, ouderwetse gas-kachel.

Zelfs een VR-ketel met een retour van 65-70°C
komt nog op ca. 80-85% rendement b.w.. (ca. 8 kWh/m³)

 

Reputatie 2

@darkfiber

Vakbladwarmtepompen is van VMN Media. Ook Cobouw zit in hun portfolio. Het ging mij om Noorwegen. Zo'n groot aandeel van airco's had ik daar niet verwacht.

Besloten is per 2020 een energieprestatie van 1,45 te gebruiken voor verwarmingssystemen. Echter is deze 1,22 per 2023 en wordt snel lager door een groter aandeel hernieuwbare bronnen. Hiermee valt volgens mij de energie prestatie van een elek. cv ketel binnen de gestelde norm van 1,31 uit het bouwbesluit.

Primaire fossiele energiefactor elektriciteit op bovenwaarde (HHV) voor toepassing in de energieprestatienorm NTA 8800 - Energy.nl

Ik verbruik nog geen 210 m3 gas per jaar. Mijn gasketel staat goed afgesteld via cv-tuning. Met een elek. cv  ketel ben ik na aftrek van het ketelonderhoud al goedkoper uit. Daarbij geen vastrecht meer en lagere aanschafkosten. Alleen nog een kleine e-boiler voor tapwater. Deze kan 30 jaar mee, dubbel zo lang als een wp boiler. Met een setje zonnepanelen erbij ben ik voor ca. €4500,- klaar. Dat is incl. het FIR paneel in mijn douche.

De Econo doorstromer fungeert zoals de backup verwarming in veel L/W warmtepompen. In sommige warmtepompen is deze zelfs 9 kW.

Velen weten niet dat hun HR-gasketel slecht is afgesteld. Ik las dat het rendement hierdoor zelfs zo laag als tussen de 6 - 7 kWh kan zijn.

Hieronder een discussie over de genoemde COP-waardes in de TROSRADAR reportage. Een tabel van Milieucentraal wordt afgekraakt. Airco's komen er weer onterecht als energieslurpers vanaf.

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 - Duurzame energie en installaties - GoT (tweakers.net)

Zoals eerder aangegeven gaat het mij ook om de waarde van mijn woning. De negatieve beeldvorming en verwarring rondom de elek. cv ketel zal zeker zijn invloed gaan hebben en daarmee ook bij mij.

Ik ben erg benieuwd bij hoeveel mensen de terugverdientijd (TVT) van alle duurzame investeringen korter is dan 7 jaar (met subsidies) of 10 jaar (zonder subsidies), zoals eerder genoemd in de kamerbrief van minister De Jonge. Of anders op z'n minst korter dan de vervangingstijd.

Reputatie 7
Badge +1

@B.V Klopt- De elektrische “cv-ketel” mag niet als hoofdverwarming kunnen werken c.q. als zodanig ontworpen/geïnstalleerd zijn. Dit is quasi de “loop-hole” in de regelgeving.

Bij dezelfde manier van verwarmen kan een elektrische cv-ketel (met de huidige stroommix) nooit goedkoper, zuiniger of met minder CO2-uitstoot werken dan een HR cv-ketel. Dit is een feit.

De genoemde Econo mini-doorstromer van 3 kW valt in dezelfde categorie als de CVi etc..

Citaat ” Ik heb eerder gelezen dat mensen juist minder kWh gebruiken met een elek. cv dan wat het volgens de berekeningen moet zijn. Dat zou wellicht kunnen aangezien velen in de praktijk geen HR gas ketel hebben. “

Dat kan natuurlijk alleen als de ketel niet als HR ketel werkt (d.w.z. met zeer hoge retourtemperaturen).
Hier kan je makkelijk en goedkoop iets aan doen (cv-tuning).

Maar als ik naar de kosten kijk dan kan verwarmen met elektrische stroom (COP=1) nooit goedkoper zijn dan verwarmen met een HR-ketel. (Zie hier voor een simpele voorbeeldberekening)

 

Reputatie 2

@darkfiber

Dank je. Ik heb de reportage en ook de reacties van Bosch-Nefit en Ti-Green bekeken. Blijkbaar mag een combi elek. cv-ketel wel. Geen woord over een hybride opstelling.

Ik heb eerder gelezen dat mensen juist minder kWh gebruiken met een elek. cv dan wat het volgens de berekeningen moet zijn. Dat zou wellicht kunnen aangezien velen in de praktijk geen HR gas ketel hebben.

Ik las op het tweakers-forum nog over een goedkoper alternatief als backup voor extra bijverwarming. Een kleine binnenunit L/W WP gaat het (voorlopig) niet worden. Dan had hierbij evt. ook de Econo gekund.

CV doorstoomverwarmer model G2 met duurzaam INCOLOY element en ingebouwde regel en maximaal thermostaat. (econo.nl)

 

Reputatie 7
Badge +1

@B.V  Dit artikel ga ik zeker niet lezen, lijkt me eerder gesponsord door een lobbyclub.
“Wij van wc-eend adviseren . . .”

 

Citaat: “Ik woon in een appartement en verbruik heel weinig gas. Daarmee val ik onder de uitzonderingen (zie boven). Ik mag dus een elek. cv plaatsen en ben dit aan het overwegen. Blijkbaar geldt het als een backup in een hybride aanvulling op een warmtepomp. Zodoende kan ik dit als argument aanvoeren bij verkoop.”

Wat je hierboven schreef zou ik, als ik jou was, nog een keer overwegen.

Is een elektrische cv-ketel een goed alternatief voor een warmtepomp? - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS

In de uitzending van 8 april (gisteren) komen ook de verwarmingskosten van een elektrische cv-ketel in een appartementgebouw aan de orde. - Onbetaalbare ellende - zegt de bewonster.

Een elektrische cv-ketel als argument bij verkoop? - Kan zich tegen jou keren.

 

Reputatie 2

Mbt de energie prestatie. Vorig jaar was bijna de helft opgewekt via hernieuwbare bronnen.

 

Interessant artikel (achter een paywall); 

'Aircoverwarming verdient subsidie' (vakbladwarmtepompen.nl)

“95 procent van alle woningwarmtepompen die in Noorwegen in gebruik zijn, zijn airco's. In Nederland is lucht/lucht-verwarming echter niet populair, wat mede kan komen doordat er geen ISDE-subsidie voor kan worden aangevraagd.”

Reputatie 7
Badge +1

@Driepinter Ik heb me in mijn voorbeeld expliciet tot het gasverbruik voor cv beperkt - het eventuele gasverbruik voor warm water is heel individueel en het (jaar)rendement is sterk variabel.

Dus het gaat om om een hybride opstelling zoals ook in de topictitel staat.

De vaste kosten van ca. € 450,- blijven dus behouden.
(netbeheer Liander 2024 € 247,-, vaste leverancierskosten ca. € 80,- en ketelonderhoud ca. € 120,-)

Reputatie 7
Badge +3

Stel huidig gasverbruik 500 m³ voor cv - met een rendement van ca. 95%
= ca. 4640 kWh aan warmte = elektrische energie per jaar

 500 m3 aardgas à  € 1,20 =  € 600,-

           4640 kWh à € 0,30  = € 1392,.

Verschil                                    €   792,-

Minus ca € 300,-  aan vaste lasten gasaansluiting netbeheerder en energieleverancier en onderhoud aan de aardgas cv ketel.  Als je zonder een zwaardere kW aansluiting meterkast kan.

Reputatie 7
Badge +1

Als je er van uit gaat dat je met een alternatieve warmteopwekker hetzelfde (comfort) wil bereiken dan met een cv-ketel kan je gewoon omrekenen:

Stel huidig gasverbruik 500 m³ voor cv - met een rendement van ca. 95%
= ca. 4640 kWh aan warmte = elektrische energie per jaar
- de warmtelast (in kW) bij lage buitentemperaturen is een ander verhaal

Met de prijzen voor gas (9,7694 kWh/m³) en de kWh-prijs van stroom kan iedereen uitrekenen wat de verbruikskosten bij de overgang op elektrisch verwarmen zijn (bij COP=1 verwarmen).
Als dat wettelijk niet met een elektrische cv-ketel mag heb je helaas pech. Een installateur mag dit dan ook niet installeren.

Ga je  dan spelen met IR-panelen en plaatselijke verwarming ben je natuurlijk appels met peren aan het vergelijken. Het huidige bouwbesluit gaat van een bepaalde manier van ruimteverwarming en bepaalde kamertemperaturen en opwarmsnelheden uit - plaatselijke stralingswarmte o.i.d. is niet genormeerd en vermoedelijk ook niet te standaardiseren.

Dus een woning die bij een verkoop niet aan het bouwbesluit voldoet is in feite onverkoopbaar.

Wat er nog aan uitvoeringsbepalingen en handhaving met de toekomstige wetgeving (Energiewet, Warmtewet) nog op ons afkomt - (officieel) geen idee.

 

NB.
Voor airco's en warmtepompen moet je bepaalde aannames over het verwarmingsrendement maken. (afhankelijk van o.a. de nodige aanvoertemperaturen en de buitentemperaturen).

Bij airco's en warmtepompen gelden bepaalde geluidslimieten op de erfgrens
- gemeentes moeten in voorkomende gevallen handhavend optreden en doen dit ook.
Helaas moeten veel airco installateurs hier nog aan wennen.

Eventueel moet een airco/wp verplaatst of in het ergste geval verwijderd worden,
met een beetje geluk is een (dure) omkasting voldoende.
 

Reputatie 7
Badge +3

Over de vereiste energie prestatie. Ik heb 100% groene stroom via mijn energie contract. Dan zou de energiemix op mij niet van toepassing moeten zijn. 

Al heb je een contract met 100 % atoomstroom.

Het bouwbesluit heeft totaal niets te maken met de hoeveelheid groene stroom. Het bouwbesluit bestaat dan ook van af een tijd dat er nog geen enkele zonnepaneel of windturbine bestond.

Het bouwbesluit is er namelijk tegen het overbelasten van het elektriciteitsnet.

Reputatie 2

De Bosch elek. cv heeft ook een adaptieve en PID regeling. Pendelen wordt hiermee minder/voorkomen en is de kamertemperatuur gelijkmatiger dan met een gasketel. De bediening en werking lijkt verder erg op elkaar. Warmte wanneer je het wilt. 

Airco's werken ook snel. Een combinatie van een trage en snelle warmtebron lijkt mij het meest praktisch. Het trage systeem voor een basistemperatuur en het snelle voor het (apart) reguleren, wat ook een vereiste is.

Een WP is een trager systeem en werkt met een stooklijn. Elke verandering kan dagen duren voordat het verschil merkbaar is. 

Het is (nog) geen plug-and-play systeem. Het vergt inzicht en kennis wat nog lang niet overal voldoende aanwezig is. De geroemde hoge Cop schiet snel naar beneden bij een suboptimale installatie, afstelling en gebruik. 

In het Bouwbesluit lees ik nog het volgende;

Artikel 6.55 Systeemeisen | Bouwbesluit Online

"In beginsel moet de apparatuur de temperatuur kunnen reguleren per verblijfsruimte. In het geval dat meerdere aan elkaar grenzende kamers onderdeel uitmaken van dezelfde thermische zone mag de zelfregulerende apparatuur ook de temperatuur per verblijfsgebied reguleren. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij aan elkaar grenzende kantoorruimtes, een open keuken of zeer kleine woningen."

Een appartement behoort al snel tot een verblijfsgebied. Dan mogen blijkbaar losse elek. toestellen centraal worden aangestuurd als een systeem. Een elek. cv doet effectief hetzelfde en zou dan ook moeten mogen, vind ik.

Het apart reguleren van de temperatuur in verblijfsruimtes lijkt me overigens niet makkelijk met een trager systeem als een WP. Zeker niet bij vloerverwarming, tenzij het dagen mag duren.

Over de vereiste energie prestatie. Ik heb 100% groene stroom via mijn energie contract. Dan zou de energiemix op mij niet van toepassing moeten zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Het minimale verwarmingsvermogen wordt natuurlijk bij hogere buitentemperaturen gevraagd.

De meeste (kleine) warmtepompen met inverter nemen in de laagste stand ca. 400W uit het net op en produceren hiermee tussen de 1,8 en 2,2 kW (COP 4,5 - 5,5) (afhankelijk van het merk/type)

Dit geldt voor buitentemperaturen tussen de ca. 10°C en de stookgrens.

Just my 2 pWh

Reputatie 7
Badge +3

De elek. cv ketel van Bosch kun je overigens terugschakelen. In de 6 kW versie zitten 3 verwarmingselementen van 2 kW. Dus na het verder isoleren van ons pand, kan ik eenvoudig de maximale warmtevraag terugbrengen naar 4 kW of 2 kW. Dat zal denk ik niet zo makkelijk gaan met een warmtepomp. 

Ik ben geen technicus. Maar als het maximaal warmtevermogen van een warmtepomp 5 kWthermisch is het verbruik 1 kW. Dat is nog lager dan het lager ingestelde vermogen=verbruik van 2 kW van een elektrische cv ketel (die volgens het bouwbesluit art 6.55 ook niet toegestaan is).

Reputatie 2

@Driepinter

Aan de wand in mijn douche zou het beste kunnen, maar dan kan ik het niet gebruiken voor de was in een andere kamer. Het zijn geen lichte apparaten. Als ik er een koop, dan wordt het denk ik de Meaco Zambezi. Deze heeft een ‘sterilising ioniser’ en de uitgaande lucht is 10-12 graden warmer. Waarschijnlijk heeft deze ook een goede vochtmeter. 

Ik lees al jaren reviews en het valt me op dat alles tegenwoordig van slechtere kwaliteit is en de garantie service verslechterd. Ook van dure merken. Vaker vlak na afloop van de garantieperiode een defect. Ik ben daarom huiverig geworden voor apparaten met bewegende onderdelen en waarin lucht wordt aangezogen, zoals hierbij maar ook bijv. ventilator kachels en warmtepompen. Met alle ‘troep’ tegenwoordig in de lucht maakt zo'n filtertje thuis denk ik niet veel meer uit. Officieel heb ik huismijt allergie, maar geen last van hier en ik heb tapijt.

Wat ik las over het bouwbesluit baart me toch enigszins zorgen. Stel dat ik in de woonkamer een airco plaats, elek. kacheltjes of FIR in de andere kamers en alle radiators verwijder. Officieel moet mijn woning over dat laatste beschikken. Zou kunnen dat ik daar geen problemen mee krijg bij de verkoop, maar ik wil dat risico niet nemen. Wel goed dat FIR lijkt toegestaan, maar is geheel ander soort verwarming. Velen snappen de techniek niet en hoe ermee om te gaan. Ook bij Milieu Centraal kan de uitleg daarover beter. 

Ik heb nog gekeken naar een ventilatie warmtepomp. Daar is veel verbetering in nodig, maar blijft denk ik altijd voor mij te duur. Onlangs heeft Itho Daalderop de Vincent uit de markt gehaald vanwege ernstige problemen. 

Mijn cv-ketel is uit 2006. Misschien wacht ik nog een jaar met wat anders. Mogelijk wel alvast een e-boiler van 30 liter. Dat is genoeg voor ca. 15 min. douchen.

De elek. cv ketel van Bosch kun je overigens terugschakelen. In de 6 kW versie zitten 3 verwarmingselementen van 2 kW. Dus na het verder isoleren van ons pand, kan ik eenvoudig de maximale warmtevraag terugbrengen naar 4 kW of 2 kW. Dat zal denk ik niet zo makkelijk gaan met een warmtepomp. 

Reputatie 7
Badge +3

@B.V  

Een Eurom consensor luchtontvochtiger werkt nog wel tot 14 graden. Normaal gesproken per dag hooguit vijf keer zo'n  15 of 20 minuten aan. Niet de hele dag alleen al omdat deze tijdens de defrost koude lucht gaat blazen. Ik heb maar een paar keer het rooster schoon moeten maken en zo heel schoon is het bij mij niet. Prijs je gelukkig dat het stof op het rooster komt en dus niet in uw longen.

In plaats van met de luchtontvochtiger de was drogen laat ik in de woon- of werkkamer de luchtontvochtiger extra vaak draaien. Daar profiteer ik immers nog iets van de warmte terwijl met elke keer dat de deur naar de hal open gaat de droge lucht alsnog via de hal met open trap naar de zolder met drogend wasgoed gaat. Was laten drogen duurt in de winter circa 3 dagen.

Velen plaatsen een airco voor verwarming zonder zich druk te maken over wel of geen erkende verbetering van het energielabel. Langzaam aan wordt een airco voor verwarming toch erkend als duurzame verwarming. Vandaag in de DPG-dagbladen in de rubriek huis verduurzamen ook een gezin in Yerseke (Zld) dat ook verwarmd met een airco met €0,- als maandlast.

Reputatie 2

@Driepinter

Bovenstaande reactie was aan mij gericht denk ik.

Ik gebruik meerdere kledinglagen. Bij het tv kijken op de bank een ‘oud’ zomer dekbed.

Ik dacht deze winter bij mijn bureau een elektrische voeten- en muismat te kopen met een FIR lamp boven mijn hoofd. Echter red ik het met een fiets handschoen zonder vingers, een fietsbroek als legging onder een casual broek en een plaid op mijn schoot. Stuk goedkoper dan zoiets; HyggeWool Heren Hyggepiece // Groen, Navy | Huis van Hygge (houseofhygge.no)

Afgelopen vorstperiode ben ik hiermee tot 12 graden gegaan. Was vooral vanwege de harde wind. Dan verliest mijn woning te snel warmte. Dus dan maar niet stoken. Soort WAR regeling (weersafhankelijk) 😁

De Eurom Drybest heb ik bekeken. Erg handig ook bij binnenshuis was drogen. Echter kan ik hem moeilijk kwijt en hij werkt niet onder de 15 graden. Tevens las ik in reviews dat dit soort apparaten snel kapot gaan door ophoping van fijnstof. Het stof filter is te grof en bij een Hepa filter moet de motor veel harder werken. 

Voor onder de 15 graden zou een ‘desiccant’ ontvochtiger als de Meaco DD8L Zambezi beter zijn. Deze heeft ook een kwalitatief goede ionizer. Hier een review;

PBO Tested: Meaco DD8L Zambezi dehumidifier - Practical Boat Owner

“Besides the addition of more control features, the condensing coils on the Zambezi have been redesigned to help prevent dust build-up.”

Ik heb in mijn woonkamer een aeroMio stoplicht CO2 meter met schimmelmelder. Dan wordt die blauw. Dat is al ca. 2 jaar niet voorgekomen. Ik probeer de kleur altijd op groen (400 ppm) te houden dmv mechanische afzuiging en stoot ventilatie.

Voor accurate vochtmetingen (elders) ga ik nog een Aranet2 bijkopen.

Aan het plafond zijn FIR panelen efficiënter. Immers kan er daar geen convectie optreden. Ik heb een 250W paneel in mijn douche aan de wand. Aan het plafond zou deze effectief 325W zijn. 

Hij is van Eco2heat met een hoge opbrengst van 70% stralingswarmte (aan de wand). Niet goedkoop, maar ik verwacht dat hij zeker 20 jaar meegaat. Easytherm heb ik ook overwogen, maar te moeilijk verkrijgbaar in NL.

Ik zou toekunnen met 1 of 2 airco's en de rest met FIR panelen. Dat is dan niet goedkoop en zonder subsidie. Vanwege onzekerheden qua energielabel, terugverdientijd airco en evt. moeilijkheden bij verkoop, durf ik dat (nog) niet aan.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Dekker-Lochem 

Als het bij u 14 graden is (bij mij is het 14,5 graden in de huiskamer. Als ik TV kijk lig ik op de bank met een elektrische plaid van € 75,- van de Aldi. Ik zit meestal in de werkkamer waar al vanaf half januari de zon de ruimte voldoende op kan warmen) wordt het dan bij u niet te vochtig. Ik heb een Eurom Drybest 30 (20 zou ook volstaan) condensor luchtontvochtiger (werkmiddel R290 = propaan). Die kan met een rendement van 130 % de ruimte soms een halve graad opwarmen. Hij wint immers de condensatiewarmte uit de lucht die tie droogt van ca 70 naar 60 %. Alleen al de lagere luchtvochtigheid verhoogt al de behaaglijkheid. Droge muren en vloer isoleren ook beter.

Zijn infraroodpanelen geen alternatief. Ik heb ze ook. Eén van 800 Watt van 17,6 kg. Het was een crime om die zonder hulp (veilig) aan het plafond te hangen. En het 300 Watt paneel in de studiekamer ga ik vervangen door een 600 Watt paneel. Dankzij de stralingswarmte is het onder het paneel 4 graden warmer dan de ruimtetemperatuur. Dus veel minder verlies. Dus bij goed gebruik hebben IR-panelen in feite een COP hoger dan 1.

Reputatie 2

@Dekker-Lochem

Misschien niet op de buitenunits. Ik las het op Tweakers dacht ik bij de Panasonic monoblocks. Bij de Itho Amber wordt er standaard een 3 kW element als backup heater gemonteerd.

Alles moet tegenwoordig voldoen aan het EU Ecodesign.

Ik las eerder over een woning die zo goed geïsoleerd was dat die in principe genoeg zou hebben aan een gloeilamp ter verwarming. Was nog goedkoop ook en snel te bouwen.

Met goede thermische onderkleding kan ook veel worden bespaard op de verwarmingskosten. Zie mijn eerdere reacties. Momenteel is het hier 14 graden.

Ik woon in een appartement en verbruik heel weinig gas. Daarmee val ik onder de uitzonderingen (zie boven). Ik mag dus een elek. cv plaatsen en ben dit aan het overwegen. Blijkbaar geldt het als een backup in een hybride aanvulling op een warmtepomp. Zodoende kan ik dit als argument aanvoeren bij verkoop.

Ik ga nog bekijken of er een betaalbaar duurzamer alternatief is, maar dat zal dan binnen in mijn berging moeten komen. De kosten van de aanpassingen zullen waarschijnlijk veel te hoog worden en tevens een flinke geluidstoename. 

 

Reputatie 5
Badge +1

Ik verbruik vrijwillig heel weinig gas door te leren omgaan met een lage temperatuur. Afgelopen jaar heb ik denk ik nog minder dan 200 m3 verbruikt incl. tapwater. 

Bosch heeft elektrische cv ketels die op 1 fase 230V werken. 

Tronic Heat 3500 | Nefit Bosch (nefit-bosch.nl)

Veel (of alle) warmtepompen buitenunits hebben overigens een elektrische spiraal van 3 kW of meer als backup bij hevige kou. 

Ik vind dat vanwege de geluidseisen van warmtepompen, dat er meer nadruk moet komen op isoleren en goedkope oplossingen daarvoor. Ik zal het zoveel mogelijk zelf gaan doen vanwege te vaak slechte ervaringen met het inhuren van ‘vakmensen’. 

Mbt infrezen elektrische leidingen bij IR panelen. Dat is waarschijnlijk alleen bij renovatie en nieuwbouw. Toch zal het mooier staan. Ikzelf vind dat ook belangrijk.

Let wel, de Bosch Tronic Heat 3500 heeft een COP van 1 !. Vandaar dat deze in het ‘Bouwbesluit’ niet toegestaan is als hoofdverwarming. 

En weet niet waar je de informatie ophaalt, maar in buitenunits zit nooit een electrisch spiraal. Is technisch ook niet mogelijk omdat de warmte wordt verkregen door met een compressor een gas vloeibaar te maken en hierin de energie op te slaan.

Wel zijn er ‘All-electric’ systemen, waarbij in de warmtewisselaar binnenshuis (!) het CV-water met een aanvullende electrische spiraal wordt na-verwarmt. Dit alleen als de buitenunit onvoldoende warmte opbrengst heeft (combinatie vorst en hoge luchtvochtigheid).

Helaas wel met een COP van 1. 

Reputatie 5
Badge +1

Je brengt goed nieuws maar hoe kan je een airco verplaatsen zonder dat het zeer schadelijke (hoge Global Warming Potential) R32 koelmiddel vrij komt?

Als je een Lucht/Waterwarmtepomp plaatst i.p.v. of naast de gasgestookte cv-ketel heb je dan niet gelijk een warmtepomp om het tapwater op te warmen?

Zoals elke STEK erkend bedrijf dat doet. Daarom laat ik het ook door hun uitvoeren.

Een L/W warmtepomp is de optie 2, zoals ik deze aangaf met een intergas Xtend (Dit is een L/W systeem met buitenunit en warmtewisselaar naast de CV-ketel). En nee, dan heb ik wel een warmwatervoorziening, maar zal de cv-ketel moeten bijspringen om het sanitair water tot boven de 60 graden te krijgen (Legionella !). En dan is een e-boiler met aansturing vanuit de PV-omvormer in serie met dizelfde CV-ketel, de efficientste oplossing ! Met een e-boiler staat er voorverwarmd (mogelijk zelfs tot 75 graden !) klaar voor gebruik. Met een Hybride systeem zal de buiten unit eerst warmte moeten aanmaken. In die tijd ben ik al weer ruimschoots afgedroogd en aangekleed ;)

Reputatie 7
Badge +3

1 - De L/L warmtepomp uit de woonruimte (3,8 kW warmte) verplaatsen naar de 1e verd. en daar op de overloop boven het trapgat plaatsen en een nieuwe 5 á 6 kW L/L warmtepompin de woonruimte plaatsen,

Je brengt goed nieuws maar hoe kan je een airco verplaatsen zonder dat het zeer schadelijke (hoge Global Warming Potential) R32 koelmiddel vrij komt?

Als je een Lucht/Waterwarmtepomp plaatst i.p.v. of naast de gasgestookte cv-ketel heb je dan niet gelijk een warmtepomp om het tapwater op te warmen?

Reageer