Vooral niet van het gas af!

  • 9 March 2019
  • 40 reacties
  • 56031 Bekeken

Reputatie 2
  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Het grootste deel van de Nederlandse bestaande huizen (zeker die zonder spouwmuur) kan moeilijk geïsoleerd worden. Dak en vloer gaat nog wel, maar wanden zijn niet aan te pakken zonder de interne inrichting helemaal af te breken. En dan - na isolatie aan de binnenkant - een veel kleiner vloeroppervlak over te houden, wat ook nog een enorme waarde verlaging van het huis betekent..
In die woningen is het vrijwel altijd onmogelijk om vloerverwarming aan te leggen.
CONCLUSIE: We zullen met radiatoren moeten blijven verwarmen.


Maar radiatoren hebben - zelfs als je er ventilatortjes onder zet - een hoge watertemperatuur nodig. Iedereen weet tegenwoordig dat - na goed waterzijdig inregelen - de water temperatuur van 90 gr verlaagd kan worden zo'n 60 gr. Maar dit is in een vorstperiode met een lucht-water warmtepomp niet op een betaalbare wijze te halen. Er wordt geschermd met COPs van 5. Maar als je op specificaties van warmtepompen kijkt, zie dat bij verwarmen van -10 naar +60 graden de COP heel dicht bij 1 ligt. Dat is net zo efficiënt als een straalkachel!
CONCLUSIE: Voor de meeste Nederlandse huizen is een warmtepomp geen oplossing.


Hoe dan in bestaande, oude huizen? Een energie drager met een hogere energie-dichtheid is nodig.
Het ziet er naar uit dat waterstof dat kan invullen. Het bestaande gasleidingnet kan namelijk zonder bezwaar gebruikt worden voor waterstof. En bestaande CV-ketels op aardgas zijn met nieuwe branders betrekkelijk makkelijk om te bouwen op waterstof.
Voorwaarden zijn wel dat de waterstof via electrolyse met wind elektriciteit wordt opgewekt, dat de kWh-prijs van wind elektriciteit blijft dalen in prijs, en dat Nederland - net als bij de introductie van aardgas in de 60er jaren - wijks-gewijs wordt omgeschakeld van aardgas naar waterstof.

Waterstof heeft als extra voordeel dat het een energiedrager is die kan worden opgeslagen. 's Nachts met wind elektriciteit geproduceerde waterstof kan - na opslag - overdag gebruikt worden.

CONCLUSIE: We moeten de bestaande gas-infrastructuur benutten voor waterstof, en vooral huizen niet van het gas af halen.


Als de waterstof infrastructuur er is, kan - als de warmtepompen betaalder worden, minder geluidsoverlast veroorzaken in dicht-bebouwde omgeving, en de gemeenschap bereid is zwaar te investeren in verdrievoudiging van de electra infrastructuur - de mogelijkheid van een hybride systeem worden onderzocht: alleen bij buitentemperaturen < 5 graden op waterstof, daarboven op de warmtepomp.

DE STELLING LUIDT::
We zullen - net zoals gebeurd is met windmolens op zee - met gerichte subsidies de transitie naar waterstof moeten stimuleren.
En dan daarbij internationaal voorop lopen, zodat onze technologische voorsprong een bron van economische bedrijvigheid en werkgelegenheid kan vormen.

09-03-19 ir H.J.Vos

40 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ik krijg wel het idee dat het nog allemaal erg ver weg is voordat het enigszins betaalbaar gaat worden.
Als je ziet dat de gemiddelde politicus nu al aan het mutsen is over wie het allemaal moet gaan betalen.

Op basis van wat er weggelaten wordt zit denk ik de uitdaging in het grootschalig kunnen maken van de waterstof, het tijdelijk opslaan er van, het transporteren, zelfs als daar de bestaande leidingen voor kunnen worden gebruikt, het kleinschalig opslaan en het omzetten van waterstof in stroom.
Het proces dat daarbij nodig is gebruikt blijkbaar erg veel platinum en laat dat nou een nogal duur (want beperkt beschikbaar) goedje zijn.
Helemaal aan het einde van de tegenlicht uitzending hint de meneer van de gasnunie (niet vreemd trouwens dat die fan zijn van een gas gebaseerde oplossing) er al op als hij aangeeft dat CO2 duurder gemaakt moet worden.

Dat doet me denken aan een man die ik ooit op BNR hoorde die aangaf dat een warmtepomp steeds financieel interessanter zou worden.... omdat de gasprijs verhoogd zou blijven worden.

Ik blijf voorlopig nog kijken naar lucht - lucht verwarming als aanvulling op mijn verwarmingsbehoefte :)

(Totdat kernfusie eindelijk werkelijkheid wordt, om nog maar eens een ander toekomst perspectief dat maar niet realiteit wil worden te noemen)
Reputatie 6
Badge
Waterstof berichten blijven regelmatig in de pers verschijnen.
Inhoudelijk wordt het ook steeds concreter
Nieuwe technologie elektriciteitsopslag
Reputatie 3
Een interessant tv programma vóór waterstof gas is onlangs op tv geweest bij tegenlicht.
Je kan dit terugkijken op:
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/deltaplan-waterstof.html
Reputatie 7
Badge +2
Het grootste deel van de Nederlandse bestaande huizen (zeker die zonder spouwmuur) kan moeilijk geïsoleerd worden. Dak en vloer gaat nog wel, maar wanden zijn niet aan te pakken
Maar radiatoren hebben - zelfs als je er ventilatortjes onder zet - een hoge watertemperatuur nodig.


Even een paar opmerkingen.

Veel van de huizen zonder spouwmuur zullen tussenhuizen zijn, waarbij dus alleen de voor en achterkant geïsoleerd zouden moeten worden. En daarvan is waarschijnlijk een groot deel glas. Wat sowieso niet al te goed te isoleren valt (als je het vergelijkt met een muur), maar in ieder geval wel dubbel HR++ glas in kan.

De ontwikkeling van laag temperatuur radiatoren staat niet stil, dus ook daar zullen steeds meer mogelijkheden komen.

Maar je kunt ook aan een lucht - lucht warmte pomp denken (een airco waarmee je ook kunt verwarmen bv). Daarmee kun je een ruimte goed en snel verwarmen. En kan volgens mij ook tot lage temperaturen werken?

Een COP van 1 hoeft geen probleem te zijn als je de energie 'over' hebt.
Een probleem met de electriciteitsinfrastrutuur is er vooral als je energie over grotere afstanden wilt gaan vervoeren. Als je samen met je buren energie opwekt en die lokaal verbruikt is dat volgens mij geen groot probleem.

Het zal al met al mogelijk altijd nog een stuk efficiënter zijn dan het maken van waterstof?


Kortom, ik ben nog niet echt overtuigd dat een omschakeling naar waterstof een goed alternatief is.

Anne.
Waarom niet deel van alle investeringen gebruiken om panden in Groningen aardbevingsbestendig te maken? Wat niet meer te redden is vergoeding geven. Over de hele wereld zijn er gebieden waar mensen wonen op " beweegbare grond " en waar de panden aardbevingsbestendig zijn gebouwd of aangepast. Maar nee hoor, een hele nieuwe industrietak(ken) optuigen! Hoezo milieubewust en duurzaam. Denk eens na, wat er werkelijk wereldwijd is bekokstoofd. En Let wel, Nederland af van aardgas en de rest van o.a. Europa op aardgas. Tja ik word er moedeloos van. Het gaat helemaal niet over een betere wereld voor onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.
Reputatie 4
Badge +1
De huidige vorm van CCS verlaagt het rendement van fossiele brandstof met ca 20%
Maar dat is al;tijd nog veel beter dan andere vormen van klimaat neutrale energie.
En met het mineraal Olivijn is CCS ineens CCU geworden. Daarmee zet je CO2 en Olivijn zand om in een andere vaste stof, magnesium carbonaat. Die heel geschikt is als vulstof in beton. als vervanger van natuur zand.
Daarmee hoeft er ook geen CO2 in lege gasvelden gepompt te worden.

En de klimaat wetenschappers in het recente IPCC SR15 rapport concluderen dat CCS toch altijd nodig is om de wereld onder de 1,5 graad opwarming te houden.
Al vinden Nederlandse politici en milieuclubs, dat die wetenschap ook maar een mening is, want zij willen kennelijk graag meer Russisch gas verkopen.
Daarom is het verstandiger en goedkoper om onze kolencentrales van CCS te voorzien, en de techniek te gaan exporteren naar de rest van de wereld.


Reputatie 7
Badge +3
Nee we hoeven niet snel van het gas af, daar hebben we nog wel een paar decennia voor.

Alleen al met een kavel windpark op het land en een elektrische CV ketel, …

Een elektrische cv-ketel kost sowieso een hoop stroom vergeleken met een warmte pomp. Je kunt beter losse elektrische kacheltjes kopen. Is een stuk goedkoper (je bespaard sowieso thermostaatkranen, want elke kacheltje heeft een thermostaat) en is derhalve niet zo'n grote kapitaalvernietiging als je alsnog een warmtepomp wilt installeren.


Centr~ales met CCS, zorgen voor klimaatneutrale backup

En een hoop extra energieverbruik. Dat gaat ook alleen in lege velden op zee lukken, zie Barendrecht. Die raken ook een keer vol (als men daar überhaupt een keer mee begint).
Reputatie 4
Badge +1
Nee we hoeven niet snel van het gas af, daar hebben we nog wel een paar decennia voor.
Maar het moet wel, want decentraal aardgas stoken, geeft CO2 uitstoot, en die moeten we lokaal, landelijk en wereldwijd zo snel mogelijk afbouwen.

Dus is het belangrijk, aanpakken te ontwikkelen die goedkoper zijn dan aardgas blijven gebruiken.
Waterstof maak je het goedkoopst van fossiele brandstof, waarbij met CCS de CO2 wordt afgevangen.
Maar de goedkoopste aanpak is 100% elektrisch, op duurzaam opgewekte stroom.
Daarvoor moet de bewoner een eigen kavel duurzame opwek kopen, voor eigen gebruik.

Dan kan zijn
Zonnepanelen op eigen dak, en evt de warmte in de zomer opslaan in de bodem met en eigen WKO

Aangevuld met stroom uit:
Een kavel windpark op het land
Een kavel zonneweide
Een kavel bedrijfsdak met zonnepanelen
Een kavel offshore windpark

En dan met salderen die stroom thuis verbruiken

Centrales met CCS, zorgen voor klimaatneutrale backup
Maar niet meer dan strikt noodzakelijk, want hun stroom is duurder dan de zelf opgewekte wind stroom

Alleen al met een kavel windpark op het land en een elektrische CV ketel, zonder isolerende verbouwing, woon je dan duurzaam warm, voor de helft van de kosten van aardgas.
Elke vorm van verstandige isolatie verhoogt het wooncomfort, en verkleint het kavel duurzame opwek dat nodig is.
Salderen blijft altijd nodig. Vandaar deze petitie https://salderenvanstroom.petities.nl/
Dat is een implementatie van de toezegging van het kabinet de energierekening te verlagen.
En de afspraak in het klimaatakkoord om energiebelasting te verschuiven van huishoudens naar bedrijven, om die last eerlijker te verdelen.
Huishoudens en bedrijven betalen nu ieder ca 2 miljard, maar huishoudens verbruiken nu maar 20% van alle stroom.
Reputatie 6
Badge

-snip-
CONCLUSIE: We zullen met radiatoren moeten blijven verwarmen.


Maar radiatoren hebben - zelfs als je er ventilatortjes onder zet - een hoge watertemperatuur nodig. Iedereen weet tegenwoordig dat - na goed waterzijdig inregelen - de water temperatuur van 90 gr verlaagd kan worden zo'n 60 gr. Maar dit is in een vorstperiode met een lucht-water warmtepomp niet op een betaalbare wijze te halen. Er wordt geschermd met COPs van 5. Maar als je op specificaties van warmtepompen kijkt, zie dat bij verwarmen van -10 naar +60 graden de COP heel dicht bij 1 ligt. Dat is net zo efficiënt als een straalkachel!
CONCLUSIE: Voor de meeste Nederlandse huizen is een warmtepomp geen oplossing.

-snip-
09-03-19 ir H.J.Vos


Er bestaan al tientallen jaren ook lage temperatuur radiatoren (convectoren) die prima je huis kunnen verwarmen met 40 graden water, en tegenwordig als je er ventilatortjes opzet zelfs met 28 graden water. Het lijkt me verstandig om als je overstapt op een warmte pomp en geen vloerverwarming wilt, je radiatoren te vervangen.
Reputatie 6
Badge
Productie van H2 is erg duur. Productiekosten zitten weliswaar krap onder de prijs van aardgas, maar voor dat bedrag is het weliswaar geproduceerd, maar nog niet bij de consument afgeleverd en zijn er geen belastingen en overige kosten berekend.

Waterstof op industriele schaal (en daar hebben we het wel over) wordt gemaakt van .... juist Aardgas + energie ... dus is per definitie altijd duurder dan Aardgas.

Waterstof is ook uitermate onhandig in de zin dat het gemaakt is van het kleinste atoom dat we kennen en dus redelijk makkelijk overal door heen lekt. Puur waterstofgas door onze gasleiding infrastructuur pompen is niet zo'n goed idee...
Reputatie 7
Badge +3
google eens Cosun suiker unie wat die de afgelopen jaren in Dinteloord en Groningen/Hoogkerk hebben geïnvesteerd in groen gas.

Wat zo'n fabriek een hele dag aan biogas uit het afvalwater kan produceren verbruiken ze zelf in één uur. Laat staan dat groen gas een oplossing is voor heel Nederland.
Reputatie 3
JWD,
"een zeespiegelstijging van tientallen meters . ." is natuurlijk net zo'n grote bullshit als de 138.000.000
doden op sri lanka volgens Trump.
Zelf heb ik al jaren geen aardgas, maar het is natuurlijk totaal van de zotte dat je de prima aardgas infrastructuur in Nederland opgeeft.
Waarom heeft Vopak in Rotterdam nieuwe vloeibaar aardgas terminals gebouwd ???
Die met schepen van all over de world gevuld worden om het Nederlandse systeem op druk te houden.
Ik hoor hier niemand over bio gas in het netwerk, google eens Cosun suiker unie wat die de afgelopen jaren in Dinteloord en Groningen/Hoogkerk hebben geïnvesteerd in groen gas.
Pure politieke hobbelpaard kapitaal vernietiging.

I am looking at the world trough A windschield and see everything in A little bit differend light.
Reputatie 7
Badge +3
Of mss dat er dan wat andere 'accu' technieken (verder) ontwikkeld gaan worden. Bijvoorbeeld een eigen mini krachtcentrale op waterstof.

https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/accu-s-zijn-bij-vervanging-van-de-salderingsregeling-totaal-geen-oplossing-212. De omzetting van stroom naar waterstof en dan weer van waterstof naar stroom geeft ook 40 % verlies. (buiten de kosten voor de opslag van waterstof en het is minder economisch dan in de winter gewoon extra windturbines op zee laten draaien).
Reputatie 7
Badge +2
Na vervanging van de salderingsregeling verkoop je in de zomer je PV stroom goedkoop en moet je die zelfde stroom voor je verwarming in de winter duur terug kopen.

Ja, maar als ik 100.000kWu verkoop en maar 5kWu zelf nodig heb, dan zal het nog wel uit kunnen gok ik.

Of mss dat er dan wat andere 'accu' technieken (verder) ontwikkeld gaan worden. Bijvoorbeeld een eigen mini krachtcentrale op waterstof. Dus niet weer alles centraal, maar een stuk decentraler.
En in de tussentijd mss waar mogelijk een tijdje een 'powerwall' aan de wand. Of mss dat de heilige graal van grapheen accu's dan eindelijk realiteit wordt.

Maar ik blijf er bij, stap 1 zal sowieso moeten zijn: minder energie verbruik bij gelijkblijvend comfort.

Zo ben ik bezig met de plafondhoogstralers te proberen te vervangen. Alleen geeft halogeen zo'n lekker gezellig warm licht, dat ik nog niet helemaal uit led verlichting heb kunnen krijgen.
Bij het laatste experiment kwam ik op 22W tov de huidige 300W. Dat gaat dan weer een hele klap schelen. Moet alleen nog een led lamp met iets warmere 'kleur' zien te vinden (2700K mss?).
Reputatie 4
......Met ook de hele Noordzee vol met windturbines zal Nederland nog te weinig stroom hebben om het gehele energieverbruik (het huidige elektriciteitsverbruik, die voor de toekomstige elektrische verwarming en voor het elektrisch vervoer en voor de industrie) niet kunnen dekken. Laat staan als het niet waait....................

In dat geval zou je toch heel wat meer aandacht moeten besteden aan besparing op het gebruiken van energie. Met bijvoorbeeld elektriciteit kan dat in een slim netwerk (dat is wat anders dan de 'slimme meter' wat eigenlijk vooral een nogal suf registratieapparaat is.
Regel 1 van de Trias Energetica is: bespaar energie waar je kan. Eenm nobele uitdaging! Ik ben van mening dat we nog altijd meer dan de helft van alle energie die we opwekken gewoon weggooien, uit slordigheid of om financiele redenen (ongelooflijk - we vinden het vaak te duur om energie te besparen!)
Reputatie 7
Badge +3
Na vervanging van de salderingsregeling verkoop je in de zomer je PV stroom goedkoop en moet je die zelfde stroom voor je verwarming in de winter duur terug kopen.
Met ook de hele Noordzee vol met windturbines zal Nederland nog te weinig stroom hebben om het gehele energieverbruik (het huidige elektriciteitsverbruik, die voor de toekomstige elektrische verwarming en voor het elektrisch vervoer en voor de industrie) niet kunnen dekken. Laat staan als het niet waait. En het typische winterweer (meestal een hoge drukgebied) kenmerkt zich juist door weinig wind en zonnepanelen brengen in november, december en januari weinig op.
Reputatie 7
Badge +2
Wat is er mis met je huis verwarmen met een apparaat dat hetzelfde rendement heeft als een straalkachel, zolang de energie die je daarvoor gebruikt helemaal zelf is opgewekt met zonnekracht?

Ik ken mensen die hun lucht-warmte pompen getweakt hebben zodat hij ook tot -7C nog gewoon door blijft kachelen. Ja dan is hij veel minder efficiënt, maar ze hebben zeeën van stroom 'over'.

Waterstof kan vooralsnog niet concurreren met gas uit Rusland of de US. Dus mensen die de transitie nu al te duur vinden(*) zullen zeker ook niet te motiveren zijn om de stap naar volledig waterstof te maken.

Overigens heb ik een huis uit 1895 van ca 850m3 en heb ik in de loop der jaren het een stuk beter kunnen isoleren. Voor per jaar omgerekend nog geen € 1.500,=. Als je dat bedrag tot aan 2030 investeert heb je toch al een kleine 20k. Daar kun je in de meeste huizen best een grote stap mee maken.

Het belangrijkste is echter om eerst eens te kijken wat je nu precies waarmee verbruikt.
En dan kijken hoe je, zonder verlies van comfort (ik ben niet van de thermostaat een graadje lager en dan een trui aan) dat verbruik naar beneden kunt brengen. Dat zal in de meeste gevallen de goedkoopste methode zijn om je eigen energietransitie te beginnen.

Anne.

(*) Wat is het je waard om je kleinkinderen niet te laten verzuipen?
Reputatie 7
Badge +3
Voor mensen die onder de huidige zeespiegel wonen zou het geen raadsel moeten zijn. Bij ongewijzigd beleid ten aanzien van broeikasgassen een zeespiegelstijging van tientallen meters . . .

Als ook het feit dat we op termijn ook het aardgas moeten kopen van niet-democratische regimes zoals Poetin.
Reputatie 1
Een open deur, maar hoe groot is het aandeel van het gasverbruik voor verwarming van woningen in dit geheel. Daar waar bruikbare alternatieven zijn (restwarmte etc) moeten die zoveel mogelijk benut worden, maar geen oude schoenen weg gooien voor je nieuwe hebt.
Reputatie 5
Badge
Wereldwijd wordt gas gezien als een van de beste alternatieven van kolen, olie etc. dus het is mij een raadsel waarom Nederland rigoureus van het gas af zou moeten.

Voor mensen die onder de huidige zeespiegel wonen zou het geen raadsel moeten zijn. Bij ongewijzigd beleid ten aanzien van broeikasgassen een zeespiegelstijging van tientallen meters . . .
Reputatie 4
Badge +3
@pierrebertens, Welkom op de community van Eigen Huis! Ik heb je topic 'van het gas af' verplaatst naar dit topic, aangezien het gesprek over dit onderwerp hier al flink gaande is. Zo doe je gelijk mee aan de discussie. 🙂

Groetjes,

Pieter
Reputatie 1
De teneur is: we moeten allemaal zo vlug mogelijk van het gas af. Ik vind dat een belachelijk standpunt. Gas is bijna de schoonste brandstof en is niet altijd gemakkelijk te vervangen. Ik heb 20 zonnepanelen, maar heb voor de verwarming van mijn alleenstaande woning toch echt gas nodig. Ik heb een hoog rendement ketel die redelijk nieuw is en heb helemaal geen zin in het opruimen van die ketel.Wereldwijd wordt gas gezien als een van de beste alternatieven van kolen, olie etc. dus het is mij een raadsel waarom Nederland rigoureus van het gas af zou moeten. Minder afhankelijk zijn van producenten is voor olie veel belangrijker dan voor gas, dus vanwaar die haast? Ik vind dat de vereniging eigen huis dit standpunt zou moeten laten horen in de landelijke discussie.
Reputatie 5
Badge
@JWD Het kan zo zijn dat waterstof nu 7-maal duurder is dan een warmtepomp.

3.Waterstofgas en de conversie van elektriciteit in waterstof en van waterstof in elektriciteit zal door de voortschrijdende technologie enorm verbeteren. Rendementen waarover we nu slechts kunnen dromen zijn op termijn haalbaar. Komt nieuwe technologie beschikbaar en wanneer?


Bij de berekening van die factor 7 is uitgegaan van 70% rendement bij de omzetting naar waterstof. Zelfs bij het theoretische niet haalbare 100% wordt die factor 5-maal in plaats van 7-maal. Verwacht niet zomaar blind dat de voortschrijdende technologie een oplossing biedt.
Reputatie 7
Badge +3

"Warmtepompen zijn in wezen uitgekauwde technologie. Het is een omgekeerde koelkast"

Maar toch is er de laatste tijd toch ontwikkeling. Zo is nu al een COP (coëfficiënt off performence) van 6 mogelijk bij redelijk lage buitentemperaturen. Het gaat om de verschillende soorten koelvloeistof (die bij lekkage hopelijk niet te veel broeikaswaarde hebben, dat gaat soms over 3000 keer dat van CO2 gas) en het drukverschil. Een warmtepomp is een omgekeerde koelkast en in feite ook een omgekeerde verbrandingsmotor gebaseerd op de zelfde natuurkundige formule P/V= T dus druk P gedeeld door volume V = temperatuur in graden Kelvin (met als nulpunt het absolute nulpunt van - 273 graden Celsius) Vergelijk hoe zuiniger de dieselmotoren de laatste 10 jaar zijn geworden door de compressieverhouding op te voeren (dat is derhalve dan ook de oorzaak van het dieselsjoemel schandaal want door die hogere drukken en derhalve hogere verbrandingstemperaturen ontstaat er ook meer NOx. Iets wat overigens niet het geval is in de (immers) gesloten warmtepomp.)

R.M. schreef: Het grootste probleem is daarbij de zomer-winter opslag.

Nee. zomer-winter opslag is niet nodig. Want in de zomer is er dan wel soms een overschot zijn aan zonneenergie maar in de winter is er juist soms een overschot aan windenergie. In plaats van batterijen voor zomeropslag van zonne energie is het veel efficiënter om in de winter die zelfde elektriciteit door extra windturbines op te laten wekken.

R.M. schreeft: Saldering zal zeker vroeg of laat worden afgeschaft. Dat betekent dat bij strenge vorst de elektriciteitstarieven de pan uit rijzen.

Dat klopt. Maar er is nu nog nagenoeg geen enkele prijssturing om bij tekort aan elektriciteit de prijs te verhogen (alleen in de industrie. Zo gaat de aluminiumsmelterij in Delfzijl stil als er stroom tekort is. Ook gaan koel- en vrieshuizen tijdens de piekuren even stil).
Reputatie 1
@JWD Het kan zo zijn dat waterstof nu 7-maal duurder is dan een warmtepomp. Als dat zo blijft is de vraag niet "waterstof versus warmtepomp" maar "aardgas versus warmtepomp". Er zijn een aantal vragen die beantwoord moeten worden

  1. Hoe efficiënt is een warmtepomp bij strenge vorst, Er moet warmte zijn om te pompen. Of je moet een aardwarmteinstallatie gebruiken of warmte uit de lucht halen. De aardwarmte- of bodemwarmte installaties zijn erg duur. En warmte uit de lucht halen gaat niet al te best bij strenge vorst.
  2. Saldering zal zeker vroeg of laat worden afgeschaft. Dat betekent dat bij strenge vorst de elektriciteitstarieven de pan uit rijzen. Hoe groot worden de tariefverschillen gebaseerd op vraag en aanbod.
  3. Waterstofgas en de conversie van elektriciteit in waterstof en van waterstof in elektriciteit zal door de voortschreidende technologie enorm verbeteren. Rendenten waarover we nu slechts kunnen dromen zijn op termijn haalbaar. Komt nieuwe technologie beschikbaar en wanneer?
  4. Warmtepompen zijn in wezen uitgekauwde technologie. Het is een omgekeerde koelkast en bij koelkasten is het onderste uit de kan gehaald. Hoe veel verbetering zit er nog in de warmtepomp. Ik vrees niet veel.
NB een warmtepomp is veel energieefficiënter, daar is geen speld tussen te krijgen. Maar mensen vragen naar een kostenefficiënte oplossing.

In Duitsland zijn de eerste passief verwarmde huizen op de markt. Dus niet verwarmen maar de warmte gebruiken die je hebt en heel goed isoleren. De kans is groot dat de passieve huizen in de nieuwbouw de verwarmde huizen inhalen. Hoe dichter een huis een passief verwarmd huis benaderd, hoe moeilijker het wordt de aanschafkosten uit welke dure verwarmingsinstallatie er uit te halen.

http://www.energiesparen-im-haushalt.de/energie/bauen-und-modernisieren/hausbau-regenerative-energie/passivhaus-bauen.html

Nederland zwemt in de zonne- en windenergie. We kunnen ons met gemak bedruipen. Er is alleen één probleem. De energie is juist ruimschoots beschikbaar als we het niet nodig hebben. De hele energietransitie zit vast op maar één cruciale vraag: hoe kunnen we vraag en aanbod met elkaar in evenwicht brengen. Het grootste probleem daarbij is de zomer-winter opslag.

Op dit moment zie ik het meeste in isolatie en voorlopig ons behelpen met de gasgestookte CV. Bij nieuwbouw ligt alles anders. Zo een huis wordt direct gebouwd op een gasloze installatie.

Reageer