Beantwoord
Warmtepomp voor nieuwbouwwoning
Momenteel zijn wij onze plannen voor een nieuw te bouwen woning aan het uitwerken. Onze aannemer adviseert ons een luchtwarmtepomp te nemen omdat dit voordeliger is dan een bodemwaterpomp. Zij geven aan dat de ontwikkelingen momenteel zo snel gaan, dat het beter is niet teveel te investeren in een systeem dat snel achterhaald kan zijn. Wij willen graag energieneutraal bouwen en zijn benieuwd naar jullie mening wat de beste investering zou zijn?
Beste antwoord door Gideon
Dag,
Ik begrijp goed dat het een wirwar van info is, vooral voor mensen die zelf niet thuis zijn in de (installatie)techniek.
Zelf ben ik wel werkzaam in de installatietechniek en woon sinds een half jaar in onze (grotendeels)eigengebouwde woning met een warmtepomp. Het heeft echter geen enkele zin om mijn systeem op afstand aan jullie aan te prijzen.
Mijn advies voor mensen die niet zelf de technische kennis hebben: ga naar een onafhankelijk (installatietechnisch) adviesbureau en leg je wensen voor. Zij zijn in staat om een goede installatie te engineeren met een deugdelijk afgiftesysteem. Tevens zouden ze de eindcontrole kunnen uitvoeren op de installatie(oplevering). Met alle respect voor de installateurs en de aannemers, deze hebben altijd een ander belang buiten het maken van de beste installaties.
Stel met dit bureau een duidelijke bestek op met zoveel mogelijk detailinformatie. Leg hier tevens in vast dat de installatie dient te worden ingeregeld (inclusief rapportages) en dat er eisen worden gesteld aan de te behalen rendementen. Ga dan met dit bestek de markt op voor een goede prijs.
Dit lijkt een grote investering, echter verdient dit zich uiteindelijk altijd terug, in rendement, kwaliteit en comfort.
Overige tips van mij:
Bekijk origineelIk begrijp goed dat het een wirwar van info is, vooral voor mensen die zelf niet thuis zijn in de (installatie)techniek.
Zelf ben ik wel werkzaam in de installatietechniek en woon sinds een half jaar in onze (grotendeels)eigengebouwde woning met een warmtepomp. Het heeft echter geen enkele zin om mijn systeem op afstand aan jullie aan te prijzen.
Mijn advies voor mensen die niet zelf de technische kennis hebben: ga naar een onafhankelijk (installatietechnisch) adviesbureau en leg je wensen voor. Zij zijn in staat om een goede installatie te engineeren met een deugdelijk afgiftesysteem. Tevens zouden ze de eindcontrole kunnen uitvoeren op de installatie(oplevering). Met alle respect voor de installateurs en de aannemers, deze hebben altijd een ander belang buiten het maken van de beste installaties.
Stel met dit bureau een duidelijke bestek op met zoveel mogelijk detailinformatie. Leg hier tevens in vast dat de installatie dient te worden ingeregeld (inclusief rapportages) en dat er eisen worden gesteld aan de te behalen rendementen. Ga dan met dit bestek de markt op voor een goede prijs.
Dit lijkt een grote investering, echter verdient dit zich uiteindelijk altijd terug, in rendement, kwaliteit en comfort.
Overige tips van mij:
- Neem bij grote glaspartijen en lage temperatuurverwarming altijd triple-glas tegen de koude-val. Dit vergroot het comfort aanzienlijk.
- Denk aan het eventuele koelen van de woning, dit is vaak nog een groter uitdaging dan het verwarmen.
- Overdenk het gebruik van een WTW-unit, dit scheelt aanzienlijk in de hoeveelheid op te wekken warmte/koude.
- Denk in energie besparen, niet in opwekken (PV-panelen).
- Probeer de schil van je woning zo optimaal mogelijk te isoleren, vakmanschap en details hebben hier een grote invloed op.
- dimensionering van leidingen bij een lage temp systeem zijn anders dan van een cv-systeem, deze dienen veel groter te zijn om hetzelfde vermogen over te brengen. (in reactie op eerst een cv-ketel plaatsen en daarna een warmtepomp)
Toon eerste bericht
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.